Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 120
Offentligt
1624358_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Den 21. april 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL) den 17. marts
2016 stillet følgende spørgsmål nr. 4 til L 120, som blev besvaret den 8. april 2016.
Spørgsmål nr. 4 til L 120
”Har lovforslaget betydning for grusgrave og saltindvinding i Danmark?”
Berigtigelse
Det oprindelige svar på ovenstående spørgsmål var:
”Nej, formålet med lovforslaget er at give miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om varetagelse af landskabelige hensyn ved administration af loven og regler udstedt i medfør
af loven i det omfang, det er nødvendigt for at kunne gennemføre EU-retlige forpligtelser i dansk ret.
Lovforslaget er en opfølgning på EU-Kommissionens åbningsskrivelse om gennemførelse i dansk ret
af direktiv 2006/21/EF om håndtering af affald fra udvindingsindustrien.
Udvindingsaffald er affald fra efterforskning, udvinding, oparbejdning og oplagring af
mineralressourcer samt affald fra drift af stenbrud på land. Dette affald omfatter dermed affald fra
efterforsknings- og udvindingsaktiviteter, der sker med tilladelse efter råstofloven og
undergrundsloven, f.eks. affald fra indvinding af sand eller grus (i det omfang, affald overhovedet
opstår ved disse aktiviteter) og affald fra efterforskning og udvinding af skifergas.
Det bemærkes, at der for nuværende ikke er virksomheder, der vil være omfattet af lovforslaget, idet
der ikke er affaldsanlæg i Danmark, der er omfattet af direktivet. Lovforslaget har endvidere til formål
at give miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om inddragelse af
offentligheden i de tilfælde, hvor virksomheder, anlæg eller indretninger m.v. i en anden stat kan få
indvirkning på miljøet i Danmark med henblik på at gennemføre EU-retlige og internationale
forpligtelser i dansk ret.”
Miljøstyrelsen er blevet opmærksom på, at oplysningen om, at der for nuværende ikke er
virksomheder, der vil være omfattet af lovforslaget, idet der ikke er affaldsanlæg i Danmark, der er
omfattet af direktivet, beklageligvis ikke er korrekt.
En berigtigelse af svaret lyder derfor:
”Nej, formålet med lovforslaget er at give miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om varetagelse af landskabelige hensyn ved administration af loven og regler udstedt i medfør
af loven i det omfang, det er nødvendigt for at kunne gennemføre EU-retlige forpligtelser i dansk ret.
Lovforslaget er en opfølgning på EU-Kommissionens åbningsskrivelse om gennemførelse i dansk ret
af direktiv 2006/21/EF om håndtering af affald fra udvindingsindustrien.
Udvindingsaffald er affald fra efterforskning, udvinding, oparbejdning og oplagring af
mineralressourcer samt affald fra drift af stenbrud på land. Dette affald omfatter dermed affald fra
efterforsknings- og udvindingsaktiviteter, der sker med tilladelse efter råstofloven og
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 120 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om lovforslaget har betydning for grusgrave og saltindvinding i Danmark?, til miljø- og fødevareministeren
undergrundsloven, f.eks. affald fra indvinding af sand eller grus (i det omfang, affald overhovedet
opstår ved disse aktiviteter) og affald fra efterforskning og udvinding af skifergas. Det bemærkes, at
der eksisterer 16 deponeringsanlæg, der formelt set vil være omfattet af direktivet, da de er godkendt
til at modtage affaldstyper (eksempelvis i form af boremudder), som potentielt kan omfatte
udvindingsaffald. Et enkelt af affaldsanlæggene (Ravnshøj Miljøanlæg) har i perioden 5. maj 2015 til
9. september 2015 modtaget affald fra den nu afsluttede prøveboring efter skifergas, men det tyder
ikke på, at andre affaldsanlæg har modtaget udvindingsaffald, selvom de havde tilladelse hertil. De 16
anlæg er godkendt efter reglerne om deponeringsanlæg samt efter godkendelsesbekendtgørelsen.
Lovforslaget har endvidere til formål at give miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om inddragelse af offentligheden i de tilfælde, hvor virksomheder, anlæg eller indretninger m.v.
i en anden stat kan få indvirkning på miljøet i Danmark med henblik på at gennemføre EU-retlige og
internationale forpligtelser i dansk ret.”
Esben Lunde Larsen
/
Nicolai Høtoft
2