Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 159 Bilag 13
Offentligt
1637725_0001.png
Til lovforslag nr.
L 159
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 19. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v., lov om finansiel
virksomhed, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
straffeloven og retsplejeloven
(Ændringer som følge af forordningen om markedsmisbrug samt gennemførelse af regler om provisionsbetalinger m.v. fra
tredjeparter og oplysninger om omkostninger m.v. i direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II))
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr.
1-8, 10, 12 og 17. Enhedslistens, Alternativets og Sociali-
stisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 9, 11 og 13-16.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 15. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og Eks-
portudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
27. januar 2016 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –
bilag 147. Den 1. april 2016 sendte erhvervs- og vækstmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 12. april 2016 en teknisk gennem-
gang af lovforslaget ved erhvervs- og vækstministeren og
embedsmænd fra Erhvervs- og Vækstministeriet. Materiale
fra den tekniske gennemgang er omdelt som bilag på lovfor-
slaget.
Deputationer
Endvidere har Finansrådet mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af erhvervs- og vækstmini-
steren under nr. 1-8, 10, 12 og 17 stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af et mindretal under nr. 9, 11,
og 13-16 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at den minimumsimplemen-
tering, som lovforslaget lægger op til i forbindelse med reg-
ler om provisionsformidling, ikke er tilstrækkelig. Den nu-
værende model for formidlingsprovision i Danmark er ikke
hensigtsmæssig for forbrugerne, og Enhedslisten, Alternati-
vet og Socialistisk Folkeparti mener, at Folketinget bør gå
længere i bestræbelserne på at skabe størst mulig gennem-
sigtighed og sikkerhed for forbrugerne. Det nuværende lov-
forslag ændrer ikke på en potentiel interessekonflikt mellem
bankrådgiver og kunde.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer mener uagtet ministerens besvarelse af L 159 –
spørgsmål 8, at det ikke er muligt at skelne mellem formid-
lingsprovision, der skaber interessekonflikt, og formidlings-
provision, der ikke skaber interessekonflikt mellem bank-
AX018843
L 159 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet 19/5-16
1637725_0002.png
2
rådgiver og kunde. De forslåede skærpede krav til bankernes
rådgivning er et halvt skridt i den rigtige retning, men vil i
praksis ikke ændre på relationen mellem bank og kunde.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har derfor stillet ændringsforslag
om at gennemføre et totalforbud mod formidlingsprovision.
Formålet med ændringsforslaget er at skabe størst mulig
gennemsigtighed i forbindelse med investeringsrådgivning.
Et forbud mod formidlingsprovision vil sikre, at bankkunder
kun betaler for den rådgivning, de reelt modtager. Bankkun-
der skal således betale direkte til banken, hvis de ønsker råd-
givning, hvilket øger gennemsigtigheden i forhold til lovfor-
slaget, hvor bankrådgivning i flere tilfælde stadig vil fremstå
gebyrfri. Et forbud vil derudover skabe et marked for uvildi-
ge rådgivningsvirksomheder til gavn for forbrugerne. En-
hedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis med-
lemmer af udvalget mener også, at et forbud vil øge kvalite-
ten af rådgivning i forbindelse med investeringer mere end
det, lovforslaget lægger op til, da et forbud vil sikre rådgiv-
ning med fokus på kundens interesser.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer udtaler tilfredshed med den del af lovforslaget,
der vedrører markedsmisbrugsforordningen.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) vil ved 3. behandling
af lovforslaget stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for de af erhvervs- og vækstmini-
steren under nr. 1-8, 10, 12 og 17 stillede ændringsforslag
og imod de af et mindretal under nr. 9, 11, og 13-16 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 27, stk. 7, 6. pkt.,
der bliver stk. 1, 6. pkt., ændres
»stk. 12« til: »stk. 6«.
02.
I
§ 27, stk. 8,
der bliver stk. 2,
stk. 10, nr. 6, 2. pkt.,
der
bliver stk. 4, nr. 6, 2. pkt., og
stk. 13, 1. pkt.,
der bliver stk.
7, 1. pkt., ændres »stk. 7« til: »stk. 1«.
03.
I
§ 27, stk. 9, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., og
stk. 10,
der bliver stk. 4, ændres »Stk. 7« til: »Stk. 1«.
04.
I
§ 27, stk. 11, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres
»Stk. 7, 2. pkt.« til: »Stk. 1, 2. pkt.«.«
[Konsekvensrettelser]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 83, stk. 1, 3.
pkt.,
ændres den anden forekomst af ordene »bortset fra af-
snit 6 og 7« til: », bortset fra afsnit 6 og 7,«.
[Sproglig korrektion]
3)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 84 d, stk. 1, 4. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
4)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 84 l, stk. 2, nr. 6,
ændres »§ 27, stk. 7,« til: »§ 27,
stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse]
5)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 84 m
ændres i
stk. 1, 3.
pkt.,
»meddelt« til: »truffet«.
[Sproglig korrektion]
6)
I den under
nr. 27
foreslåede ændring af
§ 88, stk. 1, 2.
pkt.,
ændres den anden forekomst af ordene »bortset fra arti-
kel 14 og 15« til: », bortset fra artikel 14 og 15,«.
[Sproglig korrektion]
Til § 2
7)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »og dele af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2014/91/EU af 23. juli 2014
om ændring af direktiv 2009/65/EF om samordning af love
og administrative bestemmelser om visse institutter for kol-
lektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) for
så vidt angår depositarfunktioner, aflønningspolitik og sank-
tioner, EU-Tidende 2014, nr. L 257, side 186 (UCITS V-di-
rektivet)« til: », dele af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/91/EU af 23. juli 2014 om ændring af direktiv
2009/65/EF om samordning af love og administrative be-
stemmelser om visse institutter for kollektiv investering i
værdipapirer (investeringsinstitutter) for så vidt angår depo-
sitarfunktioner, aflønningspolitik og sanktioner, EU-Tidende
2014, nr. L 257, side 186 (UCITS V-direktivet) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15.
maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter, EU-Ti-
dende 2014, nr. L 173, side 349 (MiFID II)«.«
[Konsekvensrettelse]
8)
I den under
nr. 3
foreslåede §
46 a
ændres i
1. pkt.
»i
medfør af § 9, stk. 1, jf. § 10, stk. 2, som yder investerings-
rådgivning,« til: »i medfør af § 9, stk. 1, og som yder inve-
steringsrådgivning,«.
[Sproglig korrektion]
Af et
mindretal
(EL, ALT og SF):
9)
Den under
nr. 3
foreslåede
§ 46 b
affattes således:
L 159 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet 19/5-16
1637725_0003.png
3
Ȥ 46 b.
Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæg-
lerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber, der har
tilladelse som værdipapirhandler i medfør af § 9, stk. 1, jf. §
10, stk. 2, må ikke modtage gebyrer, provisioner eller andre
penge- og naturalieydelser, der betales af tredjemand eller
en person, som handler på tredjemands vegne, i forbindelse
med udøvelse af aktiviteter som værdipapirhandler.«
[Forslag om totalforbud mod provisionsbetalinger m.v.]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
10)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 46 b
ændres i
stk. 2
»stk. 1, 3.-5. pkt.« til: »stk. 1, 4. og 5. pkt.«, og »tredje-
mands vegne« ændres til: »tredjemands vegne,«.
[Korrektion af henvisning]
Af et
mindretal
(EL, ALT og SF):
11)
Nr. 4
udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 9]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
12)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 354, stk. 3, nr. 4,
ændres »§ 50, stk. 2« til: »§ 50,
stk. 4«.
02.
I
§ 354 b, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 50, stk. 2« til: »§ 50,
stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Af et
mindretal
(EL, ALT og SF):
13)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 373, stk. 1,
ændres »§ 46 b, stk. 1,« til: »§ 19 b,«, og ordene »og efter
»§ 49, stk. 1 og 2,« indsættes: »§ 50, stk. 2,«« udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 9]
Til § 3
14)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 19 b
affattes således:
Ȥ 19 b.
Forvaltere af alternative investeringsfonde, der
har tilladelse til at udføre sådanne aktiviteter som nævnt i bi-
lag 1, nr. 3, må ikke modtage gebyrer, provisioner eller an-
dre penge- og naturalieydelser, der betales af tredjemand el-
ler en person, som handler på tredjemands vegne, i forbin-
delse med udøvelse af aktiviteter omfattet af bilag 1, nr. 3.«
[Forslag om totalforbud mod provisionsbetalinger m.v.]
15)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 190, stk. 1,
ændres »§ 19 b, stk. 1,« til: »§ 19 b,«.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 14]
16)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 14]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 6
17)
Stk. 3
og
4
udgår.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås flere konsekvensrettelser,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 1, nr. 6, ophæver § 27, stk. 1-6, i lov om værdipapir-
handel m.v., skal henvisningerne til stk. 7 og 12 i § 27, stk.
7-11 og 13, der bliver § 27, stk. 1-5 og 7, i lov om værdipa-
pirhandel m.v., ændres til stk. 1 og 6. Ændringsforslaget
gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 14. I forslaget til § 83, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »bortset fra afsnit 6 og 7« til », bortset fra afsnit 6 og
7,«, så det tydeligt fremgår, at »regler udstedt i medfør her-
af« henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen) og
ikke afsnit 6 og 7.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Lovforsla-
gets § 1, nr. 24, ophæver § 84 d, stk. 2, nr. 1-3 og 6-9, i lov
om værdipapirhandel m.v. Som følge deraf skal § 84 d, stk.
1, 4. pkt., i lov om værdipapirhandel m.v. ophæves, da be-
stemmelsen henviser til nr. 2, 3 og 6. Ændringsforslaget
gennemfører denne korrektion.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 1, nr. 6, ophæver § 27, stk. 1-6, i lov om værdipapir-
handel m.v., skal henvisningen til § 27, stk. 7, i § 84 l, stk.
2, nr. 6, i lov om værdipapirhandel ændres til § 27, stk. 1.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 26. I forslaget til § 84 m, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »meddelt« til »truffet«, som rent sprogligt er mere
korrekt. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 27. I forslaget til § 88, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »bortset fra artikel 14 og 15« til », bortset fra artikel
14 og 15,«, så det tydeligt fremgår, at »regler udstedt i med-
før heraf« henviser til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012 (EMIR-forordnin-
gen) og ikke artikel 14 og 15.
L 159 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet 19/5-16
1637725_0004.png
4
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Den foreslå-
ede ændring sikrer en korrekt affattelse af fodnoten som føl-
ge af § 1, nr. 1, i lov nr. 1563 af 15. december 2015, som
ændrer i fodnoten til lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 2, nr. 3. Den foreslåede ændring medfører en
mere sprogligt korrekt formulering af bestemmelsen.
Til nr. 9
Med nærværende ændringsforslag foreslås det at indføre
et totalforbud mod at modtage provisioner m.v. fra tredjep-
arter for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglere
og investeringsforvaltningsselskaber, der har tilladelse som
værdipapirhandler, når disse virksomheder udøver investe-
ringsrådgivning eller andre aktiviteter i forbindelse med
handel med værdipapirer.
Forbuddet vil indebære, at det ikke vil være muligt at op-
retholde den nuværende ordning, hvorefter investeringsfor-
eninger betaler formidlingsprovision til særligt pengeinsti-
tutterne for at distribuere og rådgive om investeringsforenin-
gens investeringsforeningsbeviser til pengeinstituttets kun-
der.
Investeringsforeningerne betaler formidlingsprovisionen
løbende og årligt, og betalingen af denne er uafhængig af,
hvorvidt kunden i det pågældende år har modtaget rådgiv-
ning. Formidlingsprovisionen fragår i det afkast af kundens
investeringsforeningsbeviser, som kunden modtager fra in-
vesteringsforeningen.
Med det foreslåede totalforbud vil en kunde, der ønsker
rådgivning, i stedet skulle betale direkte herfor til pengein-
stituttet eller en anden rådgiver, som kunden måtte vælge at
gå til.
Totalforbuddet sikrer, at den rådgivning, som kunden
modtager, er neutral i forhold til de forskellige investerings-
foreningsbeviser og eventuelle andre investeringsprodukter,
som rådgivningen måtte omfatte, idet der ikke vil foreligge
økonomiske incitamenter i form af forskellige provisionsbe-
talinger m.v. til at vælge det ene produkt frem for et andet.
Til nr. 10
§ 46 b, stk. 2, henviser fejlagtigt til stk. 1, 3.-5. pkt. Med
ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 46 b, stk. 2, ret-
telig ændret til stk. 1, 4. og 5. pkt.
Til nr. 11
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 9, hvorefter der
foreslås indført et totalforbud mod provisionsbetalinger m.v.
fra tredjeparter, er den foreslåede ændring i lovforslagets §
2, nr. 4, af § 50 i lov om finansiel virksomhed ikke længere
relevant. § 50 regulerer bankernes puljeordninger, og provi-
sionsbetalinger m.v. fra tredjeparter i forbindelse med disse
vil være omfattet af det totalforbud for modtagelse af provi-
sionsbetalinger m.v., som foreslås indført for bl.a. bankerne
med ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås to konsekvensrettelser,
som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-
gets § 2, nr. 4, indsætter to nye stykker efter § 50, stk. 1,
skal henvisningen til § 50, stk. 2, i § 354, stk. 3, nr. 4, og §
354 b, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed rettes.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 13
Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede
ændring af straffebestemmelsen i lov om finansiel virksom-
hed som følge af den foreslåede ændring i ændringsforslag
nr. 9.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås indført et totalforbud
mod at modtage provisioner m.v. fra tredjeparter for forval-
tere af alternative investeringsfonde, der har tilladelse til at
udføre aktiviteter i medfør af bilag 1, nr. 3, i lov om forval-
tere af alternative investeringsfonde m.v.
Bilag 1, nr. 3, i lov om forvaltere af alternative investe-
ringsfonde m.v. omfatter skønsmæssig porteføljepleje og ac-
cessoriske tjenesteydelser, der omfatter investeringsrådgiv-
ning, opbevaring og forvaltning af aktier og andele i kollek-
tive investeringsordninger samt modtagelse og formidling af
ordrer vedrørende værdipapirer.
Forbuddet er tilsvarende det forbud, som med ændrings-
forslag nr. 9 foreslås indført for pengeinstitutter, realkredit-
institutter, fondsmæglere og investeringsforvaltningsselska-
ber, der har tilladelse som værdipapirhandler. Der henvises
således til bemærkningerne hertil.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede
ændring af straffebestemmelsen i lov om forvaltere af alter-
native investeringsfonde m.v. som følge af ændringsforslag
nr. 14.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede
ændring af straffebestemmelsen i lov om forvaltere af alter-
native investeringsfonde m.v. som følge af ændringsforslag
nr. 14. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil der blive stillet
de nødvendige ændringsforslag om konsekvensrettelser til 3.
behandling.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås en korrektion af lovfor-
slagets § 6, således at stk. 3 og 4, udgår. Den foreslåede æn-
dring medfører, at to bekendtgørelser ikke ophæves med
lovforslaget, idet de rettelig bør ophæves ved bekendtgørel-
se.
L 159 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet 19/5-16
1637725_0005.png
5
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Ib Poulsen (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Anne Paulin (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Josephine Fock (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 159 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet 19/5-16
1637725_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 159
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
2
Nyt tidspunkt for teknisk gennemgang af lovforslag på det finansielle
område
3
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Præsentationer fra den tekniske gennemgang 12/4-16
5
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
7
Henvendelse af 10/5-16 fra Forbrugerrådet Tænk
8
1. udkast til betænkning
9
Henvendelse af 10/5-16 fra Dansk Aktionærforening
10
Materiale fra Finansrådets foretræde for udvalget 12/5-16
11
Henvendelse af 13/5-16 fra Forbrugerrådet Tænk
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 159
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, på hvilke områder forordningen om markedsmisbrug og
lovforslagets gennemførelse heraf medfører skærpelser i forhold til
gældende regler, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for de skattemæssige konsekvenser
for investorer, der på grund af den planlagte forskudte ikrafttræden af
MiFID II, skal have tilbageført formidlingsprovision, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om investor eller pensionsopspareren, som oppebærer et skatte-
pligtigt merafkast grundet refusionen, selv vil skulle selvangive dette,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af æn-
dringsforslag, der indfører en produktneutral honorarmodel, hvor for-
brugerne betaler et direkte honorar for rådgivningen, og hvor honora-
rets størrelse er uafhængigt af, hvilke værdipapirer forbrugeren ender
med at placere sin opsparing i, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil være indstillet på at udskyde lovforslagets
ikrafttræden den 1. januar 2017, jf. lovforslagets § 6, stk. 2, til den 3.
januar 2018, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-
Spm., om en tidligere ikrafttræden af EU-regler end påkrævet efter
EU-reglerne ikke er i strid med regeringens principper for implemen-
tering af erhvervsrettet EU-lovgivning, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
L 159 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet 19/5-16
1637725_0007.png
7
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm. om lovforslagets bemærkninger, afsnit 3.4.3., til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om direktivets artikel 24, stk. 9, som indeholder et generelt for-
bud mod de provisionsbetalinger, som svækker forpligtelsen til at va-
retage kundens bedste interesse, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at bankerne vil tjene mest ved at
anbefale investeringsbeviser med høj provision og høje omkostninger,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der typisk er relativt høj provisi-
on forbundet med højrisikable obligationsbaserede investeringsbevi-
ser, og at provisionssystemet dermed medvirker til at fremme høje
omkostninger og risikable investeringsbeviser, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at bankerne ved provisionssyste-
met vil have et økonomisk incitament til at anbefale kunderne at pla-
cere deres opsparing i provisionsbetalende investeringsbeviser/inve-
steringsprodukter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil føre kontrol med og sikre, at der ikke
sker skævvridning på grund af forskellige provisionsstørrelser, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om bankerne er forpligtede til at oplyse kunderne om, at der op-
kræves tegningsprovision ved alle omlægninger af porteføljer, og stør-
relsen af tegningsprovisionen, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om indholdet af og erfaringerne
med den honorarmodel, som man har i England, Holland, Sverige,
USA og Australien, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/5-16 fra Forbrugerrådet
Tænk, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/5-16 fra Dansk Aktionær-
forening, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen fra Finansrådets foretræde for
udvalget 12/5-16, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/5-16 fra Forbrugerrådet
Tænk, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå