L 158 Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter og konsum-is-afgiftsloven.

(Nedsættelse af emballageafgiften for vand uden og med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l158_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om (Nedsættelse af emballageafgiftsloven for vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove).

(Lovforslag nr. L 158).

Dette forslag består af tre dele, hvor forslaget om ændring af emballageafgiftsloven er en del af finanslovsaftalen for 2008 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance. De øvrige to forslag er mindre justeringer af uhensigtsmæssigheder i de pågældende punktafgiftslove.


Formålet med forslaget om ændring af emballageafgiftsloven er at nedsætte emballageafgiften for emballager med vand uden kulsyre men tilsat aroma, sukker m.m. såsom limonade, orangeade og iste. Baggrunden herfor er, at disse emballager inden længe omfattes af pant- og retursystemet. Udvidelsen af pant- og retursystemet medfører, at der vil blive henkastet færre emballager i naturen og bybilledet.


Den foreslåede ændring af forbrugsafgiftsloven har til formål at ændre afgiften på teekstrakt, således at der ikke længere skal betales afgift af bestanddele i et produkt, der ikke er teekstrakt, såsom aroma, sukker m.m. Efter forslaget skal der kun betales teekstraktafgift af det faktiske indhold af teekstrakt.


Endelig foreslås en ændring af konsumisafgiftsloven som har til formål at lette de administrative byrder for mindre producenter og importører af konsum-is eller konsum-is-miks. Det foreslås at indføre en bagatelgrænse, således at virksomheder under denne grænse ikke skal registreres, føre regnskab, angive og betale konsumisafgift.


Forslagene om teekstrakt og konsum-is foreslås at træde i kraft den 1. juli 2008. Forslaget om emballageafgift foreslås ikrafttræden den 1. oktober 2008, idet erhvervslivet har behov for en længere periode til at indrette sig på udvidelsen af pant- og retursystemet.


Nedsættelsen af emballageafgiften medfører isoleret set et provenutab på ca. 5 mio. kr. årligt. I finansåret 2008 bliver provenutabet dog kun ca. 1 mio. kr. grundet den sene ikrafttræden. De øvrige ændringer medfører ikke nævneværdige provenutab.


Forslaget er sendt i høring med høringsfrist den 14. april 2008.


Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.