Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 134 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
23-11-2015
Annette Christensen ([email protected])
TRM Lars Damkjær Jespersen (Sagsbehandler, Lov-
og
Kontraktkontoret); TRM Louise Friis (Sagsbehandler, Lov- og
Kontraktkontoret)
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.
83719
1
TRM Louise Friis
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.
Høring-lov om ændring af lov om offentlige veje -
23-11-2015
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
01-12-2015
L 134 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603489_0002.png
-- AKT 83719 -- BILAG 1 -- [ Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Lars Damkjær Jespersen ([email protected]), TRM Louise Friis ([email protected])
Annette Christensen ([email protected])
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.
23-11-2015 15:18:55
Høring-lov om ændring af lov om offentlige veje -
23-11-2015.docx;
Hermed høringssvar fra DI. 
 
 
Med venlig hilsen
Annette Christensen
Chefkonsulent
(+45) 3377 4838
(+45) 28298384 (Mobile)
[email protected]
di.dk
 
 
L 134 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603489_0003.png
-- AKT 83719 -- BILAG 2 -- [ Høring-lov om ændring af lov om offentlige veje - 23-11-2015 ] --
23. november 2015
ANCH
DI-2015-14143
Deres sagsnr.:2015-835
Louise Friis
[email protected]
Lars Jespersen
[email protected]
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje
m.v., jernbaneloven og andre love (implementering af VVM-direktivet
for visse af Transport- og Bygningsministeriets projekter)
DI vil indledningsvist gerne kvittere for muligheden for at svare på ovennævnte høring.
Med forslaget implementeres Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (VVM-
direktivet). Lovforslaget indebærer blandt andet, at der i henholdsvis vejloven og jern-
baneloven implementeres en VVM-procedure for de projekter, der vedtages ved anlægs-
lov. Desuden udpeges Vejdirektoratet og Banedanmark til kompetente myndigheder til
at varetage VVM-processuelle opgaver. Endelig vil det fremover være Trafik- og Bygge-
styrelsen (i stedet for Naturstyrelsen), der vil være kompetent VVM-myndighed i forhold
til at meddele administrativ VVM-tilladelse.
DI lægger vægt på, at de nødvendige VVM-undersøgelser gennemføres så hurtigt og ef-
fektivt som muligt.
På europæisk plan er der forskel på VVM-procedurerne fra land til land. DI har indtryk
af, at selv om det er tidskrævende at gennemføre VVM-undersøgelser i Danmark, er det
dog ikke lige så omstændeligt som i en række andre europæiske lande.
Det er vigtigt for DI, at implementering en VVM-direktivet ikke indebærer, at det bliver
mere omstændeligt og tidskrævende at gennemføre VVM-undersøgelser i Danmark. I
den forbindelse synes DI, at det er positivt, at det er Transport- og Bygningsministeriets
styrelser, der skal varetage VVM-processuelle opgaver for statslige vej- og baneprojekter.
Med venlig hilsen
Annette Christensen
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2014-08141*