Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 64 Bilag 2
Offentligt
1685591_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v.
(Konsekvensrettelser af anmeldelsesfristen til RUT-
registret m.m.)
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Følgende høringsberettigede organisationer og myndigheder har afgivet hørings-
svar:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),
Danske Regioner, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Lands-
organisationen i Danmark (LO), KL, Ledernes Hovedorganisation og Datatilsynet.
Derudover har følgende organisationer haft lovudkastet i høring, men har ikke af-
givet høringssvar:
Beskæftigelsesrådet, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte (KTO), Sundhedskartellet, Akademikerne (AC), Central-
organisationernes Fællesudvalg (CFU), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Business
Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Finansforbundet, Det Faglige Hus, Frie
Funktionærer, Advokatrådet, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening.
Organisationernes bemærkninger til lovforslaget om ændring af udstatione-
ringsloven:
Generelt
26. oktober 2016
J.nr. 2016-6154
SAT
DA
bemærker, at lovforslagets § 1, nr. 3, er sprogligt uklart, og formoder således,
at ”den udstationerede lønmodtager” i § 7 b, stk. 1, nr. 3,skal ændres til ”lønmodta-
geren”.
FA
foreslår, at lovforslagets § 1, nr. 3 omformuleres til i § 7 b, stk. 1, nr. 3 ændres
”den udstationerede lønmodtager” til ”lønmodtageren”.
FA
opfordrer til, at der udarbejdes en konsolideret lovbekendtgørelse snarest. Den
nuværende lovbekendtgørelse nr. 342 af 3. april 2014, sammen med ændringslove-
ne nr. 175 af 24. februar 2015, og nr. 626 af 8. juni 2016, findes vanskelig at læse i
sammenhæng. Det vurderes, at nuværende ændringsforslag ikke retter op på dette.
FA
kommenterer på, opsætningen i § 10 a. FA bemærker, at paragraffens numme-
rering står i almindelig skrift i umiddelbar forlængelse af § 10, således at § 10 a sy-
nes at indgå i § 10 og ikke udgør en selvstændig paragraf.
Danske Regioner, FTF, KL, Ledernes Hovedorganisation og LO
har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet
oplyser, at lovforslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Data-
tilsynet forudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagttaget i forbin-
L 64 - 2016-17 - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
delse med de behandlinger af personoplysninger, der vil ske som følge af lov-
forslagets bestemmelser.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
I forhold til lovforslagets § 1, nr. 3, kan det oplyses, at virksomheder med ansatte,
der er omfattet af anmeldelsespligten til RUT-registret med introduktionen af den
nye kategori ikke nødvendigvis er udstationerende.
I forlængelse af DA og FA’s høringssvar omformuleres § 7 b, stk. 1, nr. 3, for at
fremme sproglig klarhed.
I forhold til behovet for en konsolideret lovbekendtgørelse bemærkes det, at Be-
skæftigelsesministeriet er opmærksom på dette. Der er imidlertid endnu ikke udar-
bejdet en lovbekendtgørelse, idet en del af de bestemmelser, der blev vedtaget med
lov nr. 626 af 8. juni 2016, endnu ikke er trådt i kraft. Bestemmelserne forventes at
blive sat i kraft ved bekendtgørelse hhv. den 15. november 2016 og den 6. januar
2017.
Lovbekendtgørelsen vil blive udarbejdet snarest herefter, og opmærkningen af § 10
a vil blive rettet i den forbindelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
DA
undrer sig over, at lovforslaget vurderes at have økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet i lyset af, at det var vurderingen ved fremsættelsen
af L 178, at dette lovforslag ikke havde.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslaget har været i høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering.
De vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for er-
hvervslivet i Danmark.
Lovforslagets afsnit om økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet er ændret i overensstemmelse med Erhvervsstyrelsens høringssvar.
2