Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 117 Bilag 7
Offentligt
1733622_0001.png
Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den [21. marts 2017]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om videnskabelig uredelighed m.v.
[af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2017 og var til
1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 26. oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UFU alm. del – bilag 20. Den 25. januar 2017 sendte uddan-
nelses- og forskningsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
to skriftlige henvendelser fra Thorkild Ingvor Arrild Søren-
sen.
Uddannelses- og forskningsministeren har over for ud-
valget kommenteret den første skriftlige henvendelse til ud-
valget. Udvalget forventer, at modtage ministerens kom-
mentar på den anden henvendelse inden 2. behandling.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 2
1)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Loven finder endvidere anvendelse på sager om
videnskabelig uredelighed i privatfinansieret forskning, som
ikke er omfattet af stk. 1, hvis den private virksomhed e.l.,
der har udført forskningen, giver samtykke til behandlingen
af sagen.«
[Samtykke til behandling af sager om videnskabelig urede-
lighed i rent privat forskning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det fremsatte lovforslag skal loven finde anvendelse
på sager, der vedrører forskning udført med hel eller delvis
offentlig dansk støtte, og sager, der vedrører forskning ud-
ført ved en offentlig dansk forskningsinstitution. Er disse
DokumentId
Journalnummer
L 117 - 2016-17 - Bilag 7: Udkast til betænkning
1733622_0002.png
2
betingelser opfyldt, vil også forskning med privat finansie-
ring være omfattet af loven. Andre tilfælde med rent privat-
finansieret forskning vil derimod ikke være omfattet af lo-
ven.
Det fremgår i dag af § 31, stk. 2, i lov om forskningsråd-
givning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 365 af 10. april 2014,
at for så vidt angår videnskabelige produkter udarbejdet i
privat regi kan Udvalgene vedrørende Videnskabelig Urede-
lighed (herefter UVVU) alene behandle sagen, hvis den pri-
vate virksomhed e.l. har ønsket at være omfattet af udvalge-
nes kompetence eller ønsker at medvirke til sagens oplys-
ning. Også rent privatfinansieret forskning kan således i dag
behandles af UVVU under disse betingelser.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at fastholde
en mulighed for, at også Nævnet for Videnskabelig Urede-
lighed kan behandle sager om videnskabelig uredelighed i
rent privatfinansieret forskning, hvis den private virksomhed
e.l., der har udført forskningen, giver samtykke til behand-
lingen. Kravet om samtykke fra den private virksomhed e.l.
skal bl.a. ses i lyset af, at private ikke er underlagt samme
offentligretlige regler som offentlige forskningsinstitutioner,
som bl.a. indebærer en pligt for institutionerne til at bistå
med en eventuel sags oplysning. Når der gives et samtykke
inden sagens behandling fra den private virksomhed e.l., lig-
ger i dette også et tilsagn om at bidrage til sagens oplysning
med henblik på, at nævnet kan træffe afgørelse i sagen.
Samtidig undgås det, at der anvendes ressourcer på at iværk-
sætte en sagsbehandling, der ikke kan føre til en afgørelse
fra nævnet pga. eventuel manglende medvirken fra den pri-
vate virksomhed e.l.
Det foreslås, at bestemmelsen alene finder anvendelse på
sager, der ikke er omfattet af lovforslagets § 2, nr. 1 og 2.
Baggrunden herfor er, at der kan være sager om videnskabe-
lig uredelighed, som indeholder privat finansiering, og som
allerede vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområ-
de efter lovforslagets § 2, nr. 1 og 2. Som eksempel kan
nævnes et i øvrigt privatfinansieret forskningsprojekt, som
har deltagelse af forskere ansat ved en offentlig dansk forsk-
ningsinstitution, eller hvor en offentlig dansk forskningsin-
stitutions faciliteter anvendes.
Med bestemmelsen foreslås det, at der skal foreligge et
samtykke fra den private virksomhed e.l., som har udført
forskningen, før Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan
behandle sagen efter loven. Herved sigtes til, at det vil være
den juridiske person (virksomheden, en privat fond, organi-
sation, institution o.l.), der har udført forskningen, som kan
give samtykke til sagens behandling. Det er således ikke et
krav, at der foreligger et samtykke fra den konkrete medar-
bejder, forsker e.l., som har udført forskningen ved den juri-
diske person. Det bemærkes imidlertid, at bestemmelsen og-
så åbner mulighed for, at såfremt der ikke er en juridisk per-
son involveret i sagen, eksempelvis ved at en privat person
for egne midler har finansieret og udført forskningen, kan
den private person give samtykke til behandlingen af sagen.
Det bemærkes, at der i sager omfattet af bestemmelsen
ikke vil være en offentlig dansk forskningsinstitution, hvor
forskningen er udført, og hvortil anmeldelse af sagen kan
indgives, jf. lovforslagets § 10, stk. 1. Anmeldelse af sager
omfattet af den foreslåede bestemmelse skal derfor indgives
direkte til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed, jf. lovfor-
slagets § 10, stk. 2.
Det bemærkes, at eventuelle øgede udgifter for det of-
fentlige til behandling af sager efter den foreslåede ordning,
sammenholdt med det fremsatte lovforslag, i lyset af omfan-
get af hidtidige sager vurderes at være begrænsede.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Tilde Bork (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Anni Matthiesen (V) Hans Andersen (V) Bertel Haarder (V) Louise Schack Elholm (V)
Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Villum Christensen (LA) Henrik Dahl (LA)
nfmd.
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S)
fmd.
Kirsten Brosbøl (S)
Rasmus Prehn (S) Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Lotte Rod (RV) Bruno Jerup (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 117 - 2016-17 - Bilag 7: Udkast til betænkning
1733622_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 117
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 28/1-17 fra Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Henvendelse af 27/2-17 fra Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 117
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor privatfinansieret forskning fremadrettet ikke kan be-
handles i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens indstilling overfor at privatfinansieret forskning
kan behandles Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed mod
et evt. gebyr, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan privatfinansieret forskning skal blive renset, hvis
lovforslaget kun finder anvendelse på sager, der vedrører forskning
udført med offentlig støtte, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor privatfinansieret, udenlandsk finansieret herunder
også EU-finansieret forskning ikke er medtaget i lovforslaget, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel af forskningen på offentlige forskningsin-
stitutioner der er privatfinansieret og/eller udenlandsk finansieret, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, begrundelse for at indskrive i selve lovforslagets tekst hvad
videnskabelig uredelighed ikke omfatter, til uddannelses- og forsk-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er hensigtsmæssigt, at UVVU kan afvise at realitetsbe-
handle sager, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om grunden til, at der ikke er en indbygget ankeinstans i §18, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/1-17 fra Thorkild Ingvor
Arrild Sørensen, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 27/2-17 fra Thorkild Søren-
sen, til uddannelses- og forskningsministeren, [og ministerens svar
herpå ]
2
3
4
5
6
7
8
9
10