Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489720_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i
udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingelo-
ven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren, idet det fremgår af den kommenterede hø-
ringsoversigt til lovudkastet (side 11), at deltagelse i kamp-
handlinger for det kurdiske PKK "som udgangspunkt vil være
omfattet af forslagets anvendelsesområde", oplyse, hvilke kur-
diske styrker i Syrien, Irak og nabolandene, der kan anses som
værende omfattet af definitionen "et med Danmark allieret
land", og hvilke kurdiske styrker, der "som udgangspunkt vil
være omfattet af forslagets anvendelsesområde" ud fra de alli-
anceforhold, der bestod i området den 1. januar 2015?”
Svar:
Som anført i pkt. 3.1 i den kommenterede høringsoversigt til lovforslaget
sigtes der med begrebet »et med Danmark allieret land« i forslaget navnlig
til et andet NATO-land. Hverken formålet med eller karakteren af de akti-
viteter, som en person deltager i for et andet NATO-lands styrker, vil såle-
des i almindelighed medføre, at det må antages, at den pågældende efter-
følgende vil kunne udgøre en fare for statens sikkerhed, andre staters sik-
kerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Det bemærkes i den forbindelse, at også deltagelse i styrker i et land, som
ikke er medlem af NATO, vil kunne falde uden for forslagets anvendelses-
område. Det gælder f.eks. deltagelse i den svenske eller finske hær, idet
dette i almindelighed ikke ville indebære en fare for Danmarks sikkerhed
mv.
Ved vurderingen af om de aktiviteter, en person deltager i i udlandet, er
omfattet af lovforslaget, vil det således være afgørende, om formålet med
eller karakteren af aktiviteterne i almindelighed må antages at medføre, at
den pågældende efterfølgende vil kunne udgøre en fare for Danmarks sik-
kerhed mv. Dette vil bero på et konkret skøn, der foretages af politiet.
Justitsministeriet finder det ikke muligt at angive en udtømmende opreg-
ning af de statslige og ikke-statslige aktører, som det i almindelighed vil
kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed mv. at kæmpe
for. Ministeriet finder dog anledning til at bemærke, at aktiv deltagelse i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kamphandlinger for ikke-statslige styrker i almindelighed vil være omfattet
af lovforslaget med den konsekvens, at der vil kunne træffes afgørelse om
f.eks. pasinddragelse og udrejseforbud.
Hvad angår de kurdiske Peshmerga-styrker henvises til den samtidige be-
svarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende lovforslaget.
3