L 115 Forslag til lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmark og Isle of Man.

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l115_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2008)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om

(Lovforslag nr. L 115).

Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets samtykke til, at regeringen tiltræder fire skatteaftaler mellem Danmark og Isle of Man.


Aftalerne er indgået som led i OECD's arbejde med at bekæmpe skadelig skattepraksis. Med dette formål opfordrer OECD lande og jurisdiktioner med finansielle centre til at samarbejde med organisationen og herunder at indgå aftaler med OECD's medlemslande om udveksling af oplysninger til brug i skattesager.


Danmark har således indgået en aftale med Isle of Man om udveksling af oplysninger i skattesager. Aftalen medfører, at de danske skattemyndigheder kan indhente oplysninger fra skattemyndighederne på Isle of Man til brug ved dansk beskatning. Aftalen medvirker derved til at imødegå, at dansk beskatning kan omgås ved transaktioner med parter på Isle of Man.


I tilknytning hertil har Danmark og Isle of Man indgået tre andre skatteaftaler. Formålet er at medvirke til den erhvervsmæssige og økonomiske udvikling på Isle of Man, så andre virksomheder end de finansielle kan etableres der. Aftalerne medvirker således til at fremme de økonomiske relationer mellem Danmark og Isle of Man.


Der er tale om to aftaler, som ophæver international dobbeltbeskatning i forholdet mellem Danmark og Isle of Man, for så vidt angår fysiske personer samt rederier og flyselskaber med international trafik. Desuden er der indgået aftale om, at forbundne foretagender i Danmark og på Isle of Man kan få løst konkrete sager med dobbeltbeskatning som følge af uenighed mellem de to aftaleparters skattemyndigheder om korrekt prisfastsættelse ved koncern-interne transaktioner.


Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser, og det har ikke EU-retlige aspekter. De økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser skønnes at være begrænsede, men lovforslaget medvirker på længere sigt til at modvirke utilsigtede provenutab.


Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.