L 16 Forslag til lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Israel.

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-10-2009

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

20091_l16_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Israel

(Lovforslag nr. L 16).

Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets samtykke til, at regeringen tiltræder en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Israel. Overenskomsten blev undertegnet den 9. september 2009, men den vil først kunne endeligt tiltrædes fra dansk side, når Folketinget har vedtaget en lov herom.


Overenskomsten afløser en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der blev indgået i 1966. Denne overenskomst bygger på det såkaldte exemptionsprincip, hvorefter indkomst kun kan beskattes i den ene stat. Set med nutidens øjne er denne lempelsesmetode problematisk.


Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark henholdsvis Israel kan beskatte forskellige former for indkomst, som en person, der er hjemmehørende i den ene stat (bopælssta­ten), modtager fra den anden stat (kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.


Efter overenskomsten kan kildestaten ikke beskatte udbytter udloddet fra et datterselskab til et moderselskab, hvis moderselskabet ejer mindst 10 pct. af kapitalen i datterselskabet i en uafbrudt periode på mindst et år. Det samme gælder, hvis modtageren er den anden kontraherende stat, denne stats centralbank eller en offentlig institution i den anden stat, eller modtageren er en pensionskasse. I alle andre tilfælde kan kildestaten beskatte udloddede udbytter med 10 pct.


Renter kan beskattes i kildestaten med 5 pct., hvis den retmæssige ejer er hjemmehørende i den anden stat. Renter kan dog ikke beskattes i kildestaten, hvis modtageren er en pensionskasse eller den anden stat, dennes centralbank eller nogen offentlig institution i den anden stat. Kildestaten kan heller ikke beskatte renter af erhvervsobligationer. I stedet for 5 pct.-skatten kan modtageren vælge at blive beskattet efter reglerne for beskatning af erhvervsindkomst.


Royalties kan kun beskattes i bopælsstaten.


Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.


Efter den gældende overenskomst kan pensioner kun beskattes i bopælsstaten. Det foreslås, at pensionister, som på datoen for undertegnelsen af overenskomsten var hjemmehørende i Israel, og som på dette tidspunkt modtog pension fra Danmark, ikke får deres forhold ændret. For nye pensionister vil der blive tale om beskatning i Danmark.


Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat med den skat, der er betalt i Israel. Nedsættelsen kan dog højst udgøre et beløb svarende til den danske skat, der falder på den israelske indkomst.


Lovforslaget skønnes at medføre administrative merudgifter i størrelsesordenen 100.000 kr. til systemtilretning. Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet skønnes at være begrænsede.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.