Skatteudvalget 2013-14
L 67
Offentligt
1310843_0001.png
1310843_0002.png
1310843_0003.png
J.nr. 13-0194575Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 67 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven ogskellige andre love (Indberetning og automatisk udveksling af skatterelevanteoplysninger om finansielle konti samt ophævelse af bagatelgrænser for ind- ogudbetalinger m.v.)Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 5. december 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Holger K. Nielsen/Per Hvas
1/3
Spørgsmål
Af lovforslagets bemærkninger side 6, første afsnit, fremgår det direkte, atSkatteministeren kan indføre lignende indberetninger vedrørende danske kon-ti. Skatteministeren kan således blandt andet med lovforslaget kræve, at finan-sielle institutter skal indberette oplysninger om hvilke danske statsborgere,der anses for at have kontrollerende indflydelse i et dansk aktieselskab. Hvor-dan sikrer lovforslaget danske statsborgeres retssikkerhed i forhold til, at skat-teadministrationen får vide beføjelser til på eget initiativ og uden forelæggelsefor Folketinget at pålægge finansielle institutter at indberette oplysninger omborgerne?
Svar
Kontrollerende indflydelse betyder i forhold til aktieselskaber 25 pct. ejerskab.Det er en oplysning, som de finansielle virksomheder skal have efter hvidvask-reglerne. Efter de gældende regler i skattekontrollovens § 3 A, stk. 7, skal sel-skaber endvidere vedlægge selvangivelsen identifikationsoplysninger vedrø-rende dem, der i løbet af indkomståret har ejet mindst 5 pct. af selskabskapita-len eller har rådet over mindst 5 pct. af den samlede stemmeværdi i selskabet.SKAT får således allerede i dag oplysninger om ejerne i danske selskaber, ogdet er i lovgivningen anerkendt, at oplysninger om ejerskabet er væsentlige iforhold til kontrol af overholdelsen af skattelovgivningen.Dermed har jeg svært ved at se de retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved,at forslaget giver mulighed for at få oplyst de kontrollerende personer i for-hold til selskaber med konti i Danmark.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, får SKAT i dagmange oplysninger fra den finansielle sektor om finansielle konti. Disse oplys-ninger bruges dels til at sikre SKAT mulighed for at fortrykke årsopgørelsen,og dermed at lette byrderne for borgerne, dels til at give SKAT mulighed forden kontrol, der er nødvendig for at sikre det danske skattesystem den for-nødne legitimitet. Jeg mener ikke, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,at SKAT får disse oplysninger.Som det dog også fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er dernogle yderligere oplysninger, som SKAT mangler for at kunne leve op tilFATCA-aftalen, det forventede EU-direktiv, og de aftaler, som Danmark ind-går med andre lande på grundlag af en OECD-modelaftale.Det er mit håb, at mange lande vil udveksle oplysninger i det nye system – joflere aftaler, der indgås, jo lettere bliver det at lægge pres på de resterende lan-de og dermed reducere mulighederne for skattely. Hvis det således bliver nor-2/3
malen, at Danmark sender den pågældende type oplysninger til andre lande ogmodtager samme type oplysninger fra de pågældende lande om vore egne bor-gere og selskaber, er det naturligt, at SKAT modtager samme oplysninger omborgere i Danmark. Det vil være begrænset, hvor mangeyderligere oplysnin-gerSKAT vil kunne få som følge heraf, og jeg har ikke retssikkerhedsmæssigebetænkeligheder herved.
3/3