Skriftlig fremsættelse (9. november
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (Praktiske
indgange og sammenhængende uddannelsesforløb)
(Lovforslag nr. L 59).
Lovforslaget bidrager til at opfylde regeringens
målsætning om, at flere unge får en
ungdomsuddannelse.
Ifølge regeringsgrundlaget »Nye
mål« fra februar 2005 er det regeringens mål, at
andelen af en ungdomsårgang, der gennemfører en
ungdomsuddannelse, skal hæves fra ca. 80 pct. til mindst 85
pct. i 2010 og mindst 95 pct. i 2015.
På baggrund af regeringsgrundlaget nedsatte
regeringen i april 2005 »Udvalget om mesterlære«,
der fik til opgave at opstille og vurdere modeller for
genindførelse af mesterlæren som et supplement til de
eksisterende muligheder for at tilrettelægge
erhvervsuddannelser og tilsvarende modeller for uddannelsen til
social- og sundhedshjælper og den pædagogiske
grunduddannelse (pgu).
Lovforslaget bygger på udvalgets
anbefalinger om oprettelse af en praktikadgangsvej til social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse og skal ses i sammenhæng med lovforslaget om
ændring af erhvervsuddannelsesloven, som også
fremsættes i dag.
Med forslaget får eleverne mulighed for
på baggrund af en ansættelsesaftale med et praktiksted,
dvs. vedkommende ansættelsesmyndighed eller private
arbejdsgiver, at blive optaget på uddannelsen. Hermed skabes
endnu en adgangsvej til de to uddannelser ved siden den hidtidige
skoleadgangsvej.
For at sikre, at der bliver pladser til elever fra
både praktik- og skoleadgangsvejene indføres en
kvoteordning. Ansættelsesmyndighederne og de private
leverandører får med denne ordning krav på at
besætte indtil halvdelen af pladserne med elever fra
praktikadgangsvejen. De øvrige praktikpladser, der oprettes
som led i den kommunale dimensioneringsforpligtelse, skal
besættes med elever, som skolerne har optaget via
skoleadgangsvejen.
Regeringen ønsker at styrke mulighederne
for praktiske indgange til uddannelserne ud over, hvad
mesterlæreudvalget har foreslået. Derfor skabes der med
lovforslaget en ny rettighed for unge og deres praktiksteder til at
vælge imellem at påbegynde uddannelsen i praktik eller
på skole uanset, om eleven konkret er optaget på
grundlag af en indgået ansættelsesaftale eller er
optaget direkte af en skole.
Lovforslaget omfatter herudover en formalisering
af gennemførte forsøg i udvalgte amter og
Københavns Kommune, hvorefter social- og
sundhedsassistentuddannelsen er blevet udbudt som et
sammenhængende uddannelsesforløb bestående af
social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen og eventuelt indledt gennem et
grundforløb. Evalueringen af forsøgene har netop
vist, at flere unge er kommet ind på uddannelserne, og at
flere fortsætter fra grundforløbet til social- og
sundhedshjælperuddannelsen, hvortil kommer at flere
fortsætter i assistentuddannelsen.
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. juli 2006, dog således at muligheden for at
begynde social- og sundhedshjælperuddannelsen og den
pædagogiske grunduddannelse med at indgå en
ansættelsesaftale først får virkning samtidig
med kommunalreformen den 1. januar 2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.