Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 98
Offentligt
1491934_0001.png
30. januar 2015
J.nr. 14-0660343
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 98 - Forslag til Lov om Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,
kursgevinstloven, selskabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love.
(Exitskat og henstand for fysiske personer, gennemførelse af ændring af moder
/datterselskabsdirektivet, justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne og opgørelses-
principper for fordringer og gæld m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 14. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491934_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af bemærkningerne til lovforslaget – afsnit 2.6 – om ændring af procentsat-
sen for kildeskatten på udbetaling af royalties mv. bedes uddybet, så det beskrives, hvad
konsekvenserne er for samt for statskassen og for et selskab, der har en skattepligtig ind-
komst på 100 mio. kr. og betaler 10 mio. kr. i royalties – dels hvis royalties betales til et
dansk selskab eller en privatperson, dels hvis de betales til et udenlandsk selskab eller en
privatperson.
1. Hvad er skønnet for statens tab på den lavere beskatning af royalties mv.
2. Hvad er begrundelsen for at sænke kildebeskatningen på royalties mv. (udover den
anførte ”begrundelse” om, at satserne i forhold til royalities og udbytte herved bliver ens).
Er der noget til hinder for at have en højere skattesats for ubetaling af royalties?
Svar
Satsen for kildeskat på royalties foreslås nedsat til 22 pct. Nedsættelsen foreslås i konse-
kvens af, at selskabsskattesatsen i medfør af lov nr. 792 af 28. juni 2013 gradvist nedsæt-
tes, således at den fra og med indkomståret 2016 er 22 pct. Selskabsskattenedsættelsen
betyder, at et dansk selskab, der modtager royalty, fra 2016 skal betale en skat på 22 pct.
af den modtagne royalty. Hvis beskatningen af royalties betalt til udlandet er hårdere end
beskatningen af royalties betalt til et dansk selskab, kan der være tale om diskrimination i
strid med EU-rettens regler om kapitalens fri bevægelighed. Det kan supplerende oplyses,
at kapitalens frie bevægelighed også gælder i forhold til tredjelande.
Provenumæssigt skønnes nedsættelsen af kildeskattesatsen på royaltybetalinger ikke at
have nævneværdige konsekvenser, da den foreslåede sats på 22 pct. overstiger den aftalte
sats i de dobbeltbeskatningsoverenskomster, der er indgået mellem Danmark og fremme-
de stater. I en del dobbeltbeskatningsoverenskomster er denne sats aftalt til nul, og ellers
udgør den op til 15 pct. Royaltymodtageren vil i sådanne tilfælde kunne tilbagesøge den
for meget indeholdte kildeskat.
Provenuet af kildeskatten på royalty varierer en del fra år til år, men for årene 2012-2014
har det udgjort ca. 120 mio. kr. i gennemsnit.
Side 2 af 2