L 82 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
(Krav til kommunernes sagsbehandling i visse sociale sager
m.v.).
Fremsat den 23. november 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service,
lov om almene boliger m.v. og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Krav til kommunernes sagsbehandling i visse
sociale sager m.v.)
§ 1
I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social
service foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Når
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter
§§ 32, 36, 101, 103, 104 og §§ 107
-110, skal afgørelsen indeholde oplysninger om beslutninger
om den konkrete indsats, som iværksættes, og
formålet hermed. Hvis den konkrete indsats ændres
væsentligt, finder forvaltningslovens kapitel 3 €" 7
anvendelse ved kommunens beslutning herom. Beslutninger om
væsentlige ændringer af den konkrete indsats kan
indbringes for de sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.«
2. I § 14,
stk. 1 , indføjes efter »§ 67, stk.
1-3, §§«: »101,«.
3. I
§ 166, stk. 2, nr. 1 , ændres
»§ 41, stk. 1, nr. 1« til:
»§ 34, stk. 1, nr. 1«.
4. I
§ 190, stk. 4, ændres
»§ 186, stk. 4-6,« til:
»§ 186, stk. 2 og 4-6«.
§ 2
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 610 af 21. juni 2005, som ændret
ved lov nr. 575 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 185 c, stk. 1 og
stk. 5, og i § 185 d, stk. 1 og
stk. 2, ændres
»regionalt ejede« til: »regionale«.
2. I § 9, stk. 1,
ændres »amtskommunalt ejede« til:
»amtskommunale«, og i § 9, stk. 2,
ændres »Amtskommunalt ejede« til:
»Amtskommunale«.
3. I § 10, stk. 4,
ændres »§ 185 c, stk. 4-6« til:
»§ 185 c, stk. 2 og 4-6«.
§ 3
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1442 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1.
juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 11
a, stk. 3, indsættes efter »nævn«:
», beskæftigelsesankenævnet«.
2. I § 34,
stk. 1, stk. 1, nr. 1 , ændres
»§§ 71 og 72« til:
»§§ 83 og 84«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar
2007. Dog træder § 1, nr. 4, og § 2, nr.
3, i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund og formål
Borgernes retssikkerhed i sociale sager er af
stor betydning for regeringen. Det gælder ikke kun i de
situationer, hvor den kommunale forvaltning behandler sagen, men
også i de situationer, hvor en borger får ophold i et
dag- eller døgntilbud efter den sociale lovgivning.
Formålet med forslaget om krav til kommunernes sagsbehandling
er at styrke retssikkerheden for de borgere, som henvises til
sociale dag- eller døgntilbud.
Der findes en lang række regler i den
gældende lovgivning, som har til formål at garantere
borgerens retssikkerhed, når en social sag behandles i den
kommunale forvaltning, og kommunen skal træffe
afgørelse i sagen. Lovforslaget ændrer ikke disse
regler. Når kommunen efterfølgende skal beslutte,
hvordan afgørelsen skal føres ud i livet, har
borgeren imidlertid ikke den samme retsbeskyttelse. Det
foreslås derfor, at kommunens afgørelse om borgerens
ret til et tilbud efter den sociale lovgivning skal indeholde en
kort beskrivelse af, hvordan afgørelsen vil blive
ført ud i livet og en kort beskrivelse af formålet med
den indsats, som kommunalbestyrelsen har valgt. Det giver borgeren
mulighed for at udnytte de retssikkerhedsgarantier, som
lovgivningen indeholder, i forbindelse med både kommunens
behandling af ansøgningen om et tilbud efter den sociale
lovgivning og kommunens behandling af beslutningen om, hvordan
afgørelsen vil blive ført ud i livet. Beslutningen om
den konkrete indsats bliver således en integreret del af
kommunens afgørelse om tilbud efter serviceloven.
Lovforslagets hovedindhold
Lov om social service bygger på et generelt
princip, hvorefter kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om tilbud efter loven. Dette princip ændres
ikke. Det foreslås imidlertid, at det skal fremgå af
loven, at kommunalbestyrelsens afgørelse ikke kun skal
indeholde oplysninger om ret til et tilbud efter en bestemt
bestemmelse i lov om social service, men også skal beskrive
den konkrete indsats, som kommunen har besluttet at
iværksætte og formålet med indsatsen.
Efter de gældende regler tager
kommunalbestyrelsen i de konkrete afgørelser stilling til,
hvilke tilbud efter serviceloven, som borgeren har ret til. Der er
tale om afgørelsessager, som behandles efter reglerne i
forvaltningsloven og retssikkerhedsloven. Den kommunale myndighed
er imidlertid ikke forpligtet til at skrive i afgørelsen,
hvordan den skal føres ud i livet. De konkrete
afgørelser beskriver heller ikke altid formålet med
den indsats, som påtænkes iværksat.
Forslaget betyder, at borgeren kan udnytte alle
de partsbeføjelser, som findes i forvaltningsloven,
når kommunen behandler borgerens sag og træffer
afgørelse såvel om borgerens ret til et tilbud efter
serviceloven, som om den konkrete indsats. Borgeren har
således ret til partsaktindsigt efter forvaltningsloven, til
at blive partshørt over oplysninger, som indgår i
grundlaget for afgørelsen, og til at modtage en
klagevejledning. Hvis kommunalbestyrelsen giver afslag på en
bestemt konkret indsats, som borgeren har ansøgt om €"
fx om en bestemt behandling til et barn, som skal optages i et
særligt dagtilbud - har borgeren krav på en begrundelse
for afslaget.
Forslaget betyder også, at borgerens
mulighed for at klage over kommunalbestyrelsens afgørelse
samtidig vil omfatte kommunalbestyrelsens beslutning om den
konkrete indsats og formålet med indsatsen. Klagen behandles
efter reglerne i retssikkerhedsloven (lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område). Borgerens adgang
til at klage over kommunalbestyrelsens afgørelse til det
sociale nævn vil således ikke blot omfatte
kommunalbestyrelsens afslag på retten til et tilbud efter lov
om social service, men vil også omfatte kommunalbestyrelsens
beslutning om den konkrete indsats og formålet med
indsatsen.
Forslaget indebærer endvidere, at
sagsbehandlingsreglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og forvaltningslovens kapitel 3
€" 7 gælder, når kommunalbestyrelsen beslutter at
ændre sin beslutning om den konkrete indsats
væsentligt, selv om den ændrede indsats kan
gennemføres efter samme bestemmelse i serviceloven, som den
oprindeligt iværksatte indsats. Det kan eksempelvis
være tilfældet, hvis kommunen beslutter at flytte
borgeren fra et botilbud, som anvender en bestemt behandlingsmetode
til et andet botilbud, som anvender en helt anden
behandlingsmetode. Et andet tilbud kan blive nødvendigt,
hvis forholdene i det tilbud, som borgeren benytter, ændrer
sig, eller hvis forhold hos borgeren gør, at denne har behov
for en anden indsats. Bestemmelsen kan anvendes både i
tilfælde, hvor borgeren får behov for et mere intensivt
tilbud og i tilfælde, hvor borgeren får behov for et
mindre intensivt tilbud. Når kommunen i dag ændrer en
beslutning om en konkret indsats i forhold til en borger, betragtes
ændringen i almindelighed som led i kommunens udøvelse
af faktisk forvaltningsvirksomhed.
Forslaget indebærer endeligt, at borgeren
har klageadgang til det sociale nævn, når kommunens
beslutning om den konkrete indsats ændres væsentligt.
Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Forslaget styrker således borgernes
retssikkerhed på flere punkter:
€" Borgerne får et retskrav på en
mere detaljeret begrundelse for valget af den konkrete indsats,
€" Borgeren får et retskrav på en
beskrivelse af formålet med den konkrete indsats, som vil
blive iværksat,
€" Borgeren får bedre kendskab til
tilbudet og får hermed bedre mulighed for at vurdere, om der
er sammenhæng mellem behov og den konkrete indsats og valg af
tilbud,
€" Borgerens retskrav på en mere
detaljeret begrundelse for valg af den konkrete indsats
består både, når borgeren visiteres til et tilbud
første gang og ved iværksættelse af en anden
indsats, fx i forbindelse med flytning til et andet tilbud, som
tilbyder en anden indsats.
€" Borgeren får mulighed for at klage
til det sociale nævn, når kommunen træffer en
afgørelse eller væsentligt ændrer en beslutning
om en konkret indsats, som borgeren vurderer, ikke afhjælper
det faktiske behov.
Forslaget omfatter kun de tilbud efter lov om
social service, hvis konkrete indhold ikke er beskrevet
nærmere i loven, således at kommunen har mulighed for
at vælge mellem flere forskellige former for indsats. Det
drejer sig om de særlige dag- og klubtilbud på
børneområdet, boformer efter serviceloven, aktivitets-
og samværstilbud samt behandlingstilbud til stofmisbrugere.
Forslaget omfatter således ikke de forskellige kontante
tilskud eller tilkendelse af hjælpemidler. Forslaget omfatter
heller ikke afgørelser, hvorefter borgeren får
tilkendt en ældre- eller plejebolig efter lov om almene
boliger sammen med et eller flere servicetilbud efter lov om social
service. Beboere i ældre- eller plejeboliger får
tilkendt de enkelte servicetilbud efter lov om social service og
vil således modtage en afgørelse om hvert enkelt
servicetilbud. Der er således i disse tilfælde tale om
en kombination af flere enkeltstående afgørelser om
henholdsvis boligen og om den konkrete indsats. Lovforslaget vil
sidestille beboere i boformer efter serviceloven med beboere i
ældre- eller plejeboliger i forhold til tilbud efter lov om
social service.
Hvis kommunalbestyrelsen i afgørelsen
skriver, at den konkrete indsats skal varetages af et bestemt
tilbud efter lov om social service, kan såvel
kommunalbestyrelsen som borgeren og eventuelt klageinstansen
benytte de oplysninger, som findes i den Tilbudsportal, som
oprettes i forbindelse med kommunalreformen efter bestemmelsen i
servicelovens § 14. Bestemmelsen om Tilbudsportalen
foreslås præciseret, således at det fremgår
af bestemmelsen, at tilbud om behandling af stofmisbrugere er
omfattet.
Ud over forslaget om krav til kommunernes
sagsbehandling og præciseringen af bestemmelsen om
Tilbudsportalen indeholder lovforslaget en teknisk
præcisering af bestemmelserne i lov om social service og lov
om almene boliger m.v. om kommunal overtagelse af amtskommunale
tilbud og amtskommunale almene ældreboliger, således at
det tydeligt fremgår, at også de tilbud og almene
ældreboliger, som kommunerne overtager fra amtskommunerne
allerede den 1. januar 2007, skal indgå i den årlige
rammeaftale og stå til rådighed for øvrige
kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen.
Herudover indeholder lovforslaget en
præcisering af bestemmelserne i lov om almene boliger m.v. om
regional overtagelse af amtskommunale almene ældreboliger,
som tydeliggør, at amtskommunale almene ældreboliger,
der overtages af et regionsråd, både omfatter almene
ældreboliger, der ejes af amtsrådet, og almene
ældreboliger, hvor amtsrådet har overladt til kommuner,
selvejende institutioner og almene boligorganisationer at
være byg- og driftsherre af boligerne.
Tilsvarende indeholder lovforslaget en
præcisering af bestemmelserne i lov om almene boliger m.v. om
kommunal overtagelse af regionale almene ældreboliger, som
tydeliggør, at regionale almene ældreboliger, der
overtages af en beliggenhedskommune, både omfatter almene
ældreboliger, der ejes af regionsrådet, og almene
ældreboliger, hvor regionsrådet har overladt til
selvejende institutioner og almene boligorganisationer at
være byg- og driftsherre af boligerne, ligesom bestemmelserne
også omfatter almene ældreboliger, hvor den tidligere
amtskommune har overladt til en kommune at være byg- og
driftsherre af boligerne.
Endelig indeholder lovforslaget en ændring
af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Ændringen indebærer, at
beskæftigelsesankenævnene bliver omfattet af samme
bestemmelse som de sociale nævn og Ankestyrelsen, hvorefter
borgeren i den skriftlige bekræftelse af, at en klage er
modtaget, bliver gjort opmærksom på, hvilke typer af
oplysninger det kan bliver nødvendigt at indhente. Borgeren
får en frist til eventuelt at gøre indsigelse imod
klageinstansens indhentelse af oplysninger. Det bemærkes, at
beskæftigelsesankenævnene skal behandle sager på
beskæftigelsesområdet, som i dag behandles af de
sociale nævn, jf. lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, der træder i kraft den 1.
januar 2007. Der er derfor ikke tale om en ændring af
retstilstanden for behandlingen af disse sager. Herudover skal
beskæftigelsesankenævnene behandle sager, der i dag
behandles af de regionale arbejdsmarkedsråd, og det er derfor
nyt, at klageinstansen kan indhente oplysninger efter reglerne i
§ 11 a, stk. 3, jf. § 11 a, stk. 1, for disse
sager. Ændringen skal sikre, at alle sager i
beskæftigelsesankenævnene behandles efter samme
regler.
Klage og opsættende
virkning
Forslaget om krav til kommunernes sagsbehandling
indebærer, at borgeren får mulighed for at klage til
det sociale nævn ikke blot over kommunalbestyrelsens
afgørelse om ret til et tilbud efter lov om social service,
men også om den konkrete indsats og formålet med
indsatsen. Klageinstansen kan tage stilling til, om den beskrevne
indsats modsvarer borgerens behov. Hvis den beskrevne indsats kan
leveres i flere forskellige boformer eller flere forskellige
dagtilbud, kan klageinstansen ikke tage stilling til, om
afgørelsen konkret skal udmøntes i den ene eller den
anden boform eller i det ene eller det andet dagtilbud. Dog kan
klageinstansen tage stilling til, om der i sagsbehandlingen er
taget tilstrækkeligt hensyn til borgerens behov for
tilknytning til sit nærområde og sit lokale
netværk.
Det sociale nævn kan tage stilling til, om
sagen er tilstrækkeligt oplyst og om den konkrete indsats
giver borgeren den service, som borgeren er berettiget til efter
lovgivningen. Dette gælder både i forhold til det
første tilbud, som borgeren modtager og i situationer, hvor
den konkrete indsats ændres væsentligt. Det sociale
nævn skal behandle klagesagerne efter de regler om behandling
af klagesager, som findes i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, og som gælder for
behandlingen af klager over afgørelser efter den sociale
lovgivning. Det indebærer, at de sociale nævn efter
§ 69 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område kan efterprøve, om
afgørelsen er i overensstemmelse med lovgivningen. De
sociale nævn kan således tage stilling til, om den
valgte indsats er i overensstemmelse med loven,
bekendtgørelser og klageinstansernes praksis. De kan
imidlertid ikke tage stilling til, om den indsats, som indgår
i afgørelsen er hensigtsmæssig. Efter de almindelige
regler i retssikkerhedsloven kan Ankestyrelsen behandle en klage
over det sociale nævns afgørelse, hvis styrelsen
vurderer, at sagen er principiel eller generel.
Borgerens klage over en afgørelse, som
indeholder oplysninger om den konkrete indsats har som hovedregel
ikke opsættende virkning. Det vil sige, at kommunen kan
iværksætte den indsats, som fremgår af
afgørelsen, selv om borgeren klager over afgørelsen.
Det sociale nævn har imidlertid mulighed for at
tillægge en klage opsættende virkning, hvis det drejer
sig om en klage over en afgørelse om et botilbud efter lov
om social service og hvis borgeren anmoder om det. Borgeren kan
således ikke blive flyttet straks til et andet tilbud, hvis
borgeren har klaget over flytningen til det sociale nævn og
nævnet har tillagt klagen opsættende virkning. Reglerne
om opsættende virkning fremgår af § 72 i
retssikkerhedsloven.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Det skønnes, at forslaget om krav til
kommunernes sagsbehandling i alt vil koste ca. 20 mio. kr.
årligt, heraf 8 mio. kr. for kommunerne i DUT-kompensation og
12 mio. kr. for staten til dækning af merudgifter i de
sociale nævn og Ankestyrelsen.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer
Amtsrådsforeningen,
Beskæftigelsesministeriet, Brugerforeningen for Aktive
Stofmisbrugere, Børne- og kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Blå Kors Danmark, Center for Ligebehandling af Handicappede,
Center for Rusmiddelforskning, Center for Selvmordsforskning,
Center for Små Handicapgrupper, Centerlederforeningen,
Datatilsynet, Den Sociale Ankestyrelse, Den Sociale
Sikringsstyrelse, Dansk socialrådgiverforening, Dansk
Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Videnscenter for Ordblindhed, Dansk Videnscenter for Stammen, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Den Danske
Pårørendeforening af 1998, Den Uvildige
Konsulentordning på handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Finansministeriet, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af Statsamtsmænd, Foreningen af
Statsamtsjurister, Frederiksberg Kommune, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, J.F. Kennedy Instituttet €" Statens
Øjenklinik, Justitsministeriet, Kontaktudvalget for Mindre
Sygdoms- og Handicapforeninger, Kommunernes Landsforening,
Kommunernes Revision, Landsforeningen af Nuværende og
Tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen af Pårørende til Stofmisbrugere,
Landsforeningen for Human Narkobehandling, Landsforeningen SIND,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre €" LOKK, LOS,
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Organisationen af
Selvejende Institutioner, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af boformer efter servicelovens § 94 -
SBS § 94, Sammenslutningen af Ældreråd,
Socialpædagogernes Landsforbund, Statsministeriet, Styrelsen
for Social Service, Udviklings- og Formidlingscenteret på
Handicapområdet VFCU, Undervisningsministeriet, Videnscenter
for Autisme, Videnscenter for Bevægelseshandicap,
Videnscenter for DøvblindBlevne, Videnscenter for Epilepsi,
Videnscenter for Hjerneskader, Videnscenter for Socialpsykiatri,
Videnscenter for Synshandicap, Ældremobiliseringen,
ÆldreSagen, Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Det skønnes, at forslaget om krav
til kommunernes sagsbehandling i alt vil koste ca. 20 mio. kr.
årligt, heraf 8 mio. kr. for kommunerne i DUT-kompensation og
12 mio. kr. for staten til dækning af merudgifter i de
sociale nævn og Ankestyrelsen. | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Oplysninger om den konkrete
indsats
I lov om social service er der i forbindelse med
kommunalreformen indsat en generel bestemmelse i lovens
§ 3, hvorefter det er kommunalbestyrelsen, som
træffer afgørelse om tilbud efter loven.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at træffe afgørelser om tilbud efter
lov om social service fastsættes, således at
afgørelser om visse tilbud efter loven skal indeholde
oplysninger om beslutninger om den konkrete indsats, som
iværksættes, og formålet hermed. Oplysningerne
skal ikke være så detaljerede som de oplysninger, som
indgår i den handleplan, som kommunalbestyrelsen kan tilbyde
efter § 141 i serviceloven. Afgørelsen kan fx
indeholde oplysninger om, hvorvidt indsatsen skal leveres som
dagtilbud eller døgntilbud, om valg af en bestemt
behandlingsmetode eller valg af en bestemt pædagogisk metode,
mv.
Forslaget berører ikke
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde handleplaner
efter servicelovens § 141. Handleplaner efter
servicelovens § 141 er mere detaljerede end de
afgørelser, som skal udarbejdes efter den foreslåede
nye bestemmelse, da handleplanerne indeholder flere oplysninger end
beslutningen om den konkrete indsats. Handleplanen indeholder
oplysninger om boligforhold, økonomi, gæld,
fritidsforhold og planer for beskæftigelse eller
uddannelse.
Forslaget berører heller ikke
afgørelser om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter kapitel 24 i lov om social service.
Sager om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
behandles fortsat efter de særlige sagsbehandlingsregler i
serviceloven, som gælder for behandling af sager om
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
Forslaget berører heller ikke
forvaltningslovens regler om begrundelse af afgørelser.
Hvilke former for hjælp
er omfattet
Det foreslås, at forslaget om krav til
kommunernes sagsbehandling skal omfatte følgende tilbud
efter lov om social service:
€" særlige dagtilbud,
€" særlige klubtilbud,
€" botilbud til personer med nedsat fysisk og
psykisk funktionsevne, jf. §§ 107 og 108,
€" botilbud til midlertidigt ophold til
kvinder, som har været udsat for vold mv. jf.
§ 109,
€" botilbud til midlertidige ophold for
personer med særlige sociale problemer, jf.
§ 110,
€" tilbud om beskyttet beskæftigelse,
jf. § 103,
€" aktivitets- og samværs tilbud, jf.
§ 104, og
€" behandlingstilbud til stofmisbrugere
§ 101.
Bestemmelsen omfatter ikke døgntilbud til
børn og unge, da der allerede er indført
særlige regler i serviceloven om retssikkerhed for
børn, unge og forældre i forbindelse med anbringelse
af børn uden for hjemmet. Reglerne om retssikkerhed i
forbindelse med anbringelse af børn uden for hjemmet blev
skærpet med anbringelsesreformen, som træder i kraft
den 1. januar 2006. I forbindelse med anbringelsesreformen blev det
bl.a. præciseret, at afgørelser om valg af
anbringelsessted og ændret anbringelsessted kan indbringes
for det sociale nævn af barnet eller den unge, der er fyldt
12 år samt af forældremyndighedsindehaveren. Endvidere
blev det præciseret, at afgørelser om behandling,
uddannelse, samvær med personer fra netværket m.v. samt
afgørelser om samvær og kontakt kan indbringes for det
sociale nævn af den unge, der er fyldt 15 år eller af
forældremyndighedsindehaveren. Afgørelserne kan
også indbringes for det sociale nævn af den af
forældrene, som ikke har del i forældremyndigheden, i
det omfang afgørelsen angår vedkommende. Disse regler
om klageadgang fremgår af § 69 i lov om social
service. Endvidere er kommunalbestyrelsen efter § 140
forpligtet til at udarbejde en handleplan før den
træffer afgørelser i sager om særlig
støtte til børn om unge. Handleplanen skal opstille
mål og delmål i forhold til barnets eller den unges
udvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold,
sundhedsforhold, fritid og venskaber og andre relevante forhold.
Handleplanen skal også angive indsatsens forventede
varighed.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsen, således at også tilbud om behandling af
stofmisbrugere indgår i bestemmelsen om Tilbudsportalen.
Til nr. 3
Ændringen er teknisk korrektion af
henvisningen til lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
Til nr. 4
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsen, således at det tydeligt fremgår, at
også de tilbud, som kommunerne overtager fra amtskommunerne
allerede den 1. januar 2007 skal indgå i den årlige
rammeaftale og stå til rådighed for øvrige
kommuner i det omfang det fastlægges i rammeaftalen, ligesom
kommunalbestyrelserne overtager regionsrådets forpligtelse
til at koordinere kapacitet og sammensætning af de mest
specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Der er tale om en præcisering af
bestemmelserne om regional overtagelse af amtskommunale almene
ældreboliger, som tydeliggør, at amtskommunale almene
ældreboliger, der overtages af et regionsråd,
både omfatter almene ældreboliger, der ejes af
amtsrådet, og almene ældreboliger, hvor amtsrådet
har overladt til kommuner, selvejende institutioner og almene
boligorganisationer at være byg- og driftsherre af
boligerne.
Der er tilsvarende tale om en præcisering
af bestemmelserne om kommunal overtagelse af regionale almene
ældreboliger, som tydeliggør, at regionale almene
ældreboliger, der overtages af en beliggenhedskommune,
både omfatter almene ældreboliger, der ejes af
regionsrådet, og almene ældreboliger, hvor
regionsrådet har overladt til selvejende institutioner og
almene boligorganisationer at være byg- og driftsherre af
boligerne, ligesom bestemmelserne også omfatter almene
ældreboliger, hvor den tidligere amtskommune har overladt til
en kommune at være byg- og driftsherre af boligerne.
Til nr. 3
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsen, således at det tydeligt fremgår, at
også de almene ældreboliger, som kommunerne overtager
fra amtskommunerne allerede den 1. januar 2007, skal indgå i
den årlige rammeaftale og stå til rådighed for
øvrige kommuner i det omfang, det fastlægges i
rammeaftalen.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at
beskæftigelsesankenævnene bliver omfattet af
bestemmelsen i § 11, stk. 3 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Efter
bestemmelsen kan samtykke til at indhente oplysninger til brug for
behandlingen af en sag i klageinstansen indhentes ved, at borgeren
i den skriftlige bekræftelse af, at en klage er modtaget,
bliver gjort opmærksom på, hvilke typer af oplysninger
det kan blive nødvendigt at indhente. Borgeren får en
frist til at gøre indsigelse mod klageinstansens indhentelse
af oplysninger. Bestemmelsen i § 11, stk. 3 omfatter
behandling af sager i Den Sociale Sikringsstyrelse og behandling af
klager i de sociale nævn og Ankestyrelsen.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion af
henvisningerne til lov om social service. Henvisningen til lov om
social service blev ved en fejl ikke korrigeret i lov nr. 574 af
24. juni 2005.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2007. Dog foreslås § 1, nr. 4, og
§ 2, nr. 3, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social
service foretages følgende ændringer: |
§ 3.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter
denne lov. | | 1. I
§ 3 indsættes som stk. 2 : »Stk. 2. Når
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter
§§ 32, 36, 101, 103, 104 og §§ 107
-110, skal afgørelsen indeholde oplysninger om beslutninger
om den konkrete indsats, som iværksættes, og
formålet hermed. Hvis den konkrete indsats ændres
væsentligt, finder forvaltningslovens kapitel 3 €" 7
anvendelse ved kommunens beslutning herom. Beslutninger om
væsentlige ændringer af den konkrete indsats kan
indbringes for de sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.« |
§ 14.
Socialministeren samler og formidler oplysninger om kommunale,
regionale og private tilbud efter §§ 32 og 36,
§ 67, stk. 1-3, §§ 103, 104 og 107-110 og
§ 142, stk. 1, 4 og 5, i en landsdækkende oversigt
(Tilbudsportalen). | | 2. I § 14,
stk. 1 , indføjes efter »§ 67, stk.
1-3, §§«: »101,«. |
Stk. 2. En klage over en
afgørelse om hjælp efter §§ 83 og 84
kan først indbringes for det sociale nævn,
når 1) klagen har været behandlet af
klagerådet, jf. § 41, stk. 1, nr. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
og | | 3. I
§ 166, stk. 2, nr. 1 , ændres
»§ 41, stk. 1, nr. 1« til:
»§ 34, stk. 1, nr. 1«. |
Stk. 4. Reglerne i § 186,
stk. 4-6, finder tilsvarende anvendelse for en beliggenhedskommunes
overtagelse af et amtskommunalt tilbud efter stk. 1. | | 4. I
§ 190, stk. 4, ændres
»§ 186, stk. 4-6,« til:
»§ 186, stk. 2 og 4-6«. |
| | § 2 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 610 af 21. juni 2005, som ændret
ved lov nr. 575 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
§ 185 c. En
beliggenhedskommune kan overtage regionalt ejede almene
ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne efter denne lov. På
beliggenhedskommunens anmodning skal regionsrådet udarbejde
et udkast til aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen. | | 1. I § 185 c, stk. 1 og
stk. 5, og i § 185 d, stk. 1 og
stk. 2, ændres
»regionalt ejede« til: »regionale«. |
Stk. 2. Det er et vilkår for den
beliggenhedskommune, som overtager almene ældreboliger efter
stk. 1, at de pågældende almene ældreboliger skal
stå til rådighed for øvrige kommuner, i det
omfang det fastsættes i rammeaftalen efter § 185 b,
stk. 4. | | |
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen, som overtager almene ældreboliger efter
stk. 1, overtager aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt
ansatte, der er knyttet til varetagelsen af de almene
ældreboliger. Svarer aktivernes og passivernes værdi
ikke til hinanden, skal den kommunalbestyrelse, der overtager de
regionale almene ældreboliger, eller regionsrådet
kompenseres herfor. | | |
Stk. 4. De pligter og rettigheder, der
følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for
personale omfattet af stk. 3, der er ansat i henhold til kollektiv
overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er
fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller
individuel aftale, og som ikke er omfattet af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse. | | |
Stk. 5. Tjenestemænd, der
overføres som følge af en beliggenhedskommunes
overtagelse af regionalt ejede almene ældreboliger efter stk.
1, overgår til ansættelse under den nye
ansættelsesmyndighed på vilkår, der i
øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. | | |
Stk. 6. Tjenestemænd omfattet af
stk. 5 får ved pensionering fra denne ansættelse
udbetalt den samlede tjenestemandspension af den nye
ansættelsesmyndighed. | | |
Stk. 7. Socialministeren kan efter
forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte
nærmere regler for overtagelsen af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte efter stk. 3, herunder regler
for fordelingen mellem regionen og beliggenhedskommunen af
pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre
ansatte omfattet af stk. 3. | | |
§ 185 d. Andre
kommuner i regionen kan anmode om, at en beliggenhedskommunes
ønske efter § 185 c, stk. 1, om at overtage
regionalt ejede almene ældreboliger drøftes i
kontaktudvalget. | | |
Stk. 2. Kontaktudvalget skal mindst
én gang i hver valgperiode drøfte, om der i regionen
er regionalt ejede almene ældreboliger, som mere
hensigtsmæssigt kan overgå til en beliggenhedskommunes
ansvar. | | |
§ 9 Stk. 1. Regionsrådene
overtager med virkning fra den 1. januar 2007 amtskommunalt ejede
almene ældreboliger, der er indrettet særligt med
henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne. | | 2. I § 9, stk. 1,
ændres »amtskommunalt ejede« til:
»amtskommunale«, og i § 9, stk. 2,
ændres »Amtskommunalt ejede« til:
»Amtskommunale«. |
Stk. 2. Amtskommunalt ejede almene
ældreboliger, til hvis etablering der inden den 31. december
2006 er givet tilsagn om ydelsesstøtte til almene
ældreboliger efter § 115, stk. 4, i lov om almene
boliger samt støttede private andelsboliger m.v.,
overføres til regionsrådet i den region, hvori
boligerne skal være beliggende. | | |
§ 10 Stk. 1. Amtskommunale almene
ældreboliger, som overtages af et regionsråd den 1.
januar 2007, overtages den 1. januar 2007 af kommunalbestyrelsen i
den kommune, hvor de almene ældreboliger vil være
beliggende den 1. januar 2007, såfremt kommunalbestyrelsen
senest den 15. februar 2006 træffer bindende beslutning om
overtagelse af de amtskommunale almene ældreboliger og
meddeler beslutningen til amtsrådet. Skal overtagelsen ske af
en kommune, der oprettes den 1. januar 2007, træffes bindende
beslutning efter 1. pkt. af sammenlægningsudvalget. | | 3. I § 10, stk. 4,
ændres »§ 185 c, stk. 4-6« til:
»§ 185 c, stk. 2 og 4-6«. |
Stk. 2. Den myndighed, der overtager de
amtskommunale almene ældreboliger, overtager de aktiver og
passiver, indtræder i de rettigheder og pligter samt
overtager de ansatte, der er knyttet til varetagelsen af de almene
ældreboliger. Svarer aktivernes og passivernes værdi
ikke til hinanden, skal den myndighed, der overtager de
amtskommunale almene ældreboliger, eller amtsrådet
kompenseres herfor. Overtagelsen af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte efter 1. og 2. pkt. sker
særskilt i forhold til fordelingen af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte efter reglerne i lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen. | | |
Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren
kan efter forhandling med socialministeren fastsætte
nærmere regler for overtagelsen af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte efter stk. 2. | | |
Stk. 4. Reglerne i § 185 c,
stk. 4-6, finder tilsvarende anvendelse for en beliggenhedskommunes
overtagelse af amtskommunale almene ældreboliger efter stk.
1. | | |
| | § 3 I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1442 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1.
juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og
§ 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
Stk. 3. Ved klage til det sociale
nævn eller Ankestyrelsen og ved behandlingen af sager i Den
Sociale Sikringsstyrelse kan samtykke til at indhente oplysninger
efter § 11 a, stk. 1, indhentes ved, at borgeren i den
skriftlige bekræftelse af, at en klage er modtaget, bliver
gjort opmærksom på, hvilke typer af oplysninger det kan
blive nødvendigt at indhente, og får en frist til
eventuelt at gøre indsigelse imod dette. | | 1. I § 11
a, stk. 3, indsættes efter »nævn«:
», beskæftigelsesankenævnet«. |
§ 34.
Kommunalbestyrelsen nedsætter et klageråd, der 1) drøfter, vurderer og videreformidler
klager over afgørelser om tilbud efter §§ 71
og 72 i lov om social service, og | | 2. I § 34,
stk. 1, stk. 1, nr. 1 , ændres
»§§ 71 og 72« til:
»§§ 83 og 84«. |