Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
S 969
Offentligt
1623790_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Sagsnr.
2016 - 3008
Doknr.
2091240
Dato
21-04-2016
MF Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har d.14.04.2016 stillet følgende §20 spørgsmål nr.
S 971 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 969:
”Vil ministeren redegøre for rimeligheden i, at kun 700 mennesker forventes at komme
i arbejde som konsekvens af kontanthjælpsloftet, mens 11.000 børn forventes at
komme til at leve under fattige vilkår?”
Begrundelse: Der henvises til AE-rådets analyse »Kontanthjælpsloftet sender 16.400
under fattigdomsgrænsen« af 12. april 2016
Svar:
Jeg mener ikke, at opgørelsen, der knytter sig til ”fattige vilkår”, er relevant i vurderin-
gen af kontanthjælpsloftet. Regeringen opererer således ikke med en økonomisk fat-
tigdomsgrænse.
Jeg vil dog gerne forholde mig til rimeligheden i kontanthjælpsloftet. Efter min opfattel-
se bidrager kontanthjælpsloftet til større rimelighed, fordi den økonomiske gevinst ved
at være i beskæftigelse styrkes for personer, hvor alternativet til et job vil være kon-
tanthjælp.
Man skal desuden hæfte sig ved, at der med indførelsen af kontanthjælpsloftet, som
led i Jobreform fase I, er taget en række konkrete hensyn til mennesker, som kun i
begrænset omfang har mulighed for at reagere på økonomiske incitamenter. Perso-
ner, hvis arbejdsevne er under udvikling i et ressourceforløb, er eksempelvis ikke om-
fattet af kontanthjælpsloftet. Et andet eksempel er, at boligstøtten til stærkt bevægel-
seshæmmede er undtaget for loftet.
Derfor er kontanthjælpsloftet både rimeligt og socialt afbalanceret.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann