Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 70 Bilag 8
Offentligt
1310216_0001.png
1310216_0002.png
Ændringsforslag til L 70 - Forslag til lov om ændring af lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og flere andrelove(Midlertidig arbejdsmarkedsydelse, indsatsen for modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse, sikring afret til syge- og barselsdagpenge, målretning af danskuddannelsestilbud m.v).
Til § 1

1)

Den undernr. 3foreslåede§ 74 l, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:»Perioder,hvor et medlem har ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b, efter at betingelsernefor ret til efterløn, jf. § 74 a, er opfyldt, medregnes ikke i opgørelsen efter 1. pkt.«[Præcisering af perioden, som ikke kan medregnes i opgørelsen efter § 74 l, stk. 1]
BemærkningerTil nr. 1Efter § 74 l, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 3, kan perioder, hvor et medlem som fuldtidsforsikrethar modtaget midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b, ikke medregnes til opfyldelse af kravet om,at medlemmet skal have 10 års fuldtidsforsikring inden for de sidste 15 år, heraf mindst 52 uger umiddelbartfør overgangen til efterløn, for at få beregnet efterløn som fuldtidsforsikret.Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i § 1, nr. 2, som indebærer, at efterlønsberettigedemedlemmer, der har ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter udløbet af dagpengeperioden, ikke skal gåpå efterløn efter udløbet af dagpengeperioden, men kan vente med at gå på efterløn senest ved udløbet afretten til midlertidig arbejdsmarkedsydelse.Det er med forslaget ikke hensigten at stille et medlem anderledes ved overgangen til efterløn framidlertidig arbejdsmarkedsydelse, end medlemmet ville være stillet ved overgang til efterløn vedefterlønsalderen eller ved udløbet af dagpengeretten.Formuleringen "modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse" i forslaget i § 1, nr. 3, medfører imidlertid, atikke alle perioder, hvor medlemmet har ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, omfattes af bestemmelsen.Fx er perioder, hvor medlemmet får udbetalt løn under ansættelse med løntilskud i en privat virksomhed,ikke er omfattet af formuleringen af bestemmelsen.Endvidere medfører formuleringen af bestemmelsen, at der er personer, der omfattes af bestemmelsen, somdet ikke har været hensigten, at forslaget skulle omfatte. Det gør sig fx gældende for medlemmer, der har rettil midlertidig arbejdsmarkedsydelse i en periode, der ligger længe før, medlemmet opnår ret til efterløn.Det foreslås derfor, at det præciseres, at perioder, hvor et medlem har ret til midlertidig arbejdsmarkeds-ydelse efter kapitel 9 b, ikke kan medregnes i opgørelsen af perioder som fuldtidsforsikret, jf. § 74 l, stk. 1,for så vidt angår de perioder, der ligger efter, at medlemmet opfylder betingelserne for ret til efterløn, jf. § 74a. Præciseringen indebærer, at det ikke kun er perioder, hvor medlemmet faktisk modtager midlertidigarbejdsmarkedsydelse, der er omfattet af bestemmelsen, men også perioder, hvor medlemmet har ret tilydelsen, men af forskellige årsager ikke får udbetalt midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Præciseringen
indebærer også, at bestemmelsen alene omfatter medlemmer, der har opfyldt betingelserne for ret til efterløn,men endnu ikke har udnyttet denne ret.