Skriftlig fremsættelse (13. december
2006)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om fleksydelse og
integrationsloven. (Kommunernes kontrolmuligheder).
(Lovforslag nr. L 104).
Med lovforslaget foreslås det, at der
indsættes en bestemmelse i lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats, samt en bestemmelse i
lov om fleksydelse og i integrationsloven. Bestemmelserne
indsættes med den virkning, at de kan anvendes på de
tilskud og ydelser, der udbetales af kommunerne efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge og lov om fleksydelse, samt integrationsloven.
Med lovforslaget får kommunerne samme
muligheder for at registersamkøre data og kræve
oplysninger fra private uden samtykke fra borgerne, som
Arbejdsdirektoratet i dag kan for medlemmer af
arbejdsløshedskasser.
Lovforslaget supplerer de gældende
regler om kommunernes muligheder for at indhente oplysninger efter
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Kommunerne har efter retssikkerhedsloven hjemmel til
at foretage registersamkøring i kontroløjemed alene
for så vidt angår oplysninger om økonomiske
forhold indhentet hos andre offentlige myndigheder og
arbejdsløshedskasser. Hjemlen omfatter ikke oplysninger om
ikke-økonomiske forhold.
Med lovforslaget får kommunerne hjemmel
til at kræve andre nødvendige oplysninger fra andre
offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasserne.
Afkrævningen sker uden samtykke til brug for kontrol af en
enkelt sag eller generel kontrol. De indhentede oplysninger kan
registersamkøres, når dette er nødvendigt for
at kontrollere, om betingelserne for at modtage ydelser er
opfyldt.
Herudover giver lovforslaget kommunerne
hjemmel til brug for kontrol af en enkelt sag eller generel kontrol
at kræve nødvendige oplysninger fra private
arbejdsgivere, pensionskasser, livsforsikringsselskaber og
pengeinstitutter. Afkrævningen sker ligeledes uden samtykke.
Oplysningerne indhentes med henblik på at kontrollere om, der
sker fejl eller misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser.
Disse oplysninger kan ikke benyttes til
registersamkøring.
Det foreslås, at forslaget træder
i kraft den 1. april 2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.