Jeg tror næsten, jeg på forhånd kan love spørgeren, at det nok ikke er muligt at svare meningsfyldt på alle tre komplicerede spørgsmål i løbet af den korte tid, der er, men heldigvis har vi jo en løbende dialog om det.
Må jeg ikke lige først sige med hensyn til præmissen: Fru Anne Grete Holmsgaard siger, at vi i sidste uge så, at nu begyndte det at gå ad Pommern til, men så synes jeg lige, vi skal passe på, for jeg synes, at det sådan set også er værd at notere sig, at på trods af den finansielle krise lykkedes det i sidste uge samtlige EU’s 27 stats- og regeringschefer at blive enige om at fastholde de ambitiøse mål, der er sat i marts 2007, og oven i købet også at sætte en deadline, nemlig at de politiske forhandlinger om det her skal være afsluttet inden udgangen af i år.
Det er altså faktisk ret ambitiøst. Nu havde jeg lejlighed til at deltage i et energirådsmøde ganske få dage før, hvor jeg kunne høre, at der var mange, der gerne ville sætte spørgsmålstegn ved selv de overordnede mål, og så var det vigtigt, at det blev slået fast om onsdagen af stats- og regeringscheferne. Og i mandags var der så miljøministerråd, og der synes jeg allerede at debatten havde ændret sig lidt, for nu var det gået op for alle lande, at vi altså skal se at blive færdige i år. Og målene står ikke til diskussion, så dem skal der leveres på.
Det synes jeg egentlig er værd at opholde sig ved, for på trods af den finansielle krise lykkedes det altså at holde fast, også selv om der er nogle, der egentlig gerne så målene gå væk.
Med hensyn til det med om vi så støtter Europa-Parlamentet i forhold til de konkrete spørgsmål, vil jeg sige, som spørgeren også godt ved, at Danmark lægger uhyre meget vægt på, at det meste af det, der skal gøres i de enkelte lande og i EU, skal gøres hjemligt. Der skal man ikke kunne købe sig til det. Men vi er altså også nødt til at sige, at det ikke nødvendigvis er dårligt, at man kan købe sig til noget af det - ikke kun fordi det er den samfundsøkonomisk fornuftige måde at gøre det på, men fordi det, at der er nogle kvotekøb og nogle fleksible mekanismer, altså er det, der skal gøre det attraktivt for udviklingslandene overhovedet at gå med i en global aftale i København, og derfor er vi altså nødt til også i den danske debat at erkende, at de fleksible mekanismer ikke kun er skabt til ære for os, det er også det, der skal give udviklingslandene nye teknologier, det er en måde at overføre vores teknologier til dem på, og det er en helt central del af forhandlingsspillet.