B 72 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af et letbanesystem i Århus.
Fremsat den 9. januar 2007 af
Morten Homann (SF),
Poul Henrik Hedeboe (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af et letbanesystem i
Århus
Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af første halvår 2007 at indlede
forhandlinger med de lokale myndigheder i Århus om etablering
af et letbanesystem i byen med en statslig medfinansiering af
anlægsudgifterne på ikke under 500 mio. kr.
Bemærkninger til forslaget
Etableringen af et sporvejs- eller letbanesystem
har stået højt på den trafikpolitiske dagsorden
i Århus-området i årtier. Det har været et
tilbagevendende tema i debatten om den €" i øvrigt
stadig fraværende €" samlede kollektive trafikplan for
Århusområdet.
I takt med byområdets vækst er
trafikbelastningen steget voldsomt, og med de nuværende
trafikprognoser vil problemet forværres betragteligt i de
kommende år. Det giver en lang række gener, lige fra
trængselsproblemer over udledning af CO2 og
partikelforurening til forringet trafiksikkerhed.
Derfor er der behov for en fremtidsorienteret
investering, der gør de kollektive trafiktilbud
væsentligt mere attraktive, så biltrafik kan
konverteres til kollektiv trafik. Det kræver en udbygning med
sporvogne eller €" oftest brugt synonymt hermed €"
letbaner.
En opgave af national interesse
Et letbanesystem i Århus er
selvfølgelig en lokal opgave, men det er det ikke alene.
Trafiksituationen i landets næststørste by er af
national interesse, og investeringerne i et letbanesystem er af en
sådan størrelsesorden, at ingen kommune kan forventes
at løfte byrden alene.
Internationalt er det også stort set
reglen, at staten deltager i finansieringen af trafikprojekter af
denne størrelse. Derfor er det naturligt, at staten deltager
i finansieringen af et letbanesystem i Århus, ligesom staten
selvfølgelig har skullet engagere sig i byggeriet af den
københavnske metro, om end investeringerne her har
været i en helt anden størrelsesorden.
Eksisterende planer
Århus Kommune har arbejdet uhyre
seriøst med planerne om at indføre sporveje i
Århus. En arbejdsgruppe bestående af Århus
Kommune, Trafikministeriet, Århus Sporveje, Århus Amt,
Banestyrelsen og COWIcon-sult udarbejdede i 2000 en grundig
rapport, »Sporvogne i Århus?«, der beskrev mulige
sporvejssystemer og anbefalede en løsning med tre linjer
(alle via Nørre Allé/Park Allé):
€" Torsøvej-City Vest via Randersvej og
Viborgvej
€" Ikea-Gunnar Clausens Vej via Randersvej og
Skanderborgvej
€" City Vest-Gunnar Clausens Vej via
Skanderborgvej og Viborgvej
Siden har Århus Kommune i samarbejde med
Århus Amt udarbejdet endnu en plan €" »Vision om
letbaner i Århus-området« fra 2005 €" for et
letbaneprojekt med henblik på at betjene det udvidede Skejby
Sygehus og det kommende byudviklingsområde i Lisbjerg. Selv
om dette væsentligt mindre projekt ikke tilbyder nær
den samme dækning af byområdets trafik som f.eks.
planerne fra 2000 og derfor heller ikke vil have nær den
samme trafikale betydning, vil disse planer ikke desto mindre
være en vigtig styrkelse af den kollektive trafik i
Århusområdet, og de kan betragtes som en første
fase i etableringen af et egentligt nærbanesystem. Begge
rapporter findes på Århus Kommunes hjemmeside,
www.aarhuskommune.dk.
Hvis planer som disse bliver til virkelighed, vil
Århus være den første danske by, der kobler sig
på den internationale trend at genintroducere sporvejene som
en hurtig, sikker og miljøvenlig transportform.
Århus er ikke det eneste sted i landet,
hvor det vil være hensigtsmæssigt at indføre et
letbanesystem. Særlig har der været en række
konkrete forslag til etablering af letbaner i
hovedstadsområdet, som vil kunne styrke den kollektive trafik
væsentligt. Det er forslagsstillernes håb, at
etableringen af en århusiansk letbane og erfaringerne herfra
vil kunne bane vejen for yderligere udbygning af denne
trafikform.
SF€™s foretrukne model
SF stiller sig ikke tilfreds med en discountmodel
for letbaner, hvor der blot køres med sporvognsmateriel
på eksisterende jernbaner. Århus har brug for mere
kollektiv trafik på skinner €" ikke bare at flytte rundt
på den eksisterende. Derfor ønsker SF en
stærkere udbygning med letbaner end i den minimale model, som
Århus Kommune har fremlagt sammen med Århus Amt.
Det er også afgørende for SF, at
letbanesystemet kædes hensigtsmæssigt sammen med det
øvrige banenet i regionen, herunder Grenåbanen,
Odderbanen og nærbanen mod Skanderborg.
SF foreslår derfor en samlet
finansieringsplan for etableringen af sporveje i Århus:
€" Halv statslig finansiering og halv kommunal
finansiering af anlægsudgifterne.
€" Den statslige finansiering tages fra
trafikforligets reservepulje.
€" Der ydes statslån til den kommunale
del af finansieringen.
€" Lån til projektet fragår ikke
kommunens låneramme, og der skal ikke deponeres for
lånet.
€" Anlægsprojektet fritages for
moms.
Det skal understreges, at dette alene er
SF€™s oplæg til de videre drøftelser om
letbaneudbygningen. Det foreliggende forslag lægger sig ikke
fast på, hvilken model der skal vælges.
Lokal opbakning
Både Århus Byråd og Århus
Amtsråd har bakket enstemmigt op om ideen om etablering af et
letbanesystem i Århus. I 2002 tog Århus Byråd en
€" enig €" principbeslutning om, at der på sigt
skal etableres sporvogne i Århus.
Konkret gælder opbakningen såvel den
seneste, simple model €" senest har både by- og
amtsråd således vedtaget oplægget »Vision
om letbaner i Århus-området« fra 2005 €" som
de mere ambitiøse forslag, som bl.a. fremgik af projektet
fra 2000.
Beslutningsforslagets indhold samlet
set
Uanset SF€™s foretrukne modeller og
overordnede visioner for udbygningen af den kollektive trafik i
Århus og i resten af landet er det foreliggende forslag
ganske åbent. Formålet med beslutningsforslaget er ikke
at pege på endemålet for processen med at skabe et
sammenhængende letbanesystem i Århus, men at
sætte processen i gang. Forslaget indeholder således
blot følgende tre elementer:
€" En konstatering af, at et letbanesystem i
Århus er et rigtigt og nødvendigt projekt, og af, at
det er en opgave, der både er et lokalt og et statsligt
ansvar.
€" Der afsættes et beløb på
minimum 500 mio. kr. €" men efter SF€™s vurdering
og afhængigt af det konkrete projekt gerne væsentligt
mere €" til statslig medfinansiering af et letbanesystem i
Århus.
€" Regeringen forpligtes til snarest muligt at
indlede drøftelser med Århus Kommune om den konkrete
udformning af letbanesystemet.
SF har i ovenstående afsnit peget på
en mulig finansiering af projektet, men det vil selvsagt være
op til en nærmere drøftelse, hvorledes de 500 mio. kr.
skal finansieres. SF ser dog med fortrøstning på denne
opgave. SF har som nævnt ikke alene selv forslag til
finansiering og vil fordomsfrit drøfte alternative forslag,
men har også noteret sig, at partier repræsenterende et
flertal i Folketinget offentligt har givet tilsagn om, at staten
bør yde mindst de 500 mio. kr. til projektet.
Skriftlig fremsættelse
Morten Homann (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af et letbanesystem i Århus.
(Beslutningsforslag nr. B 72).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.