Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 7 Bilag 16
Offentligt
1727198_0001.png
København 27/2-2017
Til Folketinget Social- Indenrigs- og Børneudvalg
Vedr.: Forslag til lov om Haagerkonventionen af 2007.
Jeg henvender mig som borger til udvalget, da jeg med stor interesse har fulgt forslaget. Denne
interesse er dels baseret på et sagsforløb om udenlandske underholdsbidrag som jeg selv er en del
af, men især da jeg løbende er i kontakt med andre forældre med tilsvarende sager.
I korte træk er min egen situation at jeg er far til en dreng i Tyskland, som er resultatet af et 8-
dages forhold uden ægteskab. Jeg har aktivt og intenst søgt at få i rolle i hans liv, men dette er
systematisk blevet modarbejdet. Resultatet er at der ingen relation er i dag. Moderen til drengen
gik umiddelbart efter fødslen direkte, og uden ønske om anden dialog, i gang med at anlægge
retsag om underholdsbidrag til hende, samt børnebidrag for et samlet beløb i størrelsen 15.000kr
pr måned. Dette er helt inden for de normale Tyske rammer, og efter nuværende lovgivning vil
denne dom føre til rutinemæssig inddrivelse i Danmark uden begrænsning. Jeg mener det i høj
grad er den økonomiske gevinst, der har været motiverende for hendes aggressive fremfærd, og
dette skaber en ødelæggende situation for alle implicerede.
Jeg er derfor utrolig glad for at se udvalget indstille til at lade Ordre Public være regulerende for
anerkendelse af den type krav, hvad enten de er urimeligt høje, relateret til et bortført barn, eller
til understøttelse af andre personer end barnet.
Jeg har dog nogle væsentlige spørgsmål til udvalget omkring implementeringen af loven:
1) Gyldighed.
Den nuværende EU parallelaftale (underholdspligtforordningen) gælder for
domme om underhold i EU-lande efter juni 2011. Hvordan forventes ikrafttræden at se ud
for den ny lov om haagerkonventionen af 2007? Ophæves parallelaftalen, eller vil ordre
public kun gælde krav fra stater uden for EU?
a. Jeg bed især mærke i flg note “I forhold til EU-medlemsstaterne og de nordiske
lande vil konventionen i relation til anerkendelse og fuldbyrdelse vige for
henholdsvis underholdspligtforordningen og Den Nordiske
Inddrivelseskonvention. ”. Det læser jeg med bekymring som at Ordre Public
ikke
gælder for EU-lande.
b. Urimeligt høje krav, krav ifm bortførte børn og underholdskrav til andre personer
end barnet er i meget stor grad et problem mellem EU-lande i dag, og jeg kender
personligt til flere sådanne sager.
2) Definition.
Hvordan vil “Urimeligt høje underholdskrav” via Ordre Public være defineret i
praksis? Som værende beløb højere end det danske normalbidrag, som normalbidrag med
tillæg, som et skøn fra gang til gang, eller træder ordre public først i kraft efter der er en
L 7 - 2016-17 - Bilag 16: Henvendelse af 27/2-17 fra Jesper Larsen
borger, der har ført en sag og der er afsagt dom i Danmark?
3) Retsstilling
I tilfælde af et fx Tysk underholdskrav, der ikke er anerkendt i Danmark, står jeg
så med stor tysk gæld. Kan det betyde at jeg kan blive arresteret hvis jeg rejser ind i
Tyskland, eller min bil bliver beslaglagt hvis den krydser grænsen? Helt konkret risikerer jeg
at skylde 400.000kr i Tyskland pga underholdskrav fra barnets mor, som næppe bliver
frafaldet uanset om det er anerkendt i Danmark.
4) Omfang.
I en Tysk underholdssag, der drejer sig om et krav, der ikke vil være anerkendt i
Danmark ihht ordre public, står jeg til meget store bøder hvis ikke jeg møder personligt i
retten (1.000 EUR pr gang). Vil disse bøder også være omfattet af konventionen og den
følgende ikke-anerkendelse?
Jeg vil gerne understrege at mine spørgsmål til udvalget ikke er med henblik på personlig afklaring,
men tager udgangspunkt i eget eksempel for at belyse generelle problemstillinger. Jeg håber at
dette er til gavn for udvalgets arbejde, og stiller mig til rådighed for udvalgets medlemmer skulle
yderligere information være til gavn.
Vh
Jesper Larsen
[email protected]