Miljøudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14
L 72 Bilag 5, L 71 Bilag 5
Offentligt
1304208_0001.png
1304208_0002.png
1304208_0003.png
1304208_0004.png
1304208_0005.png
Dato: 26. november 2013Til: Folketingets MiljøudvalgSagsbehandler: Bente Villumsen, 4097 3243, [email protected]
Indsatsområder – sagen kortÆndringenI L72 flyttes bestemmelser om grundvandkortlægning og udpegning af områder fra miljø-målsloven til vandforsyningsloven. I den forbindelse foretages en mindre ændring ("præcise-ring") af den nye § 11 a, stk. 1, nr. 5).Ændringen vil betyde, at kommunerne ikke længere er forpligtet til at udarbejde indsatsplanerfor hele det område, som er omfattet af grundvandskortlægningen, men kun for de områder,som er nitratfølsomme. Det er et problem af to grunde:1)Der bliver ikke krav om at udarbejde indsatsplaner i de dele af landet, der ikke er ni-tratfølsomme. Det gælder især områder med særlige drikkevandsinteresser på øerne,men også en del steder i Jylland.Indsatsplanerne skal ikke dække sammenhængende hydrologiske enheder, men kunden nitratfølsomme del. Det betyder, at en indsatsplan ikke omfatter alle forurenings-kilder i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) eller et indvindingsop-land.
2)
KonsekvenserDANVA og DN er bekymrede for konsekvenserne af lovforslaget:Indsatsplaner uden for nitratfølsomme indvindingsområder (NFI) vil ikke være obligatori-ske, og de er ikke finansierede. Vi frygter derfor, at hovedparterne af kommunerne vil fra-vælge dem.Indsatsområder udpeges med udgangspunkt i nitratfølsomme indvindingsområder (NFI),som udgør 15 % af Danmarks areal, og ikke områder med særlige drikkevandsinteresser(OSD) og indvindingsoplande, som udgør 40 % af Danmarks areal.Mange almene vandforsyninger får ingen indsatsplan for deres indvindingsopland, selvomde har bidraget til finansieringen.Indsatsplaner og foranstaltninger, som kun rettes modnitratfølsomme dele af et indvin-dingsopland eller et område med særlige drikkevandsinteresser vil være nytteløse. Forure-ningskilder i de øvrige dele af området vil stadig kunne forurene grundvandet.Indvindingen til Danmarks største byer vil kun i meget lille omfang være beskyttet af ind-satsplaner.
ForslagDN og DANVA foreslår, at § 11 a, stk. 1, nr. 5 i stedet formuleres som følger:5) delområderinden for de områder med særlige drikkevandsinteresser,jf. nr. 2, ogindvindingsoplande, jr. nr. 3, på baggrund af en vurdering af arealanvendelsen, forurenings-trusler og den naturlige beskyttelse af vandressourcerne, hvor en særlig indsats til beskyttelseaf vandressourcerne er nødvendig til sikring af drikkevandsinteresserne (indsatsområder).
I den bekendtgørelse, som skal udstedes med hjemmel i § 11 a, skal det fastsættes, at ind-satsområder skal omfatte et helt område med særlige drikkevandsinteresser, en hydrologiskafgrænset del heraf eller et helt indvindingsopland uden for områder med særlige drikkevands-interesser.
ØkonomiKommunerne er allerede blevet kompenseret for at udarbejde indsatsplaner for hele det områ-de, som grundvandskortlægningen omfatter. Forslaget vil derfor ikke have økonomiske konse-kvenser. Omvendt, hvis arealet, der skal udarbejdes indsatsplaner for, reduceres som i lov-forslaget, har vandværkerne igennem en årrække betalt for høj afgift.De økonomiske udredninger, som ligger til grund for afgiften, fremgår af den rapport, udarbej-det af Deloitte for By- og Landskabsstyrelsen. Jf. lovforslag fremsat den 30. oktober 2008 afTroels Lund Poulsen (om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v. forvandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (Regulering af afgift til drikke-vandsbeskyttelse m.v.)).
Eksempel – SlangerupFrederiksborg Amt udarbejdede i 2006 indsatsplan for Slangerup Indsatsområde. Området erpå ca. 30 km2og omfatter tre vandværker og én af HOFOR's store kildepladser. Indsatsplanenskulle beskytte en indvinding på ca. 2,8 mio. m3vand om året - eller vand til 70.000 personer.17 % af indsatsområdet er nitratfølsomt, vist med rødt i figuren nedenfor.
Figur 1 Sårbarhed i Slangerup indsatsområde. De røde områder har mindre end 5 meter ler og er sårbare.
De udpegede indsatsområder med hensyn til nitrat udgør 11 % og er vist på dette kort:
2
Figur 2 Indsatsområder med hensyn til nitrat i Slangerup indsatsområde. Områderne er vist med rødt.
De nitratfølsomme områder og indsatsområder med hensyn til nitrat udgør altså små, frag-menterede dele af området.Pesticidfølsomme områder er ikke kortlagt og udpeget. Ifølge Naturstyrelsen er metoderne tildette endnu ikke på plads. Pesticidfølsomme områder ligger normalt andre steder end de ni-tratfølsomme.Kortlægningen havde identificeret en mængde forureningskilder og aktiviteter, der gav risikofor grundvandsforurening. I figuren nedenfor er forureninger med klorerede opløsningsmidlervist med rødt. Det er de værste for grundvandet. De øvrige viste forureninger er olie og ben-zin, lossepladser, tungmetaller og tjærestoffer.
Figur 3 Kortlagte jordforureninger (V2) i Slangerup indsatsområde. De røde trekanter er forureninger med kloreredeopløsningsmidler.
Indsatsplanen beskriver også virksomheder og andre aktiviteter, som giver risiko for forure-ning. Den omfatter tilsyn, overvågning og andre aktiviteter, som reducerer denne risiko.Mange af forureningerne og de aktiviteter, der giver risiko for grundvandsforurening, liggeruden for de nitratfølsomme indvindingsområder. Med den foreslåede lovændring vil kommunenikke være forpligtet til at inddrage dem i indsatsplanen.
3
Vi risikerer dermed, at vandværket bekoster en indsats over for nitrat og anden forurening i denitratfølsomme indvindingsområder, men grundvandet forurenes alligevel – på grund af enforureningskilde, der ligger i et område, der ikke er nitratfølsomt.
LovændringenMiljømålsloven:§ 8 a. For hvert vanddistrikt1) udpeges områder med særlige drikkevandsinteresser,2) udpeges områder med drikkevandsinteresser,3) kortlægges områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almenevandforsyninger uden for disse,4) udpeges de delområder inden for de i nr. 3 nævnte områder, som er særlig følsomme overfor en eller flere typer af forurening (følsomme indvindingsområder), med angivelse af, hvilkeneller hvilke typer forurening de anses for følsomme over for, og der5) udpeges områder på baggrund af en vurdering af arealanvendelsen, forureningstrusler ogden naturlige beskyttelse af vandressourcerne, hvor en særlig indsats til beskyttelse af vand-ressourcerne er nødvendig til sikring af drikkevandsinteresserne (indsatsområder).L72, vandforsyningsloven, ny § 11a:§ 11 a. Miljøministeren fastsætter regler, hvorved der udpeges1) områder med drikkevandsinteresser,2) områder med særlige drikkevandsinteresser,3) indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for områderne i nr. 2,4) delområder inden for de områder, der er nævnt i nr. 2 og 3, som er særligt følsomme overfor en eller flere typer af forurening (følsomme indvindingsområder) med angivelse af, hvilkeneller hvilke typer af forurening de anses for følsomme over for, og5) delområderindenfor de følsomme indvindingsområder,jf. nr. 4, på baggrund af envurdering af arealanvendelsen, forureningstrusler og den naturlige beskyttelse af vandressour-cerne, hvor en særlig indsats til beskyttelse af vandressourcerne er nødvendig til sikring afdrikkevandsinteresserne (indsatsområder).Efter den gældende bestemmelse udpeges indsatsområder inden for de områder, der kortlæg-ges, jf. nr. 3), dvs. områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande udenfor disse.Efter lovforslaget udpeges indsatsområder inden for nr. 4), dvs. nitratfølsomme indvindings-områder.KL, Gladsaxe Kommune, Egedal Kommune, Danmarks Naturfredningsforening, HOFOR ogDANVA er ikke enige i, at der er tale om en sproglig præcisering. Tværtimod finder vi, at der ertale om en ændring.
OmrådeudpegningerOSD - Områder med særlige drikkevandsinteresser er udpeget i 1997 ud fra følgende kriterier:1) Områderne skal være sammenhængende og kunne afgrænses i forhold til hydrologiskegrænser.2) Områderne skal indeholde en tilstrækkelig ressource til at sikre den fremtidige vand-forsyning.3) Vandkvaliteten og grundvandets naturlige beskyttelse skal være så god som muligt.4) Der skal være så få forureningskilder som muligt.5) Områderne står i et rimeligt forhold til den eksisterende indvindingsstruktur.6) Påvirkning af vandløb mm. skal være acceptabel.
4
NFI – nitratfølsomme indvindingsområder – er udpeget første gang i 2001 og revideres løben-de, efterhånden som grundvandskortlægningen gennemføres. I disse områder er grundvandetfølsomt over for nitrat.Udpegningerne af områder med særlige drikkevandsinteresser og nitratfølsomme indvindings-områder er vist i figuren nedenfor.
Figur 4 Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) vist med mørkeblå. Nitratfølsomme indvindingsområder (NFI) vistmed rødt.
5