Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489724_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1458994
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i
udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingelo-
ven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Vil ministeren, idet det fremgår af den kommenterede hø-
ringsoversigt til lovudkastet (side 11), at deltagelse i kamp-
handlinger for det kurdiske PKK "som udgangspunkt vil være
omfattet af forslagets anvendelsesområde", redegøre for, om
det forholder sig på samme måde med deltagelse i kamphand-
linger for de kurdiske Peshmerga-styrker, som i øjeblikket
modtager militær træning fra danske soldater, jf. artiklen
”Danske soldater træner IS-ærkefjender i det nordlige Irak” fra
b.dk/globalt den 9. december 2014?”
Svar:
Den omtalte artikel, som er bragt i Berlingske Tidende den 9. december
2014, handler om, at danske soldater sammen med bl.a. britiske soldater
træner kurdiske Peshmerga-soldater i det nordlige Irak. Træningsindsatsen
sker som led i koalitionens indsats mod Islamisk Stat i Irak og Levanten
(ISIL).
Som anført i pkt. 2.3.1.4 og 3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger vil deltagelse i væbnede konflikter som led i udsendelse for Forsvaret
eller for et med Danmark allieret lands styrker i almindelighed falde uden
for lovforslagets anvendelsesområde. Det skyldes, at hverken formålet
med eller karakteren af de aktiviteter, som en person deltager i under så-
danne omstændigheder, i almindelighed vil medføre, at det må antages, at
den pågældende efterfølgende vil kunne udgøre en fare for statens sikker-
hed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Det bemærkes, at det afgørende for, hvorvidt en person, der rejser ud for
sammen med en gruppe eller organisation i udlandet at deltage i en væbnet
konflikt, er omfattet af lovforslaget, er, om det i almindelighed vil medfø-
re, at den pågældende efterfølgende må antages at udgøre en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
2