L 33 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove.

(Leveringsrettigheder for sukkerroer og genetablering af overgangsregel).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l33_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2006)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove (Leveringsrettigheder for sukkerroer og genetablering af overgangsregel).

(Lovforslag nr. L 33).

Formålet med lovforslaget er at ændre skattereglerne om leveringsrettigheder for sukkerroer (sukkerroekvoter), så de bliver som de regler, der gælder for betalingsrettigheder (ret til landbrugsstøtte) og mælkekvoter.

Disse regler er notificeret over for Kommissionen. Den har godkendt dem under forudsætning af, at sukkerroekvoter snarest bliver behandlet efter samme regler.

Derfor skal de foreslåede regler om sukkerroekvoter have virkning fra den 4. oktober 2006, hvor lovforslaget fremsættes.

Efter forslaget skal udgifter til køb og indtægter fra salg af sukkerroekvoter gå ind på en fælles saldo for betalingsrettigheder, mælkekvoter og sukkerroekvoter.

Efter denne saldomodel vil sælger som udgangspunkt blive beskattet i det år, hvor salget finder sted. Køber vil som udgangspunkt først kunne opnå fradrag for sine udgifter flere år senere.

Efter forslaget øges skatten af fortjeneste ved salg af sukkerroekvoter. Dette er dog ikke i strid med regeringens skattestop, idet der er tale om et EU-krav.

På lidt længere sigt bliver køb og salg med tab behandlet bedre end i dag. Udgifter til køb af sukkerroekvoter og tab ved salg af sådanne kvoter kan ikke fradrages eller afskrives i dag. Det kan udgifter til køb og tab ved salg efter de foreslåede regler. Det sker, når landbrugeren ikke har flere betalingsrettigheder, mælkekvoter eller sukkerroekvoter.

Det anslås, at forslaget vil medføre en provenugevinst på ca. 5 mio. kr. om året i de to første år. For årene herefter skønnes forslaget ikke at have nævneværdige provenumæssige virkninger.

Det foreslås også at genindføre personers mulighed for at anvende handelsværdien den 19. maj 1993 som anskaffelsessum ved opgørelsen af gevinst og tab på investeringsforeningsbeviser i udloddende, obligationsbaserede eller blandede investeringsforeninger.

Dette forslag har ingen sammenhæng med forslaget om sukkerroekvoter. Sammenkædningen er foretaget ud fra en vurdering af, at forslaget om investeringsforeningsbeviser er for lille til at blive fremsat som et særskilt lovforslag. Der er samtidig henset til, at forslaget om investeringsforeningsbeviser helst skal være på plads inden årsskiftet.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.