L 214 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Producentansvar for person- og varebiler).

Af: fungerende miljøminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l214_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2006)

 

 

Miljøministeren (Flemming Hansen, fg.):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelsesloven (Producentansvar for person- og varebiler)1)

(Lovforslag nr. L 214).

Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe de nødvendige hjemler til at gennemføre producentansvar for person- og varebiler, som fastsat i Europa Parlamentets og rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer. Reglerne skal implementeres senest 1. januar 2007.

Lovforslaget er udarbejdet for at implementere et producentansvar for alle udtjente person- og varebiler. I dag har producenterne og importørerne en forpligtelse til at finansiere affaldshåndteringen af biler, der er markedsført efter 1. juli 2002. Med lovforslaget gennemføres producentansvar for alle person- og varebiler uanset hvornår de er markedsført. Dette sker ved at stille krav om, at producenter og importører for egen regning skal tage udtjente biler tilbage og håndtere dem forskriftsmæssigt, samt at de skal tilmelde sig et producentregister. Producentansvaret opfyldes ved at producenter eller importører hver for sig tilbagetager de udtjente biler eller ved etablering af en eller flere kollektive ordninger, der kan løfte ansvaret for håndtering af udtjente biler.

Lovforslaget betyder, at det er omkostningsfrit for den sidste ejer, at aflevere en udtjent bil til affaldsbehandling.

Med forslaget indføres bemyndigelser, som gør det muligt at gennemføre producentansvaret i praksis. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at fastsætte regler om, at der kan etableres et producentregister og en tildelingsordning, hvilket vil sige en ordning, hvor forpligtelsen til at tilbagetage bilerne fordeles på producenter og importører ud fra deres markedsandel. Desuden indeholder lovforslaget hjemmel til, at ministeren kan henlægge oprettelse og drift af producentregistret til en af ministeren godkendt privat organisation.

Endvidere indeholder forslaget bemyndigelse til at fastsætte krav til en kollektiv ordning, herunder at en kollektiv ordning skal sikre, at godkendte ophugningsvirksomheder får adgang til at affaldsbehandle biler og udtage reservedele med henblik på genbrug.

Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg det til Folketingets velvillige behandling.


1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer (EF-Tidende 2000, L 269, side 34).