B 129 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om fastsættelse af tilskud i hjælpeordninger på
niveau med løn- og arbejdsforhold på
arbejdsmarkedet.
Fremsat den 28. marts 2007 af
Pernille Frahm (SF),
René Skau Björnsson (S),
Martin Lidegaard (RV) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om fastsættelse af tilskud i
hjælpeordninger på niveau med løn- og
arbejdsforhold på arbejdsmarkedet
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om ændring af lov om social
service med henblik på at sikre, at tilskuddet til
handicappede til ansættelse af handicaphjælpere fra og
med den 1. januar 2008 kommer til at udgøre samme
beløb som den til enhver tid gældende
overenskomstfastsatte aflønning af hjemmehjælpere,
inklusive samtlige tillæg, løn under sygdom, fuld
løn under barsel, indbetaling til pensionsopsparing og
relevant efteruddannelse. I særlige tilfælde kan
tilskuddet udgøre et højere beløb.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget indebærer, at
tilskuddet til hjælpeordninger skal beregnes således,
at handicaphjælperne på enhver
måde kan modtage samme aflønning som
hjemmehjælpere, herunder bl.a. anciennitetstillæg, fuld
løn under sygdom, fuld løn under barsel, tillæg
for skiftende arbejdstider, pen si
onsopsparing og relevant efteruddannelse.
I enkelte tilfælde skal tilskuddet beregnes
med et højere beløb, idet det kan være
nødvendigt, at brugerne af hjælpeordningen
kan ansætte hjælpere med f.eks. en anden/højere
uddannelse.
I dag kan den enkelte bruger af
hjælpeordningen ikke tilbyde aflønning af sine
hjælpere på samme niveau, som hjemmehjælpere
aflønnes, fordi det udmålte tilskud ikke er
tilstrækkeligt. Konsekvensen er, at den gruppe borgere, der
efter lovgivningen har et massivt behov for hjælp, serviceres
af medarbejdere med en markant lavere aflønning end
både kommunens egne hjemmehjælpere og de
hjælpere, som den enkelte selv antager efter andre
bestemmelser i serviceloven (f.eks. reglerne i servicelovens §
95 om kontant tilskud ved behov for hjælp mere end 20 timer
ugentligt).
Lovgivningens øvrige krav til
arbejdsgivere om f.eks. for si kringer, ansættelseskontrakter
og arbejdsmiljø gælder også for
brugere af hjælpeordninger. Udgifter hertil skal i dag
dækkes af det tilskud, som kommunerne udmåler i forhold
til den enkelte brugers behov.
Servicelovens § 96 indeholder reglerne for
hjælpeordninger til pleje, overvågning eller
ledsagelse til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk
funktionsevne, der har et aktivitetsniveau, som gør det
nødvendigt at yde en ganske særlig støtte, og
som selv er i stand til at administrere
hjælpeordningen, herunder at ansætte den
nødvendige hjælp og være ansvarlig for den
daglige arbejdstilrettelæggelse.
Ca. 1.200 personer er bevilget en sådan
hjælpeordning. Det gennemsnitlige timetal udgør 90-100
timer pr. uge. Hjælpeordninger ydes derfor med stor variation
i timetallet med 24 eller flere timer i døgnet som den
ene yderlighed og med 4-5 timer i døgnet som den anden
yderlighed. Det antages, at der er godt 4.000 fuldtidsstillinger i
hjælpeordningerne, men at det faktiske antal
ansatte handicaphjælpere er godt 6.000 som
følge af deltidsarbejde i et vist omfang.
Udgiften til hjælpeordninger udgjorde i
2005 knap 970 mio. kr. årligt. Udgiften til den enkelte
hjælpeordning udgør således knap 800.000 kr.
årligt inklu si ve udgifter til administration i forbindelse
med lønudbetaling m.v.
Hjælpeordningen er den enkeltforanstaltning
i den sociale lovgivning, som har haft størst betydning for
den normalisering af tilværelsen for personer med en
funktionsnedsættelse, som er sket gennem de seneste
årtier.
Hjælpeordningen er oprindelig udviklet i
Århus Kommune i si dste halvdel af 70€™erne, hvor
den medførte, at et stort antal personer med en
betydelig nedsat funktionsevne blev i stand til at forlade
institutionerne, som mange ellers havde levet i gennem
hele deres liv, og at leve et selvstændigt liv i en
almindelig bolig på linje med andre mennesker i
forbindelse med uddannelse, arbejde, social og kulturel deltagelse
m.v.
Tilskuddet blev oprindelig af Århus Kommune
fastlagt som hjemmehjælperløn, idet antagelsen var, at
kommunens besparelse skulle stilles til rådighed for den
enkelte bruger af hjælpeordningen, således at han eller
hun kunne tilbyde handicaphjælperne samme løn, som
kommunen udbetalte til sine egne hjemmehjælpere.
Siden da er der imidlertid sket en udvikling af
de elementer, som indgår i aflønningen af
hjemmehjælpere, således at der bl.a.
også er indført fuld løn under sygdom, fuld
løn under barsel og pen si onsordninger, men uden at
elementerne i handicaphjælpernes
aflønning har kunnet øges tilsvarende, fordi
tilskuddet/bevillingen til aflønning efter servicelovens
§ 96 i prak si s ikke indeholder disse yderligere
elementer.
Det skaber en ubalance i
ansættelsesforholdet, at brugeren af hjælpeordningen er
nødsaget til at ansætte hjælpere på
væsentligt ringere vilkår end ansatte i sammenlignelige
stillinger. Dertil kommer en berettiget frygt for, at de ansatte
føler sig tvunget til at opsige deres arbejde, fordi de ikke
»har råd til« at være ansat på
så ringe vilkår.
Igennem de senere år har brugerne af
hjælpeordningen i stigende grad oplevet, at det er vanskeligt
at rekruttere handicaphjælpere, og at de enkelte
ansættelsesforhold varer kortere end tidligere.
Dette skyldes bl.a., at arbejdsløsheden er
mindre, og at det økonomisk er mindre attraktivt at
være handicaphjælper. Samtidig har gennemsnitsalderen
blandt brugere af hjælpeordningen været stigende, og
mange brugeres ønske om lidt ældre
hjælpere kan vanskeligt opfyldes, bl.a. på grund af
lønforholdene, som afviger betydeligt fra de
lønforhold, som er gældende i samfundet generelt.
Rekrutteringsmuligheden er i høj grad
begrænset til navnlig unge mennesker, studerende, unge
forældre eller andre, der finder det attraktivt at arbejde
f.eks. 7-8 døgn á 24 timer i løbet af en
måned og dermed have 21-23 døgn til fuld
rådighed for studier og/eller børn. Navnlig de brugere
af ordningen, der ikke ønsker eller ikke har brug for
hjælp i 24 timer i døgnet, har oplevet vanskeligheder
med at rekruttere handicaphjælpere, fordi det er muligheden
for døgnvagter, der sikrer, at stillingerne
overhovedet kan besættes i fuldt omfang.
Det er tidskrævende og belastende for
brugere af hjælpeordningen, at der hyppigere må skiftes
handicaphjælpere, fordi der hver gang skal ske en
individuel oplæring af nye hjælpere, ikke mindst fordi
et stort antal brugere af hjælpeordningen også er
permanente respiratorbrugere og derfor må bruge tid og
kræfter på at oplære hver eneste ny
handicaphjælper i respirationsudstyrets funktion. Det er en
kendt sag, at det ofte varer op til seks måneder, før
en ny handicaphjælper fungerer rimelig tilfredsstillende med
hensyn til at varetage de nødvendige funktioner med
udgangspunkt i den enkelte brugers handicap.
Som svar på spørgsmål nr. S
323 (Folketingsåret 2002-03) har den daværende
socialminister ( Henriette Kjær) bl.a. oplyst
om Socialministeriets gældende »Vejledning om
hjælp til voksne med handicap«: »Det
fremgår ikke specifikt, men det er opfattelsen, at
vejledningen skal forstås således,
at hjælperne ikke alene skal have samme
startløn som hjemmehjælpere, men ligeledes
skal følge de i hjemmehjælperoverenskomsten
fastlagte lønstigninger som følge af
anciennitet m.v. Det er ligeledes opfattelsen,
at dette retningsgivende grundlag for fastsættelse af
løn- og ansættelsesvilkår er
passende for at kunne tiltrække attraktiv og
kvalificeret arbejdskraft.«
Denne tilkendegivelse har imidlertid vist sig
utilstrækkelig til at sikre en aflønning af
handicaphjælperne på det niveau, som den
daværende socialminister gav udtryk for.
Ankestyrelsen har i en enkelt sag henholdt sig
til, at relationen mellem brugeren og
handicaphjælperen har karakter af en
privatretlig aftale, og at Ankestyrelsen derfor ikke kan tage
stilling til handicaphjælperens
aflønning. Selv om denne tilkendegivelse ud fra en yderst
formalistisk vurdering må anses for at være korrekt,
så forekommer den også særdeles teoretisk, idet
handicaphjælperens aflønning vil
udgøre nøjagtig det beløb, der bevilges som
tilskud efter servicelovens § 96, for den enkelte
bruger har af indlysende grunde ikke mulighed for selv at supplere
dette »tilskud«.
Ankestyrelsen tilkendegav samtidig, at det
bevilgede tilskud, der ikke indeholdt mulighed for betaling af
f.eks. anciennitetstillæg og pensionsbidrag, »ikke
€ kunne anses for at være i strid med
formålet med hjælpeordningen«.
Ankestyrelsen undlod imidlertid at tage stilling til, om det
bevilgede tilskud kunne anses for at være i
overensstemmelse med daværende socialminister
Henriette Kjærs fortolkning af
reglerne i et officielt svar i Folketinget.
Et efterfølgende forsøg på at
få Ankestyrelsen til at tage stilling til en konkret sag
under direkte henvisning til den daværende
socialministers fortolkning er blevet afvist, fordi Ankestyrelsen
ikke fandt det af »principiel eller generel«
betydning, at landets socialminister giver udtryk for én
opfattelse af reglerne, mens praksis er en ganske
anden.
Da denne konkrete afgørelse nu har
karakter af en Social Meddelelse (SM C-33-04), følger
kommunerne alt overvejende Ankestyrelsens
afgørelse og dermed ikke daværende socialminister
Henriette Kjærs tilkendegivelse i besvarelsen af
spørgsmål nr. S 323.
Den oftest anvendte praksis for beregning af
tilskud efter servicelovens § 96 indeholder samtidig en
potentiel konflikt, idet hjælperen alene kan rette sine
forventninger om en løn på linje med sammenlignelige
personalegrupper mod brugeren af hjælpeordningen. Brugeren
har på den anden side ingen praktisk mulighed for at
imødekomme hjælperens ønsker og forventninger,
fordi lønnen alene afhænger af kommunens beregning af
tilskuddet til hjælpeordningen.
Beslutningsforslaget har derfor til formål
at sikre, at bestemmelsen anvendes i overensstemmelse med
daværende socialminister Henriette Kjærs
tilkendegivelse af 21. oktober 2002 i svaret på
spørgsmål nr. S 323.
Beslutningsforslaget er samtidig udtryk for, at
forslagsstillerne finder det uacceptabelt, at godt 6.000
personer, der alternativt skulle aflønnes direkte af
stat og/eller kommuner, må affinde si g med
lønforhold, der anslået er cirka 10 pct. ringere,
alene fordi Folketinget af helt andre (om end særdeles gode)
grunde har valgt en organisering af hjælpen
til personer med en betydelig funktionsnedsættelse, der
indebærer, at de formelt er ansat i privat
(brugerens) regi og ikke i offentligt regi.
Endvidere vil de dårligere løn- og
ansættelsesforhold påvirke udviklingsmulighederne for
flere fleksible og individuelle brugerstyrede
hjælpeordninger. Et udviklingsarbejde er besluttet igangsat
under satspuljen, men kan påvirkes negativt af urimelige
forskelle i løn- og ansættelsesvilkår,
afhængigt af, om det er borgeren eller myndigheden der
ansætter hjælperen.
Der er derfor behov for at sikre, at kommunerne
kan og skal udmåle et tilskud, som gør det muligt for
brugeren af en hjælpeordning at bevilge løn- og
ansættelsesvilkår, som mindst svarer til dem,
kommunerne normalt tilbyder hjemmehjælpere m.fl.
For at styrke kvaliteten i
ansættelsesretlige spørgsmål i forbindelse med
de individuelle ansættelser bør det overvejes at
etablere et særligt rådgivningssystem €" en form
for arbejdsgiversekretariat €" der kan rådgive og
vejlede den enkelte bruger som arbejdsgiver.
Økonomiske
konsekvenser
Selv om hovedreglen er, at kommunerne ikke
beregner udgiften til handicaphjælpere i
overensstemmelse med daværende
socialminister Henriette Kjærs tilkendegivelse af 21. oktober
2002 i svaret på spørgsmål nr. S 323, er
der dog også enkelte kommuner, som i større eller
mindre omfang alligevel gør det.
Der eksisterer ingen sikker viden om disse
variationer, og det er derfor ikke muligt at foretage en
nøjagtig beregning af lovforslagets
økonomiske konsekvenser. Den nuværende socialminister
Eva Kjer Hansen har i sin besvarelse den 12. januar 2006 af
spørgsmål nr. S 1647 (Folketingsåret 2005-06)
oplyst, at Socialministeriet ikke har kendskab til nyere,
repræsentative undersøgelser om disse
spørgsmål, og at der derfor ikke kan foretages en
beregning af de skønnede udgifter som følge af
nærværende lovforslag.
Forslagsstillerne anslår dog, at udgiften
vil være i underkanten af 10 pct. af samtlige udgifter til
hjælpeordningen, svarende til ca. 100 mio. kr., idet et
mindre antal kommuner i forvejen bevilger hjælpeordninger
på dette niveau.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Frahm (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fastsættelse af tilskud i hjælpeordninger på
niveau med løn- og
arbejdsforhold på arbejdsmarkedet.
(Beslutningsforslag nr. B 129).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.