Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 11. december 2012
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister og sundhedsloven
(Delegation af opgaver vedrørende
registrering af indrejse og udstedelse af sundhedskort m.v. i
forbindelse med arbejdet i et International Citizen Service,
ændring og præcisering af reglerne for
bopælsregistrering af børn, ændring af reglerne
for videregivelse af oplysninger fra CPR til visse pensions- og
forsikringsselskaber m.v.)
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
§ 1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 878 af 14. september 2009, som
ændret ved § 35 i lov nr. 1536 af 21. december
2010, § 1 i lov nr. 558 af 18. juni 2012 og § 3
i lov nr. 600 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 4,
ændres »52 kr.« til: »75 kr.«
2. I
§ 3, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt.:
»Beløbet reguleres fra og med 2014
én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.«
3. I
§ 6, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan anvende bestemmelsen
i § 10, stk. 2, nr. 2, ved enhver anmeldelse af
flytning til en adresse, hvor der i forvejen er registreret
andre.«
4. I
§ 6 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. En
kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller delvis overlade
opgaver vedrørende registrering af indrejse i CPR af
personer, der tilflytter kommunen fra udlandet og betjenes i et
International Citizen Service, til en anden kommunalbestyrelse, som
i et International Citizen Service varetager opgaver
vedrørende registrering af indrejse i CPR.«
5. § 8 affattes således:
Ȥ 8. Kommunalbestyrelsen
skal registrere et barn, hvis forældre ikke har samme
bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som
barnet opholder sig mest hos, uanset hvem af forældrene der
har forældremyndigheden eller er bopælsforælder
efter forældreansvarsloven.
Stk. 2. Opholder
barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
og har den ene forælder forældremyndigheden alene over
barnet, skal kommunalbestyrelsen registrere barnet med bopæl
hos vedkommende forælder, medmindre forældrene over for
kommunen erklærer sig enige om, at barnet skal registreres
med bopæl hos den anden.
Stk. 3. Opholder
barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
og har forældrene fælles forældremyndighed, skal
kommunalbestyrelsen registrere barnet med bopæl hos den af
forældrene, som forældrene over for kommunen
erklærer sig enige om. Enighed anses ligeledes for at
foreligge ved dokumentation over for kommunen af
1) indgåelse
af et retsforlig om barnets bopæl,
2) indgåelse
af en aftale om barnets bopæl over for
statsforvaltningen,
3) indgåelse
af en aftale om barnets bopæl, når det i aftalen
udtrykkeligt er bestemt, at aftalen kan danne grundlag for
tvangsfuldbyrdelse, eller
4) at den ene
forælder over for statsforvaltningen har accepteret at
være samværsforælder.
Stk. 4. Opholder
barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
som på trods af fælles forældremyndighed ikke
efter stk. 3 kan anses for at være enige om
registreringen af barnets adresse i CPR, skal barnet registreres
med bopæl hos den af forældrene, der i medfør af
forældreansvarslovens § 17, stk. 1, eller
§ 26, stk. 1, er bopælsforælder. Er der
ikke taget stilling til spørgsmålet om
bopælsforælder efter forældreansvarslovens
§ 17, stk. 1, eller § 26, stk. 1,
forbliver barnet registreret på den adresse, barnet havde,
før uenigheden opstod, hvis denne adresse er en af de
angivne adresser.
Stk. 5. Opholder
barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
som på trods af fælles forældremyndighed ikke
efter stk. 3 kan anses for at være enige om
registreringen af barnets adresse i CPR, og er der ikke taget
stilling til spørgsmålet om bopælsforælder
efter forældreansvarslovens § 17, stk. 1,
eller § 26, stk. 1, følger barnets
bopælsregistrering bopælen for den forælder, som
barnet forud for uenigheden havde fælles adresse med, hvis
ingen af de angivne adresser er barnets hidtidige adresse. Er ingen
af de angivne adresser barnets hidtidige adresse, og havde barnet
forud for uenigheden fælles adresse med begge forældre,
registreres barnet i CPR med bopæl i kommunen, men som
fraflyttet den tidligere adresse, jf. § 6, stk. 4,
indtil der er taget stilling til spørgsmålet om
bopælsforælder efter forældreansvarslovens
§ 17, stk. 1, eller § 26, stk. 1,
eller der opnås enighed mellem forældrene om
registrering af barnets bopæl, jf. stk. 3.«
6. To
steder i § 13, stk. 2,
ændres »er (med)underskriver af
flytteanmeldelsen« til: »over for kommunen har
accepteret den anmeldte flytning«.
7. § 13, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Hvis
der samtidig med anmeldelsen af en flytning, der er omfattet af
stk. 2, anmodes om navne- og adressebeskyttelse, jf.
§ 28, på barnets tilflytningsadresse, må den
anmeldte tilflytningsadresse og -kommune ikke oplyses til den ikke
medflyttende forælder under sagens behandling, herunder i den
endelige afgørelse. Hvis der anmeldes flytning til en anden
kommune, skal forelæggelsen af flytteanmeldelsen for den af
forældrene, der ikke flytter med, altid foretages af
fraflytningskommunen, som tillige skal træffe den endelige
afgørelse om, hvorvidt flytningen af barnet skal godkendes,
og meddele dette til sagens parter og
tilflytningskommunen.«
8. I
§ 16 indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Personer, der fra udlandet flytter til en kommune, hvor
kommunalbestyrelsen i medfør af § 6, stk. 6,
har overladt opgaver vedrørende registrering af indrejse til
en anden kommunalbestyrelse, og som betjenes i et International
Citizen Service, kan anmelde indrejse til kommunalbestyrelsen i den
kommune, der i medfør af § 6, stk. 6, har
fået overladt opgaver vedrørende registrering af
indrejse i et International Citizen Service.«
9. I
§ 24, stk. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Tilsvarende ret har en person, hvor
kommunalbestyrelsen efter stk. 1, 5. pkt., har vurderet, at
der ikke er tale om et ophold i udlandet, der skal medføre
en registrering som udrejst i CPR.«
10. § 29, stk. 1, affattes
således:
»Enhver har ret til ved henvendelse til sin
bopælskommune at få registreret
lokalvejviserbeskyttelse i CPR, således at vedkommendes navn
og adresse ikke videregives fra CPR til brug for optagelse i lokale
vejvisere, jf. § 47.«
11. I
§ 33, stk. 1,
ændres »27 kr.« til: »50 kr.«
12. I
§ 33, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Beløbet reguleres fra og med
2014 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.«
13. § 38, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om finansiel
virksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i
pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel virksomhed har
ud over oplysningerne i stk. 2 ret til at få leveret
oplysninger om civilstand og civilstandsdato bortset fra oplysning
om separation samt ved registrering i CPR af vedkommendes
død tillige oplysning om navn og adresse på
afdødes ægtefælle eller registrerede partner,
medmindre der er registreret beskyttelse af navn og adresse efter
§ 28.«
14. I
§ 42, stk. 3,
ændres »til den begunstigede« til: »eller
pension til vedkommende«.
15. I
§ 42, stk. 3,
indsættes som 2. og 3. pkt.:
»De nævnte forsikringsselskaber,
pensionskasser og pengeinstitutter har til samme formål ret
til at få oplyst navn og adresse på afdødes
ægtefælle eller registrerede partner og navn og adresse
på en person, der på tidspunktet for den registreredes
død var registreret med bopæl i CPR på samme
adresse som afdøde, såfremt afdøde og
vedkommende person har eller har haft fælles børn, der
er registreret i CPR som børn af de pågældende.
Navn og adresse kan udleveres, uanset om der er registreret
beskyttelse efter § 28.«
16. I
§ 43, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.:
»Såfremt de pågældende har
registreret beskyttelse af navn og adresse i CPR, jf.
§ 28, finder stk. 1, 2. pkt., tilsvarende
anvendelse.«
17. I
§ 44, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 43« til:
»§§ 43 og 45«, og i stk. 1, 2. pkt., ændres »og
§ 43, stk. 1,« til: »og
§§ 43 og 45«.
18. I
§ 44, stk. 2, ændres
»§ 43, stk. 1« til: »§ 43«.
19. I
§ 51, stk. 2,
ændres »52 kr.« til: »75 kr.«
20. I
§ 51, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Beløbet reguleres fra og med 2014
én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.«
21. Bilag 1,
nr. 7, affattes således:
»7)
Slægtskabsoplysninger: Oplysning om personnummer på
mor, far og børn samt angivelse af mor og far i feltet for
indehavere af forældremyndigheden over
mindreårige.«
22. I
bilag 1, nr. 8, indsættes efter
»samt oplysning om«: »personnummer
på«.
23. I
bilag 1 indsættes efter nr.
16:
»17) Eventuel
kontaktadresse i forbindelse med behandling af et dødsbo: I
forbindelse med behandling af et dødsbo kan enten
skifteretten, en udpeget bobestyrer eller en efter
dødsboskiftelovens § 25, stk. 6,
befuldmægtiget arving i et bo udlagt til privat skifte
registreres i indtil 3 år som kontaktadresse i
CPR.«
Nr. 17 bliver herefter nr. 18.
24. I
bilag 1, nr. 17, der bliver nr. 18,
ændres »nr. 1-16« til: »nr.
1-17«.
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
§ 2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret bl.a. ved § 4 i
lov nr. 558 af 18. juni 2012 og senest ved lov nr. 603 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring:
1. § 12 affattes således:
Ȥ 12.
Kommunalbestyrelsen udsteder et bevis til personer, der har ret til
ydelser efter loven. Beviset gælder som dokumentation for
retten til ydelser efter loven, jf. dog stk. 7.
Stk. 2.
Ansøgning om det i stk. 1 omhandlede bevis skal
indgives til kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale
ansøgningsløsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening). Ansøgninger, der
ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 3. Den i stk. 2
nævnte ansøgningsprocedure anvendes også ved
ansøgning om EU-sygesikringskort, der udstedes med hjemmel i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger med senere
ændringer eller afgørelse nr. 1/2012 vedtaget af Det
Blandede Udvalg nedsat i henhold til aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på
den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om
fri bevægelighed for personer af 31. marts 2012 om erstatning
af bilag II til aftalen om koordinering af de sociale
sikringsordninger eller Det Blandede EØS-udvalgs
afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af
bilag VI (social sikring) og protokol 37 til
EØS-aftalen.
Stk. 4. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for myndigheden, som er adressat for
meddelelsen.
Stk. 5. Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at
kunne anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde, at ansøgningen kan indgives
på anden måde end ved digital selvbetjening efter
stk. 2. Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en
ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den
skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i
stk. 5 nævnte tilfælde undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
økonomiske fordele for kommunen ved at behandle
ansøgningen på anden vis end digitalt.
Stk. 7. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler
om, i hvilket omfang kommunalbestyrelsen udfærdiger bevis til
personer omfattet af § 8, stk. 2, og § 10,
og i hvilket omfang beviset anvendes til dokumentation for ret til
ydelser efter loven.
Stk. 8. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler
om udformning, anvendelse, indhold, udstedelse og inddragelse af de
i stk. 1 og 7 omhandlede beviser og om opkrævning af
gebyr for udstedelse og fornyelse af beviser efter stk. 1.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om udstedelse og inddragelse af de i
stk. 3 omhandlede EU-sygesikringskort.
Stk. 9. En
kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller delvis overlade
opgaver vedrørende udstedelse af beviser for ret til ydelser
efter loven, jf. stk. 1, til personer, der tilflytter kommunen
fra udlandet, til en anden kommunalbestyrelse i et International
Citizen Service. Det omfatter også udstedelse af
EU-sygesikringskort og anden dokumentation for, at en person er
omfattet af dansk sygesikring, der udstedes med hjemmel i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger med senere
ændringer eller afgørelse nr. 1/2012 vedtaget af Det
Blandede Udvalg nedsat i henhold til aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på
den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om
fri bevægelighed for personer af 31. marts 2012 om erstatning
af bilag II til aftalen om koordinering af de sociale
sikringsordninger eller Det Blandede EØS-udvalgs
afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af
bilag VI (social sikring) og protokol 37 til EØS-aftalen.
Overladelse af opgaver vedrørende udstedelse af
sundhedskort, EU-sygesikringskort m.v. kan kun ske for personer,
der betjenes i et International Citizen Service.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2. For
anmeldelser af flytning efter § 8 i lov om Det Centrale
Personregister, som indgives før lovens ikrafttræden,
og som vedrører en flytning, der ligeledes har fundet sted
før lovens ikrafttræden, skal afgørelsen
træffes efter de før lovens ikrafttræden
gældende regler, hvis kommunalbestyrelsens afgørelse
først træffes efter lovens ikrafttræden.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.