Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489391_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
26. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459160
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i
udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingelo-
ven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Ifølge paragraf 7, stk. 1 i den tyske paslov ("Paßgesetz") (re-
fereret i punkt 2.2.3. i bemærkningerne til lovforslaget) skal de
tyske myndigheder nægte pasudstedelse, hvis "bestemte
kendsgerninger begrunder antagelsen" ("wenn bestimmte
Tatsachen die Annahme begründen"), at pasansøgeren udgør
en trussel mod Tysklands indre eller ydre sikkerhed mv. Svarer
den tyske paslovs mistankekrav i sager af denne type til mis-
tankekravet i det foreliggende lovforslag, eller er det mere eller
mindre vidtgående?”
Svar:
For en beskrivelse af de tyske regler om at nægte udstedelse af pas mv.
henvises til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det er
heri bl.a. anført, at efter den tyske paslovs § 7, stk. 1, kan myndighederne
bl.a. nægte at udstede pas, når der er rimelig grund til at antage, at pasan-
søgeren udgør en trussel mod Tysklands indre eller ydre sikkerhed eller
andre væsentlige tyske interesser.
Som det også fremgår af spørgsmålet, anvender den tyske paslovs § 7, stk.
1, formuleringen ” wenn bestimmte Tatsachen die Annahme begründen”.
Den tyske paslovens § 7, stk. 1, nr. 1, har således følgende ordlyd:
”Der Paß ist zu versagen, wenn bestimmte Tatsachen die An-
nahme begründen, daß der Paßbewerber
1) die innere oder äußere Sicherheit oder sonstige erhebliche
Belange der Bundesrepublik Deutschland gefährdet;”
Justitsministeriet finder, at en mere præcis oversættelse af bestemmelsen
er, at de tyske myndigheder kan nægte at udstede pas,
når bestemte kends-
gerninger begrunder en antagelse om, at pasansøgeren
udgør en trussel
mod Tysklands indre eller ydre sikkerhed eller andre væsentlige tyske inte-
resser.
Justitsministeriet har imidlertid ikke kendskab til, hvordan mistankekravet
i den tyske paslovs § 7, stk. 1, fortolkes i praksis, herunder om mistanke-
kravet skal fortolkes mere eller mindre lempeligt end mistankekravet i lov-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forslagets bestemmelser.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at der generelt bør udvises forsig-
tighed med at sammenligne ordlyden af forskellige landes retsregler. Det
skyldes, at begreber, der efter deres ordlyd synes identiske, kan være tillagt
forskellige betydninger og indhold af landenes myndigheder og domstole i
overensstemmelse med den lokale retstradition. På samme måde kan be-
greber, som efter deres ordlyd synes forskellige, i realiteten være tillagt
identiske betydninger og indhold.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 10 ved-
rørende lovforslaget, hvoraf fremgår, at Justitsministeriet har anmodet
Udenrigsministeriet om at indhente et bidrag fra den danske ambassade i
Berlin om bl.a. antallet af sager siden 2001, hvor de tyske myndigheder
har truffet afgørelse om at nægte udstedelse af pas, inddrage et pas og
meddele udrejseforbud over for personer mistænkt for at ville udrejse til
konfliktområdet i Syrien eller Irak, og om det konkrete mistankegrundlag i
disse sager.
3