Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
S 861
Offentligt
1330615_0001.png
05-02-2014Undervisningsminister Christine Antorinis skriftlige svar til medlem af Folketinget Lars Dohn (EL) påspørgsmål af 28. januar 2014 (nr. S 861)”Når det fremgår af hjemmesiden www.folkeskolen.dk, at de arbejdsgrupper, der netop nu er i gangmed at udforme forslag til nye formuleringer af fælles mål, har fået instruktion om at sno sig uden omaktindsigt ved at anvende en bestemt formulering i mails, finder ministeren så, at denne arbejdsformharmonerer med den overordnede holdning til åbenhed og dialog, som regeringen udmeldte i sit rege-ringsgrundlag, hvor arbejdsformen var følgende ”SRSF-regeringen har ikke de eneste løsninger på alleDanmarks udfordringer, og den vil lytte før den handler”?”Svar:Jeg er helt uenig i spørgerens kommentar om at sno sig uden om aktindsigt.Det står naturligvis altid medlemmerne frit for at udtale sig som privatpersoner. Derudover kan ar-bejdsgrupperne inddrage personer til diskussioner om faglige spørgsmål eller drøfte udvalgte spørgsmålmed deres faglige bagland, hvis der er behov herfor. Dette har flere af arbejdsgrupperne benyttet sig af.Parallelt hermed har vi løbende en tæt dialog med parterne på folkeskoleområdet om målene i referen-cegruppen for forenklingen af Fælles Mål.Det har været afgørende for Undervisningsministeriet, at arbejdsgrupperne for forenklingen af FællesMål er sammensat, så der indgår både praktikere og videnspersoner i arbejdsgrupperne. Sammensæt-ningen skal medvirke til, at både den relevante viden inden for det enkelte fag og praksisperspektivet errepræsenteret i arbejdet. Referencegruppen for forenklingen af Fælles Mål, der består af de centraleparter på folkeskoleområdet, herunder Danmarks Lærerforening, har kunnet indstille medlemmer tilarbejdsgrupperne. Referencegruppens indstillinger er imødekommet, hvor det har været muligt. Der erendvidere nedsat en forskergruppe, der skal kvalitetssikre arbejdet og give arbejdsgrupperne sparring.Det er vigtigt, at vi har en åben proces om de nye mål i foråret 2014, så vi får kvalificeret målene. Måle-ne i dansk og matematik afprøves på udvalgte skoler i februar. I forbindelse med afprøvningen vil Un-dervisningsministeriet have en åben dialog med lærere, skoleledere, forældre og elever og andre aktørerom de foreløbige mål i dansk og matematik. Derudover vil Undervisningsministeriet drøfte målformu-leringerne i dansk og matematik og de øvrige fag med de faglige foreninger, inden arbejdsgrupperneafleverer deres endelige anbefalinger.De endelige udkast til mål i alle fag forventes sendt i offentlig høring i maj 2014, hvor der bliver mulig-hed for en bred faglig debat om målene.Christine Antorini