Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 7 Bilag 19
Offentligt
1733642_0001.png
&OJJ
Til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Jeg har med interesse fulgt behandlingen af forslag til Lov om Haagerkonventionen af 2007, og har
hermed tre opfølgende spørgsmål til udvalget:
Spml, om gyldighedsområdet af Ordre Public:
Er Ordre Public gyldig for sager afgjort i EU-lande efter Juni 2011 under
underholdspligtforordningen, og hvis ia er dette efter samme principper som fremsat i
bemærkningerne til § 2 i ændringsforslag II af 27. januar 2017?
Spm2, om ordlyden i relation til “høje bidrag” i den afgivne betænking:
I betænkningen præsiceres Ordre Public i relation til høje bidrag påfølgende vis:
“Danske myndigheder vil kunne nægte at anerkende og
fuidbyrde en udenlandsk bidragsafgørelse under henvisning
til ordre public, hvis der er fastsat et meget højt bidrag, uden
at der ved afgørelsen er foretaget en vurdering af bidragsbe
talerens økonomiske forhold.”
og.
“Det vil således stride mod grundlæggende danske retsprincipper
at anerkende ogfuidbyrde en udenlandsk afgørelse, hvorved
et bidrag er fastsat meget højt, uden at der er foretaget en
vurdering af bidragsbetalerens økonomiske forhold”
Dette læses som at ordre public udelukkende gøres gældende, såfremt at der ikke har været en
vurdering.
Vil Ordre Public kunne gøres gældende, såfremt der i udlandet er fastsat et meget højt bidrag
uanset en vurdering af bidragbetalerens økonomiske forhold? Det erjo ikke et unormalt scenarie,
at et højt bidrag fastsættes efter udenlandsk vurdering, der foregår efter væsentligt andre
traditioner end de danske.
Spm3, om definitionen af “højt bidrag”
Hvad påtænker udvalget er definitionen på et udenlandsk krav om “højt bidrag”? Er dette såfremt
bidraget overstiger hvad en tilsvarende bidragsbetaler villie blive vurderet til efter danske
standarder, eller er det såfremt bidraget overstiger det danske normalbidrag? Tages
købekraftsparitet mellem landene med i dette kriterie?
Vh
Jesper Larsen