Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 220
Offentligt
1887734_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
oim @oim.dk
Sagsnr.
2018 - 2091
Doknr.
530944
Dato
01-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 220) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 2:
”V il ministeren redegøre for, i hv ilken grad kommunerne bevarer den samme
juridiske forpligtelse i forhold til v urdering af borgere på ledighedsydelse, hvorvidt
borgere har samme rettigheder i forhold til en v urdering, og hvorledes der sker
ændringer i kommunens forpligtelser og borgerens r ettigheder, når kommunerne i
frikommunenetværket fritages for at lav e en revurdering, når en fleksjobvisiteret
person har modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 1 8
måneder, og dette i stedet skal ske under kontaktforløbet?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:
”Der sker ikke ændringer i den fleksjobvisiteredes rettigheder. I forhold til kommu-
nernes forpligtelser bemærkes, at v urderingen af om den fleksjobvisiterede fortsat
opfy lder betingelserne for fleksjob, skal ske på samme grundlag som efter de gældende
regler.
Efter forsøgsbestemmelsen er der ikke fastsat nærmere regler for opfølgningen i fo r-
hold til v urderingen af, om en fleksjobvisiteret fortsat opfylder betingelserne for flek s-
job, men kommunerne skal i forbindelse med den løbende v urdering v urdere, hvilke
indsatser ledighedsydelsesmodtageren eventuelt skal deltage i, for at få bedre muli g-
hed for at bliv e ansat i et fleksjob. Kommunen skal endv idere følge op på, om den
fleksjobv isiteredes arbejdsevne har ændret sig, og om den pågældendes ressourcer
samt mulighederne for at anv ende disse er ændret. Dette skal ske i samarbejde med
den fleksjobv isiterede, og skal indeholde den fleksjobvisiteredes egen opfattelse af
forholdene.
Dette sv arer til de gældende krav i § 7 3 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt §
7 4 c i lov om aktiv socialpolitik.
Dog stilles der ikke krav om, at kommunerne skal anvende tilbud efter kapitel 1 0 og 11
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats v ed revurderingen, samt at kommunern e skal
udarbejde de redegørelser, der stilles krav om i § 7 4 c i lov om aktiv socialpolitik, dv s.
en redegørelse for:
1. At der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats,
L 220 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, i hvilken grad kommunerne bevarer den samme juridiske forpligtelse i forhold til vurdering af borgere på ledighedsydelse, hvorvidt borgere har samme rettigheder i forhold til en vurdering, og hvorledes der sker ændringer i kommunens forpligtelser og borgerens rettigheder, når kommunerne i frikommunenetværket fritages for at lave en revurdering, når en fleksjobvisiteret person har modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder, og dette i stedet skal ske under kontaktforløbet, til økonomi- og indenrigsministeren
1887734_0002.png
2. Den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem,
som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen op-
fattelse af forholdene,
3. Hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og
4. At det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtids-
pension.”
Jeg kan henholde mig til det af beskæftigelsesministeriet oplyste.
Med v enlig hilsen
Sim on Em il Ammitzbøll-Bille
2