L 158 Forslag til lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 21-02-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l158_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (21. februar 2007)

 

 

Transport- og energiministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

(Lovforslag nr. L 158).

Lovforslaget indebærer, at der kan oprettes to nye selskaber, Arealudviklingsselskabet I/S og Metroselskabet I/S.

Baggrunden for lovforslaget er den politiske aftale af 2. februar 2006 €" tiltrådt af alle Folketingets partier, bortset fra Enhedslisten - om udvidelse af metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S. Aftalen om udvidelse af metroen med en Cityring bygger på det grundlag som fremgår af principaftalen af 2. december 2005 om etablering af en Cityring mellem regeringen, Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune.

Arealudviklingsselskabet I/S etableres ved, at interessentskabet overtager arealudviklingsaktiviteterne i Ørestadsselskabet I/S og alle aktiviteter fra Københavns Havn A/S, der samtidig opløses.

Metroselskabet I/S etableres ved, at interessentskabet overtager aktiviteterne i Ørestadsselskabet I/S €" bortset fra de udskilte arealudviklingsaktiviteter €" og i Frederiksbergbaneselskabet I/S. Samtidig opløses Ørestadsselskabet I/S og Frederiksbergbaneselskabet I/S.

Metroselskabet I/S skal stå for projektering og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt stå for drift og vedligehold af den samlede metro. Københavns Kommune ejer 50 pct. af Metroselskabet I/S, transport- og energiministeren ejer 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune ejer 8,3 pct.

Arealudviklingsselskabet I/S skal stå for arealudvikling på de arealer, som selskabet ejer samt stå for havnedrift i Københavns Havn. Selskabet skal arbejde for størst mulig værdiskabelse med henblik på i første omgang at kunne afvikle den gæld, som selskabet overtager, og på sigt kunne skabe grundlag for at udbetale overskud til ejerne i overensstemmelse med ejerandelene i interessentskabet. Københavns Kommune ejer 55 pct. og staten ejer 45 pct.

Der henvises i øvrigt til det samtidigt fremsatte forslag til lov om en Cityring.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.