Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 153
Offentligt
1894484_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2018
2018-2652
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 7. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på baggrund af et brev til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget fra
Kristian Wendelboe og Jacob Bundsgaard på vegne af Kommunernes Lands-
forening (KL).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. maj 2018 fra KL, jf. L 153 -
bilag 4.
Svar:
Formålet med lovforslaget er at give bygningsmyndighederne i landets kom-
muner større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af deres arbejde. Det skal ske ved at
give kommunalbestyrelsen mulighed for at henlægge visse myndighedsopgaver
om brandforhold efter byggeloven til de lokale beredskaber.
Siden januar 2016 har de fleste beredskaber været organiseret i såkaldte § 60-
selskaber. Disse selskaber er ejet af kommunerne, men er ikke længere en di-
rekte del af kommunen. Det betyder, at kommunalbestyrelsen ikke uden lov-
hjemmel kan henlægge myndighedsopgaver til beredskaberne. En sådan
hjemmel findes ikke i byggeloven i dag.
Som reglerne er i dag, kan der derfor i praksis opstå situationer, hvor bered-
skaberne i deres virke som brandmyndighed ikke har hjemmel til at håndtere
akutte problemstillinger og ulovlige forhold, der er reguleret i byggeloven.
Jeg har noteret mig i høringen over lovforslaget, at byggebranchen ikke ønsker,
at kommunerne kan overføre mere end den nødvendige del af byggesagsbe-
handlingen til beredskaberne. Konkret har DI Byg, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Dansk byggeri, Forening for Rådgivende ingeniører (FRI) og Dansk Er-
hverv i deres samlede høringssvar udtrykt bekymring for, at den i høringen
foreslåede mulighed for uddelegering af kompetence til beredskaberne var for
omfattende.
For at imødekomme branchens bekymring er der derfor efter høringen foreta-
get følgende ændringer i lovforslaget:
L 153 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-18 fra KL, til transport-, bygnings- og boligministeren
1894484_0002.png
Det er præciseret, at kommunalbestyrelsens eksisterende tilsynsforplig-
tigelse efter byggeloven ikke udvides med lovforslaget.
Det er præciseret, at kommunalbestyrelsen i aftalen om henlæggelse af
myndighedsbeføjelser skal definere, i hvilke situationer det fælleskom-
munale beredskab kan træffe afgørelser om brandsikkerhedsmæssige
forhold efter byggeloven.
Det er præciseret, at det ansvar og de pligter, der påhviler kommunal-
bestyrelsen som bygningsmyndighed, tillige vil påhvile de fælleskom-
munale beredskaber ved henlæggelse af beføjelser til dem.
Det er præciseret, at hjemlen alene omfatter situationer, hvor der er en
akut brandsikkerhedsmæssig risiko til stede, dvs. hvor kommunalbesty-
relsen ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse
om det ulovlige brandsikkerhedsmæssige forhold.
Side 2/2
Forslaget tager i sin nuværende form hensyn til kommuner og beredskabers
ønske om øget fleksibilitet i sagsbehandlingen og afspejler samtidig erhvervets
ønske om, at beredskaberne kun ved akutte forhold skal kunne træffe afgørelse
efter byggeloven.
I en almindelig behandling af en byggesag er der således ikke et sikkerheds-
mæssigt behov for på stedet at kunne træffe afgørelse om konkrete forhold.
Derfor mener jeg ikke, at der er behov for, at kommunerne kan henlægge andre
end de akutte dele af myndighedsudøvelsen til de lokale beredskaber.
I henvendelsen fra KL nævnes det, at der ved gennemførelse af brandsyn kan
være en uhensigtsmæssig administrativ proces, når det er beredskaberne, som
skal lave indberetning om brandsikkerhedsmæssige problemer, men det der-
imod er kommunalbestyrelsen, som træffer afgørelse og foretager partshøring.
De generelle regler om brandsyn hører under beredskabslovgivningen, og jeg
mener derfor ikke, at det er hensigtsmæssigt at drøfte eventuelle administrative
udfordringer herved i regi af ændring af byggeloven, som specifikt omhandler
ulovlige brandmæssige forhold efter byggelovgivningen.
Afslutningsvis kan det bemærkes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som op-
følgning på lovforslaget vil foretage en evaluering af ændringen, hvor der bl.a.
ses på, hvordan bestemmelsen er blevet anvendt i praksis.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen