L 63 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.

(Ændringer som følge af afgørelse i statsstøttesag m.m.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 18-11-2009

Skriftlig fremsættelse (18. november 2009)

20091_l63_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (18. november 2009)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer som følge af afgørelse i statsstøttesag m.m.)

(Lovforslag nr. L 63).

Forslaget følger op Kommissionens afgørelse af 17. juni 2009 vedrørende statsstøtte (afgørelse C 41/2009).


Med forslaget undgås dobbeltregulering af de kvoteomfattede virksomheder ved både CO2-kvoter og CO2-afgift fra den 1. januar 2010.


Forslaget tilvejebringer hjemmel til, at skatteministeren kan sætte en vedtaget, men endnu ikke ikrafttrådt, fritagelse for CO2-afgift på brændsler for CO2-kvoteomfattede virksomheder i kraft i 2010. Der foreslås således ophævelse af en bestemmelse om, at fritagelsen, når den sættes i kraft, skal have virkning tilbage fra 1. januar 2005, da det ikke er muligt at give fritagelsen virkning tilbage i tid efter Europa Kommissionens afgørelse.


Det foreslås endvidere, at industriens kvoteomfattede brændselsforbrug skal tilgodeses ved, at der sker en tilbageregulering af CO2-afgiftsbelastningen ned til EU's minimumsafgiftssatser for perioden 2005-2009. Supplerende foreslås, at den del af det kvoteomfattede brændselsforbrug, som er anvendt til mineralogiske processer m.v., ved tilbagereguleringen også kan fritages for EU's minimumsafgifter for perioden 2005-2009. Dette er i overensstemmelse med Energibeskatningsdirektivet.


Forslaget indeholder endelig nogle mindre tilpasninger til energiafgiftslovene, CO2-afgiftsloven, svovlafgiftsloven og lov om afgift af kvælstofoxider (NOx-afgiftsloven) samt et bidrag fra Energistyrelsen med en række tilpasninger, bl.a. vedr. ikrafttrædelsesbestemmelserne, i tidligere vedtaget lovgivning (afgiftsrationaliseringen fra juni 2008) indenfor Klima- og Energiministeriets ressortområde.


Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2010.


Forslaget skønnes ikke at indebære nævneværdige miljømæssige konsekvenser.


Der vil ikke som ventet blive et engangsprovenutab på ca. 150 mio. kr. i 2010 på grund af den oprindelige CO2-afgiftsfritagelse med virkning fra 1. januar 2005. Den bagudrettede CO2-afgiftsfritagelse for de mineralogiske processer m.v. og nedjusteringen af virksomhedernes CO2-afgiftsbetaling til minimumsafgifterne skønnes at udløse et engangsprovenutab på henholdsvis ca. 25. mio. kr. og 50 mio. kr. dvs. samlet set 75 mio. kr.


Jeg ønsker dispensation fra 30-dages reglen for behandling af lovforslag, så lovforslaget kan vedtages inden jul. Når jeg ønsker en hurtig vedtagelse af lovforslaget, skyldes det hensynet til hurtigst muligt at få lovforslagets forslag til tilpasninger til energi- og CO2-afgiftslovgivningen vedtaget, inden Forårspakke 2.0 træder i kraft den 1. januar 2010.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.