L 44 (som vedtaget): Forslag til lov om ændring
af søloven. (Ansvar for forureningsskade forvoldt af
bunkerolie og ansvar for skade opstået i forbindelse med
søtransport af farlige og forurenende stoffer).
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den
2. juni 2005
Forslag
til
Lov om ændring af søloven
(Ansvar for forureningsskade forvoldt af
bunkerolie og ansvar for skade opstået i forbindelse
med
søtransport af farlige og forurenende stoffer)
§ 1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
538 af 15. juni 2004, som ændret ved lov nr. 1172 af 19.
december 2003, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 151
indsættes:
» § 152. Ved
tonnage forstås i denne lov skibets bruttotonnage beregnet i
overensstemmelse med tonnagemålingsbestemmelserne i bilag 1
til den internationale skibsmålingskonvention af 1969.
Stk. 2. Ved SDR forstås i denne lov
de af Den Internationale Valutafond anvendte særlige
trækningsrettigheder (Special Drawing Rights). Omregning af
SDR til dansk mønt foretages efter kursen på den dag,
hvor der stilles sikkerhed for ansvaret eller, hvis sikkerhed ikke
stilles, efter kursen på betalingsdagen. Såfremt der
oprettes begrænsningsfond efter kapitel 9, 9 a, 10 eller 11,
sker omregningen dog efter kursen på den dag, hvor
begrænsningsfonden anses for oprettet efter § 234, stk.
3, medmindre der inden fondsoprettelsen er stillet sikkerhed for
ansvaret.«
2. § 173,
nr. 2 , affattes
således:
»2) krav i anledning af skade eller
udgifter af den art, som er nævnt i § 191, og som er
omfattet af § 206, stk. 1, samt krav i anledning af skade
eller udgifter af den art, som er nævnt i § 211, og som
er omfattet af § 227.«
3. § 175,
stk. 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 6.
4. I § 182,
stk. 1, 1. pkt .,
udgår », jf. § 170, stk. 1«.
5. Kapitel 9
a affattes således:
»Kapitel 9 a
Om ansvar for skade forvoldt af
bunkerolie
§ 183. Et skibs
ejer er uden hensyn til skyld ansvarlig for enhver
forureningsskade. Forvoldes forureningsskade ved en række af
hændelser, der har samme oprindelse, påhviler ansvaret
den, som på tidspunktet for den første af disse
hændelser var ejer af skibet.
Stk. 2. Ved forureningsskade forstås
i dette kapitel tab eller skade uden for skibet, som skyldes
forurening forårsaget af bunkerolie, der udtømmes
eller udflyder fra skibet, dog således at erstatning for
forringelse af miljøet ud over tabt fortjeneste ved en
sådan forringelse begrænses til udgifterne ved rimelige
forholdsregler for genopretning, der allerede er taget, eller som
skal tages. Ved forureningsskade forstås endvidere udgifter,
skade eller tab, som følger af rimelige forholdsregler
truffet for at afværge eller begrænse forureningsskade,
efter at hændelser, som forårsager forureningsskade
eller medfører alvorlig og umiddelbar fare for
forureningsskade, er indtruffet.
Stk. 3. Ved bunkerolie forstås i
dette kapitel enhver mineralsk olie med karbonhydrider, herunder
smøreolie, der anvendes eller skal anvendes til skibets
drift eller fremdrift, dog ikke sådan bunkerolie, som er
omfattet af reglerne i kapitel 10.
Stk. 4. Ved ejer forstås i dette
kapitel skibets ejer, herunder den registrerede ejer, reder,
bareboatbefragter, disponent eller andre, der i ejerens sted
varetager skibets drift.
Stk. 5. Ved registreret ejer forstås
i dette kapitel for registrerede skibe den, der er registreret som
ejer, eller, hvis skibet ikke er registreret, den, som er ejer af
skibet. Ejes et skib af en stat, men benyttes af et selskab, der i
denne stat er registreret som skibets bruger, anses selskabet som
skibets ejer.
Stk. 6. Hvor mere end én person er
ansvarlig efter reglerne i denne bestemmelse, er disse personer
solidarisk ansvarlige.
Stk. 7. Ved bunkerkonventionen
forstås den internationale konvention om civilretligt ansvar
for forureningsskader forårsaget af bunkerolie 2001.
§ 184. Ejeren
er ikke ansvarlig, såfremt vedkommende godtgør, at
skaden
1) er en følge af krigshandlinger,
krigslignende handlinger, borgerkrig, oprør eller en
naturbegivenhed af en usædvanlig, uundgåelig og
uafværgelig karakter,
2) i det hele skyldes en handling foretaget af
tredjemand med forsæt til at volde skade eller
3) i det hele skyldes fejl eller
forsømmelse af en offentlig myndighed med hensyn til at
vedligeholde fyr eller andre hjælpemidler for
navigeringen.
Stk. 2. Ejerens ansvar kan nedsættes
eller helt bortfalde, såfremt denne godtgør, at
skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til
skaden.
§ 185. Krav mod
ejeren om erstatning for forureningsskade kan alene rejses efter
reglerne i dette kapitel. Dette kapitel berører ikke retten
til ansvarsbegrænsning efter kapitel 9.
Stk. 2. Krav om erstatning for
forureningsskade kan ikke gøres gældende mod
1) besætningsmedlemmer, ejerens agenter
eller andre, der er ansat i ejerens tjeneste,
2) lodsen eller andre, der udfører
tjenester for skibet,
3) enhver person, der udfører
bjærgning med ejers, reders eller skibsførers samtykke
eller efter den kompetente offentlige myndigheds instrukser,
4) enhver person, der træffer rimelige
forholdsregler for at afværge eller begrænse
forureningsskade, eller
5) ansatte eller andre, for hvem de i nr. 2-4
nævnte personer svarer,
medmindre vedkommende har forvoldt skaden
forsætligt eller groft uagtsomt.
Stk. 3. Regresansvar for forureningsskade
kan ikke gøres gældende mod personer, som er
nævnt i stk. 2, nr. 1-5, medmindre vedkommende har forvoldt
skaden forsætligt eller groft uagtsomt og med
forståelse af, at sådan skade sandsynligvis ville blive
forårsaget. Om regres i øvrigt gælder de
almindelige retsregler.
§ 186. Den
registrerede ejer af et dansk skib, hvis tonnage overstiger 1.000
brt, skal have en godkendt forsikring eller anden garanti til
dækning af ansvar som nævnt i § 183 og inden for
den ansvarsgrænse, der er anført i § 175. Der
skal udstedes certifikat, som bekræfter, at der foreligger en
sådan forsikring eller garanti. Uden gyldigt certifikat
må skibet ikke benyttes.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse på skibe, der ikke er
hjemmehørende her i riget, og som anløber eller
forlader dansk havn eller andet laste- eller lossested i Danmark
eller på den danske kontinentalsokkel, såfremt disse
skibes tonnage overstiger 1.000 brt. Skibe, der er registreret i en
stat, som har tilsluttet sig bunkerkonventionen, skal have det i
konventionen fastsatte certifikat, som viser, at der foreligger
forsikring eller anden garanti.
Stk. 3. Med de undtagelser, der
følger af § 190 b, finder bestemmelserne i stk. 1 og 2
også anvendelse på skibe, som ejes af den danske stat
eller af en anden stat, idet disse skibe i stedet for at være
udstyret med den ovennævnte forsikring eller garanti kan
være udstyret med et certifikat udstedt af vedkommende
myndighed, som bekræfter, at skibet er statsejet, og at dets
ansvar er dækket inden for de i § 175 anførte
begrænsningsbeløb.
Stk. 4 .
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter i
overensstemmelse med bunkerkonventionen de nærmere regler om
forsikring og garanti, herunder om, hvilke krav forsikringen eller
garantien skal opfylde, for at den kan godkendes, samt om
certifikatet, dets form, indhold, udstedelse og gyldighed.
Økonomi- og erhvervsministeren kan overlade udstedelsen af
certifikater til andre, herunder private.
Stk. 5. Økonomi- og
erhvervsministeren kan udstede certifikat til et skib, som er
ejerregistreret i Danmark, men som er bareboatregistreret i et
fremmed lands register.
Stk. 6. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om brug
af elektroniske registre i forbindelse med de i denne bestemmelse
omhandlede certifikater.
Stk. 7. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
gebyr for udstedelse af certifikat.
§ 187.
Såfremt et skib ikke har den i § 186 påbudte
forsikring eller garanti eller det påbudte certifikat, kan
Søfartsstyrelsen eller andre myndigheder, som af
økonomi- og erhvervsministeren er bemyndiget hertil,
nægte skibet adgang til eller forbyde det at forlade dansk
havn eller andet laste- og lossested i Danmark eller på den
danske kontinentalsokkel samt foretage, hvad der skønnes
nødvendigt for at forhindre forureningsskade.
§ 188. Krav om
erstatning for forureningsskade kan rettes direkte mod
forsikringsgiveren, herunder mod den, som har stillet garanti for
den registrerede ejers erstatningsansvar. Forsikringsgiveren kan
påberåbe sig bestemmelserne om ansvarsbegrænsning
efter § 175, selv om ejeren ikke har ret til
ansvarsbegrænsning. Forsikringsgiveren kan endvidere
påberåbe sig de bestemmelser om ansvarsfritagelse, som
ejeren selv kunne have gjort gældende. Derimod kan
forsikringsgiveren ikke over for fordringshaveren
påberåbe sig indsigelser, som forsikringsgiveren ville
kunne påberåbe sig over for den registrerede ejer med
undtagelse af indsigelsen om, at skaden er forårsaget
forsætligt af den registrerede ejer selv.
§ 189. Sag mod
skibets ejer eller forsikringsgiveren om ansvar for
forureningsskade kan anlægges for dansk domstol,
såfremt forureningsskade er opstået på dansk
territorium eller i den danske eksklusive økonomiske zone
eller forholdsregler er truffet med henblik på at
afværge eller begrænse forureningsskade på
sådant område, uden hensyn til, hvor de nævnte
forholdsregler er truffet.
Stk. 2. Når dansk domstol er
kompetent i henhold til stk. 1, omfatter kompetencen tillige
sagsanlæg vedrørende forureningsskade, der skyldes
samme hændelse eller en række af hændelser, der
har samme oprindelse, og som er indtruffet i en fremmed stat, der
har tilsluttet sig bunkerkonventionen, eller i dennes eksklusive
økonomiske zone eller andet område fastlagt i
overensstemmelse med folkeretten, eller som skyldes forholdsregler,
der er taget for at afværge eller begrænse skade
på en sådan stats territorium, uden hensyn til, hvor de
nævnte forholdsregler er truffet.
Stk. 3. I øvrigt kan sag om
forureningsskade efter reglerne i dette kapitel ikke anlægges
her i landet.
Stk. 4. Når dansk domstol er
kompetent efter stk. 1, skal sagen anlægges ved Sø- og
Handelsretten i København.
§ 190.
Retskraftig og eksigibel dom mod skibets ejer eller den
registrerede ejers forsikringsgiver, som er afsagt i en stat, som
har tilsluttet sig bunkerkonventionen, har bindende virkning og kan
fuldbyrdes her i riget, når dommen er afsagt af en domstol,
der er kompetent i henhold til bunkerkonventionens artikel 9.
§ 190 a.
Bestemmelserne i §§ 183-185 og 188-190 om ansvar for
forureningsskade finder anvendelse på forureningsskade, som
er opstået her i riget eller i den danske eksklusive
økonomiske zone eller i en anden stat, som har tilsluttet
sig bunkerkonventionen, eller i dennes eksklusive økonomiske
zone eller andet tilsvarende område fastlagt i
overensstemmelse med folkeretten, samt på forholdsregler, der
tages med henblik på at afværge eller begrænse
sådan forureningsskade, uden hensyn til, hvor de nævnte
forholdsregler er truffet.
§ 190 b. For
krigsskibe eller andre skibe, som ejes eller benyttes af en stat,
og som på det tidspunkt, da olien udtømmes eller
udflyder fra skibet, udelukkende anvendes i statsligt,
ikkekommercielt øjemed, finder dette kapitel ikke
anvendelse. Dog finder §§ 175 og 183-185 anvendelse
i tilfælde, hvor der her i riget eller i dansk eksklusiv
økonomisk zone er opstået forureningsskade.
§ 190 c.
Bestemmelserne i dette kapitel finder ikke anvendelse,
såfremt dette ville stride mod Danmarks
konventionsmæssige forpligtelser over for stater, som ikke
har tilsluttet sig bunkerkonventionen.«
6. I § 191,
stk. 1 ,
indsættes som 2. pkt.:
»Forvoldes forureningsskade ved en
række af hændelser, der har samme oprindelse,
påhviler ansvaret den, som på tidspunktet for den
første af disse hændelser var ejer af
skibet.«
7. I § 191,
stk. 2 ,
indsættes efter »Ved forureningsskade
forstås«: »i dette kapitel«.
8. I § 191,
stk. 5 , ændres
»til skibsregisteret er anmeldt som ejer« til:
»er registreret som ejer eller, hvis skibet ikke er
registreret, den, som er ejer af skibet«.
9. § 191,
stk. 6 ,
ophæves.
Stk. 7-9 bliver herefter stk. 6-8.
10. § 192,
stk. 1, affattes således:
»Ejeren er ikke ansvarlig, såfremt
vedkommende godtgør, at skaden
1) er en følge af krigshandlinger,
krigslignende handlinger, borgerkrig, oprør eller en
naturbegivenhed af en usædvanlig, uundgåelig og
uafværgelig karakter,
2) i det hele skyldes en handling foretaget af
tredjemand med forsæt til at volde skade eller
3) i det hele skyldes fejl eller
forsømmelse af en offentlig myndighed med hensyn til at
vedligeholde fyr eller andre hjælpemidler for
navigeringen.«
11. § 193,
stk. 2 og 3, affattes således:
» Stk. 2. Krav om
erstatning for forureningsskade kan ikke gøres
gældende mod
1) besætningsmedlemmer, ejerens agenter
eller personer, der er ansat i ejerens tjeneste,
2) lodsen eller andre personer, der
udfører tjenester for skibet,
3) skibets reder eller disponent, hvor denne ikke
er ejer af skibet, enhver befragter, aflaster, afsender, ejer eller
modtager af lasten,
4) enhver person, der udfører
bjærgning med ejers, reders eller skibsførers samtykke
eller efter den kompetente offentlige myndigheds instrukser,
5) enhver person, der træffer rimelige
forholdsregler for at afværge eller begrænse
forureningsskade,
6) ansatte eller andre, for hvem de i nr. 2-5
nævnte personer svarer, medmindre vedkommende har forvoldt
skaden forsætligt eller groft uagtsomt.
Stk. 3. Regresansvar for forureningsskade
kan ikke gøres gældende mod nogen, som er nævnt
i stk. 2, nr. 1, 2, 4, 5 eller 6, medmindre vedkommende har
forvoldt skaden forsætligt eller groft uagtsomt og med
forståelse af, at sådan skade sandsynligvis ville blive
forårsaget. Om regres i øvrigt gælder
almindelige retsregler.«
12. I § 194,
stk. 1 , 1. pkt. , ændres
»drægtighed« til: »tonnage«, og i
3. pkt. indsættes efter SDR: », jf. dog
stk. 3«.
13. § 194,
stk. 4 ,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
14. I § 195,
stk. 1 , udgår
», i Danmark ved Sø- og Handelsretten i
København og ellers«, og som 2. pkt. , indsættes:
»I Danmark skal dette ske ved Sø-
og Handelsretten i København.«
15. I § 196,
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »arrest«:
» for sådanne krav«, og efter
»ejeren« udgår », for sådanne
krav«.
16. I § 197,
stk. 2, ændres »losseplads« til:
»lossested«.
17. I §
198 indsættes som 2. pkt. :
ȯkonomi- og erhvervsministeren
kan overlade udstedelsen af certifikater til andre, herunder
private.«
18. I §
198 indsættes som stk. 2 og 3 :
» Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan udstede certifikat til et
skib, som er ejerregistreret i Danmark, men som er
bareboatregistreret i et fremmed lands register.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om brug
af elektroniske registre i forbindelse med de i denne bestemmelse
omhandlede certifikater.«
19. I §
199 ændres »er udstyret med« til:
»har«, »skibstilsynet« ændres til:
»Søfartsstyrelsen«, og »losseplads«
ændres til »lossested«.
20. § 200,
stk. 1 , 5. pkt. , ophæves.
21. I § 201,
stk. 1 , udgår
»og bekendtgøres ved økonomi- og
erhvervsministerens foranstaltning i dens engelske og franske
originaltekst og i dansk oversættelse«.
22. I § 202,
stk. 1, 1. pkt., udgår »samt stille sikkerhed for
disse bidrag efter regler, der
fastsættes af økonomi- og
erhvervsministeren«.
23. I § 202,
stk. 4 ,
1. pkt. , udgår »i
overensstemmelse med forskrifter, der fastsættes af
økonomi- og erhvervsministeren«, og efter 1. pkt.
indsættes:
ȯkonomi- og erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om oplysnings- og
bidragspligt.«
24. § 202,
stk. 5 ,
ophæves.
25. I § 203,
stk. 1 , ændres
»dennes forsikringsgiver« til:
»forsikringsgiveren«, »kun« udgår, og
»eksklusive økonomiske zoner« ændres til:
»den danske eksklusive økonomiske zone«.
26. I §
203 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3. I
øvrigt kan sag om forureningsskade efter reglerne i dette
kapitel ikke anlægges her i landet.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
27. §
204 affattes således:
» § 204. Sag
om erstatning efter 1992-fondskonventionen kan anlægges ved
dansk domstol i de i § 203, stk. 1 og 2,
nævnte tilfælde, dog kun dersom sag i anledning af
samme forureningsskade mod skibets ejer eller forsikringsgiveren
ikke er rejst i en anden stat, der er tilsluttet
1992-fondskonventionen. Sag om erstatning efter
2003-fondsprotokollen kan anlægges ved dansk domstol i de i
§ 203, stk. 1 og 2, nævnte tilfælde, dog kun
dersom sag i anledning af samme forureningsskade mod skibets ejer
eller forsikringsgiveren ikke er rejst i en anden stat, der er
tilsluttet 2003-fondsprotokollen.
Stk. 2. Når en sag om erstatning er
anlagt mod 1992-fonden ved en domstol i en stat, som er
tilsluttet 1992-fondskonventionen, men ikke
2003-fondsprotokollen, kan sag om erstatning efter
2003-fondsprotokollen vedrørende samme hændelse uanset
stk. 1 anlægges her i landet i de i § 203, stk. 1 og 2,
nævnte tilfælde.
Stk. 3. I øvrigt kan sag om
forureningsskade efter reglerne i dette kapitel ikke anlægges
her i landet.
Stk. 4. Sag mod 1992-fonden og den
supplerende fond skal her i landet anlægges ved
Sø- og Handelsretten i København.
Stk. 5. 1992-fonden og den supplerende
fond kan indtræde eller inddrages som part i enhver sag mod
skibets ejer eller dennes forsikringsgiver om erstatning
efter dette kapitel.
Stk. 6. Når sag er rejst mod
skibets ejer eller dennes forsikringsgiver, kan hver af parterne
underrette 1992-fonden og den supplerende fond om sagen. Dommen
får da bindende virkning for den pågældende fond,
således at fonden ikke kan bestride sagens afgørelse i
realiteten, når dommen er retskraftig og eksigibel, og hvis
underretningen har fundet sted i så god tid, at fonden
effektivt har kunnet varetage sine interesser.«
28. I §
206 indsættes som stk. 3 :
» Stk. 3. Stk. 2 finder
ikke anvendelse, i det omfang særlige bestemmelser i denne
lov om ansvar for forureningsskader som omhandlet i § 191,
stk. 2, regulerer tilfældet.«
29. I § 207, 2.
pkt., ændres »eksklusive økonomiske
zoner« til: »den danske eksklusive økonomiske
zone«.
30. Efter kapitel 10
indsættes:
»Kapitel 11
Om ansvar for skade opstået i
forbindelse med søtransport af farlige og forurenende
stoffer efter reglerne i HNS-konventionen
§ 211. Ejeren
af et skib er uden hensyn til skyld ansvarlig for enhver HNS-skade,
der opstår under søtransport af HNS-stoffer som last,
og som er forvoldt af de farlige eller forurenende egenskaber ved
HNS-stoffet. Forvoldes HNS-skade ved en række af
hændelser, der har samme oprindelse, påhviler ansvaret
den, som på tidspunktet for den første af disse
hændelser var ejer af skibet.
Stk. 2. Ved HNS-skade forstås skade,
som resulterer i
1) tab af liv eller personskade om bord på
eller uden for det skib, der transporterer HNS-stoffer,
2) tab af eller skade på ejendom uden for
det skib, der transporterer HNS-stoffer,
3) tab eller skade på grund af forurening
af miljøet, dog således at erstatning for forringelse
af miljøet bortset fra tabt fortjeneste som følge af
en sådan forringelse begrænses til udgifterne ved
rimelige forholdsregler i forbindelse med genoprettelse, der er
truffet eller vil blive truffet, og
4) udgifter, skade eller tab, som følger
af rimelige forholdsregler, der er truffet for at afværge
eller begrænse en HNS-skade, efter at hændelser, som
forårsager eller medfører alvorlig og umiddelbar fare
for HNS-skade, er indtruffet.
Stk. 3. Reglerne i dette kapitel finder
ikke anvendelse
1) på sådan forureningsskade som
beskrevet i § 191, stk. 2,
2) på skader forårsaget af
radioaktivt materiale af klasse 7 enten i den internationale
kode for maritimt farligt gods (IMDG-koden) eller i bilag B til
koden for sikker transport af gods i fast form i bulk
(BC-koden),
3) på krav i henhold til kontrakter om
godstransport og passagerbefordring, eller
4) i det omfang de er uforenelige med den
lovgivning om erstatning til arbejdstagere eller sociale
sikringsordninger, som finder anvendelse.
Stk. 4. Er det ikke muligt på rimelig
måde at adskille skader forårsaget af HNS-stoffer og
skade forvoldt på anden måde, anses den samlede skade
for at være forårsaget af HNS-stoffer. Det gælder
ikke, i det omfang der er tale om forureningsskade omfattet af
§ 191 eller skade forvoldt af radioaktivt materiale som
nævnt i stk. 3, nr. 1 og 2.
§ 212. Ved
HNS-stoffer forstås i dette kapitel
1) olie, der transporteres i bulk, som beskrevet
i tillæg I til bilag I til den internationale konvention om
forebyggelse af forurening fra skibe, 1973, som ændret ved
protokollen hertil af 1978 (MARPOL 73/78),
2) skadelige flydende stoffer, der transporteres
i bulk, som beskrevet i tillæg II til bilag II til den
internationale konvention om forebyggelse af forurening fra skibe,
1973, som ændret ved protokollen hertil af 1978 (MARPOL
73/78) samt stoffer og blandinger, der midlertidigt er
kategoriseret som hørende til i forureningskategori A, B, C
eller D i overensstemmelse med regel 3(4) i ovennævnte bilag
II,
3) farlige flydende stoffer, der transporteres i
bulk, som beskrevet i kapitel 17 i den internationale kode for
konstruktion og udrustning af skibe, som fører farlige
kemikalier i bulk, 1983 (IBC-koden), samt de farlige produkter, for
hvilke midlertidige transportbetingelser er fastlagt i
overensstemmelse med kodens paragraf 1.1.3,
4) farlige og forurenende stoffer, materialer og
genstande i emballeret form, som er omfattet af den internationale
maritime farligt godskode (IMDG-koden),
5) flydende gas som beskrevet i kapitel 19 i den
internationale kode for konstruktion og udrustning af skibe til
transport af flydende gas i bulk, 1983 (IGC-koden), samt de
produkter, for hvilke midlertidige transportbetingelser er fastlagt
i overensstemmelse med kodens paragraf 1.1.6,
6) flydende stoffer, der transporteres i bulk,
med et flammepunkt, der ikke overstiger 60° C (målt ved
en prøve i lukket beholder),
7) gods i fast form i bulk med farlige kemiske
egenskaber, som er omfattet af bilag B til koden for sikker
transport af gods i fast form i bulk (BC-koden), i det omfang disse
stoffer også er underlagt bestemmelserne i den internationale
kode for maritimt farligt gods (IMDG-koden), når de
transporteres i emballeret form,
8) rester fra den forrige bulktransport af
stoffer, som er omhandlet i nr. 1-3 og 5-7.
Stk. 2. De i stk. 1 og § 211, stk. 3,
nr. 2, nævnte koder og konventioner gælder med senere
ændringer, når disse er vedtaget af de relevante
organer i FN€™s internationale maritime organisation,
IMO, og er trådt i kraft.
Stk. 3. Ved skib forstås i dette
kapitel enhver flydende indretning konstrueret eller indrettet til
søtransport.
Stk. 4. Ved ejer forstås i dette
kapitel for registrerede skibes vedkommende den, der er registreret
som ejer eller, hvis skibet ikke er registreret, den, som er ejer
af skibet. Ejes et skib af en stat, men benyttes det af et selskab,
der i denne stat er registreret som skibets bruger, anses selskabet
som skibets ejer.
Stk. 5. Ved søtransport
forstås i dette kapitel perioden fra det tidspunkt, hvor
HNS-stof ved lastning bringes ind i en del af skibets udstyr, til
det tidspunkt, hvor det ved losning ophører med at
være til stede i en del af skibets udstyr. Hvis der ikke
anvendes noget udstyr, begynder og slutter perioden, når
HNS-stoffet bringes over skibets side.
Stk. 6. Ved HNS-konventionen forstås
den internationale konvention af 1996 om ansvar og erstatning for
skader opstået i forbindelse med søtransport af
farlige og forurenende stoffer (Hazardous and Noxious Substances).
Ved HNS-fonden forstås Den Internationale Fond for Farlige og
Forurenende Stoffer oprettet i medfør af
HNS-konventionen.
Stk. 7. Ved konventionsstat forstås i
dette kapitel en stat, der har tilsluttet sig HNS-konventionen.
§ 213. Ejeren
er ikke ansvarlig, såfremt denne godtgør, at
skaden
1) er en følge af krigshandlinger,
krigslignende handlinger, borgerkrig, oprør eller en
naturbegivenhed af en usædvanlig, uundgåelig og
uafværgelig karakter,
2) i det hele skyldes en handling foretaget af
tredjemand med forsæt til at volde skade,
3) i det hele skyldes fejl eller
forsømmelse af en offentlig myndighed med hensyn til at
vedligeholde fyr eller andre hjælpemidler for navigeringen
eller
4) er en følge af forsømmelse fra
afsenderens eller enhver anden persons side med hensyn til
tilvejebringelse af oplysninger om de transporterede stoffers
farlige og forurenende karakter, når forsømmelsen
a) har forårsaget skaden helt eller delvis
eller
b) har medført, at ejeren ikke har tegnet
forsikring i henhold til § 219,
forudsat at hverken ejeren, dennes ansatte eller
andre personer, som denne svarer for, var bekendt med eller med
rimelighed burde have været bekendt med de transporterede
stoffers farlige og forurenende karakter.
Stk. 2. Ejerens ansvar kan nedsættes
eller helt bortfalde, såfremt denne godtgør, at
skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til
skaden.
§ 214. Krav mod
ejeren om erstatning efter § 211 for HNS-skade kan alene
rejses efter reglerne i dette kapitel.
Stk. 2. Krav om erstatning for HNS-skade
kan ikke gøres gældende mod
1) besætningsmedlemmer, personer, der er
ansat i ejerens tjeneste, eller andre personer, som denne svarer
for,
2) lodsen eller andre personer, der
udfører tjenester for skibet,
3) skibets reder eller disponent, hvor denne ikke
er ejer af skibet, enhver befragter, aflaster, afsender, ejer eller
modtager af lasten,
4) enhver person, der udfører
bjærgning med ejers, reders eller skibsførers samtykke
eller efter den kompetente offentlige myndigheds instrukser,
5) enhver person, der træffer rimelige
forholdsregler for at afværge eller begrænse HNS-skade,
eller
6) ansatte eller andre, for hvem de i nr. 2-5
nævnte personer svarer,
medmindre denne har forvoldt skaden
forsætligt eller groft uagtsomt.
Stk. 3. Uanset reglen i stk. 2, nr. 3, kan
erstatningsansvar gøres gældende mod personer, som er
skyldige i en forsømmelse i medfør af § 213,
stk. 1, nr. 4, i det omfang ejeren er fri for ansvar.
Stk. 4. Regresansvar for HNS-skade kan ikke
gøres gældende mod nogen, som er nævnt i stk. 2,
nr. 1, 2, 4, 5 eller 6, medmindre denne har forvoldt skaden
forsætligt eller groft uagtsomt og med forståelse af,
at sådan skade sandsynligvis ville blive forårsaget. Om
regres gælder i øvrigt almindelige retsregler.
§ 215. Ejeren
har ret til at begrænse sit ansvar efter § 211 til 10
mio. SDR for et skib, hvis tonnage ikke overstiger 2.000
tonnageenheder. For et skib med større tonnage
forhøjes dette beløb med 1.500 SDR for hver
tonnageenhed fra 2.001 til 50.000 tonnageenheder og med yderligere
360 SDR for hver tonnageenhed over 50.000 tonnageenheder. Det
samlede erstatningsbeløb kan ikke i noget tilfælde
overstige 100 mio. SDR, jf. dog stk. 3. For renter og
sagsomkostninger hæfter ejeren uden begrænsning.
Stk. 2. Den nævnte
ansvarsgrænse gælder for alt ansvar, som er
opstået ved en og samme hændelse eller ved en
række hændelser, der har samme oprindelse.
Stk. 3. Ansvaret kan ikke begrænses,
hvis ejeren selv har forvoldt HNS-skaden forsætligt eller
groft uagtsomt og med forståelse af, at sådan skade
sandsynligvis ville blive forårsaget.
Stk. 4. Økonomi- og
erhvervsministeren kan ændre ansvarsgrænsen i stk. 1 i
overensstemmelse med vedtagelser truffet i henhold til artikel 48 i
HNS-konventionen.
§ 216. Er
HNS-skade opstået ved en hændelse, som involverer to
eller flere skibe, som hver især transporterer HNS-stof, er
hver ejer ansvarlig efter reglerne i §§ 211-213. Ejerne
hæfter solidarisk for skade, som ikke på rimelig
måde kan henføres til et af skibene.
Stk. 2. Hver ejer har ret til
ansvarsbegrænsning i medfør af § 215.
Stk. 3. Om regres mellem ejerne
gælder i øvrigt almindelige retsregler.
§ 217.
Såfremt ejeren ønsker at begrænse sit ansvar i
overensstemmelse med § 215, må denne oprette en
begrænsningsfond ved en domstol eller anden kompetent
myndighed, hvor sag om erstatning efter § 211 er anlagt eller
kan anlægges. I Danmark skal dette ske ved Sø- og
Handelsretten i København.
Stk. 2. Fonden fordeles
forholdsmæssigt mellem alle fordringer opstået ved en
og samme begivenhed eller række af begivenheder, der har
samme oprindelse. Ved fordelingen af fonden har krav i anledning af
tab af menneskeliv og skade på person fortrinsret.
Fortrinsretten gælder ikke den del af summen af sådanne
krav, som overstiger to tredjedele af det samlede
erstatningsbeløb, jf. § 215. § 176, stk. 3 og 4,
gælder tilsvarende.
Stk. 3. Krav, som vedrører rimelige
udgifter til forholdsregler eller opofrelser, som ejeren frivilligt
har taget med henblik på at afværge eller
begrænse HNS-skade, er ligestillet med andre krav ved
fordelingen af fonden.
Stk. 4. De nærmere regler om fondens
oprettelse og fordeling m.v. følger af kapitel 12.
Stk. 5. Har ejeren i overensstemmelse med
HNS-konventionen oprettet begrænsningsfond i en fremmed
konventionsstat, har det samme virkning for dennes ret til
ansvarsbegrænsning som oprettelse af en fond ved Sø-
og Handelsretten i København.
§ 218. Har
ejeren ret til at begrænse sit ansvar efter § 215, og
har denne oprettet en fond i overensstemmelse med § 217, stk.
1, kan der ikke gøres arrest eller udlæg i eller
udøves andre rettigheder over skib eller anden ejendom, som
tilhører ejeren, for krav, som kan gøres
gældende mod fonden. Er der foretaget arrest for
sådanne krav i skib eller anden ejendom, som tilhører
ejeren, eller har ejeren stillet sikkerhed for at undgå
arrest, skal arresten ophæves eller sikkerheden frigives.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse, når ejeren i overensstemmelse med
HNS-konventionen har oprettet en begrænsningsfond i en
fremmed konventionsstat, forudsat at fordringshaveren har adgang
til den domstol eller anden myndighed, der administrerer fonden, og
denne faktisk er tilgængelig for denne.
§ 219. Ejeren
af et dansk skib, som medfører HNS-stoffer som last, skal
have en godkendt forsikring eller anden garanti til dækning
af ansvar som nævnt i § 211 og inden for den
ansvarsgrænse, der er anført i § 215. Der skal
udstedes certifikat, som bekræfter, at der foreligger en
sådan forsikring eller garanti. Uden gyldigt certifikat
må skibet ikke benyttes.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse på skibe, der ikke er
hjemmehørende her i riget, og som anløber eller
forlader dansk havn eller andet laste- eller lossested i Danmark
eller på den danske kontinentalsokkel, såfremt
sådanne skibe medfører HNS-stoffer. Skibe, der er
registreret i en konventionsstat, skal have det i konventionen
fastsatte certifikat, som viser, at der foreligger forsikring eller
anden garanti.
Stk. 3. Med de undtagelser, der
følger af § 228, finder bestemmelserne i stk. 1 og 2
også anvendelse på skibe, som ejes af den danske stat
eller af en anden stat, idet disse skibe i stedet for at være
udstyret med den ovennævnte forsikring eller garanti kan
være udstyret med et certifikat udstedt af vedkommende
myndighed, som bekræfter, at skibet er statsejet, og at dets
ansvar er dækket inden for de i § 215 anførte
begrænsningsbeløb.
Stk. 4. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter i overensstemmelse med
HNS-konventionen de nærmere regler om forsikring og garanti,
herunder om, hvilke krav forsikringen eller garantien skal opfylde,
for at den kan godkendes, samt om certifikatet, dets form, indhold,
udstedelse og gyldighed. Økonomi- og erhvervsministeren kan
overlade udstedelsen af certifikater til andre, herunder
private.
Stk. 5. Økonomi- og
erhvervsministeren kan udstede certifikat til et skib, som er
ejerregistreret i Danmark, men som er bareboatregistreret i et
fremmed lands register.
Stk. 6. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om brug
af elektroniske registre i forbindelse med de i denne bestemmelse
omhandlede certifikater.
Stk. 7. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
gebyr for udstedelse af certifikat.
§ 220.
Såfremt et skib ikke har den i § 219 påbudte
forsikring eller garanti eller det påbudte certifikat, kan
Søfartsstyrelsen eller andre myndigheder, som af
økonomi- og erhvervsministeren er bemyndiget hertil,
nægte skibet adgang til eller forbyde det at forlade dansk
havn eller andet laste- og lossested i Danmark eller på den
danske kontinentalsokkel eller påbyde, at det bliver losset
eller forhalet.
§ 221. Krav om
erstatning for HNS-skade kan rettes direkte mod forsikringsgiveren,
herunder mod den, som har stillet garanti for ejerens
erstatningsansvar. Forsikringsgiveren kan påberåbe sig
bestemmelserne om ansvarsbegrænsning efter § 215, selv
om ejeren ikke har ret til ansvarsbegrænsning.
Forsikringsgiveren kan endvidere påberåbe sig de
bestemmelser om ansvarsfritagelse, som ejeren selv kunne have gjort
gældende. Derimod kan forsikringsgiveren ikke over for
fordringshaver påberåbe sig indsigelser, som denne
ville kunne påberåbe sig over for ejeren, med
undtagelse af indsigelsen om, at skaden er forårsaget
forsætligt af ejeren selv.
Stk. 2. Forsikringsgiveren kan oprette en
begrænsningsfond i medfør af § 217 med samme
virkning, som hvis den var oprettet af ejeren selv. En sådan
fond kan oprettes, uanset at ejeren ikke har ret til
ansvarsbegrænsning, men oprettelsen begrænser i
sådanne tilfælde ikke fordringshaverens rettigheder mod
ejeren.
§ 222. Hvor
skadelidte ikke har fået fuld erstatning efter §§
211-217 og 221, har denne ret til erstatning efter reglerne om
erstatning fra HNS-fonden i HNS-konventionen. Reglerne om
HNS-fonden i HNS-konventionens kapitel III samt bilag II
gælder her i riget.
Stk. 2. Bestemmelserne i § 214 om
afskæring af adgangen til regres mod de dér
nævnte personer finder tilsvarende anvendelse på
HNS-fondens regreskrav.
Stk. 3. Såfremt det i
HNS-konventionens artikel 14, stk. 5, nævnte samlede
erstatningsbeløb forhøjes efter proceduren i
konventionens artikel 48, kan økonomi- og erhvervsministeren
fastsætte regler om de nye samlede
erstatningsbeløb.
§ 223. Den, som
modtager mere end 20.000 tons HNS-stoffer transporteret i skib som
last pr. år, skal betale bidrag til HNS-fonden efter reglerne
i HNS-konventionens artikel 16-20. Dog skal bidrag for flydende
naturgas af lette kulbrinter med metan som hovedbestanddel (LNG)
betales af den, der umiddelbart inden losningen havde adkomst til
stoffet, uanset mængden af LNG. Bidragspligten for den, som
modtager tung olie omfattet af § 191, stk. 4, indtræder
dog for disse stoffer, når denne har modtaget mere end
150.000 t pr. år.
Stk. 2. Som modtager anses den, som fysisk
modtager bidragspligtigt gods i danske havne eller terminaler. Sker
modtagelsen på vegne af en fuldmagtsgiver underlagt en
kontraherende stats jurisdiktion, anses fuldmagtsgiveren for at
være modtager i stedet, såfremt den fysiske modtager
oplyser fuldmagtsgiverens identitet over for HNS-fonden.
Stk. 3. Gods i transit, som helt eller
delvis er overført direkte eller i havn eller lossested fra
et skib til et andet skib som led i søtransporten fra det
oprindelige lastested til det endelige bestemmelsessted, anses ikke
for bidragspligtigt gods. Sådant gods anses for modtaget
på bestemmelsesstedet.
Stk. 4. Modtagere her i landet er pligtige
at give oplysninger om det modtagne kvantum. Ligeledes er de, der
umiddelbart inden losningen havde adkomst til LNG, pligtige at give
oplysning om mængden. Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om oplysnings- og
bidragspligt. Såfremt virksomheden drives i selskabsform,
påhviler det medlemmerne af direktionen eller dem, der
må sidestilles hermed, at påse, at oplysningspligten
overholdes. Ved manglende rettidig opfyldelse af oplysningspligten
kan økonomi- og erhvervsministeren skønsmæssigt
fastsætte og indberette de formodede importerede
mængder.
Stk. 5. Økonomi- og
erhvervsministeren udpeger den offentlige myndighed, der kan
foretage den direkte kontrol med virksomhedernes oplysninger om
HNS-import. Med henblik på eftersøgning og kontrol af
HNS-stoffer har denne myndighed ret til uden retskendelse at
foretage kontrol af indførsel af bidragspligtige
HNS-stoffer, der modtages af danske virksomheder, herunder adgang
til virksomheder, som importerer disse stoffer, og virksomhedernes
regnskaber, optegnelser el.lign., der udgør dokumentation
for import.
§ 224. Sag mod
skibets ejer eller forsikringsgiveren om ansvar for HNS-skade kan
anlægges ved dansk domstol, hvis
1) HNS-skade er opstået på dansk
territorium, herunder søterritoriet, eller hvis skade
på grund af forurening af miljøet, jf. § 211,
stk. 2, nr. 3, er opstået i den danske eksklusive
økonomiske zone, eller hvis skade skyldes forholdsregler for
at afværge eller begrænse sådanne skader, uanset
hvor disse er truffet,
2) der er indtruffet en hændelse, som
udelukkende har medført HNS-skade uden for en hvilken som
helst stats territorium, herunder søterritorium, og denne
skade hverken er en forureningsskade af en art som omtalt i §
211, stk. 2, nr. 3, eller skyldes forholdsregler for at
afværge eller begrænse sådan forureningsskade.
Sag kan i dette tilfælde kun anlægges ved dansk
domstol, hvis
a) skibet er registreret i Danmark eller, hvis det
ikke er registreret, må sejle under dansk flag,
b) ejeren har sin sædvanlige bopæl
eller sit hovedforretningssted i Danmark eller
c) begrænsningsfond i henhold til § 217
er oprettet i Danmark.
Stk. 2. Når dansk domstol er
kompetent efter stk. 1, nr. 1, kan den pådømme alle
krav om ansvar for HNS-skade som følge af samme
hændelse eller serie af hændelser, uanset hvor skaden
er opstået.
Stk. 3. I øvrigt kan sag om
HNS-skade efter reglerne i dette kapitel ikke anlægges her i
landet.
Stk. 4. Krav om fordeling af og udbetaling
af en begrænsningsfond som nævnt i § 217 kan ikke
rejses ved danske domstole, når fonden er oprettet i en anden
konventionsstat.
Stk. 5. Når dansk domstol er
kompetent efter stk. 1, skal sagen anlægges ved Sø- og
Handelsretten i København.
§ 225. Sag om
erstatning mod HNS-fonden kan anlægges ved dansk domstol i de
i § 224, stk. 1, nævnte tilfælde, dersom sag i
anledning af samme HNS-skade mod skibets ejer eller
forsikringsgiveren ikke allerede er rejst i en anden
konventionsstat.
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan
sag mod HNS-fonden anlægges ved dansk domstol i de i §
224, stk. 1, nr. 1, nævnte tilfælde, såfremt det
skib, der transporterede de HNS-stoffer, der forårsagede
skaden, ikke er identificeret, dersom sag i anledning af samme
HNS-skade mod HNS-fonden ikke allerede er rejst i en anden
konventionsstat.
Stk. 3. I øvrigt kan sag mod
HNS-fonden ikke anlægges her i landet.
Stk. 4. Sag mod HNS-fonden skal her i
landet anlægges ved Sø- og Handelsretten i
København.
Stk. 5. HNS-fonden kan indtræde eller
inddrages som part i enhver sag mod skibets ejer eller dennes
forsikringsgiver om erstatning efter dette kapitel.
Stk. 6. Når sag er rejst mod skibets
ejer eller dennes forsikringsgiver, kan hver af parterne underrette
HNS-fonden om sagen. Dommen får da bindende virkning for
fonden, således at fonden ikke kan bestride sagens
afgørelse i realiteten, når dommen er retskraftig og
eksigibel, hvis underretningen har fundet sted i så god
tid, at fonden effektivt har kunnet varetage sine interesser.
§ 226.
Retskraftig og eksigibel dom over skibets ejer eller dennes
forsikringsgiver, som er afsagt i en konventionsstat, har bindende
virkning og kan fuldbyrdes her i riget, når dommen er afsagt
af en domstol, der er kompetent i henhold til HNS-konventionens
artikel 38.
Stk. 2. Tilsvarende gælder for domme
afsagt mod HNS-fonden i en konventionsstat af en domstol, der er
kompetent i henhold til HNS-konventionens artikel 39, nr. 1, 2 og
4.
§ 227.
Bestemmelserne i dette kapitel finder anvendelse på
1) HNS-skade, som er opstået her i riget,
herunder søterritoriet, eller i en anden
konventionsstat,
2) skade på grund af forurening af
miljøet, jf. § 211, stk. 2, nr. 3, i den danske
eksklusive økonomiske zone eller i den eksklusive
økonomiske zone eller andet område fastlagt i
overensstemmelse med folkeretten i en anden konventionsstat,
3) anden HNS-skade end skade på grund af
forurening af miljøet, jf. § 211, stk. 2, nr. 3, der er
opstået uden for en stats territorium, herunder
søterritoriet, hvis denne skade er forvoldt af gods
transporteret som last i et skib registreret her i riget eller i en
anden konventionsstat eller, hvis der er tale om et uregistreret
skib, et skib, der er berettiget til at føre en
kontraherende stats flag, og
4) forholdsregler, der tages med henblik på
at afværge eller begrænse HNS-skade som nævnt i
nr. 1-3, uden hensyn til, hvor de nævnte forholdsregler er
truffet.
§ 228. For
krigsskibe eller andre skibe, som ejes eller benyttes af en stat,
og som på det tidspunkt, da HNS-skade indtræffer,
udelukkende anvendes i statsligt, ikkekommercielt øjemed,
finder dette kapitel ikke anvendelse. Dog finder §§
211-215 anvendelse i tilfælde, hvor der her i riget eller i
den danske eksklusive økonomiske zone er opstået
HNS-skade forårsaget af HNS-stoffer som nævnt i
§ 212, stk. 1, eller hvor der er truffet forholdsregler
med henblik på at afværge eller begrænse
sådan skade, uden hensyn til, hvor de nævnte
forholdsregler er truffet.
Stk. 2. Endvidere finder de i stk. 1
nævnte bestemmelser anvendelse på danske statsskibe,
hvis anden HNS-skade end skade på grund af forurening af
miljøet, jf. § 211, stk. 2, nr. 3, alene er
opstået uden for en stats territorium, herunder
søterritoriet, eller forholdsregler er truffet med henblik
på at afværge eller begrænse HNS-skade på
sådant område, uden hensyn til, hvor de nævnte
forholdsregler er truffet.
§ 229.
Bestemmelserne i dette kapitel finder ikke anvendelse,
såfremt dette ville stride mod Danmarks
konventionsmæssige forpligtelser over for stater, som ikke
har tilsluttet sig HNS-konventionen.«
31. Efter kapitel 11
indsættes:
»Kapitel 11 a
Om forsikring af skibe optaget i et
dansk bareboatregister
§ 229 a. For
skibe, der er optaget i bareboatregisteret i medfør af
§ 22, stk. 1, eller §11 a, stk. 1, i lov om Dansk
Internationalt Skibsregister, gælder nærværende
lovs regler om forsikringspligt og certifikater, herunder
bestemmelser om erstatningsansvar for skader forvoldt af
sådanne skibe.
Stk. 2. Bareboatbefragteren påser og
indestår for, at pligten til at have en godkendt forsikring
eller anden garanti til dækning af ansvar i medfør af
denne lov overholdes. Bareboatbefragteren er ansvarlig for
følgerne af, at dette ikke er opfyldt.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
forsikringspligt og certifikater i medfør af denne lovs
bestemmelser om erstatningsansvar for skader forvoldt af
sådanne skibe, herunder konsekvenserne af en manglende
forsikring.«
32. I § 231,
stk. 1, ændres »§§ 177, 183 og
195« til: »§§ 177, 195 og 217«.
33. I § 232,
stk. 1 , udgår
»eller § 183«, »henholdsvis« og
» og § 184«.
34. I § 232,
stk. 2 ,
indsættes som 2 pkt.:
»En begrænsningsfond efter §
217 skal svare til begrænsningsbeløbet efter §
215.«
35. I § 234,
stk. 2 , udgår
»eller § 183«.
36. I § 235,
stk. 1 , og §
244, stk. 1, udgår », 183«.
37. I § 280,
stk. 1, 2. pkt., og § 422, stk. 5 , ændres »§
505« til: »§ 152, stk. 2«.
38. I § 502,
stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 191, 206,
stk. 2, eller 207« til: »§§ 183, 190 b og
191, § 206, stk. 2, eller § 207«, og
2. pkt. affattes således:
»Forældelsesfristen
vedrørende krav mod 1992-fonden eller den supplerende fond
afbrydes foruden ved retsskridt i medfør af § 204, stk.
6.«
39. § 502,
stk. 2, affattes således:
» Stk. 2. Dog kan
krav ikke i noget tilfælde rejses, når der er
forløbet 6 år fra den dag, på hvilken den
hændelse opstod, som forårsagede den nævnte
begivenhed. Forvoldes skaden eller udgifterne ved en række
hændelser, der har samme oprindelse, regnes
6-års-fristen fra den første af disse
hændelser.«
40. Efter § 502
indsættes:
» § 503.
Krav for skade eller udgifter af den art, som er nævnt i
§§ 211 eller 228, eller om erstatning eller refusion fra
HNS-fonden forældes, såfremt der ikke er anlagt sag
inden 3 år regnet fra den dag, hvor den skadelidte blev
bekendt med eller med rimelighed burde have været bekendt med
skaden eller udgifterne. Forældelsesfristen vedrørende
krav mod HNS-fonden afbrydes tillige ved retsskridt i medfør
af § 225, stk. 6.
Stk. 2. Krav kan ikke i noget
tilfælde rejses, når der er forløbet 10 år
fra den dag, på hvilken den hændelse opstod, som
forårsagede den nævnte begivenhed. Forvoldes skaden
eller udgifterne ved en række hændelser, der har samme
oprindelse, regnes 10-års-fristen fra den første af
disse hændelser.«
41. Kapitel
20 ophæves.
42. I § 514 b,
stk. 1, indsættes efter »§ 202« :
»og § 223« og efter »§ 202, stk.
4,« : »§ 223, stk. 4,«.
§ 2
Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden og kan
herunder fastsætte, at loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for disse landsdele med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.