Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 114
Offentligt
1717011_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 30. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 24 til L 114, forslag til folketingsbeslutning
om Forslag til lov om ændring af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om
miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og forskellige andre
love (Ny regulering af husdyrbrug m.v. og indførelse af generelle regler for anvendelse af gødning på
arealer og for husdyrbrug m.v. som udmøntning af dele af fødevare- og landbrugspakken samt
ændringer som følge af VVM-direktivet m.v.), stillet den 27. januar 2017 af Miljø- og
Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 24 til L 114
”Hvad viser den samlede samfundsøkonomiske beregning af forslaget, og hvad er de eksterne
omkostninger for sundhed, klima, miljø og natur?”
Svar
I relation til de samfundsøkonomiske konsekvenser, har lovforslaget økonomiske konsekvenser for
erhverv, borgere og den offentlige sektor.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser af ny husdyrregulering vurderes samlet set at medføre gevinster
for dansk landbrug. Der vil dog være forskydninger i forhold til i dag. De økonomiske konsekvenser for
erhvervet, herunder de administrative konsekvenser, er beskrevet nærmere i afsnit 7 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Omkostninger til at kompensere husdyrbrug, som pålægges rådighedsindskrænkninger (typisk
dyrkningsaftaler) i medfør af kommunernes indsatsplaner for sikring af drikkevandet og almene
vandforsyninger ift. udvaskning fra organisk gødning, vil blive finansieret af vandværkerne.
Vandværkerne forventes dog at videreføre denne omkostning til forbrugerne (herunder borgerne).
Omfanget af de øgede omkostninger i forbindelse med rådighedsindskrænkninger er behæftet med
stor usikkerhed men skønnes til 2-4 mio. kr. årligt.
Der vil være statslige udgifter forbundet med lovforslaget. En række af disse er finansieret med ca. 56
mio. kr. i 2016-19 i regi af Fødevare- og landbrugspakken. For så vidt angår administrative opgaver
forventes lovforslaget samlet set at medføre en nettobesparelse for kommunerne. De administrative
følger for kommunerne er beskrevet i afsnit 6.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I forhold til miljø og natur vurderer Miljøstyrelsen, at beskyttelsesniveauet som følge af lovforslaget
overordnet set blive opretholdt. Der henvises i den forbindelse i øvrigt til besvarelsen af spørgsmålene
18, 19, 20, 22, 28, 29, 30, 31, 38, 41 og 44.
For så vidt angår eksterne omkostninger for sundhed, der kan have relation til en række
miljøbeskyttelsesparametre, som f.eks. tab af ammoniak og beskyttelsen af drikkevand, er der ikke
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 114 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvad den samlede samfundsøkonomiske beregning af forslaget viser, og hvad er de eksterne omkostninger for sundhed, klima, miljø og natur, til miljø- og fødevareministeren
grundlag for at antage, at lovforslaget medfører særlige negative konsekvenser. Der henvises endvidere
til besvarelsen af spørgsmål 26.
I relation til klimamæssige omkostninger, er det estimeret at indførslen af et nyt system for
miljøgodkendelse- og tilladelser for husdyrproduktion gennem stipladsmodellen medfører en
meromkostning på ca. 0,5 mio. kr. årligt. Omkostningen er beregnet på baggrund af Aarhus
Universitets vurdering af de klimamæssige konsekvenser ved stipladsmodellen og Energistyrelsens
anbefaling om priser på CO2. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 25.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2