Skatteudvalget 2013-14
L 67
Offentligt
1310841_0001.png
1310841_0002.png
1310841_0003.png
J.nr. 13-0194575Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 67 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven ogskellige andre love (Indberetning og automatisk udveksling af skatterelevanteoplysninger om finansielle konti samt ophævelse af bagatelgrænser for ind- ogudbetalinger m.v.)Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 5. december 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Holger K. Nielsen/Per Hvas
1/3
Spørgsmål
Hvorfor anser ministeren det for bydende nødvendigt at indføje en hjemmeliskattekontrolloven fra 1. januar 2014 til at kunne pålægge finansielle institutteratindberette oplysninger om andre kontohavere end kontohavere omfattetafaftalenmellem Danmark og USA af 15. november 2012 om forbedring afef-terrettelighedvedrørende international beskatning?Der er på nuværende tidspunkt hverken opnået politisk enighed i Rådet om-Kommissionens forslag af 12. juni 2013 om ændring af direktiv2011/16/EUellerOECD's fælles internationale aftale om automatisk udveks-ling af oplysninger omfinansielle konti. Det er derfor usikkert, om den foreslå-ede hjemmeli § 8 Å, stk. 1og 2, vil være i overensstemmelse med de kommen-de krav i direktivet og OECD'saftale. Implementering af ændringsdirektiveteller tiltrædelse til OECD's fællesaftale kan således trods den foreslåede bredeformulering af § 8 Å ikke udelukkesat medføre behov for yderligere ændringeri skattekontrolloven.
Svar
Der har indtil nu ikke været anledning til tvivl om, at de foreslåede bestemmel-ser i § 8 Å, stk. 1-2, vil være tilstrækkelige til at kunne opfylde de krav, EUforventes at ville stille på området, og som er indeholdt i den aftalemodel,OECD er i færd med at udvikle. Der har endvidere indtil nu ikke været anled-ning til tvivl om, at der kan opnås politisk enighed i EU om gennemførelsen afden foreslåede direktivændring. Så den usikkerhed, der nævnes, er efter minopfattelse ganske lille.En etablering af de nødvendige hjemler til at gennemføre det forventede EU-direktiv og aftaler indgået på grundlag af en OECD-model indebærer to forde-le:For det første vil det give bedre tid til at implementere de forventede EU-regler og til at indgå og implementere aftaler med andre lande. Det forventedeikrafttrædelsestidspunkt for ændringsdirektivet og den første bølge af aftalerpå grundlag af OECD-modellen er den 1. juli 2015. Hvis lovgivningen først erpå plads i slutningen af 2014 eller starten af 2015, giver det ganske kort tid tilimplementering. Dette vil være et problem både for den finansielle sektor ogfor SKAT.For det andet vil aftaler på grundlag af OECD’s modelaftale næppe kunneindgås før vedtagelsen af et lovforslag, der giver mulighed for at implementereaftalerne. Dermed vil sådanne aftaler næppe kunne indgås før 2015, og de vildermed næppe kunne træde i kraft den 1. juli 2015. Det vil indebære, at Dan-mark ikke længere kan regnes blandt de lande, der er dedikeret til en hurtig2/3
implementering af det nye udvekslingssystem. Efter min opfattelse vil det væreet uheldigt signal at sende.Der er således tale om at afveje en lille risiko for, at der i efteråret 2014 vilvære behov for at ændre de foreslåede regler, overfor en mulighed for at kun-ne være blandt de lande, der arbejder for en hurtig implementering af syste-met, samtidigt med, at der bliver så god tid som muligt for SKAT og den fi-nansielle sektor til at forberede implementeringen.
3/3