Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 159
Offentligt
1629024_0001.png
Folketingets Lovsekretariat Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
4. maj 2016
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 159 stillet af udvalget den 25. april
2016 efter ønske fra Rune Lund (EL), Rasmus Nordqvist (ALT) og
Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der
indfører en produktneutral honorarmodel, hvor forbrugerne betaler et di-
rekte honorar for rådgivningen, og hvor honorarets størrelse er uaf-
hængigt af, hvilke værdipapirer forbrugeren ender med at placere sin op-
sparing i, jf. Forbrugerrådet Tænks forslag.
Svar:
Den af Forbrugerrådet Tænk foreslåede model, vil indebære et totalforbud
mod at modtage provisionsbetalinger og andre tredjepartsbetalinger ved
udøvelse af alle former for tjenesteydelser forbundet med værdipapirhan-
del.
Det er min opfattelse, at det af regeringen fremsatte lovforslag er udtryk
for en balanceret løsning, hvor alle investorer uanset formueforhold på
den ene side sikres adgang til personlig rådgivning, når de selv vil inve-
stere, og på den anden side ikke betaler for rådgivning de ikke får.
Et totalforbud vil indebære en risiko for, at særligt kunder med begrænse-
de midler fravælger rådgivningen og foretager investeringer, der ikke er
til deres eget bedste.
Indføres et totalforbud, vil der desuden kunne være en risiko for, at ban-
kerne alene vil tilbyde investeringsforeningsbeviser fra investeringsfor-
eninger, som banken har tætte forbindelser til og ikke tilbyde beviser fra
andre foreninger. Det vil være til skade for investorernes valgmuligheder.
Nedenfor er der som anmodet ydet teknisk bistand til et muligt ændrings-
forslag, som indfører et totalforbud mod at modtage provisioner m.v. for
banker, realkreditinstitutter, fondsmæglere, investeringsforvaltningssel-
skaber og forvaltere af alternative investeringsfonde, når disse virksom-
heder udøver investeringsrådgivning eller andre aktiviteter i forbindelse
med handel med værdipapirer.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 159 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der indfører en produktneutral honorarmodel, hvor forbrugerne betaler et direkte honorar for rådgivningen, og hvor honorarets størrelse er uafhængigt af, hvilke værdipapirer forbrugeren ender med at placere sin opsparing i, til erhvervs- og vækstministeren
2/4
Et sådant ændringsforslag kan regeringen imidlertid ikke støtte.
Til § 2
1)
Den under
nr. 3
foreslåede
§ 46 b
affattes således:
Ȥ
§ 46 b.
Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber og
investeringsforvaltningsselskaber, der har tilladelse som værdipapirhand-
ler i medfør af § 9, stk. 1, jf. § 10, stk. 2, må ikke modtage gebyrer, provi-
sioner eller andre penge- og naturalieydelser, der betales af tredjemand
eller en person, som handler på tredjemands vegne, i forbindelse med
udøvelse af aktiviteter som værdipapirhandler.«
[Forslag om totalforbud mod provisionsbetalinger m.v.]
2)
Nr. 4 udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring i nr. 1]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 373, stk. 1,
ændres »§ 46 b,
stk. 1,« til: »§ 01,« og »og efter »§ 49, stk. 1 og 2,« indsættes:
»§ 50, stk. 2,«« udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring i nr. 1]
Til § 3
4)
Den under
nr. 3
foreslåede
§ 19 b
affattes således:
Ȥ
01.
Forvaltere af alternative investeringsfonde, der har tilladelse til at
udføre sådanne aktiviteter som nævnt i bilag 1, nr. 3, må ikke modtage
gebyrer, provisioner eller andre penge- og naturalieydelser, der betales af
tredjemand eller en person, som handler på tredjemands vegne, i forbin-
delse med udøvelse af aktiviteter omfattet af bilag 1, nr. 3.«
[Forslag om totalforbud mod provisionsbetalinger m.v.]
5)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 190, stk. 1,
ændres »§ 19 b,
stk. 1,« til: »§ 01,«.
[Konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring i nr. 4]
6)
Nr. 5 udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring i nr. 4]
L 159 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der indfører en produktneutral honorarmodel, hvor forbrugerne betaler et direkte honorar for rådgivningen, og hvor honorarets størrelse er uafhængigt af, hvilke værdipapirer forbrugeren ender med at placere sin opsparing i, til erhvervs- og vækstministeren
3/4
Bemærkninger
Til nr. 1
Med nærværende ændringsforslag foreslås det at indføre et totalforbud
mod at modtage provisioner m.v. fra tredjeparter for pengeinstitutter, re-
alkreditinstitutter, fondsmæglere og investeringsforvaltningsselskaber, der
har tilladelse som værdipapirhandler, når disse virksomheder udøver in-
vesteringsrådgivning eller andre aktiviteter i forbindelse med handel med
værdipapirer.
Forbuddet vil indebære, at det ikke vil være muligt at opretholde den nu-
værende ordning, hvorefter investeringsforeninger betaler formidlings-
provision til særligt pengeinstitutterne for at distribuere og rådgive om
investeringsforeningens investeringsforeningsbeviser til pengeinstituttets
kunder.
Investeringsforeningerne betaler formidlingsprovisionen løbende og år-
ligt, og betalingen af denne er uafhængig af, hvorvidt kunden i det pågæl-
dende år har modtaget rådgivning. Formidlingsprovisionen fragår i det
afkast af kundens investeringsforeningsbeviser, som kunden modtager fra
investeringsforeningen.
Med det foreslåede totalforbud vil en kunde, der ønsker rådgivning, i ste-
det skulle betale direkte herfor til pengeinstituttet eller en anden rådgiver,
som kunden måtte vælge at gå til.
Totalforbuddet sikrer, at den rådgivning, som kunden modtager, er neutral
i forhold til de forskellige investeringsforeningsbeviser og evt. andre in-
vesteringsprodukter, som rådgivningen måtte omfatte, idet der ikke vil
foreligge økonomiske incitamenter i form af forskellige provisionsbeta-
linger m.v. til at vælge det ene produkt frem for et andet.
Til nr. 2
Som konsekvens af ændringsforslaget i nr. 1, hvorefter der foreslås ind-
ført et totalforbud mod provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter, er den
foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 4, af § 50 i lov om finansiel
virksomhed ikke længere relevant. § 50 regulerer bankernes puljeordnin-
ger, og provisionsbetalinger m.v. fra tredjeparter i forbindelse med disse
vil være omfattet af det totalforbud for modtagelse af provisionsbetalinger
m.v., som foreslås indført for bl.a. bankerne med ændringsforslaget i nr.
1.
L 159 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der indfører en produktneutral honorarmodel, hvor forbrugerne betaler et direkte honorar for rådgivningen, og hvor honorarets størrelse er uafhængigt af, hvilke værdipapirer forbrugeren ender med at placere sin opsparing i, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede ændring af straffe-
bestemmelsen i lov om finansiel virksomhed som følge af den foreslåede
ændring i nr. 1.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås indført et totalforbud mod at modtage
provisioner m.v. fra tredjeparter for forvaltere af alternative investerings-
fonde, der har tilladelse til at udføre aktiviteter i medfør af bilag 1, nr. 3, i
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Bilag 1, nr. 3, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
omfatter skønsmæssig porteføljepleje og accessoriske tjenesteydelser, der
omfatter investeringsrådgivning, opbevaring og forvaltning af aktier og
andele i kollektive investeringsordninger samt modtagelse og formidling
af ordrer vedrørende værdipapirer.
Forbuddet er tilsvarende det forbud, som med ændringsforslaget i nr. 1
foreslås indført for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglere og
investeringsforvaltningsselskaber, der har tilladelse som værdipapirhand-
ler. Der henvises således til bemærkningerne hertil.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede ændring af straffe-
bestemmelsen i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
som følge af den foreslåede ændring i nr. 4.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede ændring af straffe-
bestemmelsen i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
som følge af den foreslåede ændring i nr. 4.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen