L 39 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love.

(Forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af lov om finansiel virksomhed, udpegning af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI), krav til egnethed og hæderlighed for nøglepersoner i SIFI'er, aflønningsregler for finansielle virksomheder m.v., lempelse af kapitalkrav for fondsmæglerselskaber, udvidelse af tilsyns- og kontrolbeføjelser for Finanstilsynet og Erhvervsstyrelsen for at imødegå markedsmisbrug m.v.).

Af: Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 24-11-2016

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 24. november 2016

20161_l39_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 24. november 2016

1. Ændringsforslag

Erhvervs- og vækstministeren har stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 13. oktober 2016 og var til 1. behandling den 25. oktober 2016. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Udvalget holdt den 25. oktober 2016 en teknisk gennemgang af lovforslaget ved erhvervs- og vækstministeren.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den 29. august 2016 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm del - bilag 358 (folketingsåret 2015-16). Den 13. oktober 2016 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlemmer af udvalget ser mange gode initiativer i lovforslaget. Det er positivt med større bøder, flere krav til nøglepersoner m.m. Der er tale om skridt i den rigtige retning. Det løser dog ikke det fundamentale problem, at der er pengeinstitutter, der er så store, at de kan true hele samfundsøkonomien. Enhedslisten er skeptisk over for de lavere kapitalkrav hos fondsmæglerselskaber, idet disse øger kundernes risiko og muligvis også vil øge antallet af finansielle og spekulative finansprodukter, hvilket der ikke er behov for. Enhedslisten er imod, at man vil lade Vækstfonden investere i udenlandske udviklingsselskaber udelukkende ud fra en »forventning« om, at de vil investere i danske virksomheder. Dette er for usikkert et grundlag at dele Vækstfondens penge ud på. Dernæst minimerer det også muligheden for at sikre, at Vækstfondens midler bruges på investeringer, der lever op til krav om miljømæssig og social bæredygtighed.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 1, stk. 15, ændres »§ 125, stk. 1 og 7,« til: »§ 125, stk. 1,«, og »§ 355, stk. 2, nr. 9,« ændres til: »§ 355, stk. 2, nr. 8,«.«

[Konsekvensrettelse]

2) Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, ændres »§ 77 a, stk. 8« til: »§ 77 h, stk. 3«.«

[Konsekvensrettelse]

3) Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 77 a, stk. 10, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-7« til: »stk. 1-6«.«

[Konsekvensrettelse]

4) I den under nr. 27 foreslåede ændring af § 77 c, stk. 3, 2. pkt., ændres »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

5) I den under nr. 28 foreslåede affattelse af § 77 c, stk. 4, ændres i nr. 2 »aflønningspolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

6) I den under nr. 28 foreslåede affattelse af § 77 c, stk. 4, ændres i nr. 3 »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

7) I det under nr. 29 foreslåede 77 c, stk. 5, ændres i 2. pkt. »herunder også i forhold til investorer samt offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til investorer, og offentlighedens interesse«.

[Sproglig korrektion]

8) I det under nr. 40 foreslåede § 80, stk. 8, 3. pkt., ændres »1. pkt.« til: »2. pkt.«

[Korrektion af henvisning]

9) Nr. 69 affattes således:

»69. I § 175 b, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres »omfattet af stk. 1« til: »og gruppen omfattet af stk. 1 og 2«, to steder indsættes efter »solvenskapitalkravet for koncernen«: »eller gruppen«, »stk. 3 og 4« ændres til: »stk. 4 og 5«, og efter »model for koncernen« indsættes: »eller gruppen«.«

[Lovteknisk rettelse]

10) I den under nr. 83 foreslåede § 312 b indsættes i stk. 2 efter »bestå af«: »en balance af«.

[Konsekvensrettelse]

11) I den under nr. 83 foreslåede § 312 b indsættes i stk. 2 som 2. og 3. pkt.:

»Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, skal, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, anvende instrumenter som reguleret i artikel 52 og 63 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber eller andre instrumenter, der kan konverteres til egentlige kernekapitalinstrumenter eller nedskrives, og som i passende grad afspejler virksomhedens kreditværdighed som en virksomhed, hvis aktivitet formodes at fortsætte. Instrumenterne kan udstedes i virksomheden eller dennes modervirksomhed, der ejer virksomheden fuldt ud.«

[Konsekvensrettelse]

12) I nr. 89 ændres i den indledende tekst »1. pkt.« til: »2. pkt.«

[Korrektion af henvisning]

13) Efter nr. 90 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 347, stk. 6, ændres »de i § 354, stk. 6, nr. 21-32, nævnte myndigheder og organer« til: »de i § 354, stk. 6, nr. 22-33, nævnte myndigheder og organer«.«

[Konsekvensrettelse]

14) Efter nr. 97 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 354, stk. 6, nr. 3, ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«

[Konsekvensrettelse]

15) Efter nr. 98 indsættes som nye numre:

»06. I § 354, stk. 6, nr. 6 og 7, der bliver nr. 7 og 8, ændres »stk. 13 og 14« til: »stk. 13 og 15«.

07. I § 354, stk. 6, nr. 10 og 15, der bliver nr. 11 og 16, ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«

[Konsekvensrettelse]

16) Nr. 100 affattes således:

»100. I § 354, stk. 6, nr. 18, der bliver nr. 19, ændres »Erhvervsstyrelsen, Revisortilsynet, Revisornævnet« til: »Erhvervsstyrelsen, Revisornævnet«, og »stk. 13 og 14« ændres til: »stk. 13 og 15«.«

[Konsekvensrettelse]

17) Efter nr. 100 indsættes som nyt nummer:

»08. I § 354, stk. 6, nr. 25, der bliver nr. 26, ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«

[Konsekvensrettelse]

18) I nr. 101 ændres i den indledende tekst »indsættes efter nr. 40, der bliver nr. 42, som nyt nummer« til: »indsættes som nr. 42«, og nummerbetegnelsen »43« ændres til: »42«.

[Konsekvensrettelse]

19) Efter nr. 101 indsættes som nyt nummer:

»09. I § 354, stk. 9, ændres »stk. 6, nr. 29« til: »stk. 6, nr. 30«.«

[Konsekvensrettelse]

20) Efter nr. 102 indsættes som nye numre:

»010. I § 354, stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 6, nr. 8« til: »stk. 6, nr. 9«.

011. I § 354, stk. 11, 3. pkt., ændres »stk. 6, nr. 37« til: »stk. 6, nr. 38«, og »stk. 6, nr. 38« ændres til: »stk. 6, nr. 39«.

012. I § 354, stk. 12, ændres »stk. 6, nr. 30-33« til: »stk. 6, nr. 31-34«.

013. I § 354, stk. 13, 1. pkt., ændres »stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17, 18, 22-24, 30-33 og 39« til: »stk. 6, nr. 7, 8, 13, 18, 19, 23-25, 31-34 og 40«, og i § 354, stk. 13, 2. pkt., ændres »stk. 6, nr. 18, 24 og 33« til: »stk. 6, nr. 19, 25 og 34«.«

[Konsekvensrettelse]

21) I det under nr. 103 foreslåede § 354, stk. 14, ændres »stk. 6, nr. 43« til: »stk. 6, nr. 42«, og »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012« ændres til: »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber«.

[Konsekvensrettelse]

22) Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:

»014. I § 354, stk. 14, som bliver stk. 15, ændres »stk. 6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25« til: »stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 19 og 26«.«

[Konsekvensrettelse]

23) I nr. 110 ændres i den indledende tekst »§ 361, stk. 1, nr. 9,« til: »§ 361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt.,«.

[Lovteknisk rettelse]

24) I den under nr. 111 foreslåede affattelse af § 363 a ændres i stk. 1 »§§ 363-366« til: »§ 363 og §§ 364-366«.

[Lovteknisk rettelse]

25) Det under nr. 117 foreslåede § 373, stk. 11, affattes således:

»Stk. 11. Der udmåles en skærpet bøde for overtrædelser efter stk. 1-7 og 9, der indebærer

1) en risiko for en finansiel virksomheds fortsatte drift,

2) drift af en finansiel virksomhed uden lovpligtig tilladelse eller

3) grov eller gentagen tilsidesættelse af finansielle virksomheders oplysningspligter i forhold til Finanstilsynet under skærpende omstændigheder.«

[Lovteknisk rettelse]

Til § 2

26) I den under nr. 18 foreslåede § 48 a ændres i stk. 6 »§ 2, stk. 1, nr. 25« til: »§ 2, nr. 26«.

[Konsekventsrettelse]

27) I den under nr. 18 foreslåede § 48 b ændres i stk. 2 »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«, og »stk. 1« ændres til: »§ 48 a, § 48 c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 48 d«.

[Sproglig korrektion og lovteknisk rettelse]

28) I den under nr. 18 foreslåede § 48 b ændres i stk. 3, nr. 2, »aflønningspolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

29) I den under nr. 18 foreslåede § 48 b ændres i stk. 3, nr. 3, »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

30) I den under nr. 18 foreslåede 48 b ændres i stk. 4, 2. pkt., »herunder også i forhold til medlemmerne samt offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til medlemmerne, og offentlighedens interesse«.

[Sprolig korrektion]

31) I den under nr. 18 foreslåede § 48 d udgår stk. 2-4, og i stedet indsættes:

»Stk. 2. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om investeringsforeningers pligt til at offentliggøre oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direktionen og andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på en eller flere afdelingers risikoprofil.

Stk. 3. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 48 a, stk. 1-6, og § 48 c, stk. 1.«

[Lovteknisk rettelse]

32) I det under nr. 26 foreslåede § 175, stk. 3, nr. 11, ændres »Oplysninger til investorerne om central investorinformation« til: »Central investorinformation«.

[Sproglig rettelse]

33) I den under nr. 28 foreslåede ændring af § 190, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 48 c, stk. 1-4« til: »§ 48 c«.

[Lovteknisk rettelse]

Til § 3

34) Efter nr. 10 indsættes som nye numre:

»01. I § 84 a, stk. 6, nr. 30, udgår »og § 83 b«.

02. I § 84 b, stk. 4, ændres »§ 83, stk. 2 og 3, og § 83 b« til: »§ 83, stk. 2 og 3«.«

[Konsekvensrettelse]

35) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 88, stk. 1, 4. pkt., udgår »og § 83 b, stk. 2-4,«.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 4

36) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 3, stk. 3, ændres »§ 20, stk. 2-7 og 10« til: »§ 20, stk. 2-7 og 9«.«

[Konsekvensrettelse]

37) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»02. I § 20, stk. 9, der bliver stk. 8, ændres to steder »stk. 2-8« til: »stk. 2-7«.

03. I § 20, stk. 11, der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-8« til: »stk. 1-7«.«

[Konsekvensrettelse]

38) I den under nr. 2 foreslåede ændring af § 21, stk. 3, 2. pkt., ændres »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

39) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 21, stk. 4, ændres i nr. 2 »aflønningspolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

40) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 21, stk. 4, ændres i nr. 3 »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.

[Sproglig korrektion]

41) I det under nr. 4 foreslåede § 21, stk. 5, ændres »herunder også i forhold til kapitalejere og andre investorer samt offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til kapitalejere og andre investorer, og offentlighedens interesse«.

[Sproglig korrektion]

42) Efter nr. 10 indsættes som nye numre:

»04. I § 190, stk. 2, ændres »§ 20, stk. 1-9« til: »§ 20, stk. 1-8«.

05. I § 190, stk. 4, ændres »§ 20, stk. 11 og 12« til: »§ 20, stk. 10 og 11«.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 19

43) I stk. 2 ændres »9, § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »9«.

[Lovteknisk rettelse]

44) I stk. 3 ændres »§ 13, § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »og § 13«.

[Lovteknisk rettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

§ 1, stk. 15, i lov om finansiel virksomhed henviser bl.a. til § 125, stk. 1 og 7, og § 355, stk. 2, nr. 9, i lov om finansiel virksomhed. Med § 1, nr. 45, i det fremsatte lovforslag ophæves § 125, stk. 7, og med § 1, nr. 107, i det fremsatte lovforslag ophæves § 255, stk. 2, nr. 4, hvorved § 355, stk. 2, nr. 9, bliver § 355, stk. 2, nr. 8. Ændringsforslaget gennemfører de nødvendige konsekvensrettelser i § 1, stk. 15, i lov om finansiel virksomhed.

Til nr. 2

Med § 1, nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77 a, stk. 7-9, i lov om finansiel virksomhed. Det gældende § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, henviser til bekendtgørelser i medfør af § 77 a, stk. 8.

Finanstilsynet kan i medfør af det gældende § 77 a, stk. 8, fastsætte nærmere regler om de i § 77 a, stk. 1-7, nævnte forhold. En tilsvarende bemyndigelse indsættes med § 1, nr. 38, i det fremsatte lovforslag i § 77 h, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, dog med den modifikation, at bemyndigelsen tilkommer erhvervs- og vækstministeren og begrænses til regler om de i § 77 a, stk. 1-6, nævnte forhold.

Som konsekvens heraf skal henvisningen i § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, i lov om finansiel virksomhed til § 77 a, stk. 8, ændres til § 77 h, stk. 3. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.

Det bemærkes, at den foreslåede affattelse af § 77 h, stk. 3, tillige bemyndiger erhvervs- og vækstministeren til at fastsætte nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 77 d, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 30, i det fremsatte lovforslag. Denne bemyndigelse er i dag indeholdt i § 71, stk. 2, som der også henvises til i det gældende § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c. Det materielle indhold af henvisningerne i § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, til bekendtgørelser er således efter ændringsforslaget uændret.

Til nr. 3

Med § 1, nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77 a, stk. 7-9, i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen i § 77 a, stk. 10, til stk. 1-7 bør rettelig være til stk. 1-6. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 1, nr. 27, i det fremsatte lovforslag foreslåede tilføjelse til § 77 c, stk. 3, 2. pkt., i lov om finansiel virksomhed, således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene virksomhedens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Til nr. 5

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 1, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed, således at »aflønningspolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er virksomhedens praksis, for så vidt angår løn, der er omfattet af bestemmelsen.

Til nr. 6

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 1, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 3, således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene virksomhedens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er af sproglig karakter. Efter § 77 c, stk. 5, 2. pkt., som foreslås indført i lov om finansiel virksomhed med § 1, nr. 29, i det fremsatte lovforslag, skal aflønningsudvalget i det forberedende arbejde varetage virksomhedens langsigtede interesser, herunder også i forhold til investorer og offentlighedens interesse.

Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en delmængde af virksomhedens langsigtede interesser, foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.

Til nr. 8

Med § 1, nr. 40, i det fremsatte lovforslag foreslås der tilføjet et nyt 3. pkt. i § 80, stk. 8. Det nye punktum indebærer, at erklæringen nævnt i bestemmelsens 1. pkt. skal fremgå af anden tilsvarende dokumentation i de tilfælde, hvor der ikke føres en revisionsprotokol. Erklæringen er ikke omfattet af bestemmelsens 1. pkt., men i stedet af bestemmelsens 2. pkt., og henvisningen til bestemmelsens 1. pkt. er derfor ikke korrekt. Med ændringsforslaget tilrettes det fremsatte forslag, så der rettelig henvises til bestemmelsens 2. pkt.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og tjener alene til at tydeliggøre, hvor i bestemmelsen der skal ske tilføjelse af »gruppen«.

Til nr. 10 og 11

Med § 1, nr. 83, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført en ny § 312 b i lov om finansiel virksomhed. Det foreslåede § 312 b, stk. 2, indebærer, at en væsentlig del af den udskudte variable løn til bestyrelsen og direktionen i et systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) eller et globalt systemisk vigtigt finansielt system (G-SIFI) skal bestå af instrumenter såsom aktier.

Med ændringsforslag nr. 10 præciseres det, at andelen af den udskudte variable løn, som skal bestå af instrumenter i medfør af det foreslåede § 312 b, stk. 2, skal bestå af en balance af de nævnte instrumenter. Dette følger af artikel 94, stk. 1, litra l, punkt i og ii, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber, om ændring af direktiv 2002/87/EF og om ophævelse af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF (CRD IV).

Ved vurdering af, om der foreligger en balance af de nævnte instrumenter, må der tages hensyn til, hvilke typer af instrumenter det er muligt at benytte set i forhold til virksomhedens juridiske struktur og størrelse, samt hvad der afspejler virksomhedens kreditværdighed. Der må også tages hensyn til, at det kan være hensigtsmæssigt at benytte flere forskellige typer af instrumenter for på bedste vis at sikre, at modtageren har en langsigtet interesse i virksomheden.

Efter Finanstilsynets praksis kan en balance af instrumenter bestå af et enkelt finansielt produkt, såfremt der er en passende begrundelse herfor.

Endvidere foreslås det i ændringsforslag nr. 11 at tilføje et nyt 2. pkt., hvoraf det fremgår, at pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt skal benytte instrumenter som reguleret i artikel 52 og artikel 63 i CRR eller andre instrumenter, der kan konverteres til egentlige kernekapitalinstrumenter eller nedskrives, og som i passende grad afspejler virksomhedens kreditværdighed som en virksomhed, hvis aktivitet formodes at fortsætte (going concern). Dette følger af artikel 94, stk. 1, litra l, i CRD IV.

Kommissionen har med hjemmel i artikel 94, stk. 2, i CRD IV udstedt nærmere regler om disse typer af instrumenter i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 527/2014 af 12. marts 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU, for så vidt angår reguleringsmæssige tekniske standarder til præcisering af de kategorier af instrumenter, der i tilstrækkelig grad afspejler et instituts kreditkvalitet som en going concern, og som egner sig til at blive anvendt, for så vidt angår variabel løn.

Forordningen er direkte gældende for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, i Danmark.

Et dansk SIFI og G-SIFI er omfattet af den ovennævnte forordning om de kategorier af instrumenter, der i tilstrækkelig grad afspejler et instituts kreditkvalitet som en going concern, og som egner sig til at blive anvendt, for så vidt angår variabel løn. Dette betyder, at et SIFI og G-SIFI, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, skal benytte de instrumenter, som er angivet i forordningen, ved tildeling af variabel løn.

Desuden foreslås det at tilføje et nyt 3. pkt., hvoraf det fremgår, at instrumenterne kan udstedes i virksomheden eller dennes modervirksomhed, der ejer virksomheden fuldt ud. Dette giver institutterne mulighed for at udstede instrumenter i selve virksomheden eller dennes modervirksomhed.

De beskrevne tilføjelser svarer til det, der fremgår af det gældende instrumentkrav for finansielle virksomheder i § 77 a, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed.

Til nr. 12

Med § 1, nr. 89, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt 2. pkt. i § 344, stk. 11, i lov om finansiel virksomhed. Det fremsatte lovforslag angiver imidlertid fejlagtigt, at det foreslåede nye punktum skal indsættes som 1. pkt. Ændringsforslaget retter denne fejl.

Til nr. 13

Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 347, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed henviser til de myndigheder og organer, som er nævnt i § 354, stk. 6, nr. 21-32. Henvisningen i § 347, stk. 6, burde rettelig have været tilpasset som konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at § 347, stk. 6, vil henvise til de myndigheder og organer, som er nævnt i § 354, stk. 6, nr. 22-33.

Til nr. 14

Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 3.

Til nr. 15

Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 10 og 15, der bliver nr. 7, 8, 11 og 16.

Til nr. 16 og 17

Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 18 og 25, der bliver nr. 19 og 26.

Til nr. 18

Med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt nummer efter § 354, stk. 6, nr. 40, i lov om finansiel virksomhed. Det er anført i § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag, at § 354, stk. 6, nr. 40, bliver nr. 42. Dette er en konsekvens af, at der med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag foreslås indført et nyt § 354, stk. 6, nr. 6. Men da der alene foreslås indført ét nyt nummer, bliver nr. 40 i stedet til nr. 41, og med ændringsforslaget foreslås dette tilrettet, således at det nye nummer, som foreslås indført, bliver nr. 42.

Med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås et nyt nummer indført som nr. 43 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed. § 354, stk. 6, indeholder alene 41 numre, og det nye nummer indført med nr. 101 skulle rettelig have været nr. 42. Med ændringsforslaget foreslås dette tilrettet.

Til nr. 19

Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. Henvisningen i § 354, stk. 12, til § 354, stk. 6, nr. 30-33, burde rettelig have været tilpasset som konsekvens af det nye nummer. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at § 354, stk. 12, henviser til § 354, stk. 6, nr. 31-34.

Til nr. 20

Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 354, stk. 13, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed henviser til videregivelse af fortrolige oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17, 18, 22-24, 30-33 og 39. § 354, stk. 13, 2. pkt., henviser til videregivelse af oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 18, 24 og 33. Henvisningerne i § 354, stk. 13, burde rettelig have været tilpasset som konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at § 354, stk. 13, 1. pkt., vil henvise til videregivelse af fortrolige oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 7, 8, 13, 18, 19, 23-25, 31-34 og 40, og således at § 354, stk. 13, 2. pkt., vil henvise til videregivelse af oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 19, 25 og 34.

Til nr. 21

Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed. I bestemmelsen henvises til videregivelse af fortrolige oplysninger til afviklingsmyndigheder i medfør af § 354, stk. 6, nr. 43. Henvisningen skulle rettelig have været til § 354, stk. 6, nr. 42, som foreslås indført med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag. Med ændringsforslaget tilrettes henvisningen.

Endvidere tilrettes henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012, således at denne på linje med de resterende dele af det fremsatte lovforslag og lov om finansiel virksomhed i øvrigt alene henviser til første del af direktivets titel i stedet for den fulde titel.

Til nr. 22

Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, henviser til videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af § 354, stk. 6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25. Henvisningen i § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, burde rettelig havde været tilpasset som konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, vil henvise til videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af § 354, stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 19 og 26.

Til nr. 23

Med ændringsforslaget præciseres det, at den i § 1, nr. 110, i det fremsatte lovforslag foreslåede ændring af § 361, stk. 1, nr. 9, i lov om finansiel virksomhed vedrører bestemmelsens 3. pkt. Det er således § 361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt., der foreslås ændret med § 1, nr. 110, i det fremsatte lovforslag.

Til nr. 24

Med § 1, nr. 111, i det fremsatte lovforslag nyaffattes § 363 a i lov om finansiel virksomhed. I § 363 a, stk. 1, henvises der til den årlige afgift, som virksomheder med dansk tilladelse skal betale til Finanstilsynet efter §§ 363-366. § 363 a vedrører den årlige afgift, som filialer her i landet af udenlandske virksomheder skal betale. Bestemmelsen skal ikke indgå i henvisningen, og ændringsforslaget retter dette.

Til nr. 25

Med ændringsforslaget tilføjes et »eller« efter nr. 2 i opremsningen, hvorved det af lovtekniske årsager præciseres, at der ikke er tale om en kumulativ opremsning, men en alternativ opremsning, hvor det er tilstrækkeligt for at udmåle en skærpet bøde, at et af de angivne numre er opfyldt.

Til nr. 26

Med § 2, nr. 2, i det fremsatte lovforslag indføres en definition på variable løndele i lov om investeringsforeninger m.v. § 48 a, stk. 6, som indføres i lov om investeringsforeninger m.v. med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag, henviser til denne definition. Henvisningen er ved en fejl til § 2, stk. 1, nr. 25, i lov om investeringsforeninger. Henvisningen skulle rettelig have været til § 2, nr. 26, og med ændringsforslaget rettes dette.

Til nr. 27

Der foreslås to korrektioner i § 48 b, stk. 2, i lov om investeringsforeninger m.v., som foreslås indført med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag. Der foreslås for det første en sproglig korrektion, således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene investeringsforeningens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Der foreslås for det andet en korrektion af henvisningen til stk. 1. Det foreslåede § 48 b, stk. 2, fastsætter krav til sammensætningen af aflønningsudvalgets kvalifikationer og kompetencer. Bestemmelsen indebærer bl.a., at aflønningsudvalget skal være i stand til at foretage en kvalificeret og uafhængig vurdering af, om investeringsforeningens aflønning, herunder lønpolitik og tilhørende forretningsgange, er i overensstemmelse med aflønningsreglerne. Bestemmelsen henviser i den sammenhæng til stk. 1, men henvisningen skulle rettelig have været til aflønningsreglerne i § 48 a, § 48 c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 48 d, som foreslået med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag.

Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.

Til nr. 28

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 48 b, stk. 3, nr. 2, således at »aflønningspolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er investeringsforeningens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Til nr. 29

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 48 b, stk. 3, således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene investeringsforeningens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Til nr. 30

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig ændring af den med § 2, nr. 18, foreslåede affattelse af § 48 b, stk. 4, 2. pkt., i lov om investeringsforeninger m.v. § 48 b, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at aflønningsudvalget i det forberedende arbejde skal varetage investeringsforeningens langsigtede interesser, herunder også i forhold til medlemmerne og offentlighedens interesse. Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en delmængde af investeringsforeningens langsigtede interesser, foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.

Til nr. 31

I forbindelse med opsætning af lovforslagets § 2, nr. 18, er der sket en fejl, da det foreslåede § 48 d, stk. 2-4, i den opsatte version ved en fejl svarer til det foreslåede § 48 c, stk. 2-4.

Det foreslåede § 48 d skulle rettelig indeholde i alt tre stykker. Stk. 2 skulle rettelig indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren til fastsættelse af nærmere regler om investeringsforeningers pligt til at offentliggøre oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direktionen og andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på en eller flere afdelingers risikoprofil. Stk. 3 skulle rettelig indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren til fastsættelse af nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 48 a, stk. 1-6, og § 48 c, stk. 1. Med dette ændringsforslag rettes denne fejl.

Der er alene sket en opsætningsmæssig fejl i forhold til lovteksten i det fremsatte lovforslag. Der er således i det fremsatte lovforslag ikke fejl i forhold til bemærkningerne til det foreslåede § 48 d, stk. 2 og 3.

Til nr. 32

§ 175, stk. 3, i lov om investeringsforeninger m.v. angiver en række oplysninger, som er undtaget fra tavshedspligten i § 175, stk. 1. Med § 2, nr. 26, i det fremsatte lovforslag tilføjes oplysninger til investorerne om central investorinformation til opremsningen af oplysninger omfattet af § 175, stk. 3. Da ordet »oplysninger« allerede er nævnt i den indledende tekst til § 175, stk. 3, er det overflødigt i opremsningen og dermed i § 2, nr. 26. Med ændringsforslaget tilrettes dette.

Til nr. 33

Der foreslås en lovteknisk rettelse til den med § 2, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede tilføjelse til § 190, stk. 1, 2. pkt. Da § 48 c i lov om investeringsforeninger m.v. kun udgøres af fire stykker, ændres henvisningen fra § 48 c, stk. 1-4, til § 48 c.

Til nr. 34

Med § 3, nr. 10, i det fremsatte lovforslag ophæves § 83 b i værdipapirhandelsloven. § 84 a, stk. 6, nr. 30, og § 84 b, stk. 4, i værdipapirhandelsloven henviser til § 83 b. Med ændringsforslaget udgår denne henvisning.

Til nr. 35

Med § 3, nr. 10, i det fremsatte lovforslag ophæves § 83 b i værdipapirhandelsloven. § 88, stk. 1, 4. pkt., i værdipapirhandelsloven henviser til § 83 b. Med ændringsforslaget udgår denne henvisning

Til nr. 36

Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal henvisningen i § 3, stk. 3, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. til § 20, stk. 2-7 og 10, ændres til § 20, stk. 2-7 og 9. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.

Til nr. 37

Med ændringsforslaget foreslås konsekvensrettelser, som ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal de to henvisninger til § 20, stk. 2-8, som er indeholdt i § 20, stk. 9, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., der bliver stk. 8, ændres til en henvisning til § 20, stk. 2-7. Herudover skal henvisningen til § 20, stk. 1-8, i § 20, stk. 11, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., der bliver stk. 10, ændres, så der henvises til § 20, stk. 1-7. Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.

Til nr. 38

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den under § 4, nr. 2, i det fremsatte lovforslag foreslåede tilføjelse til § 21, stk. 3, 2. pkt., i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene forvalterens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.

Til nr. 39

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 4, nr. 3, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 21, stk. 4, nr. 2, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., således at »aflønningspolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er forvalterens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.

Til nr. 40

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den under § 4, nr. 3, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 21, stk. 4, nr. 3, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene forvalterens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.

Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.

Til nr. 41

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af den med § 4, nr. 4, i det fremsatte lovforslag foreslåede affattelse af § 21, stk. 5, 2. pkt., i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Det foreslåede § 21, stk. 5, 2. pkt., indebærer, at aflønningsudvalget i det forberedende arbejde skal varetage forvalterens langsigtede interesser, herunder også i forhold til kapitalejere og andre investorer og offentlighedens interesse. Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en delmængde af forvalterens langsigtede interesser, foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.

Til nr. 42

Med ændringsforslaget foreslås to konsekvensrettelser, som ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal henvisningen i § 190, stk. 2, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. ændres fra § 20, stk. 1-9, til § 20, stk. 1-8. Herudover skal henvisningen i § 190, stk. 4, ændres fra § 20, stk. 11 og 12, til § 20, stk. 10 og 11.

Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.

Til nr. 43 og 44

Det fremgår af § 19, stk. 2 og 3, i det fremsatte lovforslag, at § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland. § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, ophæver bestemmelser i en ændringslov, som er vedtaget, men hvor de pågældende bestemmelser endnu ikke er trådt i kraft. Da de pågældende bestemmelser ophæves og dermed udgår af ændringslovene, kan de ikke sættes i kraft, heller ikke for Færøerne og Grønland. Ophævelsesbestemmelserne i § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, skal derfor ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Med ændringsforslaget foretages denne lovtekniske tilretning af det fremsatte lovforslag.

Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) nfmd. Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 39

Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
2
Tekniske gennemgange af lovforslaget tirsdag den 25. oktober 2016
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Plancher fra den tekniske gennemgang den 25/10-16
5
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
1. udkast til betænkning
7
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
8
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, at en væsentlig del af den variable løn fremover skal tildeles i instrumenter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren vurderer, at lempeligere kapitalkrav for fondsmæglerselskaber på nogen måde kan øge risici på de finansielle markeder, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvorvidt det er korrekt, at man vil tillade udenlandske selskaber at få del i Vækstfondens midler alene på baggrund af en forventning om en efterfølgende investering i danske selskaber, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå