L 63 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.

(Ændringer som følge af afgørelse i statsstøttesag m.m.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 09-12-2009

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. december 2009

20091_l63_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. december 2009

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1. behandling den 25. november 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Dispensation fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden, således at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 13. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 13. Den 18. november 2009 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


AGA A/S,


DI,


KPMG på vegne af Airliquide,


KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen,


PriceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S og


Rockwool A/S.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.


Deputationer

Endvidere har KPMG, Aalborg Portland Group og Rockwool Scandinavia mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-13 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 14 stillede ændringsforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 4

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, nr. 8, ændres »Fyringstjære, 299,3« til: »Fyringstjære, 229,3«.

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Til § 5

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 11, ændres »Gas, bortset fra LPG, der anvendes ved raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas)« til: »Gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas«.

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 13, litra a, ændres »med et vandindhold på mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ, og« til: »med et vandindhold på mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ eller 388,8 kr. pr. ton, og«.

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 13, litra b, ændres »med et vandindhold på mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ.« til: »med et vandindhold på mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ eller 511,2 kr. pr. ton.«

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:

»01. § 9, stk. 9, der bliver stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. Den forhøjede tilbagebetaling efter stk. 4 gives for højst 650 Wh/m2 pr. døgn belyst væksthusareal med lysplanter, der blomstrer ved en daglig belysning på under 14 timer (kortdagsplanter), og for andre lysplanter 900 Wh/m2 pr. døgn. I den forhøjede tilbagebetaling fratrækkes det antal timer, hvor den faktiske solbelysning udgør mindst 75 W/m2, gange 50 W/m2

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

6) I det under nr. 10 foreslåede § 9 a, stk. 4, ændres »Reglerne i § 9, stk. 4-7 og 17« til: »Reglerne i § 9, stk. 12«.

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

7) I det under nr. 11 foreslåede bilag 4 ændres i overskriften »§ 9, stk. 2 og 9« til: »§ 9, stk. 2 og 3«.

[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]

Til § 6

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

8) Nr. 4 affattes således:

»4. § 8, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Et energiprodukt, der medgår direkte til produktion af et tilsvarende energiprodukt, er fritaget for afgift. Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceret på virksomhedens område. Fritagelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof.«

[Præciseringer til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

9) I nr. 5 ændres »Bilag 1, nr. 19,« til: »Bilag 1, nr. 19, under Satser ved dagtemperatur«.

[Præciseringer i forhold til tidligere vedtaget lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

10) I nr. 6 ændres »I bilag 1« til: »I bilag 1 under Satser ved dagtemperatur«.

[Præciseringer i forhold til tidligere vedtaget lovgivning]

Til § 12

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

11) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. § 3, stk. 4 og 5, ophæves.«

[Konsekvensændring som følge af § 12, nr. 2]

Til § 15

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

12) I stk. 3 ændres »tidspunktet for lovforslagets fremsættelse« til: »den 18. november 2009«.

[Tydeliggørelse af virkningstidspunkt]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

13) Stk. 6 affattes således:

»Stk. 6. § 33, stk. 1, i lov om afgift af svovl som affattet ved § 12, nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2005.«

[Ændring af et virkningstidspunkt]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

14) Som stk. 7-16 indsættes:

»Stk. 7. Der ydes tilbagebetaling af svovlafgift for varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgift af svovl, der anvendes af momsregistrerede virksomheder. Tilbagebetalingen af svovlafgiften opgøres ligesom det særlige bundfradrag i svovlafgiften, som opgøres efter reglerne for beregning i § 33, stk. 1-6, i lov om afgift af svovl, som var gældende i perioden 2005-2009, dog uden de betingelser og tidsfrister, som her gælder for bundfradraget. Tilbagebetalingen reduceres, i det omfang virksomheden har fået eller får dette særlige bundfradrag for det samme forbrug af en brændselstype. Tilbagebetalingen opgøres efter reglerne i stk. 8-13.

Stk. 8. Der ydes tilbagebetaling for varer, der anvendes til kemisk reduktion.

Stk. 9. Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes i elektrolyse.

Stk. 10. Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til opvarmning i metallurgiske processer. Opvarmningen skal foregå i anlæg, og de anvendte materialer skal gennem opvarmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.

Stk. 11. Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til opvarmning i mineralogiske processer. Opvarmningen skal foregå i anlæg, og de anvendte materialer skal gennem opvarmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.

Stk. 12. Det er en betingelse for tilbagebetaling, at varmen og varerne anvendes direkte til processer, som er nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.

Stk. 13. Opgørelsen af tilbagebetalingen skal, så vidt det er muligt, være baseret på energimålinger. I det omfang der ikke foreligger de fornødne målerregistreringer, skal virksomheden kunne fremlægge anden dokumentation for opgørelsen, herunder dokumentation, som forefindes i virksomheden, og som told- og skatteforvaltningen måtte ønske. Opgørelsen af tilbagebetalingen foretages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og for hvert kalenderår.

Stk. 14. Til momsregistrerede virksomheder, der fra kraft-varme-værker og hertil knyttede blokvarmecentraler får leveret varme, som er baseret på varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og hvor den til virksomheden fakturerede og af virksomheden betalte svovlafgift af den til brug for leverancen medgåede mængde brændsel kan dokumenteres og udgør mindst 250.000 kr. pr. år, ydes tilbagebetaling af svovlafgift opgjort ligesom det særlige bundfradrag efter reglerne i § 33, stk. 1 eller 3, i lov om afgift af svovl, som var gældende i perioden 2005-2009, for nævnte varer, når anvendelsen sker til formål nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, og når virksomheden har tilladelse til udledning af CO2 efter § 9 i lov om CO2-kvoter. Leveres varmen kun i en del af året, nedsættes grænsen på 250.000 kr. forholdsmæssigt. Tilbagebetalingen reduceres, i det omfang at virksomheden har fået eller får godtgørelse for samme vareforbrug for perioden 2005-2009 efter den i denne periode gældende § 33, stk. 7, i lov om afgift af svovl. Opgørelsen af tilbagebetalingen foretages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og for hvert kalenderår.

Stk. 15. For at opnå tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 skal virksomheden have ansøgt told- og skatteforvaltningen herom senest den 1. september 2010.

Stk. 16. Tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 ydes for perioden 2005-2009.«

[Tilbagebetaling af svovlafgift på fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. for 2005-2009. Tilbagebetaling af svovlafgift for fjernvarme til visse virksomheder for 2005-2009]

Bemærkninger

Til nr. 1-4

Det foreslås at korrigere tidligere vedtaget lovgivning, jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009, vedrørende lov om energiafgift på mineralolieprodukter m.v. og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Med forslaget fremstår de korrekte afgiftssatser for 2015 og det korrekte vareområde på de foreslåede vareområder. Der er ikke tale om substantielle ændringer i forhold til de politiske aftaler, der er indgået på området.


Til nr. 5-7

Det foreslås, at der foretages konsekvensrettelser af en række bestemmelser i lov om afgift af kuldioxidafgift i forhold til tidligere ændringer af lovgivningen.


Til nr. 8

Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen med henblik på at imødegå fortolkningsmæssig tvivl.


Til nr. 9-10

Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved fortolkningsmæssig tvivl imødegås.


Til nr. 11

Som konsekvens af forslaget om at ophæve svovlafgiftslovens § 33, stk. 3, jf. lovforslagets § 12, nr. 2, fremsat af skatteministeren den 18. november 2009, foreslås det tillige at ophæve svovlafgiftslovens § 3, stk. 4 og 5, der henviser til § 33, stk. 3.


Til nr. 12

Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved fortolkningsmæssig tvivl imødegås.


Til nr. 13

Der er tvivl om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en stramning med tilbagevirkende kraft for de omfattede virksomheder i forhold til den hidtidige affattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, med ændringen vedrørende CO2-kvote-omfattede virksomheder fra lov nr. 464 af 9. juni 2004. Der er tale om en ordning med godtgørelse af visse typer svovlafgift på fjernvarme, som ydes til visse virksomheder, som forbruger fjernvarmen.


På den baggrund foreslås, at den nævnte foreslåede nyaffattelse i § 12, nr. 5, i lovforslaget, ikke skal have virkning tilbage fra den 1. januar 2005, men derimod kun fremadrettet fra den 1. januar 2010.


Til nr. 14

Med indsættelsen af stk. 7-16 foreslås to ordninger med tilbagebetaling af pligtig svovlafgift fra perioden 2005-2009 til virksomheder.


Det foreslås med indsættelsen af stk. 7-13, 15 og 16, at der gennemføres en ordning med tilbagebetaling af svovlafgift af fuelolie eller kul, som er anvendt af momsregistrerede virksomheder. Tilbagebetalingen ydes for perioden 2005-2009. Tilbagebetalingen ydes alene for fuelolie eller kul, som virksomheder har anvendt til mineralogiske processer m.v.


Der er tale om virksomheder, som er stærkt konkurrenceudsatte, og som hermed opnår en forbedring af deres økonomiske situation. Det skønnes, at der herved skal tilbagebetales et samlet svovlafgiftsbeløb på knap 25 mio. kr. Dette er en skatteudgift.


Det vurderes, at ordningen ikke vil være i strid med EU's energibeskatningsdirektiv m.v. Disse mineralogiske processer m.v. er uden for direktivets anvendelsesområde. Ordningen vil ikke medføre nævneværdige miljømæssige konsekvenser, da den vedrører fortiden.


Disse mineralogiske processer m.v. er afgrænset bl.a. i forbindelse med § 5, nr. 6, i lovforslaget. Der henvises til de specielle bemærkninger til denne bestemmelse.


Med ordningen stilles virksomhederne beløbsmæssigt (nominelt) svarende til, at de har fået særligt bundfradrag efter svovlafgiftsloven for fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. for perioden 2005-2009. For det relevante forbrug af fuelolie eller kul skal tilbagebetalingsbeløbet opgøres efter reglerne for opgørelse af det særlige bundfradrag for fuelolie eller kul i svovlafgiftslovens § 33, stk. 1-6, som var gældende i perioden 2005-2009. Det således opgjorte beløb reduceres, i det omfang virksomheden har fået eller får dette særlige bundfradrag for samme forbrug af en brændselstype i henhold til de for perioden 2005-2009 gældende regler. Virksomheden skal med henblik på tilbagebetaling foretage separat opgørelse for hver brændselstype, herunder for forskellige slags kul, og for hvert kalenderår i perioden 2005-2009.


Opgørelsen af tilbagebetalingen skal, så vidt det er muligt, være baseret på energimålinger. Hvis virksomheden ikke har de fornødne målerregistreringer, skal virksomheden kunne fremlægge anden dokumentation for opgørelsen, herunder den dokumentation, som told- og skatteforvaltningen måtte ønske.


For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne ansøge told- og skatteforvaltningen herom senest den 1. september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told- og skatteforvaltningen senest på denne dato, vil således ikke kunne opnå tilbagebetaling.


Herudover foreslås en anden ordning med tilbagebetaling af svovlafgift.


Under hensyn til tvivlen om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en stramning med tilbagevirkende kraft for virksomhederne i forhold til den hidtidige affattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, med ændringen vedrørende CO2-kvote-omfattede virksomheder fra lov nr. 464 af 9. juni 2004, foreslås en ordning med tilbagebetaling af svovlafgift vedrørende fjernvarme for perioden 2005-2009. Formålet hermed er at præcisere retstilstanden på området for denne periode. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 13.


Det skønnes, at ordningen ikke vil medføre nævneværdige provenumæssige konsekvenser. Ordningen vil heller ikke medføre nævneværdige miljømæssige konsekvenser, da den vedrører fortiden.


Det foreslås således med indsættelsen af stk. 14-16, at der for perioden 2005-2009 gennemføres en ordning med tilbagebetaling af svovlafgift af brændslerne fuelolie eller kul, som belaster fjernvarme fra kraftvarmeværker m.v., hvormed der ydes tilbagebetaling til visse momsregistrerede virksomheder, som anvender fjernvarmen.


Det gælder flere betingelser for denne tilbagebetaling. Fjernvarmen skal anvendes til formål nævnt i bilag 1 til CO2-afgiftsloven (tunge processer). Den pågældende virksomhed skal samtidig have tilladelse til udledning af CO2 efter § 9 i lov om CO2-kvoter. Den betalte svovlafgift skal udgøre mindst 250.000 kr. pr. år. Hvis varmen kun leveres en del af året, nedsættes beløbet forholdsmæssigt.


Svovlafgiften, som betales tilbage, opgøres ligesom det særlige bundfradrag i svovlafgiften for det relevante brændsel efter reglerne i stk. 1 for kul eller stk. 3 for fuelolie i § 33 i svovlafgiftsloven, som var gældende i perioden 2005-2009. Ved opgørelsen af tilbagebetalingen modregnes eventuel godtgørelse af svovlafgift for samme vareforbrug i perioden 2005-2009, som virksomheden har fået eller får efter den i denne periode gældende § 33, stk. 7, i svovlafgiftsloven.


Virksomheden skal med henblik på tilbagebetaling foretage separat opgørelse for hver type brændsel og for hvert kalenderår i perioden 2005-2009.


For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne ansøge told- og skatteforvaltningen herom senest den 1. september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told- og skatteforvaltningen senest på denne dato, vil således ikke kunne opnå tilbagebetaling.


De administrative engangsudgifter for SKAT ved ovennævnte to ordninger skønnes at kunne holdes inden for den tidligere skønnede engangsudgift på et årsværk. Der henvises til afsnit 4.2 under de almindelige bemærkninger til lovforslaget.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Henrik Rasmussen KF Anders Samuelsen LA nfmd. Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Johs. Poulsen RV Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 63


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar, fra skatteministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 26/11-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen
4
1. udkast til betænkning
5
Henvendelse af 26/11-09 fra PriceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S
6
Henvendelse af 27/11-09 fra AGA A/S
7
Henvendelse af 30/11-09 fra DI
8
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-09 fra PriceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S
9
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen
10
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-09 fra DI
11
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-09 fra Rockwool A/S
12
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/11-09 fra AGA A/S
13
Ændringsforslag, fra skatteministeren
14
Henvendelse af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen
15
2. udkast til betænkning
16
Henvendelse af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Airliquide
17
Fortrolig henvendelse af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Airliquide
18
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Airliquide
19
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Airliquide
20
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 63


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om en redegørelse for, hvorfor det har taget 5 år at få notificeringsproceduren med EU afsluttet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om særskilte provenuberegninger for ændringerne vedrørende CO2-afgift og ændringerne vedrørende svovlafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at redegøre for lovforslagets miljømæssige konsekvenser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer, at der for de kvoteomfattede virksomheder med mineralogiske processer sker tilbagebetaling af svovlafgiften (bundfradrag) for perioden 2005-09, til skatteministeren, og ministerens svar herpå