L 77 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Tilknytning til Eurodacforordningen og Dublinforordningen på mellemstatsligt grundlag m.v.).

Af: Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l77_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Integrationsministeren (Rikke Hvilshøj):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Tilknytning til Eurodacforordningen og Dublinforordningen m.v.)

(Lovforslag nr. L 77).

Lovforslaget har tidligere været fremsat som lovforslag nr. L 35 af 7. oktober 2004 om ændring af udlændingeloven. Lovforslag nr. L 35 bortfaldt ved nyvalg til Folketinget den 8. februar 2005. Det fremsatte lovforslag er identisk med lovforslag nr. L 35 bortset fra enkelte, redaktionelle ændringer.

Den danske regering har anmodet om, at Danmark bliver tilknyttet Eurodacforordningen og Dublin-forordningen på mellemstatsligt grundlag. Kommissionen har tilkendegivet, at Danmarks tilknytning til Eurodacforordningen og Dublinforordningen efter Kommissionens opfattelse kan ske på mellemstatsligt grundlag ved en såkaldt parallelaftale. Den 8. maj 2003 vedtog Rådet en afgørelse om, at Kommissionen bemyndiges til at indlede forhandlinger om dansk tilknytning til begge forordninger på mellemstatsligt grundlag.

Det er Rådet, der på Det Europæiske Fællesskabs vegne indgår parallelaftale med Danmark. Rådet har endnu ikke truffet afgørelse om indgåelse af en parallelaftale om dansk tilknytning til Eurodac- og Dublinforordningerne. Kommissionen har den 20. september 2004 til Rådet fremsendt et udkast til aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden EU-medlemsstat, og om "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublinkonventionen. Aftaleudkastet er resultatet af forhandlinger med den danske regering og blev godkendt af parterne den 8. juni 2004.

Inden Rådet træffer afgørelse om Fællesskabets indgåelse af parallelaftalen, skal Europa-Parlamentet høres over aftaleudkastet.

Efter aftaleudkastet træder aftalen i kraft den første dag i den anden måned efter de kontraherende parters underretning om, at de har fuldendt deres respektive påkrævede procedurer.

Med henblik på at sikre, at den danske lovgivning kan være på plads, og at Danmark dermed kan tilknytte sig de to retsakter på mellemstatsligt grundlag, så snart procedurerne i EU er afsluttet, fremsættes lovforslaget på nuværende tidspunkt, selvom Rådet endnu ikke har truffet afgørelse om Fællesskabets aftaleindgåelse.

Lovforslaget muliggør Danmarks tilknytning på mellemstatsligt grundlag til de regler, der følger af Eurodacforordningen, og de regler, der følger af Dublinforordningen som afløsning for reglerne i Dublinkonventionen.

Med en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget i medfør af grundlovens § 19 samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne godkender aftalen om dansk tilknytning til Eurodacforordningen og Dublinforordningen på mellemstatsligt grundlag, ligesom det med lovforslaget ønskes sikret, at der på tidspunktet for Rådets forventede beslutning om godkendelse af parallelaftalen er tilvejebragt det lovgivningsmæssige grundlag for Danmarks tilknytning.

Såfremt Rådet €" mod forventning €" måtte ønske ændringer i aftaleudkastet, som regeringen kan tilslutte sig, vil det blive vurderet, om der er behov for justering af de ved lovforslaget foreslåede bestemmelser til opfyldelse af Eurodac- og Dublinforordningernes regler i dansk ret.

Lovforslaget indebærer endvidere, at integrationsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser til gennemførelse af fremtidige ændringer til de to forordninger eller vedtagelse af yderligere gennemførelsesforanstaltninger i EU. Inden Danmark meddeler Kommissionen, at Danmark vil træffe sådanne gennemførelsesforanstaltninger, vil sagen efter gældende praksis blive behandlet i Folketingets Europaudvalg.

Lovforslaget muliggør endvidere Danmarks deltagelse på mellemstatsligt grundlag i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Island og Norge om kriterier og mekanismer for fastsættelse af, hvilken stat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning indgivet i en medlemsstat eller i Island eller Norge, der omfatter såvel Eurodac- som Dublinforordningen. Dette muliggør, at reglerne i Dublin- og Eurodacforordningerne, der i dag gælder mellem Fællesskabet og Norge og Island, også vil gælde mellem Danmark og Norge og Island.

Kommissionen har afsluttet forhandlingerne om en tilsvarende aftale med Schweiz om Schweiz€™ deltagelse i Eurodacforordningen og Dublinforordningen. Det forventes, at denne aftale vil blive indgået mellem Fællesskabet og Schweiz i år. Lovforslaget muliggør Danmarks deltagelse på mellemstatsligt grundlag i den forventede aftale, hvorved reglerne i Eurodac- og Dublinforordningerne kommer til at gælde mellem Danmark og Schweiz.

Med en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget samtykke i medfør af grundlovens § 19 til, at regeringen på Danmarks vegne på mellemstatsligt grundlag kan tilslutte sig, at den ovennævnte aftale mellem Fællesskabet og Island og Norge bliver anvendelig i forhold til Danmark. Tilsvarende giver Folketinget samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne på mellemstatsligt grundlag kan tilslutte sig, at den forventede aftale mellem Fællesskabet og Schweiz bliver anvendelig i forhold til Danmark.