L 224 Forslag til lov om ændring af merværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum.

(Ændrede momsregler for visse hjemmeplejeydelser og kunstdefinition samt indsættelse af hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår for visse lønsumsafgiftspligtige virksomheder).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Delt

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-04-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l224_som_fremsat (html)

L 224 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af merværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum. (Ændrede momsregler for visse hjemmeplejeydelser og kunstdefinition samt indsættelse af hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår for visse lønsumsafgiftspligtige virksomheder).

Fremsat den 5. april 2006 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af merværdiafgiftsloven og lov om
afgift af lønsum

(Ændrede momsregler for visse hjemmeplejeydelser og kunstdefinition samt indsættelse af hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår for visse lønsumsafgiftspligtige virksomheder)

 

§ 1

I lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, som ændret ved § 6 i lov nr. 1416 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 13, stk. 1, nr. 2, indsættes som 2. punktum:

»Fritagelsen omfatter ikke ydelser, der er visiteret i henhold til § 71 i lov om social service, og som leveres af andre end kommuner efter reglerne for frit leverandørvalg i hjemmeplejen, hvor betalingen for ydelsen afregnes mellem leverandøren og kommunen.«.

2. I § 65, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 58, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2,« til: »Opkrævningslovens § 4 og §§ 6 €" 8,«.

3. I § 65, stk. 2, 3. pkt., ændres »§ 59, stk. 3,« til: »Opkrævningslovens § 14 og § 18, stk. 4,«.

4. I § 65, stk. 3, 4. pkt., ændres »§ 59, stk. 3,« til: »Opkrævningslovens § 14 og § 18, stk. 4,«.

5. I § 69 indsættes som stk. 4, nr. 6 :

»6) Fotografier taget af kunstneren, aftrykt af denne eller under dennes tilsyn, signeret og nummereret i et antal på op til 30 eksemplarer, uanset formater og underlag.«.

§ 2

I lov om afgift af lønsum, jf. lovbekendtgørelse nr. 739 af 3. september 2002, som ændret ved § 26 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og § 46 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 4, stk. 5 , indsættes som stk. 6 :

» Stk. 6 . Virksomheder som opgør afgiftsgrundlaget efter reglerne i § 4, stk. 1, kan benytte negative afgiftsbeløb til modregning i et positivt beregnet afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår.«.

§ 3

Loven træder i kraft den 1. juli 2006.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Forslaget indeholder for det første et forslag om at gøre ydelser visiteret af en kommune i henhold til § 71 i lov om social service og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen momspligtige, når ydelserne leveres af private virksomheder og selvejende institutioner, sådan at leverandørerne får fradrag for deres købsmoms. Disse ydelser kaldes i lovforslaget »fritvalgsydelser«.

For det andet foreslås momslovens definition af kunst udvidet til at gælde fotokunst, således at fotokunstnere bliver omfattet af den lempelige momsordning ved salg af deres værker.

Desuden foretages et par redaktionelle ændringer i momsloven, således at henvisninger bliver korrekte.

Endelig foreslås, at der indsættes en hjemmel i lov om afgift af lønsum til at virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter § 4, stk. 1, kan modregne negative afgiftsbeløb i efterfølgende års positive afgiftsbeløb.

1. Forslag om fritvalgsydelser

På baggrund af EU-domme (særlig C-498/03, Kingscrest, og C-141/00, Kügler) gennemførte SKAT pr. 1. maj 2004 en ændring i praksis, så alle ydelser anvist af kommunerne i henhold til § 71 i lov om social service og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser), jf. lov nr. 399 af 6. juni 2002, blev fritaget for moms, idet de blev anset for at falde ind under momsfritagelsen for social forsorg og bistand i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2. Momsfritagelsen betød, at der ikke mere skulle lægges moms på ydelserne, og at virksomhederne ikke mere kunne få fradrag for moms på deres indkøb. Kommunale leverandører kunne imidlertid stadig få moms af deres indkøb refunderet gennem den mellemkommunale momsudligningsordning. For at sikre lighed i relation til moms mellem kommunale og private leverandører blev kommunale momsudgifter vedrørende disse fritvalgsydelser undtaget fra refusion i den mellemkommunale momsudligningsordning.

Ændringen af momspraksis og den efterfølgende ændring af den mellemkommunale momsudligningsordning blev dog kritiseret, idet erhvervsorganisationer og enkeltvirksomheder blandt andet pegede på, at den manglende fradragsret for indkøbsmoms har betydning for konkurrenceforholdene på markedet, da retstilstanden €" alt andet lige €" skaber et økonomisk incitament til at organisere produktionen som egenproduktion frem for at bruge underleverandører.

På baggrund af kritikken nedsatte regeringen i maj 2005 en arbejdsgruppe om konkurrence, moms og frit valg. I gruppen var der repræsentanter fra både ministerier og erhvervsorganisationer.

Arbejdsgruppen fandt, at organisationernes kritik var berettiget, idet retsstillingen med manglende fradragsret for indkøbsmoms kan give anledning til konkurrencemæssige problemer mellem store og små private leverandører. Store leverandører har €" alt andet lige €" bedre muligheder for at foretage egenproduktion og derved undgå at bruge underleverandører. På denne måde kan store virksomheder lettere end små virksomheder minimere størrelsen af indkøbsmoms.

For at skabe ligestille mellem alle leverandører af ydelser omfattet af § 71 i lov om social service og regler om frit leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser), foreslås det på baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger, at der indføres momspligt for andre end kommuner €" det vil sige for private virksomheder og selvejende institutioner - der leverer disse ydelser og afregningen herfor sker mellem virksomhed og kommune. Herved får disse leverandører fradragsret for deres købsmoms. Kommunerne skal afregne de nævnte ydelser til en pris plus moms.

Som konsekvens af lovforslaget vil Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1325 af 14. december 2005 om den mellemkommunale momsudligningsordning blive ændret, således at kommunerne igen vil kunne få momsudgifter til henholdsvis egne og indkøbte fritvalgsydelser godtgjort gennem udligningsordning.

Dette forslaget ændrer ikke den gældende vurderingen af, hvornår der er tale om direkte leverancer af social forsorg og bistand, og hvornår der er tale om underleverancer til leverandører af social forsorg og bistand.

2. Forslag om kunstdefinition

Forslaget ligestiller fotokunst med traditionel kunst. Fotografier har indtil nu ikke været omfattet af momslovens definition af kunstgenstande, hvorfor man ved salg af fotokunst har skulle betale normal moms, dvs. 25 pct. Ved førstegangssalg af kunstgenstande skal der alene betales 20 pct. af afgiftsgrundlaget i moms.

Lovforslaget skal ses på baggrund af, at der i henvendelser fra private og debat i pressen er blevet peget på, at fotokunst ikke er stillet lige med traditionel kunst i momslovens forstand og derfor ikke kan drage fordel af den lempelige momsordning for kunstneres salg af deres værker.

Ifølge 6. momsdirektiv (77/388/EØF) kan medlemslandene vælge at medtage fotografier taget af kunstneren under definitionen af kunstgenstande i momsloven. Mange EU-lande har valgt at karakterisere fotokunst som kunst i deres respektive momslovgivning. Det foreslås, at Danmark også udnytter muligheden for at medtage fotografier under definitionen af kunstgenstande.

Til brug for told- og skatteforvaltningens vurdering af, hvorvidt et fotografi er omfattet af kunstbegrebet udarbejdes en vejledning. Skulle der opstå tvivl hos told- og skatteforvaltningen om vurderingen af konkrete fotografier vil den kunne anmode Akademiraadet om en afklaring af, om der er tale om fotokunst eller ej. Akademiraadet vil således i tvivlstilfælde kunne afgive en sagkyndig erklæring om spørgsmålet.

3. Forslag om korrektion af forkert henvisning

Der er alene tale om redaktionelle ændringer. Momslovens § 65 henviser i dag tre steder til §§ 58 og 59. Disse to bestemmelser blev imidlertid ophævet i forbindelse med vedtagelsen af opkrævningsloven i 2000 (lov nr. 169 af 15. marts 2000), idet man samlede bestemmelser om afregning af skatter og afgifter m.v. i opkrævningsloven. Ved en fejl har man i momslovens § 65 glemt at ændre henvisningerne til momslovens §§ 58 og 59 til de tilsvarende bestemmelser i opkrævningsloven.

4. Forslag om lovhjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb for visse virksomheder

Det har ifølge SKAT´s praksis været tilladt, at et negativt afgiftsbeløb, som følge af virksomhedens underskud opgjort efter reglerne i lønsumsafgiftsloven § 4, stk. 1, er større end lønsummen, kan overføres til modregning i næste årsangivelse. Der har hidtil ikke været sikker lovhjemmel til denne praksis. Med forslaget skabes lovhjemmel til fremførsel af negative afgiftsbeløb.

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

1. Forslaget om fritvalgsydelser

Virksomhederne vil efter forslaget skulle lægge moms på deres regninger til kommunerne for fritvalgsydelser. Denne moms skønnes at udgøre ca. 153 mio. kr. årligt. Virksomhederne vil samtidig have en økonomisk gevinst i form af fradragsret for deres indkøbsmoms €" skønnet til ca. 40 mio. kr.

Som konsekvens af lovforslaget vil Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1325 af 14. december 2005 om den mellemkommunale momsudligningsordning blive ændret, således at kommunerne igen vil kunne få momsudgifter til henholdsvis egne og indkøbte fritvalgsydelser godtgjort gennem udligningsordning. Der vil derfor i forhold til i dag blive et øget årligt træk på momsudligningsordningen. Dette træk er skønnet til at udgøre ca. 153 mio. kr. til køb af fritvalgsydelser hos private samt på ca. 300 mio. kr. til refusion af momsudgifter ved kommunernes egenproduktion af fritvalgsydelser, dvs. i alt ca. 453 mio. kr. Efter de gældende regler er det kommunerne under ét, der finansierer momsudligningsordningen. Dog indgår momspuljen i balanceregnestykket ved statens årlige økonomiforhandlinger med kommunerne. Det forudsættes således, at den øgede belastning af momspuljen vil indgå i økonomiforhandlingerne for 2007, idet staten i den forbindelse forbeholder sig ret til at foretage en midtvejsregulering af momspuljen for 2006, således som det også skete ved økonomiaftalen i 2005, da kommunernes momsudgifter til fritvalgsydelser blev undtaget muligheden for momsrefusion.

Samlet set skønnes forslaget at medføre et årligt provenutab for staten på ca. 40 mio. kr. årligt.

2. Forslaget om kunstdefinitionen

Forslaget skønnes at give staten et provenutab på ca. 2 mio. kr., idet fotokunstneres førstegangssalg af deres fotokunst omfattes af den lempelige ordning for salg af kunstgenstande.

3. Forslaget om korrektion af forkert henvisning

Forslaget har ikke konsekvenser for statens provenu.

4. Forslaget om hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb for visse virksomheder

Forslaget har ingen konsekvenser for statens provenu.

Administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget har ikke nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

1. Forslaget om fritvalgsydelser

Forslaget skønnes at give de virksomheder, der leverer ydelser efter § 71 i lov om social service og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser) en direkte økonomisk gevinst på ca. 40 mio. kr. årligt. Samtidig skaber forslaget en konkurrencemæssig ligestilling mellem udbydere af fritvalgsydelser, hvilket forventes at medføre positive strukturelle økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

2. Forslaget om kunstdefinitionen

Forslaget medfører, at førstegangssalg af fotokunst vil blive pålagt en lavere salgsmoms end i dag. Fotokunstnerne skønnes at få en økonomiske gevinst på ca. 2 mio. kr.

3. Forslaget om korrektion af forkert henvisning

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

4. Forslaget om hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb for visse virksomheder

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

1. Forslaget om fritvalgsydelser

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Det skønnes, at mange virksomheder, der leverer fritvalgsydelser, også leverer andre ydelser, der er momspligtige. Disse virksomheder har i dag kun delvis ret til momsfradrag, fordi fritvalgsydelserne i dag er momsfritaget. Beregningen af delvis fradragsret koster i henhold til en måling af virksomhedernes administrative byrder efter momsloven (AMVAB-måling) lavet i 2005 virksomhederne ca. 245 kr. pr. virksomhed.

For virksomheder, der efter gældende momsregler kun har momsfritagne aktiviteter og derfor ikke er momsregistrerede, vil forslaget betyde, at de får en engangsudgift på ca. 110 kr. til momsregistrering og en årlig merudgift til momsangivelser på ca. 400 kr., 800 kr. eller 3000 kr. alt efter, om de skal foretage momsafregning halvårligt, kvartalsvis eller årligt.

Alle virksomheder, der leverer fritvalgsydelser, får imidlertid en direkte økonomisk gevinst ved forslaget, jf. bemærkningerne til punktet om økonomiske virkninger for erhvervslivet.

2. Forslaget om kunstdefinitionen

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

3. Forslaget vedrørende korrektion af forkert henvisning

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

4. Forslaget om hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb for visse virksomheder

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke konsekvenser for miljøet.

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

1. Forslaget om fritvalgsydelser

EU-Kommissionen har i et brev til Skatteministeriet af 5. januar 2006 oplyst, at forslaget skønnes at være i overensstemmelse med reglerne i 6. momsdirektivs artikel 13 A, stk. 2, litra a.

2. Forslaget om kunstdefinitionen

Forslaget er i overensstemmelse med EU-retten. Det bestemmes i 6.momsdirektiv (77/388/EØF) artikel 26a, at medlemslandene kan lade fotokunst omfatte af en særlig momsordning for salg af kunstgenstande. Bilag I, litra a), sidste led, fastslår således, at ved kunstgenstande kan forstås »fotografier taget af kunstneren, aftrykt af denne eller under dennes tilsyn, signeret og nummereret i et antal på op til 30 eksemplarer, uanset formater og underlag.«.

3. Forslaget om korrektion af forkert henvisning

Forslaget berører ikke EU-retten.

4. Forslaget om hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb for visse virksomheder

Forslaget berører ikke EU-retten.

Kommunikationsplan

Målgruppen for lovforslaget er private virksomheder og selvejende institutioner, der leverer ydelser efter § 71 i lov om social service og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser), fotokunstnere samt for forslaget vedrørende lønsumsafgiften virksomheder, der opgør afgiftsgrundlaget efter lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1.

Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos relevante parter og blev samtidig gjort offentlig tilgængeligt på Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk, hvor høringssvarene også er blevet offentliggjort.

Når lovforslaget er endeligt vedtaget, vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.

SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside www.skat.dk.

De nye regler vil endvidere komme til at fremgå af SKATs Momsvejledning og Lønsumsafgiftsvejledning, som findes på SKATs hjemmeside www.skat.dk.

Sammenfatning af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Forslaget om fritvalgsydelser

Ingen

Forslaget om fritvalgsydelser

Forslaget skønnes at medføre et årligt provenutab for staten på ca. 40 mio. kr.

 

 

 

 

Forslaget om kunstdefinitionen

Ingen

Forslaget om kunstdefinitionen

Forslaget skønnes at medføre et provenutab for staten på ca. 2 mio. kr. årligt.

 

 

 

 

Resten af forslaget

Ingen

Resten af forslaget

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen nævneværdige

Ingen nævneværdige

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget om fritvalgsydelser

Nogle virksomheder vil med forslaget undgå at have delvis fradragsret for moms, hvilket medfører en årlig besparelse pr. virksomhed på ca. 245 kr.

Forslaget om fritvalgsydelser

Virksomheder, der i dag kun har momsfritaget virksomhed og derfor ikke er momsregistrerede, vil få en engangsudgift på ca. 110 kr. til momsregistrering og en årlig merudgift til momsangivelser på ca. 400 kr., 800 kr. eller 3000 kr. alt efter, om de skal foretage momsafregning halvårligt, kvartalsvis eller årligt.

 

 

 

 

Resten af forslaget

Ingen

Resten af forslaget

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget om fritvalgsydelser

Forslaget skønnes at give virksomheder, der leverer fritvalgsydelser, en årlig økonomisk gevinst på ca. 40 mio. kr. Herudover forventes forslaget at have positive strukturelle økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget om fritvalgsydelser

Ingen

 

 

 

 

Forslaget om kunstdefinitionen

Erhvervslivet skønnes at få en økonomisk gevinst på ca. 2 mio. kr.

Forslaget om kunstdefinitionen

Ingen

 

 

 

 

Resten af forslaget

Ingen

Resten af forslaget

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget er i overensstemmelse med EU-reglerne

Høring

Lovforslaget er sendt i høring hos Advokatrådet, Akademiraadet, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Billedkunstnernes Forbund, Business Danmark, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks Motor Union, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Landbrug, Dansk Told & Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Motorcyklisters Råd, Danske Speditør Forening, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervenes Transportudvalg, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk, Finans og Leasing, Finansrådet, Forbrugerrådet, FDM, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet, It-Brancheforeningen, Kommunernes Landsforening, Kunstrådet, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landbrugsrådet, Landsskatteretten, Lederne, MC Touring Club Danmark, Motorcykel Importør Foreningen, Motorcykelbranchens Landsforbund, Politidirektøren i København, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen, Senior Care, Statens Kunstfond, Unge Kunstnere og Kunstformidlere.

Herudover er der modtaget høringssvar fra: Blæksprutten Pleje ApS og Organisationen af Selvejende Institutioner (OSI).

I oversigten nedenfor er de modtagne høringssvar gengivet og kommenteret

Organisation

Bemærkninger i høringssvar

Kommentarer til høringssvar

Advokatrådet

Stiller spørgsmålstegn ved, om forslaget om fritvalgsydelser er i overensstemmelse med neutralitetsprincippet, idet ydelserne anses for momsfritaget, når betalingen foregår mellem borger og virksomhed, men momspligtig, når betalingen foregår fra kommune til virksomhed.

Forslaget anses for at være i overenstemmelse med EU-reglerne, idet der i 6. momsdirektivs artikel 13, stk. 2, litra a står, at medlemsstaterne for så vidt angår andre organer end offentligretlige i hvert enkelt tilfælde kan gøre momsfritagelsen betinget af visse nærmere angivne forhold.

Akademiraadet

Ser positivt på forslaget om fotokunst.

 

 

Mener, at også videokunst, installationskunst og andre ikke-traditionelle kunstformer bør ind under den momsmæssige definition af kunst.

Det er i henhold til 6. momsdirektivs bilag I ikke muligt at lade videkunst, installationskunst mv. omfatte af de særlige momsregler for kunstgenstande.

Billedkunstnernes Forbund (Bkf)

Ser positivt på forslaget om fotokunst.

Mener, at også videokunst bør ind under den momsmæssige definition af kunst.

 

 

Det er i henhold til 6. momsdirektivs bilag I ikke muligt at lade videkunst omfatte af de særlige momsregler for kunstgenstande.

Blæksprutten Pleje ApS

Er meget tilfreds med forslaget om fritvalgsydelser.

Mener dog, at ordningen bør gælde fra 1. januar 2006 eller evt. 15. februar 2006.

 

 

Det foreslås, at forslaget træder i kraft 1. juli 2006, bl.a. fordi en tidligere ikrafttræden vil volde store problemer for kommunerne.

Dansk Arbejdsgiver-forening

Forslaget falder uden for DA´s virkefelt.

 

Dansk Gallerisammenslutning

Er positive over for forslaget om fotokunst.

 

Dansk Handel & Service

Er positive over for forslaget om fritvalgsydelser, men mener, at ændringen af reglerne bør gælde fra 1. januar 2006.

Det foreslås, at forslaget træder i kraft 1. juli 2006, bl.a. fordi en tidligere ikrafttræden vil volde store problemer for kommunerne.

 

Anfører desuden, at information og vejledning om ændringen er vigtig.

Vigtigheden af oplysning om ændringen er noteret.

 

Endelig understreges, at det vil være uacceptabelt, hvis kommunerne med begrundelse i ændringen nedsætter afregningspriserne til de private leverandører.

Det er ikke hensigten med forslaget, at kommunernes priser, før moms, skal falde.

Dansk Kunstnerråd

Er positive over for forslaget om fotokunst.

 

 

Opfordrer herudover til, at der anvendes differentieret moms i kulturpolitisk øjemed €" f.eks. nedsat moms på bøger og CD´ere.

Der er ingen planer om at anvende differentieret moms i Danmark €" hverken som led i kulturpolitikken eller andre politikker.

Datatilsynet

Ingen bemærkninger.

 

De Danske Bilimportører

Ingen bemærkninger.

 

Domstolsstyreslen

Ingen bemærkninger.

 

Finansrådet

Støtter, at det sikres, at afgiftsreglerne ikke fører til unfair konkurrence.

 

Forbrugerrådet

Har ikke haft ressourcer til at forholde sig til forslaget.

 

Foreningen af Politimestre i Danmark

Ingen bemærkninger

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR)

FSR finder forslaget om fritvalgsydelser positivt. Foreslår dog, at det præciseres i bemærkningerne, at forslaget ikke ændrer retstilstanden for driftsydelser.

Anses ydelserne for driftsydelser, er de momspligtige efter både gældende og nye regler. Det er indført i bemærkningerne til forslaget, at forslaget ikke berører vurderingen af, hvornår en ydelse er en driftsydelse.

 

FSR har ingen bemærkninger til forslaget vedr. fotokunst.

 

 

FSR anfører, at formuleringen af lovforslaget vedr. ændring af lønsumsafgiften kan give anledning til tvivl om bestemmelsens rækkevidde.

FSR opfordrer til at det skrives klart, hvis hensigten med forslaget er at begrænse overførselsmuligheden til det næste indkomstår.

Formuleringen af lovforslagets undertekst er ændret, således at der ikke længere er tvivl om, at overførselsmuligheden ikke begrænses til det næste indkomstår, men der skabes mulighed for overførsler til efterfølgende indkomstår.

Foreningen Danske Revisorer

Ingen bemærkninger.

 

Foreningen Registrerede Revisorer (FRR)

Ingen bemærkninger.

 

Forsikring og Pension

Ingen bemærkninger.

 

HTSI

Erhvervsorganisationen Handel, Transport og Serviceerhvervene

og

HTS-A

Arbejdsgiverfor-eningen i Handel, Transport og Serviceerhvervene

HTSI og HTS-A finder forslaget om fritvalgsydelser positivt.

Anfører, at nogle private leverandører også efter 1. april 2004, hvor ydelserne blev momsfritaget, har fortsat med at lægge moms på ydelserne og tage fradrag for købsmoms. HTSI og HTS-A finder det urimeligt, hvis nogle af disse leverandører rammes økonomisk i forbindelse med korrektioner og ønsker derfor, at ændringen får virkning fra 1. april 2004 for de leverandører, som efter denne dato har fortsat med at lægge moms på ydelserne.

 

 

Fra 1. april 2004 har ydelserne været momsfritaget, og leverandørerne har ikke skullet betale moms heraf. De har derfor heller ikke haft fradragsret for købsmoms. Disse regler har været ens for alle de private leverandører.

 

HTSI spørger, om det er korrekt forstået, at forslaget betyder, at ydelser, som afregnes mellem borger og virksomhed også fortsat vil være momsfritaget.

Det er korrekt, at ydelser leveret efter servicelovens § 71 og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser) også fremover vil være momsfritaget, når betalingen for ydelsen afregnes til virksomheden direkte af borgeren.

 

HTS-A anfører i forbindelse med forslaget om fotokunst, at forslaget gør lovgivningen mere kringlet og kan fører til misforståelser af regelsættet €" f.eks. i spørgsmålet om, hvordan fotokunst defineres.

SKAT vil i tvivlstilfælde kunne anmode Akademiraadet om at afklare, om der er tale om fotokunst eller ej. Således vil Akademiraadet i tvivlstilfælde kunne afgive en sagkyndig erklæring om spørgsmålet.

Kunstrådet

Ser positivt på forslaget om fotokunst.

Mener, at også videokunst og installationskunst bør ind under den momsmæssige definition af kunst.

Det er i henhold til 6. momsdirektivs bilag I ikke muligt at lade videokunst og installationskunst omfatte af de særlige momsregler for kunstgenstande.

Motorcykel-branchens Landsforbund

Ingen bemærkninger.

 

Organisationen af Selvejende Institutioner

Tilslutter sig intentionen i forsalget om fritvalgsydelser.

 

Anfører, at visse institutioner i dag kun driver momsfritaget virksomhed, men efter forslaget skal momsregistreres og betale moms af fritvalgsydelserne. Dette giver dem en administrativ byrde.

Det er korrekt, at for virksomheder der efter lovforslaget skal momsregistreres vil forslaget betyde at disse får en administrativ byrde, jf. lovforslaget bemærkninger om administrative konsekvenser for virksomhederne.

 

OSI anfører, at det desuden må sikres at momsreglerne for friplejehjem og €" boliger ikke skaber ulige konkurrenceforhold mellem f.eks. et kommunalt drevet plejehjelm og friplejehjem og €"boliger drevet af selvejende institutioner.

Nærværende lovforslag vedrørende fritvalgsydelser skaber lige konkurrence mellem små private/selvejende fritvalgsudbydere med store momsbelagte indkøb og store private/selvejende fritvalgsudbydere med meget momsfri egenproduktion, ved at alle sikres fradrag for indkøbsmoms. Selve ligestillingen mellem private og kommunale udbydere sker gennem den kommunale momsudligningsordning, hvor det er sådan, at kommunerne kan få refunderet indkøbsmoms til de momspligtige ydelser og ikke kan få refusion for indkøbsmoms til momsfritagne ydelser.

 

 

Plejehjems- og boligområdet er ikke i samme grad karakteriseret af, at der er både meget små og store udbydere, og derfor vil den konkurrencemæssige ligestilling mellem udbyderne kunne sikres gennem den kommunale momsudligningsordning.

Rigsadvokaten

Ingen bemærkninger.

 

Statens Kunstfond

Finder forslaget vedr. fotokunst positivt.

 

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås, at der indføres momspligt for andre end kommuner, der leverer ydelser efter § 71 i lov om social service og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen (fritvalgsydelser), således at disse leverandører opnår fradrag for deres købsmoms. Kommunerne skal afregne disse ydelser til leverandøren til en pris plus moms. Samtidig vil den mellemkommunale momsudligningsordning blive ændret således, at kommunerne igen vil kunne få refusion af momsudgifter til egenproduktion og køb af fritvalgsydelser fra private virksomheder og selvejende institutioner.

Det foreslås, at momspligten kun gælder i situationer, hvor afregningen for fritvalgsydelserne sker direkte mellem virksomhed og kommune, idet det herved kan sikres, at borgerne, der modtager ydelserne, ikke vil blive belastet af moms på ydelserne. At pålægge moms på ydelser, hvor borgerne betaler regningen selv, vil ikke være i overensstemmelse med skattestoppet.

Forslaget sikrer ens konkurrencevilkår for private virksomheder, selvejende institutioner og kommunale leverandører af fritvalgsydelser uanset, hvor mange eller få varer og ydelser disse indkøber fra underleverandører, når afregningen for ydelserne foretages mellem kommune og virksomhed.

Til nr. 2

Det foreslås at erstatte henvisningen i § 65, stk. 1, nr. 2, til § 58, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, med de tilsvarende bestemmelser i opkrævningsloven. Begrundelsen herfor er, at de nuværende henvisninger er forkerte, idet de pågældende bestemmelser er ophævet.

Henvisningen skal rettelig være til opkrævningslovens § 4 og §§ 6 €" 8.

Til nr. 3

Det foreslås at erstatte henvisningen i § 65, stk. 2, 3. pkt., til § 59, stk. 3, med de tilsvarende bestemmelser i opkrævningsloven. Begrundelsen herfor er, at de nuværende henvisninger er forkerte, idet de pågældende bestemmelser er ophævet.

Henvisningen skal rettelig være til opkrævningslovens § 14 og § 18, stk. 4.

Til nr. 4

Det foreslås at erstatte henvisningen i § 65, stk. 3, 4. pkt., til § 59, stk. 3, med de tilsvarende bestemmelser i opkrævningsloven. Begrundelsen herfor er, at de nuværende henvisninger er forkerte, idet de pågældende bestemmelser er ophævet.

Henvisningen skal rettelig være til opkrævningslovens § 14 og § 18, stk. 4.

Til nr. 5

Det foreslås at ligestille fotokunst med traditionel kunst. Ifølge de hidtil gældende regler har fotografier ikke været omfattet af momslovens definition af kunstgenstande, hvorfor man ved salg af fotokunst har skulle pålægge 25 pct. moms. Ved førstegangssalg af kunstgenstande omfattet af momsloven skal der alene betales 20 pct. af afgiftsgrundlaget i moms.

Med forslaget udnytter Danmark muligheden i 6. momsdirektiv (77/388/EF), for at medtage fotografier under definitionen af kunstgenstande i momsloven.

Der udarbejdes en vejledning til brug for told- og skatteforvaltningens vurdering af, hvorvidt et foto er fotokunst og dermed omfattet af kunstdefinitionen. Skulle der opstå tvivl hos told- og skatteforvaltningen om vurderingen af et foto, vil den kunne anmode Akademiraadet, der virker som statens rådgiver i kunstneriske spørgsmål inden for områderne arkitektur, billedkunst og tilgrænsende områder, om en afklaring af, om der er tale om fotokunst eller ej. Således vil Akademiraadet i tvivlstilfælde kunne afgive en sagkyndig erklæring om spørgsmålet.

Til § 2

Til nr. 1

Det har ifølge SKAT´s praksis været tilladt, at et negativt afgiftsbeløb som følge af virksomhedens underskud opgjort efter reglerne i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1, er større end lønsummen, kan overføres til næste årsangivelse. Med dette forslag skabes lovhjemmel til denne praksis med underskudsfremførsel.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2006.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, som ændret ved § 6 i lov nr. 1416 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

1) ...

2) Social forsorg og bistand, herunder sådan, som præsteres af børne- og ungdomsinstitutioner og institutioner inden for ældreområdet, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil.

3) ...

 

1. I § 13, stk. 1, nr. 2, indsættes som 2. punktum:

»Fritagelsen omfatter ikke ydelser, der er visiteret i henhold til § 71 i lov om social service, og som leveres af andre end kommuner efter reglerne for frit leverandørvalg i hjemmeplejen, hvor betalingen for ydelsen afregnes mellem leverandøren og kommunen.«.

 

 

 

§ 65. Afgiftspligtige aftagere, der ikke er registreret, men som er betalingspligtige for køb af ydelser i udlandet efter § 46, stk. 1, nr. 3, 2.pkt., skal

 

 

1) €

 

 

2) senest 1 måned og 10 dage efter udløbet af afgiftsperioden, når der er foretaget betalingspligtige køb i perioden, til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af det afgiftsbeløb, der skal betales for afgiftsperioden. § 58, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

 

2. I § 65, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 58, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2,« til: »Opkrævningslovens § 4 og §§ 6 €" 8,«.

Stk. 2. Afgiften efter stk. 1 for en afgiftsperiode forfalder til betaling 1 måned efter afgiftsperiodens udløb og skal indbetales senest 10 dage derefter. Er den samlede afgift for perioden under 50 kr., kan indbetaling af beløbet undlades. § 59, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.

 

3. I § 65, stk. 2, 3. pkt., ændres »§ 59, stk. 3,« til: »Opkrævningslovens § 14 og § 18, stk. 4,«.

Stk. 3. Privatpersoner og andre, der ikke er registreret, skal anmelde og betale afgift til told- og skatteforvaltningen af erhvervelse af nye transportmidler fra et andet EU-land. Anmeldelsen, ledsaget af faktura, skal foretages senest 14 dage efter transportmidlets ankomst her til landet. Afgiften skal indbetales senest 14 dage efter påkrav fra told- og skatteforvaltningen. § 59, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.

 

4. I § 65, stk. 3, 4. pkt., ændres »§ 59, stk. 3,« til: »Opkrævningslovens § 14 og § 18, stk. 4,«.

 

 

 

§ 69.

 

 

€€€

 

 

Stk. 4. Ved kunstgenstande forstås:

 

 

1) Varer henhørende under KN-kode 97 01-97 02.

 

 

2) Skulpturer henhørende under KN-kode 97 03 udført af kunstneren, herunder afstøbninger af skulpturer i et antal på højst otte eksemplarer kontrolleret af kunstneren eller dennes arvinger. Antallet på otte afstøbninger kan dog overskrides, såfremt afstøbningen er foretaget før den 1. januar 1989 og skulpturen ikke har karakter af en handelsvare.

 

 

3) Tapisserier og vægtekstiler henhørende under KN-kode 58 05 og 63 04 udført i hånden på grundlag af kunstnerens originale tegninger, såfremt der ikke findes mere end otte eksemplarer af hver.

 

 

4) Keramiske unika udført af kunstneren og signeret af denne.

 

 

5) Emaljearbejder på kobber udelukkende udført i hånden i et antal på højst otte eksemplarer, som nummereres og signeres af kunstneren eller af kunstnerens atelier, bortset fra bijouterivarer og guld- og sølvsmedearbejder.

 

 

 

 

 

 

 

5. I § 69 indsættes som stk. 4, nr. 6 :

»6) Fotografier taget af kunstneren, aftrykt af denne eller under dennes tilsyn, signeret og nummereret i et antal på op til 30 eksemplarer, uanset formater og underlag.«.

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I lov om afgift af lønsum, jf. lovbekendtgørelse nr. 739 af 3. september 2002, som ændret ved § 26 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og § 46 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 4. Afgiftsgrundlaget er virksomhedens lønsum med tillæg af overskud eller med fradrag af underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomståret opgjort efter reglerne i 2.-4. pkt., jf. dog stk. 2 og 5. Virksomhedens overskud eller underskud opgøres efter reglerne for opgørelse af skattepligtig indkomst før fradrag for henlæggelse til konjunkturudligning efter virksomhedsskattelovens § 22 b. Til virksomhedens overskud eller underskud opgjort efter 2. pkt. tillægges renteudgifter og kurstab på fordringer og gæld og fradrages rente- og udbytteindtægter samt kursgevinst på fordringer og gæld, som indgår i opgørelsen af virksomhedens overskud eller underskud. Til virksomhedens overskud eller underskud opgjort efter 2. og 3. pkt. medregnes ikke overskud eller underskud, der hidrører fra virksomhed i udlandet.

 

 

Stk. 2 . ..

 

 

€.

 

 

Stk. 5 . €

 

1. Efter § 4, stk. 5, indsættes som stk. 6 :

»Stk. 6. Virksomheder som opgør afgiftsgrundlaget efter reglerne i § 4, stk. 1, kan benytte negative afgiftsbeløb til modregning i et positivt beregnet afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår.«.