L 102 Forslag til lov om ændring af selskabsloven og lov om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love.

(Ændring af bestemmelser om ikrafttræden).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 13-01-2010

Fremsat den 13. januar 2010 af økonomi‑ og erhvervsministeren (Lene Espersen)

20091_l102_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 13. januar 2010 af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)

Forslag

til

Lov om ændring af selskabsloven og lov om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love

(Ændring af bestemmelser om ikrafttræden)

§ 1

I lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) foretages følgende ændringer:

1. I § 367, stk. 4, ændres »§ 143 og § 172,« til: »§ 143, § 172 og § 372, stk. 1,«

2. I § 372, stk. 1, indsættes efter 2. pkt.:

»Ministeren kan herunder fastsætte regler, der fraviger de af lovens bestemmelser, som forudsætter tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse, indtil de nødvendige tilpasninger af it-systemet er afsluttet.«

§ 2

I lov nr. 516 af 12. juni 2009 om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love, som ændret ved § 3 i lov nr. 1273 af 16. december 2009 og § 15 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, foretages følgende ændring:

1. I § 25, stk. 1, indsættes som 2. og 3. pkt.:

»Ministeren kan fastsætte, at loven eller dele heraf træder i kraft på forskellige tidspunkter. Ministeren kan herunder fastsætte regler, der fraviger de af lovens bestemmelser, som forudsætter tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse, indtil de nødvendige tilpasninger af it-systemet er afsluttet.«

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Lovens § 1 gælder ikke for Grønland og Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.

Stk. 3. Lovens § 2 gælder ikke for Grønland og Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland og Færøerne med de afvigelser, som de grønlandske og færøske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

 
Almindelige bemærkninger
  
1.
Lovforslagets baggrund og indhold
2.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
4.
Administrative konsekvenser for borgerne
5.
Konsekvenser for miljøet
6.
Forholdet til EU-retten
7.
Hørte myndigheder og organisationer
8.
Sammenfattende skema
 


1. Lovforslagets baggrund og indhold

Folketinget vedtog den 29. maj 2009 en ny selskabslov, lov nr. 470 af 12. juni 2009. Loven er én samlet lov for aktie- og anpartsselskaber, som skal erstatte aktieselskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 649 af 15. juni 2006 med senere ændringer, og anpartsselskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 650 af 15. juni 2006 med senere ændringer.


Den nye selskabslov giver øget fleksibilitet i forhold til den enkelte virksomheds situation og styrker danske selskabers konkurrenceevne bl.a. ved at nedbringe de administrative byrder. Selskabets ejere får øget fleksibilitet med hensyn til valg af selskabets struktur og ledelsesorganer, så det bliver nemmere at tiltrække udenlandske selskaber til Danmark. Ledelsen får øget fleksibilitet, men også ansvar for løbende og konkret at vurdere, om f.eks. det rigtige beslutningsgrundlag er til stede. Desuden får ledelsen og medarbejderne større frihed til at fastlægge rammerne for medarbejderrepræsentation. Kravet om en minimumskapital for anpartsselskaber opretholdes, men nedsættes fra de hidtidige 125.000 kr. til 80.000 kr., hvilket vil gøre det nemmere at starte virksomhed som et anpartsselskab.


Den nye selskabslov er ikke sat i kraft endnu. Loven indeholder en bemyndigelse til økonomi- og erhvervsministeren til at sætte loven i kraft ved bekendtgørelse. Ministeren kan herunder fastsætte, at forskellige dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter, jf. § 372, stk. 1.


Af bemærkningerne til denne bestemmelse, jf. bemærkningerne til § 387, stk. 1, i lovforslag nr. L 170 af 25. marts 2009, som fremsat af økonomi- og erhvervsministeren den 25. marts 2009, fremgår det bl.a., at ikrafttrædelsen vil ske etapevis. En række af de ændringer, som er vedtaget med den nye selskabslov, kan således ikke træde i kraft, før den nødvendige udvikling af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system er på plads. Dette er navnlig tilfældet, hvor hidtil gældende krav lempes således, at selskaberne kan undlade at opfylde dem, når visse betingelser er opfyldt. It-systemet er i dag indrettet således, at det ikke er muligt at registrere og offentliggøre de pågældende forhold, medmindre alle de hidtil gældende krav er opfyldt. Derfor skal it-systemet tilpasses de nye fleksible krav i selskabsloven med hensyn til registrering og offentliggørelse.


En række af de nødvendige it-tilpasninger er klar til at blive sat i drift i begyndelsen af 2010. Hvis disse it-tilpasninger sættes i drift, vil det være muligt at sætte størstedelen af lovens bestemmelser i kraft i begyndelsen af 2010.


Bestemmelser, som ikke berøres af den manglende it-tilpasning, vil blive sat i kraft fuldt ud, når første etape af loven sættes i kraft. Samtidig vil aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven blive ophævet fuldt ud.


De bestemmelser, der forudsætter tilpasninger af styrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse, og hvor it-tilpasningerne endnu ikke er afsluttet, kan ikke sættes i kraft eller kan ikke sættes fuldt ud i kraft på nuværende tidspunkt.


I nogle tilfælde vil det forhold, at en bestemmelse ikke sættes i kraft eller ikke sættes i kraft fuldt ud, føre til, at der vil være områder, som i en periode ikke vil være reguleret i loven. For at undgå dette, er det fundet nødvendigt at foreslå, at økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at fastsætte regler, som fraviger de bestemmelser i loven, der ikke kan sættes i kraft. Bemyndigelsen kan alene anvendes til at foretage fravigelser, som er nødvendige på grund af manglende tilpasning af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse. Når de fornødne it-tilpasninger er kommet på plads, vil de pågældende bestemmelser i loven blive sat i kraft samtidig med, at de fravigelser, der bliver fastsat med hjemmel i dette lovforslag, ophæves.


Den foreslåede bemyndigelse til økonomi- og erhvervsministeren indebærer ikke, at ministeren kan fravige bestemmelser, når de er sat i kraft.


De nye regler, som økonomi- og erhvervsministeren kan udstede efter dette lovforslag, vil ikke skabe en anden retstilstand end den hidtidige retstilstand eller den retstilstand, der er vedtaget med den nye selskabslov.


I nogle tilfælde vil fravigelserne have karakter af redaktionelle konsekvensændringer som følge af, at en given bestemmelse ikke sættes i kraft eller kun sættes delvist i kraft. I andre tilfælde vil der være behov for at fastsætte, at regler svarende til de hidtidige regler i aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven skal gælde i overgangsperioden, indtil it-tilpasningen for så vidt angår registrering og offentliggørelse på det pågældende område er afsluttet.


Med en etapevis ikrafttrædelse af selskabsloven åbnes der mulighed for, at brugerne af selskabsloven allerede i 2010 kan få gavn af nogle af de fordele, som selskabsloven indebærer. Mange af selskaberne, deres rådgivere og interesseorganisationer efterspørger den øgede fleksibilitet og de nye muligheder i selskabsloven. Det skal i den forbindelse bemærkes, at langt hovedparten af selskaberne afholder generalforsamling i foråret, hvorfor den etapevise ikrafttræden af selskabsloven er nødvendig for at sikre, at de mange selskaber kan få gavn af de nye og mere fleksible regler allerede i 2010 og ikke skal vente med at drage fordel heraf, til de afholder generalforsamling i 2011.


I dette lovforslag foreslås det at tilvejebringe en udtrykkelig hjemmel til, at ministeren kan sætte loven i kraft etapevis på den måde, som er anført ovenfor. Hvorledes denne hjemmel vil blive anvendt, er nærmere omtalt i bemærkningerne til forslagets § 1, der også indeholder en nærmere omtale af de situationer, hvor tilpasningerne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse endnu ikke er afsluttet.


Ministeren vil udnytte denne hjemmel til at udstede en ikrafttrædelsesbekendtgørelse, som sætter første etape af loven i kraft. Heraf vil det tydeligt fremgå, hvilke bestemmelser der træder i kraft, og hvilke fravigelser af lovens bestemmelser den manglende it-tilpasning giver anledning til i en overgangsperiode. Desuden vil bekendtgørelsen indeholde overgangsbestemmelser, som vil lette selskabernes overgang fra de gamle regler til de nye regler. Disse overgangsbestemmelser vil blive fastsat med hjemmel i § 372, stk. 2, i den allerede vedtagne selskabslov. Af bemærkningerne til denne bestemmelse fremgår det bl.a., at overgangsreglerne skal sikre en fornuftig sammenhæng mellem de hidtidige regler og de nye regler i selskabsloven, jf. bemærkningerne til § 387 i lovforslag nr. L 170 af 25. marts 2009. I overgangsbestemmelserne vil der bl.a. blive taget højde for, at den nye selskabslov indeholder en række ændringer i procedurereglerne i forbindelse med indkaldelse og afholdelse af generalforsamling, således at overgangen til de nye regler ikke skaber utilsigtede vanskeligheder for selskaberne og deres kapitalejere.


I dette lovforslag foreslås det endvidere, at der indsættes hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i den bekendtgørelse, der udstedes i medfør af lovforslaget. Formålet hermed er at sikre, at overtrædelser, som er strafbare efter de hidtil gældende regler og/eller de nye regler, ikke er fritaget for straf i overgangsperioden, indtil de nye regler træder i kraft fuldt ud.


Den nye selskabslov indebærer, at der i en række andre love skal foretages konsekvensændringer. Derfor vedtog Folketinget en følgelov, lov nr. 516 af 12. juni 2009 om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændringer som følge af selskabsloven). Denne lov skal ligeledes sættes i kraft ved bekendtgørelse, jf. følgelovens § 25, stk. 1. Det foreslås, at der i følgeloven indsættes en hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan sætte følgelovens bestemmelser i kraft etapevis, således at følgelovens bestemmelser kan blive sat i kraft i takt med selskabslovens ikrafttræden. Som led heri foreslås det, at ministeren kan fastsætte de fravigelser, som er nødvendige, hvor følgeloven henviser til regler i selskabsloven, der ikke kan sættes i kraft på nuværende tidspunkt på grund af manglende it-tilpasning som omtalt ovenfor.


2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner, regioner eller staten.


3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget sikrer, at selskaberne kan opnå de administrative lettelser, som selskabsloven indebærer, i takt med at tilpasningerne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system kommer på plads.


4. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


5. Konsekvenser for miljøet

Lovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.


6. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


7. Hørte myndigheder og organisationer

Dette lovforslag er udsendt i høring samtidig med fremsættelsen til følgende organisationer og myndigheder:


Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Børsmæglerforeningen, C3 Organisation (Civiløkonomerne), Copenhagen Business School, CIRIUS, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autoriseret Markedsplads, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Dansk Iværksætterforening, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning - Landscentret, Dansk Management Råd, Danske Advokater, Danske Andelsselskaber, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det Koorperative Fællesforbund, Det Økonomiske Råds Sekretariat, Revisornævnet, Domstolsstyrelsen, Finans & Leasing, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Finansrådet, First North, Forbrugerrådet, Foreningen af interne revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre, Handelshøjskolen Århus, HK-Handel, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen Danmark, Investeringsforeningsrådet, Komiteen for god Selskabsledelse, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Kuratorforeningen, Nasdaq OMX Copenhagen, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Landbrugsrådet, Landbrugets Rådgivningscenter, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Realkreditrådet, REVIFORA, Revisorkommissionen, Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Roskilde Universitetscenter, Sammenslutningen Danske Andelskasser, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Syddansk Universitet, Værdipapircentralen, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.


   
8. Sammenfattende skema
   
 
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen
Ingen
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget sikrer, at selskaberne kan opnå de administrative lettelser, som selskabsloven indebærer, i takt med at tilpasningerne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system kommer på plads.
Ingen
Konsekvenser for miljøet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
 


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser


Til § 1

Til nr. 1 og 2


Som nævnt i afsnit 1 under de almindelige bemærkninger bemyndiger selskabslovens § 372, stk. 1, økonomi- og erhvervsministeren til at sætte loven i kraft ved bekendtgørelse. Af bemærkningerne hertil fremgår det bl.a., at ikrafttrædelsen vil ske etapevis. Det vil sige i takt med, at de nødvendige tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse kommer på plads. En række af de nødvendige it-tilpasninger er klar til at blive sat i drift i begyndelsen af 2010, og det vil således være muligt at sætte størstedelen af lovens bestemmelser i kraft i begyndelsen af 2010.


Den etapevise ikrafttræden indebærer, at nogle af bestemmelserne i selskabsloven ikke kan sættes i kraft eller ikke kan sættes fuldt ud i kraft på nuværende tidspunkt. I nogle tilfælde vil dette bevirke, at der vil være områder, som i en periode ikke vil være reguleret i loven. For at undgå dette, er det fundet nødvendigt at foreslå i forslagets nr. 2, at ministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at foretage de fravigelser af lovens bestemmelser eller dele heraf, som er nødvendige for at kunne sætte loven etapevis i kraft. Der kan alene fastsættes fravigelser, der er nødvendige som følge af manglende tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse.


Det forventes, at bemyndigelsen udnyttes til at fastsætte følgende tre former for fravigelser:


1) Hvor en del af en bestemmelse, f.eks. et punktum i et stykke, ikke kan sættes i kraft på grund af den manglende it-tilpasning, vil hele det pågældende stykke ikke blive sat i kraft. I bekendtgørelsen vil det pågældende stykke blive nyaffattet således, som det skal gælde, indtil det kan træde i kraft fuldt ud.

2) Hvor en bestemmelse X blandt andet indeholder omtale af en mulighed eller lignende, som følger af en anden bestemmelse Y, der ikke træder i kraft, vil X heller ikke blive sat i kraft. I bekendtgørelsen vil det da blive fastsat, hvordan X affattes, indtil Y træder i kraft. Ved affattelsen af X i bekendtgørelsen vil der blive foretaget de nødvendige redaktionelle konsekvensændringer som følge af, at Y ikke træder i kraft.

3) Endelig vil det på grund af manglende it-tilpasning i nogle tilfælde være nødvendigt at fastsætte regler, der svarer til de hidtidige regler i aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven.



I sidstnævnte situation vil det ikke være hensigtsmæssigt at opretholde de gældende regler i aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven, blandt andet fordi systematikken og begreberne i disse love afviger væsentligt fra selskabsloven. Aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven vil derfor blive ophævet i deres helhed, når første etape af selskabsloven sættes i kraft.


Når første etape af selskabsloven sættes i kraft, vil de nødvendige tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse ikke være afsluttet på en række områder. Der vil derfor være behov for at foretage fravigelser efter den model, som er omtalt i nr. 1-3 ovenfor, på følgende områder:


Som noget nyt giver selskabsloven mulighed for på visse betingelser at udskyde indbetalingen af en vis andel af selskabskapitalen. Den centrale bestemmelse herom findes i lovens § 33. Indtil den nødvendige tilpasning af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse er foretaget, vil der i bekendtgørelsen blive stillet krav om, at den samlede selskabskapital med tillæg af en eventuel overkurs skal indbetales fuldt ud, ligesom efter de hidtidige regler i aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven.


Desuden giver selskabsloven som noget nyt mulighed for på visse betingelser at undlade vurderingsberetning ved indskud af aktiver i et kapitalselskab. Den centrale bestemmelse herom findes i lovens § 38. Denne mulighed nødvendiggør ligeledes tilpasning af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse. I overgangsperioden vil der blive stillet krav i bekendtgørelsen om, at der skal udarbejdes og indsendes vurderingsberetning til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen som hidtil.


Som noget nyt åbner selskabsloven endvidere mulighed for, at et kapitalselskab kan stiftes med en stiftelsesdato, der ligger senere end datoen for underskrivelsen af stiftelsesdokumentet. Det vil sige, at selskabet kan stiftes med retsvirkning frem i tid. Den centrale bestemmelse herom findes i lovens § 40, stk. 3. Indtil den nødvendige tilpasning af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse har fundet sted, vil det blive fastsat i bekendtgørelsen, at stiftelsen af kapitalselskabet har retsvirkning fra datoen for stiftelsesdokumentets underskrift, ligesom det er tilfældet i dag.


Selskabslovens § 40, stk. 6, 2. led, giver desuden som noget nyt mulighed for at stifte et kapitalselskab med regnskabsmæssig tilbagevirkende kraft ved indskud af en bestemmende kapitalpost i et andet selskab. Indtil den nødvendige tilpasning af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse er kommet på plads, vil det komme til at fremgå af bekendtgørelsen, at denne mulighed ikke træder i kraft.


Efter selskabsloven skal der endvidere som noget nyt etableres et register over kapitalejere, der besidder 5 pct. eller derover af selskabskapitalen, i det såkaldte ejerregister, som skal være offentligt tilgængeligt i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system, jf. lovens § 58. Selskaberne skal selv føre oplysningerne ind i ejerregistret. Etableringen af ejerregistret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system kræver imidlertid omfattende it-tilpasning og forventes først at være klar til drift om 2-3 år. I overgangsperioden vil der i bekendtgørelsen blive stillet krav om, at aktieselskaber skal registrere de pågældende oplysninger i en særlig fortegnelse hos selskabet selv, ligesom det er tilfældet i dag efter de gældende regler i aktieselskabsloven. Derimod vil der ikke blive stillet krav om, at anpartsselskaber skal føre en sådan fortegnelse i overgangsperioden, da der ikke stilles krav herom efter de gældende regler i anpartsselskabsloven i dag.


I bekendtgørelsen vil der desuden blive fastsat regler, som sikrer, at der i overgangsperioden er samme adgang for offentligheden til oplysninger om ejerforhold i selskaberne som efter de gældende regler i dag. Det vil sige, at enhver kan bestille udskrift hos et aktieselskab af oplysningerne om betydelige kapitalposter i selskaber mod betaling af et eventuelt gebyr til dækning af udskriftens fremstilling og forsendelse. Endvidere vil fortegnelsen over samtlige kapitalejere i et anpartsselskab være offentligt tilgængelig, hvis vedtægterne bestemmer dette, eller selskabskapitalen er 500.000 kr. eller mere.


Det vil endvidere blive fastsat i bekendtgørelsen, at visse offentliggørelser, som efter selskabsloven skal foretages i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system, fortsat skal foretages i Statstidende i en overgangsperiode. Det drejer sig om offentliggørelserne efter selskabslovens § 63, 1. pkt., vedrørende indkaldelse af aktier til registrering i en værdipapircentral, § 66, stk. 3, 2. pkt., vedrørende mortifikationsindkaldelse, § 72, stk. 1, og § 72, stk. 3, vedrørende indkaldelse i forbindelse med indløsning af kapitalejere, § 166, stk. 1, vedrørende opfordring til kapitalejere til at afhente kapitalandele og § 337, stk. 6, 1. pkt., vedrørende opfordring til kapitalejere til at anmode om optagelse i selskabets aktiebog.


Desuden vil det blive fastsat i bekendtgørelsen, at visse frister i forbindelse med kapitalnedsættelse, som er gældende i dag, fortsat skal gælde, indtil Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system er blevet tilpasset med hensyn til de nye frister. Det drejer sig om offentliggørelsesperioden i selskabslovens § 192, stk. 1, 1. pkt., og § 192, stk. 3, hvor det vil blive fastsat i bekendtgørelsen, at offentliggørelsesperioden skal være på 3 måneder i overgangsperioden, ligesom hidtil.


Selskabslovens § 193 indebærer desuden som noget nyt, at en gennemført kapitalnedsættelse ikke skal anmeldes til registrering. Efter bestemmelsen registreres kapitalnedsættelsen automatisk i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system, medmindre selskabet anmelder, at den påtænkte kapitalnedsættelse alligevel ikke gennemføres. Efter de gældende regler skal en gennemført kapitalnedsættelse derimod anmeldes til registrering, mens der ikke skal foretages anmeldelse af en kapitalnedsættelse, som alligevel ikke gennemføres.


Indtil Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system er tilpasset de ændrede regler, vil det blive fastsat i bekendtgørelsen, at en kapitalnedsættelse, som gennemføres, skal anmeldes til registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system senest 2 uger efter beslutningen om at gennemføre kapitalnedsættelsen. Desuden vil det blive fastsat, at hvis beslutningen om at gennemføre kapitalnedsættelsen ikke er anmeldt senest 12 måneder efter registrering af den påtænkte beslutning, mister beslutningen sin gyldighed. Endvidere vil det blive fastsat, at kapitalnedsættelsen ikke må gennemføres, hvis kapitalnedsættelsen ikke kan gennemføres i overensstemmelse med det offentliggjorte, eller det ikke er forsvarligt at gennemføre kapitalnedsættelsen, jf. selskabslovens § 193, stk. 2. I overgangsperioden skal ka­pi­tal­ned­sæt­tel­ser, som ikke gennemføres, ikke anmeldes til registrering, ligesom hidtil.


Selskabsloven indeholder som noget nyt mulighed for, at et kapitalselskab på visse betingelser kan yde økonomisk bistand med selskabets egne midler i forbindelse med tredjemands erhvervelse af kapitalandele i selskabet eller i dets moderselskab. Den centrale bestemmelse herom findes i lovens § 206, stk. 2. I forbindelse hermed skal der registreres og offentliggøres en redegørelse fra selskabets centrale ledelsesorgan i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system. Indtil it-systemet er tilpasset til at kunne registrere og offentliggøre denne redegørelse, vil det komme til at fremgå af bekendtgørelsen, at denne nye mulighed ikke kan anvendes.


Som noget nyt kan anpartshaverne i visse tilfælde beslutte, at der ikke skal udarbejdes en fusionsplan eller en spaltningsplan i forbindelse med en fusion eller spaltning. De centrale bestemmelser herom findes i lovens § 237, stk. 2, og § 255, stk. 2. Indtil it-systemet er tilpasset hertil, vil der i bekendtgørelsen blive stillet krav om, at der skal udarbejdes en fusionsplan henholdsvis en spaltningsplan, at denne skal indsendes til offentliggørelse i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system, og at fusionens henholdsvis spaltningens gennemførelse skal være i overensstemmelse med planen, ligesom hidtil.


Selskabsloven giver endvidere som noget nyt mulighed for, at kapitalejerne på visse betingelser kan beslutte, at der ikke skal udarbejdes en erklæring fra en vurderingsmand om kreditorernes stilling ved en påtænkt fusion, jf. § 242, 2. pkt., en påtænkt spaltning, jf. § 277, 2. pkt., en påtænkt grænseoverskridende fusion, jf. § 277, 2. pkt., en påtænkt grænseoverskridende spaltning, jf. § 296, 2. pkt., eller en påtænkt omdannelse fra et andelsselskab til et aktieselskab, jf. 331, 2. pkt. Indtil Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system er blevet tilpasset denne mulighed, vil der i bekendtgørelsen blive stillet krav om, at der skal udarbejdes en sådan kreditorerklæring, der skal indsendes til styrelsen, ligesom hidtil.


Desuden giver selskabslovens § 347, stk. 1, som noget nyt mulighed for, at en filial af et udenlandsk kapitalselskab kan have binavne. Indtil Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system er blevet tilpasset denne mulighed, vil det blive fastsat i bekendtgørelsen, at en sådan filial fortsat ikke kan have binavne.


I takt med, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system færdigudvikles på ovennævnte områder, vil de pågældende bestemmelser i selskabsloven blive sat i kraft, og de regler, der udstedes i medfør af dette lovforslag, vil tilsvarende blive ophævet.


I forslagets nr. 1 foreslås det, at der i selskabslovens § 367, stk. 4, indsættes hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte straf af bøde for overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i bekendtgørelsen. Formålet hermed er at sikre, at overtrædelser, som er strafbare efter de hidtil gældende regler og/eller de nye regler, ikke er fritaget for straf i overgangsperioden, indtil de nye regler sættes i kraft fuldt ud.


Til § 2

Samtidig med selskabsloven vedtog Folketinget en følgelov, lov nr. 516 af 12. juni 2009 om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love, der indeholder konsekvensændringer i de omfattede love som følge af den nye selskabslov.


Følgelovens § 25, stk. 1, indeholder en bemyndigelse til økonomi- og erhvervsministeren til at sætte loven i kraft ved bekendtgørelse. Det foreslås, at denne bemyndigelse udvides således, at følgeloven kan sættes i kraft etapevis og med de fravigelser, som er nødvendige, indtil tilpasningerne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse er kommet på plads. Det kan således blive aktuelt at fastsætte fravigelser i de tilfælde, hvor der i følgeloven henvises til regler i selskabsloven, som ikke kan sættes i kraft på nuværende tidspunkt som følge af manglende it-tilspasning. Der henvises til forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Derved sikres det, at følgelovens regler kan sættes i kraft i takt med selskabslovens regler.


Til § 3

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende for at sikre, at loven træder i kraft hurtigst muligt.


Forslagets stk. 2 og 3 indeholder bestemmelser om lovens territoriale afgrænsning. Af stk. 2 fremgår det, at de ændringer, som foreslås til selskabslovens § 367, stk. 4, og § 372, stk. 1, 3. pkt., også kan sættes i kraft for Grønland, når selskabsloven sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning i medfør af selskabslovens § 375.


I stk. 3 foreslås det, at den ændring, som foreslås til § 25, stk. 1, i følgeloven, lov nr. 516 af 12. juni 2009 om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (ændringer som følge af selskabsloven), også kan sættes i kraft for Grønland og Færøerne, når følgeloven helt eller delvis sættes i kraft for Grønland og Færøerne i medfør af følgelovens § 25, stk. 2.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Den vedtagne formulering, som ikke er sat i kraft endnu
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
I lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) foretages følgende ændring:
   
§ 367, stk. 4
Stk. 4. I forskrifter, der udstedes i medfør af § 4, stk. 3, § 12, stk. 2, § 55, stk. 3, § 57, § 71, stk. 4, § 143 og § 172, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
 
1. I § 367, stk. 4, ændres »§ 143 og § 172,« til: »§ 143, § 172 og § 372, stk. 1,«
   
§ 372, stk. 1
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte, at forskellige dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter. Ministeren bemyndiges samtidig til at ophæve lov om aktieselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 649 af 15. juni 2006 med senere ændringer, samt lov om anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 650 af 15. juni 2006 med senere ændringer.
 
2. I § 372, stk. 1, indsættes efter 2. pkt.:
»Ministeren kan herunder fastsætte regler, der fraviger de af lovens bestemmelser, som forudsætter tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse, indtil de nødvendige tilpasninger af it-systemet er afsluttet.«
   
  
§ 2
I lov nr. 516 af 12. juni 2009 om ændring af årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love, som ændret ved § 3 i lov nr. 1273 af 16. december 2009 og § 15 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, foretages følgende ændring:
   
§ 25, stk. 1:
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
 
1. I § 25, stk. 1, indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Ministeren kan fastsætte, at loven eller dele heraf træder i kraft på forskellige tidspunkter. Ministeren kan herunder fastsætte regler, der fraviger de af lovens bestemmelser, som forudsætter tilpasninger af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system for så vidt angår registrering og offentliggørelse, indtil de nødvendige tilpasninger af it-systemet er afsluttet.«
   
  
§ 3
   
  
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1 gælder ikke for Grønland og Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Lovens § 2 gælder ikke for Grønland og Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland og Færøerne med de afvigelser, som de grønlandske og færøske forhold tilsiger.