Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
S 634
Offentligt
1495629_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. februar 2015
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 634 stillet af Bru-
no Jerup (EL) den 28. januar 2015.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Med venlig hilsen
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
Henrik Sass Larsen
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495629_0002.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål S 634 stillet af Bruno Jerup (EL) den 28. ja-
nuar 2015.
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at regionerne som led i deres udbud af opgaver f.eks. i
forbindelse med sygehusbyggeri kan kræve, at budgiveren optræder med
en tilstrækkelig transparens, så det er muligt at gennemskue den konkrete
selskabskonstruktion, som ligger bag ved budgiveren, og er ministeren
enig i, at den manglende transparens kan være en parameter i forhold til
spørgsmålet om, hvem der skal have en konkret opgave?
Svar:
Gennemsigtighed om virksomheders ejerforhold er et vigtigt redskab til at
sikre, at selskaber ikke misbruges til skatteunddragelse. Øget åbenhed om
reelt ejerskab i selskaber kan bidrage væsentligt til at sikre bedre oplysnin-
ger til skattemyndighederne og derved øge opdagelsesrisikoen ved skatte-
unddragelse. Regeringens aftale med V, DF, SF, EL og K om styrket ind-
sats mod skattely på erhvervsområdet indeholder derfor også et initiativ
om, at sikre yderligere åbenhed om ejerforholdene i danske virksomheder
ved at etablere et register over de reelle ejere.
Når det gælder offentlige indkøb er det offentliges handlemuligheder regu-
leret af EU’s udbudsregler. Reglerne indebærer, at de krav, som det offent-
lige stiller i forbindelse med udbud af offentlige kontrakter, skal være knyt-
tet til det man ønsker at købe. Dette gælder både krav til de oplysninger,
som den offentlige ordregiver beder ansøgere og tilbudsgivere om at stille
til rådighed, de kriterier som ordregiveren ønsker at lægge vægt på ved
vurderingen af, hvem der skal vinde kontrakten og eventuelle specifikke
krav til kontraktens gennemførelse.
Et krav om tilstrækkelig gennemsigtighed, så det er muligt at gennemskue
den konkrete selskabskonstruktion, som ligger bag ved budgiveren, vil
ikke have tilstrækkelig forbindelse til den ønskede anskaffelse, idet et så-
dan krav vedrører virksomhedens generelle forhold. Kravet vil derfor
hverken kunne stilles i forbindelse med udvælgelsen af egnede økonomi-
ske aktører eller i forbindelse vurderingen af, hvem der skal vinde kontrak-
ten.
Regeringen har stort fokus på spørgsmålet om skattely og betragter det
som meget uhensigtsmæssigt, hvis offentlige midler via udbud går til sel-
skaber, der har snydt med skatten. Derfor er udbud også et af indsatsområ-
derne i regeringens skattelyaftale. Det følger således af aftalen om skatte-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495629_0003.png
lypakken, at det skal indgå i den kommende danske udbudslov, at det skal
være muligt for offentlige ordregivere at udelukke virksomheder, der har
gæld til det offentlige pga. skatteunddragelse, fra at deltage i udbud. Det
fremgår endvidere af aftalen, at regeringen i EU vil arbejde for, at krav om
skatteforhold kan indgå i udbud.
Det er i det europæiske fællesskabs interesse, at offentlige kroner ikke
kanaliseres i skattely, og bekæmpelse af skattely er højt på dagsordenen i
EU. Skattely er blandt andet et indsatspunkt i Kommissionens nye ar-
bejdsprogram. På den baggrund forventes opfølgning på europæisk plan.
Det støtter regeringen op om.