Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
S 992
Offentligt
1624799_0001.png
25-04-2016
Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørbys skriftlige svar til medlem af Folke-
tinget Eva Kjer Hansen (V) på spørgsmål af 15. april 2016 (nr. S 991)
”Hvad er ministerens holdning til, at en elev fra Christiansfeld ikke kan blive optaget på gymnasiet i den
kommune, hvor han bor og har gået i skole, men sendes til nabokommunen, fordi rejsetiden vurderes
at være kortere?”
Svar:
Reglerne i optagelsesbekendtgørelsen om uddannelsesinstitutionernes kapacitet og fordeling af eleverne
har løbende givet anledning til mange overvejelser. Jeg har ikke lagt mig fast på en bestemt model eller
bestemte kriterier, og jeg er indstillet på, at spørgsmålet om kapacitet og elevfordeling kommer til at
indgå i de igangværende politiske forhandlinger om en ny gymnasiereform.
Ved den seneste ændring af optagelsesbekendtgørelsen i februar 2016 blev reglerne om kapacitetsfast-
sættelse ændret efter opfordring fra bl.a. Danske Gymnasier. Med ændringen fik fordelingsudvalgene
bedre rammer for at fastlægge den endelige kapacitet og dermed også for at gennemføre elevfordelin-
gen. Der har fra bl.a. Danske Gymnasier og fordelingsudvalgene været stor tilfredshed med disse æn-
dringer.
Bekendtgørelsen fra februar 2016 indebar også en ændring af det centrale kriterium for fordeling af
elever i de tilfælde, hvor en institution har flere førsteprioritetsansøgere, end det har kapacitet til at op-
tage. Fordelingskriteriet blev ændret fra et transporttidskriterium (transporttiden mellem ansøgerens
bopæl og institutionen) til et afstandskriterium (afstanden mellem ansøgerens bopæl og institutionen).
Formålet med ændringen var at skabe større gennemskuelighed for ansøgerne. Afstandskriteriet finder
anvendelse fra skoleåret 2017/2018.
Ændringen fra transporttidskriteriet til afstandskriteriet imødekommer ønsker fra både Danske Gymna-
sier, Danske Regioner og fordelingsudvalgene, og der er fra alle sider – også fra elevorganisationerne –
udtrykt tilfredshed med denne ændring.
Ud over ændring af reglerne om kapacitetsfastsættelse og elevfordeling skete der også efter ønske fra
både borgere, fordelingsudvalg og forskellige organisationer ændringer og justeringer vedrørende fx
ventelister og muligheden for at give forrang til ansøgere, der ikke på anden måde kan få en plads på en
institution inden for en rimelig geografisk afstand fra sin bopæl (normalt 60 minutter med offentlig
transport).
Det er en del af regeringens gymnasieudspil, at der skal være bedre tilbud til talentfulde elever. I den
sammenhæng kan det også være relevant at se på, om der skal tages særligt hensyn til talenter i forbin-
delse med elevfordelingen. Optagelsesbekendtgørelsen er på et tidligere tidspunkt blevet justeret, så
ansøgere, der er udpeget som eliteidrætsudøvere af fx en kommunal eliteidrætsorganisation, under visse
forudsætninger har mulighed for at blive optaget på bestemte institutioner.
S 992 - 2015-16 - Endeligt svar på S 992: Vil ministeren sørge for at tage hånd om de problemer, som unge studerende oplever i forbindelse med afstandskravene ved optagelse på gymnasiet?
2
Jeg er lydhør over for synspunkter og ønsker til eventuel justering af reglerne om kapacitetsfastsættelse
og kriterier for elevfordeling, og jeg er indstillet på at drøfte med de politiske partier, om der er anled-
ning til at ændre på disse regler, som led i de politiske forhandlinger om gymnasiereformen.
Ellen Trane Nørby