L 107 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven.

(Ændring af beløbsgrænserne i medicintilskudssystemet, reguleringsmekanismen og reglerne om tilskud til vacciner).

Af: Minister for sundhed og forebyggelse Jakob Axel Nielsen (KF)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l107_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2008)

Ministeren for Sundhed og Forebyggelsen (Jakob Axel Nielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Ændring af beløbsgrænserne i medicintilskudssystemet, reguleringsmekanismen samt reglerne om tilskud til vacciner)

(Lovforslag nr. L 107).

Forslaget fremsættes som led i udmøntningen af aftalen "Nye initiativer på sundhedsområdet" indgået den 1. marts 2008 mellem regeringen (Venstre og Konservative), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance.


Med aftalen er der enighed om at indføre og sikre finansiering for fire vigtige initiativer til forbedring af danskernes sundhed:


- Indførelse af vaccination mod livmoderhalskræft i børnevaccinationsprogrammet

- Permanent indførelse af pneumokokvaccination i børnevaccinationsprogrammet

- Indførelse af NAT-screening af donorblod

- Akut indsats på hjerteområdet



Initiativerne finansieres delvist ved en regulering af medicintilskudssystemet, som gennemføres med nærværende lovforslag.


Reguleringen indebærer, at der med en forhøjelse af beløbsgrænserne i medicintilskudssystemet korrigeres for den forøgelse af den offentlige finansieringsandel, som er sket siden det nuværende medicintilskudssystems indførelse i 2000. Forhøjelsen af beløbsgrænserne er primært rettet mod de laveste trin og tilrettelægges således, at der tages særlige hensyn til kroniske medicinbrugere og børnefamilier. I 2008 er egenbetalingsloftet for kronikere således fastholdt. Endvidere forhøjes tilskudsprocenten for personer under 18 år fra 50 pct. til 60 pct., hvilket tilgodeser familier med børn.


Den mekanisme, der siden 2000 er blevet anvendt til at regulere beløbsgrænserne i medicintilskudssystemet, har ført til, at det offentliges andel af udgifterne er vokset, jf. ovenfor. Lovforslaget indebærer derfor, at den nuværende reguleringsordning for medicintilskud ændres, så beløbsgrænserne fra 2009 reguleres med satsreguleringsprocenten. En regulering af beløbsgrænserne med satsreguleringsprocenten vil sikre, at beløbsgrænserne udvikler sig parallelt med overførselsindkomsterne. Satsreguleringsmekanismen medvirker endvidere til et mere stabilt forhold mellem det offentlige og patienternes egenbetaling.


Forslaget er beregnet til at ville medføre et provenu på ca. 302 mio. kr. på helårsbasis. Med ikrafttrædelse 1. maj 2008 vil provenuet i 2008 udgøre ca. 201 mio.kr.


Endvidere gennemfører lovforslaget en overflytning af kompetencen til tildeling af tilskud til vacciner fra Lægemiddelstyrelsen til Sundhedsstyrelsen. Fremover etableres et enstrenget system, hvor Sundhedsstyrelsen vurderer og indstiller til ministeren for sundhed og forebyggelse, hvorvidt vaccinen skal inddrages i det gratis børnevaccinationsprogram eller i et særligt risikovaccinationsprogram for udsatte grupper, og hvor Sundhedsstyrelsen samtidig træffer beslutning om, hvorvidt nærmere afgrænsede persongrupper skal tilbydes offentligt tilskud til køb af vaccinen.


Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.