Skatteudvalget 2016-17
L 102
Offentligt
1711648_0001.png
16. januar 2017
J.nr. 16-1389754
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 102 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige, lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m. v. og lov om
kommunal ejendomsskat. (Overdragelse af inddrivelsesopgaven vedrørende fortrinsberet-
tigede kommunale fordringer til kommunerne).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 12. januar 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
L 102 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om debatten under 1. behandling af lovforslaget giver anledning til, at ministeren frem for at skære på SKATs økonomiske ramme vil finde en alternativ finansiering af det anførte merforbrug på 35 årsværk i kommunerne, stil skatteministeren
1711648_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om debatten under 1. behandling af lovforslaget giver
anledning til, at ministeren frem for at skære på SKATs økonomiske ramme vil finde en
alternativ finansiering af det anførte merforbrug på 35 årsværk i kommunerne.
Svar
Med lovforslaget overdrages dele af inddrivelsesopgaven fra SKAT til kommunerne.
Fremadrettet vil det således ikke længere være SKAT, men kommunerne, der løser opga-
ven med at inddrive de fortrinsberettigede kommunale fordringer, hvorfor de tilhørende
økonomiske ressourcer samtidig følger med opgaven fra SKAT til kommunerne. Det er
almindelig praksis, at ressourcerne følger opgaven, når en opgave flyttes fra én myndighed
til en anden.
Det skal dog bemærkes, at der er indgået en bred politisk aftale, ”Aftale om et nyt skatte-
væsen” af 18. november 2016, om en fælles forståelse om nødvendigheden af at opbygge
et nyt skattevæsen samt rammerne herfor. Heri forslås, at der – ud over de bevilgede
ekstra 315 årsværk afsat på FL16 – tilføres yderligere 350 nye medarbejdere til inddrivel-
sesområdet. De 350 nye årsværk vil ifølge planen som udgangspunkt indgå i oprydnings-
arbejdet (behandling af genoptagelsessager og validering af de gældsposter, hvor der er
tvivl om gyldighed) og siden til løsning af inddrivelsesopgaven. Den konkrete prioritering
og fordeling mellem eksisterende og nye medarbejdere til aktiviteterne på inddrivelsesom-
rådet vil blive foretaget i driften, hvor hensyn til den bedste varetagelse af oprydnings- og
inddrivelsesopgaverne, herunder opbygningen af en ny organisation i en selvstændig ind-
drivelsesstyrelse, vil indgå.
Det forventes, at det på et senere tidspunkt, når det nye it-inddrivelsessystem er fuldt
idriftsat frem mod 2019, når inddrivelseslovgivningen er forenklet, når nye effektive for-
retningsprocesser er etableret, samt når der er opnået et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag
for, hvor mange sagsbehandlingsressourcer der kræves for en effektiv drift, vil være rele-
vant at foretage en mere endelig vurdering af det nødvendige omfang af medarbejdere til
inddrivelsen. Men grundet disse strukturelle forhold vil en yderligere tilførsel af medar-
bejdere til inddrivelsesområdet på nuværende tidspunkt ikke bidrage nævneværdigt til at
nedbringe restancetilvæksten.
Side 2 af 2