Retsudvalget 2015-16
S 1136
Offentligt
1639543_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0033-0819
1961735
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1136, som medlem af Folke-
tinget Kenneth Kristensen Berth (DF) har stillet til justitsministeren den
17. maj 2016.
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 1136 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1136: Finder ministeren det tilfredsstillende, at Københavns Vestegns Politi fra 2014 til 2016 er blevet næsten en tredjedel langsommere til at rykke ud, når politiet bliver tilkaldt, og hvad agter ministeren at gøre for at forbedre responstiderne?
Spørgsmål nr. S 1136 fra medlem af Folketinget Kenneth Kristensen
Berth (DF):
”Finder ministeren det tilfredsstillende, at Københavns Vest-
egns Politi fra 2014 til 2016 er blevet næsten en tredjedel lang-
sommere til at rykke ud, når politiet bliver tilkaldt, og hvad ag-
ter ministeren at gøre for at forbedre responstiderne?”
Begrundelse:
”Spørgeren
henviser til omtale i adskillige regionale og lokale medier
såvel skrevne som æterbårne
hvoraf det har fremgået, at Københavns
Vestegns Politi på 2 år er blevet en tredjedel langsommere til at rykke ud,
når borgerne har brug for hjælp. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende,
at borgere, der bor i et område, der i forvejen er ganske hårdt plaget af
kriminalitet må opleve, at politiet ikke rykker ud til nødopkald så hurtigt
som tilfældet tidligere har været. Spørgeren efterlyser derfor ministerens
initiativer for at forbedre situationen.”
Svar:
Rigspolitiet har siden 2007 gennemført målinger af responstiderne, det vil
sige den tid, der går fra, at politiet modtager et hastende opkald via alarm-
112, til politiet er fremme på gernings- eller skadesstedet.
Rigspolitiet har udarbejdet en opgørelse over udviklingen i de gennemsnit-
lige responstider fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal 2016 for samtlige seks år-
sagskoder, der er målt
tider på siden 2007 (”Overfald/slagsmål”, ”husspek-
takler”, ”spirituskørsel”, ”røveri”, ”igangværende indbrud” og ”andet”).
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det af tekniske årsager ikke er mu-
ligt at sammenligne med responstiderne for 1. kvartal 2015, idet indførel-
sen af et nyt kommunikations- og positioneringssystem i politiets patrulje-
biler i 2014 medførte ukorrekte registreringer af køretøjernes ankomst til
gernings- eller skadesteder i perioden medio 2014 til udgangen af 2015.
Opgørelsen viser, at politiets gennemsnitlige responstider er steget fra 8
minutter og 27 sekunder i 2014 til 10 minutter og 20 sekunder i 1. kvartal
2016. Herudover kan det konstateres, at responstiden er steget i samtlige
politikredse bortset fra Midt- og Vestsjællands Politi og Bornholms Politi.
Det er Rigspolitiets vurdering, at stigningen i den gennemsnitlige respons-
tid først og fremmest skyldes, at flere politikredse har været nødt til at
overføre flere opgaver til beredskabet for at kunne håndtere de ekstraordi-
2
S 1136 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1136: Finder ministeren det tilfredsstillende, at Københavns Vestegns Politi fra 2014 til 2016 er blevet næsten en tredjedel langsommere til at rykke ud, når politiet bliver tilkaldt, og hvad agter ministeren at gøre for at forbedre responstiderne?
nære opgaver, som er tilkommet på baggrund af øget terrorberedskab og
indsatsen i grænseområderne. Herudover har det været nødvendigt for flere
politikredse at øge antallet af tilsyn, herunder eksempelvis i forhold til
flygtningecentre og rocker- og bandelokationer.
Det er selvsagt en beklagelig udvikling, da det er et væsentligt element for
borgernes tryghed, at politiet er hurtigt fremme, når borgerne har akut brug
for hjælp. Derfor har jeg også noteret mig, at Rigspolitiet løbende følger
udviklingen i de gennemsnitlige responstider med henblik på at sikre, at
stigningerne ikke bliver permanente.
Fastholdelsen af patruljeberedskabet er højt prioriteret i alle politikredse,
så borgernes grundlæggende tillid og tryghed til politiet fastholdes. Med
aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-19 tilføres
politiet heldigvis næsten 2 mia. kr. ekstra, og der er igangsat en række ini-
tiativer, der skal sikre så mange aktive betjente i tjeneste som muligt. Den
nuværende situation burde derfor afhjælpes, efterhånden som aftalen ud-
rulles.
3