Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 114 Bilag 3
Offentligt
1711705_0001.png
Ny husdyrregulering
Teknisk gennemgang – Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
12. januar 2017
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0002.png
Indhold
Formål og baggrund
Ny generel husdyrarealregulering
Ny regulering af anlæg til husdyrproduktion
Konsekvenser af lovændringen
2 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0003.png
Den nye husdyrregulerings formål
Forenkle godkendelsessystemet
Reducere sagsbehandlingstid og mindske den
løbende administration
Mere fleksibilitet og frihed til erhvervet
Overordnet opretholde samme niveau for
miljøbeskyttelsen
3 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0004.png
2011
Husdyrregulerings
Udvalget
Lovforslagets hovedelementer
Anlæg: Fortsat i miljøgodkendelser
- Emissionsbaseret regulering
(stipladsmodellen)
- Ny tilladelsesordning: Flere
generelle regler, færre vilkår
- Ændringer i VVM-direktiv (screening
på 90 dage)
Administrativ
omlægning
Arealer: Overgår fra miljøgodkendelser
til generelle regler
- Forenkling gennem generel regulering
af husdyrgødning via
gødningsregnskabet og
bekendtgørelser
2013
Natur- og Landbrugs-
kommissionen
Husdyr-
anlægsregulering
2013 og 2014
Vækstplaner
2015
Aftale om
Fødevare- og
Landbrugspakke
Husdyr-
arealregulering
Anvendelse af husdyrgødning
- Hævede harmonikrav og ny
fosforregulering
- Både husdyrgødning og anden
organisk gødning
4 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0005.png
Markarealer der modtager organisk gødning
Organisk gødning medfører højere belastning med
kvælstof og fosfor end handelsgødning
Generel regulering
Erstatter reguleringen af udbringningsarealerne i godkendelser /
tilladelser
Skal håndtere de miljømæssige konsekvenser bl.a. af hensyn til VVM-
direktivet og habitatdirektivet
Regulering af kvælstof og fosfor understøttes via
gødningsregnskaberne på bedriftsniveau
Andre arealkrav (ammoniak, fosforerosion og zink) reguleres på
markniveau og underlægges kommunalt tilsyn
5 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0006.png
Efterafgrødemodel
Vilkår
om efterafgrøder udgår af husdyrgodkendelser og tilføjes i tilknytning til
gødningsregnskabet. Alle
bedrifter, der anvender organisk gødning omfattes - også dem uden
husdyrgodkendelse
Husdyrefterafgrøderne udlægges i oplande til Natura 2000-områder med stigende
anvendelse af organisk gødning (habitatdirektivet) og fra 2018 også i kystvandoplande med
indsatsbehov (vandrammedirektivet).
Husdyrefterafgrøderne målrettes ikke længere NFI-områder (drikkevand)
Drikkevandsbeskyttelsen overgår fuldt ud til de kommunale indsatsplaner, hvor det er muligt at
målrette beskyttelsen.
Ca. samme antal hektar efterafgrøder lægges ud før og nu –
dermed omtrent samme indsats
Efterafgrøder kan veksles til gældende alternativer herunder kvotesænkning
6 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0007.png
Fosforlofter - Begrænsning af fosforoverskuddet på den enkelte
landbrugsbedrift
Fosforlofterne stiller krav til størrelsen af bedriftens udbringningsarealer.
Dette svarer til
harmonireglerne, som i dag sammen med evt. vilkår om fosfor begrænser mængden af
udbragt fosfor.
Der fastsættes generelle fosforlofter i hele landet og skærpede fosforlofter i ca. en
fjerdedel af landet.
De skærpede fosforlofter indføres fra 2018 og fastsættes på baggrund af
vand- og natura 2000-planlægningen.
Fosforloftet afhænger af gødningstypen.
Med de generelle lofter vil det således i 2017-
2022 normalt være muligt at udbringe tæt på 170 kg N pr. ha fra slagtesvinegødning selv
uden en eventuel fodertilpasning, hvilket giver mulighed for at udnytte det hævede
harmonikrav tilnærmelsesvist fuldt ud.
Fosforlofterne kan hæves ved brug af målinger – fosforprøver.
Ved fosfortal under 4,0
kan bedriften hæve sit fosforloft.
Der kan anvendes fodertilpasning til at overholde fosforlofterne
7 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0008.png
Fosfortab ved erosion
Pligt til forebyggende foranstaltninger ved udbringning
af organisk gødning på arealer med risiko for erosion.
Pligt til kommunale påbud ved konstateret erosion (dog
ikke 20 års-hændelser).
1. Ingen jordbearbejdning i efteråret (ingen vintersæd)
2. Overvintrende efterafgrøder i en zone langs vandmiljøet
3. Permanent græs langs vandmiljøet (i begrænset og
meget målrettet område)
4. Etablering af mindre konturvolde oppe i terrænet
Kommunerne forpligtes til at føre et passende antal
tilsyn målrettet erosion af jord til vandmiljøet.
8 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0009.png
Nye generelle krav til zink
Nye generelle regler afløser den nuværende praksis,
hvor produktresumérne for anvendelsen af medicinsk
zink håndteres i tilladelserne/godkendelserne.
Særlige krav til hvor meget husdyrgødning fra behandlede
smågrise der må udbringes
Krav ift. sandholdige jorde.
Krav knyttet til beholdere med husdyrgødning, herunder
afstandskrav til vandmiljøet.
Reglerne bortfalder ved et evt. forbud mod medicinsk
zink.
9 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0010.png
Ammoniak fra udbringning af husdyrgødning
Inden for 20 meter til ammoniakfølsom natur (kategori 1- og visse
kategori 2-naturtyper) skal fast husdyrgødning nedbringes inden 6
timer, flydende husdyrgødning nedfældes eller forsures
Med kategori 2-natur menes højmoser og lobeliesøer. Det undersøges,
hvorvidt det er direktivnødvendigt, at overdrev og heder skal inddrages.
Implementering af EU-direktiver
Hvad angår udbringning af husdyrgødning og anden organisk gødning
afløses VVM-direktivets og habitat-direktivets konkrete vurderinger af
generelle regler med tærskelværdier. Dette skaber forenkling og ensartet
administation
Direktiverne rummer mulighed for denne omlægning, men det er ikke en
eksakt videnskab at sætte tærsklerne
Tærsklerne er udtryk for ministeriets bedste faglige vurderinger, men
det kan ikke udelukkes, at EU-domstolen ikke vil være enig
10 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0011.png
Regulering af anlæg til husdyrproduktion
Overgang til stipladsmodellen som følge af ny faglig viden:
Ammoniakemissionen afhænger mere af overfladearealet i stalde og
beholdere end antallet af dyr
Lugtemissionen vurderes mindst lige så godt ud fra produktionsarealet
som i den nuværende praksis (kg dyr på stald ad gangen)
Stipladsmodellen fokuserer derfor på produktionsarealet
Nyt datasæt med lugt- og ammoniakemissioner udregnet på baggrund af
produktionsarealet. Tager højde for BAT (bedste tilgængelige teknikker)
og lugt
Kommunen fastsætter vilkår om virkemidler, miljøteknologi mv. til
imødekommelse af krav
11 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0012.png
Regulering af anlæg til husdyrproduktion
Ny frist for realisering af projektet:
Godkendelse/tilladelse bortfalder først efter 6 år. Dvs. 6 år til
gennemførelse af projektet
Reglerne om bortfald efter realiseringen ændres:
Produktionsret bevares så længe 25 % af produktionsarealet
udnyttes driftsmæssigt
Mere direktivnære regler om revurdering:
Husdyrbrug, der bliver godkendt efter de nye regler, vil kun blive
omfattet af løbende revurdering, hvis de er omfattet af IE-direktivet
12 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0013.png
Regulering af anlæg til husdyrproduktion
Målet er mindre administration og større fleksibilitet for erhvervet.
Miljøbeskyttelsesniveauet fastholdes:
Lugt – af hensyn til naboerne
Ammoniak – af hensyn til natur, miljø og sundhed. Der udarbejdes et
beslutningsgrundlag som opfølgning på Aftale om naturpakken i
relation til afstandskravene til ammoniakfølsom natur.
Andre forhold - fluer, støj, landskab, støv, lys osv.
Lugt og ammoniak vil overvejende blive reguleret via generelle regler
mens de øvrige miljøpåvirkninger reguleres ved konkrete vurderinger
Der arbejdes dog på at erstatte flere konkrete vurderinger med generelle
regler med henblik på at forenkle og ensrette sagsbehandlingen
13 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering
L 114 - 2016-17 - Bilag 3: Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/1-17
1711705_0014.png
Konsekvenser af ny husdyrregulering
Kortere sagsbehandlingstid og mindre omfangsrige husdyrgodkendelser,
fordi
arealdelen af husdyrgodkendelserne udgår og regulering af anlægget forenkles
• Mellemstore husdyrbrug løftes
ud af godkendelsesordningen og over i en mere simpel
tilladelsesordning
med øget brug af generelle regler med miljøkrav i stedet for konkrete
vurderinger.
Fleksibilitet
til at holde fuld staldudnyttelse til enhver tid og udbringe husdyrgødning på andre
arealer uden ny tilladelse eller godkendelse.
• Muligheder for at udbringe
mere gødning fra svin per hektar på kort sigt
(hævede
harmonikrav for områder uden skærpede fosforkrav.)
Efterafgrødekrav ved stigende husdyrtryk vil blive reguleret mere smidigt
og vil give
lempelser for bedrifter med eksisterende krav, uden at beskyttelsesniveauet ændres.
Samlet set væsentlige fordele, men også omfordeling af krav og derved nye og ændrede
krav til en del bedrifter
14 / Miljø- og Fødevareministeriet / Ny husdyrregulering