L 77 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ligningsloven. (Afskaffelse af hensættelsesafgiften).
Fremsat den 16. november 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Afskaffelse af
hensættelsesafgiften)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af
20. september 2005, foretages følgende ændring:
1. § 17 E
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
afgiftsåret 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Lovforslaget har til formål at
kompensere penge- og realkreditinstitutterne m.v. for den
højere selskabsskat, som følge af ændrede
regnskabsprincipper for værdiansættelse af udlån
pr. 1. januar 2005. Kompensationen foreslås udmøntet
gennem en afskaffelse af den særlige
hensættelsesafgift.
For regeringen er det helt afgørende,
at skattestoppet overholdes. Det kan ske, at der opstår
tvingende grunde til at forhøje en skat. Men opstår en
sådan situation, er det i regeringsgrundlaget - Nye mål
fra februar 2005 - udtrykkeligt fastsat, at i så fald skal
merprovenuet ubeskåret anvendes til at sænke en anden
skat eller afgift. Skattestoppet gælder for alle
skattepligtige, uanset om der er tale om personer eller selskaber
og uanset hvilken sektor, der måtte være tale om. Med
lovforslaget sikres det, at skattestoppet overholdes i
overensstemmelse med de retningslinier, som regeringen har
fastlagt.
Med forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002
(IAS-forordningen), der er trådt i kraft den 1. januar 2005,
er der indført en pligt til at efterleve de godkendte
internationale regnskabsstandarder (IAS). Afledt heraf er der
gennemført ændringer i lov om finansiel virksomhed,
jf. lov nr. 1383 af 20. december 2004. Endvidere er der afledt
heraf udstedt en ny regnskabsbekendtgørelse for den
finansielle sektor, jf. bekendtgørelse nr. 1407 af 14.
december 2004. Overgangen til regnskabsaflæggelse efter de
internationale regnskabsstandarder indebærer bl.a., at
udlån skal værdiansættes anderledes. Tidligere
gjaldt der et forsigtighedskrav ved værdiansættelsen.
Dette er med de nye regler ændret til, at
værdiansættelsen skal ske ud fra et
neutralitetsprincip.
Ændringen af det regnskabsmæssige
princip for værdiansættelse af udlån betyder, at
penge- og realkreditinstitutterne m.v. for regnskabsåret 2005
(ekstraordinært) skal tilbageføre foretagne
nedskrivninger på udlån. Den (ekstraordinære)
nedsættelse af niveauet for de regnskabsmæssige
nedskrivninger på udlån vil medføre et lavere
skattefradrag og dermed en højere selskabsskat. Dette
skyldes, at penge- og realkreditinstitutterne m.v. har fradrag for
de regnskabsmæssige nedskrivninger og hensættelser ved
indkomstopgørelsen.
Det er regeringens opfattelse, at det lavere
skattefradrag falder ind under "tvingende grunde", idet det beror
på nye regnskabsregler, der er afledt af ændrede
EU-regler. Det vil sige, at merprovenuet som følge heraf
skal neutraliseres. Det foreslås, at dette sker via en
afskaffelse af den særlige hensættelsesafgift.
En tilkendegivelse herom var allerede
indeholdt i bemærkningerne til L 64 om ændring af bl.a.
lov om finansiel virksomhed (folketingsåret 2004-05, 1.
samling). Dette lovforslag (vedtaget som lov nr. 1383 af 20.
december 2004) indeholdt en tilpasning af regnskabsbestemmelserne i
lov om finansiel virksomhed til IAS-forordningen. Lovforslaget er
en udmøntning af denne tilkendegivelse.
2. Gældende regler
Penge- og realkreditinstitutter skal ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst fratrække de
regnskabsmæssige nedskrivninger på udlån og
hensættelser på garantier (herefter
regnskabsmæssige nedskrivninger og hensættelser).
Derudover kan finansieringsselskaber under visse betingelser
vælge at anvende reglerne om fradrag for de
regnskabsmæssige nedskrivninger og hensættelser.
Reglerne fungerer på den måde, at instituttet m.v.
trækker årets regnskabsmæssige nedskrivninger og
hensættelser fra. Samtidig skal instituttet medregne det
forudgående års regnskabsmæssige nedskrivninger
og hensættelser ved indkomstopgørelsen.
Hovedreglen er, at tab på fordringer
kan trækkes fra ved indkomstopgørelsen, når
tabet er konstateret eller sandsynliggjort. Reglen om fradrag for
de regnskabsmæssige nedskrivninger og hensættelser er
således ensbetydende med, at fradragstidspunktet rykkes frem.
Det fremrykkede fradragstidspunkt indebærer, at penge- og
realkreditinstitutter og de finansieringsselskaber, der har valgt
at anvende reglerne, opnår en rentefordel i forhold til de
almindelige regler. De pågældende institutter og
selskaber skal betale en særlig hensættelsesafgift.
Herved inddrages halvdelen af denne rentefordel igen.
Hensættelsesafgiften betales af saldoen
på instituttets hensættelseskonto pr. 1. januar i
afgiftsåret. Afgiftsåret er det år, hvor afgiften
forfalder til betaling. Det følger kalenderåret.
Hensættelseskontoen er defineret som det
regnskabsmæssige beløb, der pr. 1. januar samlet er
nedskrevet på udlån og hensat på garantier m.m.
efter de regnskabsretlige regler, som instituttet m.v. skal
følge. Afgiftssatsen beregnes en gang årligt på
basis af markedsrenten. Afgiften forfalder til betaling den 1. juli
i afgiftsåret med sidste rettidig betalingsdag den 15.
juli.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner
De ændrede
regnskabsprincippers økonomiske konsekvenser
Som omtalt i lovforslagets almindelige
bemærkninger skal penge- og realkreditinstitutterne som
følge af ændrede regnskabsprincipper
ekstraordinært tilbageføre foretagne nedskrivninger
på udlån. Den umiddelbare tilbageførsel ved
overgangen til de nye regnskabsprincipper primo 2005 skønnes
at være ca. 7,3 mia. kr. og det vurderes, at yderligere
beløb kan blive tilbageført i løbet af
2005.
Hertil kommer, at de nævnte
institutters hensættelser og nedskrivninger i perioden 2001
€" 2003 lå på et niveau på ca. 33 mia. kr.
med beskedne udsving fra år til år, og udgjorde ca.
33,5 mia. kr. ultimo 2003. Ultimo 2004 var de faldet med 2,5 mia.
kr. til ca. 31 mia. kr.
Dette fald kan, set på baggrund af de
foregående års stabilitet, indikere at de ændrede
regnskabsprincipper kan have haft en adfærdsmæssig
betydning allerede i 2004, uanset at de først trådte i
kraft primo 2005.
Der er ikke solide holdepunkter for at
vurdere det samlede omfang af reduktionen i nedskrivninger som
følge af de nye regnskabsprincipper. På baggrund af
ovenstående vurderes den samlede reduktion i løbet af
2004 og 2005 at være mellem 8 og 10 mia. kr.
De ændrede regnskabsprincipper
skønnes med udgangspunkt i en reduktion på 9 mia. kr.
og selskabsskattesatsen på 28 pct. umiddelbart at
medføre et merprovenu på ca. 2,5 mia. kr. for det
offentlige i form af selskabsskat. Til gengæld reduceres det
offentliges indtægter af hensættelsesafgiften
umiddelbart med ca. 40 mio. kr. brutto og ca. 30 mio. kr. netto
(efter fradrag for afgiften i institutternes skattepligtige
indkomst) beregnet med udgangspunkt i det nuværende
renteniveau på ca. 3,5 pct. p.a. Dertil kommer, at de
ændrede regnskabsprincipper også i de
efterfølgende år skønnes at indebære en
årlig provenugevinst for det offentlige.
Under forudsætning af, at den
langsigtede reduktion af nedskrivninger forholdsmæssigt
svarer til en umiddelbar reduktion i 2004 og 2005 på de
nævnte 9 mia. kr., kan den varige virkning for det offentlige
af de ændrede regnskabsprincipper skønnes til et
merprovenu i størrelsesordenen 85 mio. kr. Skønnet
for merprovenuet er beregnet ved en forudsætning om en rente
på 5,5 pct. p.a. og en nominel økonomisk vækst
på 3,5 pct. p.a.
Lovforslagets økonomiske
konsekvenser
Med det formål at sikre en
tilbageførsel af det offentliges merprovenu af de
ændrede regnskabsprincipper foreslås
hensættelsesafgiften afskaffet med virkning fra og med
2006.
Penge- og realkreditinstitutternes
nedskrivninger og hensættelser udgjorde som tidligere
nævnt ca. 31 mia. kr. ultimo 2004, men skønnes i
løbet af 2005 reduceret med op mod ca. 8 mia. kr. til ca. 23
mia. kr. som følge af de nye regnskabsprincipper. Hertil
kommer ca. 2 mia. kr. i nedskrivninger og hensættelser fra
andre skattepligtige, der omfattes af de særlige regler med
fremrykket fradrag for tab, hvorfor det samlede grundlag for
afgiften, der efter gældende regler skal betales i 2006,
skønnes til ca. 25 mia. kr.
Den foreslåede afskaffelse af
hensættelsesafgiften skønnes ved det nuværende
renteniveau på 3,5 pct. p.a. at medføre et provenutab
i afgiftsåret 2006 på hensættelsesafgiften
på ca. 125 mio. kr. og et merprovenu i indkomståret
2006 på selskabsskatten på 35 mio. kr., og dermed et
samlet provenutab på ca. 90 mio. kr. Provenutabet i de
nærmest kommende år skønnes i omtrent samme
størrelsesorden, når der forudsættes omtrent
uændrede renteforhold.
Den varige virkning for det offentlige af
afskaffelsen af hensættelsesafgiften fra og med 2006
skønnes til et provenutab på ca. 135 mio. kr.,
når der anvendes samme forudsætninger som ved
beregningen af den varige virkning for det offentlige af de nye
regnskabsprincipper.
Lovforslagets og de ændrede
regnskabsprincippers samlede økonomiske konsekvenser
De nye regnskabsprincipper og afskaffelsen af
hensættelsesafgiften indebærer samlet set et merprovenu
for det offentlige på ca. 2,5 mia. kr. i 2005.
Fra og med 2006 er den samlede virkning et
årligt provenutab. Dette provenutab kan ved det aktuelle lave
renteniveau anslås til i størrelsesordenen 30 €"
40 mio. kr. i de første år. Ved et højere
renteniveau vil provenutabet blive større.
Gennem afskaffelsen af
hensættelsesafgiften vil det offentliges merprovenu af de
ændrede regnskabsregler således blive
tilbageført gradvist over en lang periode.
Den samlede varige virkning for det
offentlige af de nye regnskabsprincipper og afskaffelsen af
hensættelsesafgiften skønnes meget usikkert til et
provenutab i størrelsesordenen 50 mio. kr.
Lovforslagets finansårs- og
kommunevirkning
Lovforslagets finansårsvirkning i 2006
skønnes til et provenutab på
hensættelsesafgiften på ca. 125 mio. kr. og et
merprovenu på selskabsskatten på ca. 35 mio. kr.
Hensættelsesafgiften går alene
til staten. Kommunernes andel af merprovenuet på
selskabsskatten er på ca. 5 mio. kr., der afregnes
første gang i 2009.
4. Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Det skønnes, at implementeringen af
lovforslaget vil medføre engangsomkostninger for told- og
skatteforvaltningen på 75.000 kr.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Den foreslåede afskaffelse af
hensættelsesafgiften skønnes at aflaste institutterne
m.fl. med ca. 125 mio. kr. brutto i afgift og ca. 90 mio. kr. netto
i 2006, jf. omtalen af forslagets økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Indførelsen af nye regnskabsprincipper
skønnes at medføre en ekstraordinær reduktion
af hensættelser og nedskrivninger på 8 €" 10 mia.
kr. og dermed en ekstra selskabsskattebelastning på ca. 2,5
mia. kr.
På kort sigt er der således tale
om en meget stor ekstra skattebetaling som følge af de
ændrede regnskabsregler, der over en længere
årrække kompenseres gennem afskaffelsen af
hensættelsesafgiften.
Det vurderes, at indførelsen af de nye
regnskabsprincipper og den foreslåede afskaffelse af
hensættelsesafgiften vil have positive økonomiske
konsekvenser for institutterne m.fl. på meget langt sigt.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget betyder en administrativ
lettelse for penge- og realkreditinstitutterne og de
finansieringsselskaber, der har valgt at anvende reglerne om
fradrag for de regnskabsmæssige nedskrivninger og
hensættelser. Med afskaffelse af hensættelsesafgiften
bortfalder kravet om, at de pågældende institutter m.v.
årligt skal opgøre afgiftsgrundlaget, beregne afgiften
og indsende opgørelsen samt indbetale
afgiftsbeløbet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger,
at det bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør
derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været på
høring i Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Dansk Industri, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Frederiksberg Kommune, Københavns Kommune, Kommunernes
Landsforening, Landbrugsraadet, Realkreditrådet,
Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen og Told- og
Skattestyrelsen.
Advokatrådet, Dansk Industri,
Finanstilsynet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Kommunernes Landsforening, Landbrugsraadet, Skatterevisorforeningen
og Told- og Skattestyrelsen har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til lovforslaget.
Finansrådet og Realkreditrådet
finder det tilfredsstillende, at penge- og realkreditinstitutterne
kompenseres for de ændrede regnskabsprincipper via en
afskaffelse af hensættelsesafgiften.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
kan ikke støtte lovforslaget. Man er ikke enig i
håndhævelsen af skattestoppet og påpeger, at
pengeinstitutterne allerede er blev tilgodeset via
nedsættelsen af selskabsskattesatsen fra 30 til 28 pct. Det
årlige provenutab på netto ca. 90 mio. kr. ved
afskaffelse af hensættelsesafgiften kunne efter
AE€™s opfattelse have være anvendt på en
bedre måde.
Kommentar: Skattestoppet er et
vigtigt element i regeringens politik og det er gennemført
med succes. For at sikre at der er troværdighed om
skattestoppet, er det væsentligt, at det overholdes
konsekvent. Derfor skal der ske en neutralisering af merprovenuet
som følge af ændrede regnskabsprincipper. Det er
regeringens opfattelse, at en afskaffelse af
hensættelsesafgiften er en relevant måde at
gennemføre neutraliseringen på.
Lovforslaget har desuden været sendt
til høring i Finansministeriet, Justitsministeriet og
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner | Forslaget medfører et merprovenu
på selskabsskatten på ca. 35 mio. kr. i 2006 | Forslaget medfører et provenutab
på hensættelsesafgiften på ca. 125 mio. kr. i
2006. |
Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner | | Implementeringen skønnes at
medføre engangsomkostninger på 75.000 kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget medfører, at penge- og
realkreditinstitutterne m.fl. opnår en besparelse på
ca. 90 mio. kr. netto i 2006. Forslaget vurderes at have positive
økonomiske konsekvenser for institutterne m.fl. | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Med afskaffelse af
hensættelsesafgiften bortfalder kravet om, at penge- og
realkreditinstitutterne og de finansieringsselskaber, der har valgt
at anvende reglerne om fradrag for de regnskabsmæssige
nedskrivninger og hensættelser, årligt skal foretage en
opgørelse af afgiftsgrundlaget, en beregning af afgiften og
indsendelse heraf samt indbetaling af afgiftsbeløbet. | |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at afskaffe den
særlige hensættelsesafgift, som betales af penge- og
realkreditinstitutter og visse finansieringsselskaber.
Der kan i øvrigt henvises til de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Endvidere
foreslås det, at afskaffelsen af hensættelsesafgiften
skal have virkning fra og med afgiftsåret 2006. Det vil sige,
at afskaffelsen sker med virkning fra og med den afgift, der skulle
have været betalt senest den 15. juli 2006 på grundlag
af saldoen på hensættelseskontoen pr. 1. januar 2006.
Afskaffelsen betyder endvidere, at der fra og med afgiftsåret
2006 ikke skal beregnes og offentliggøres en
afgiftssats.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 20.
september 2005, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 17 E. Penge-
og realkreditinstitutter m.v., der er omfattet af reglerne i
kursgevinstlovens § 25, stk. 6, og
finansieringsselskaber, der efter kursgevinstlovens § 25,
stk. 7, har valgt at anvende reglerne i kursgevinstlovens
§ 25, stk. 6, skal betale en afgift til statskassen
af saldoen på instituttets m.v. hensættelseskonto pr.
l. januar i afgiftsåret. Afgiftsåret er det år,
hvor afgiften forfalder til betaling. | | 1. § 17 E
ophæves. |
Stk. 2
. Ved hensættelseskontoen forstås det
regnskabsmæssige beløb, der pr. 1. januar samlet er
nedskrevet på udlån og hensat på garantier m.v.
efter de regnskabsretlige regler, som instituttet m.v. skal
følge i henhold til reglerne i kursgevinstlovens
§ 25, stk. 6 og 7. | | |
Stk. 3. Afgiftssatsen fastsættes
en gang årligt og beregnes som halvdelen af markedsrenten
gange selskabsskattesatsen delt med 100, idet satsen opgøres
med to decimaler. Som markedsrente anvendes den beregnede
gennemsnitsrente den 1. januar, jf. kursgevinstlovens
§ 38. Told- og skatteforvaltningen offentliggør
årets afgiftssats senest den 15. januar i
afgiftsåret. | | |
Stk. 4. Reglerne i
opkrævningsloven om opkrævning, rente, gebyrer,
kontrol, inddrivelse og straf m.v. finder med de i stk. 5
nævnte undtagelser anvendelse. | | |
Stk. 5. Instituttets m.v.
årsregnskab for regnskabsåret forud for
afgiftsåret og instituttets m.v. specifikation af
hensættelseskonto for udlån og garantier for
regnskabsåret forud for afgiftsåret samt angivelse af
afgiftsgrundlaget og afgiftens størrelse skal indsendes til
told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni i
afgiftsåret. Afgiften forfalder til betaling den 1. juli i
afgiftsåret med seneste rettidig betalingsdag den 15. i
forfaldsmåneden. | | |
Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen
skal genoptage en afgiftsberegning, når den afgiftspligtige
fremlægger nye oplysninger, som kan medføre en
ændret afgiftsberegning. | | |