Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 46 Bilag 9
Offentligt
1308630_0001.png
1308630_0002.png
1308630_0003.png
1308630_0004.png
1308630_0005.png
1308630_0006.png
Til lovforslag nr.L 46
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. december 2013
2. udkast til(yderligere ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren (ændringsforslag nr. 3))
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov omværdipapirhandel m.v., lov om finansiel stabilitet og lov om tinglysning(Styrkelse af markedet for erhvervsobligationer med indførelse af regler om repræsentanter i forbindelse medobligationsudstedelser og mulighed for, at pengeinstitutter kan oprette refinansieringsregistre, adgang til, at andre endlåntagerne i et realkreditaktieselskab kan udøve indflydelse på den forening, der ejer realkreditselskabet, m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 12 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til1. behandling den 12. november 2013. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst-og Eksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den28. juni 2013 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –306 (folketingsåret 2012-13). Den 31. oktober 2013 sendteerhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Advokatfirmaet Gorrissen Federspiel,Danmarks Fiskeriforening ogForsikring & Pension.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Forsikring & Pension mundtligt over forudvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerVenstres medlemmer af udvalget bemærker, at bedre ad-gang til kapital er en afgørende forudsætning for at sikre fle-re vækstiværksættere, der kan skabe arbejdspladser og ind-tægter til Danmark.Venstre er derfor enige i lovforslagets overordnede for-mål. Venstre finder imidlertid, at forslaget rummer en rækkeuhensigtsmæssigheder, herunder at den gruppe af virksom-heder, som erhvervsobligationerne er beregnet til – nemligde mindste virksomheder – ikke nødvendigvis har ressour-cerne til at kunne overskue de transaktionsomkostninger, derknytter sig til erhvervsobligationerne.Samtidig er Venstre betænkelige ved, om den præmie,som potentielle investorer vil kunne få ved at købe erhvervs-obligationerne, er stor nok til at dække risikoen forbundetherved. Venstre er derfor bekymret for, at obligationerne såat sige aldrig får luft under vingerne. Der er også en hel del
DokumentIdJournalnummer
2
af høringssvarene, som udtrykker bekymring på netop detteområde.Venstre har den overordnede holdning, at erhvervslivetskal friholdes for unødige byrder, der måtte svække konkur-renceevnen. Det er derfor af afgørende betydning for Venst-re, at de gebyrer, der opkræves af myndighederne i forbin-delse med ordningen, alene skal dække myndighedernesfaktiske omkostninger forbundet herved.Flere høringssvar opfordrer imidlertid til, at man over-vejer at lade staten være med til at garantere for obligatio-nerne. Venstre kan ikke tilslutte sig ønsket om en statsgaran-ti til obligationerne.Venstre er i øvrigt opmærksom på, at man i lande, Dan-mark konkurrerer med, såsom Tyskland, England og USAarbejder med crowdfunding og sourcing. Herhjemme mang-ler man i øjeblikket lovgivning til at gennemføre sådannetiltag, hvor små investorer og privatpersoner får et økono-misk incitament til at byde ind på projekter, de selv mener,er interessante. Venstre finder, at sådanne tiltag for alvor vilvære relevante for landets mindste virksomheder og for deiværksættere, der i dag ikke kan finde kapital. Grupper, somikke får glæde af de foreslåede ændringer i nærværende lov-forslag.Venstre finder imidlertid, at forslaget er sympatisk ogkan på trods af vores forbehold, støtte den overordnede in-tention i lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)Inr. 9indsættes efter »§ 5, stk. 3,«: »§ 61, stk. 1, 2.pkt.,«.[Konsekvensrettelse]2)Inr. 21indsættes efter »§ 77 b, stk. 1,«: »§ 79 a, stk. 1,§ 199, stk. 9,«.[Konsekvensrettelse]3)I det undernr. 28foreslåede§ 152 n, stk. 5, 2. pkt.,æn-dres »Låntager« til: »Låntagere og andre tredjemænd«.[Lovteknisk justering]4)I detnr. 28forslåede§ 152 p, stk. 2,ændres »SDO-re-gister« til: »register over aktiver, der ligger til sikkerhed for
udstedelse af særligt dækkede obligationer, jf. § 152 g i lovom finansiel virksomhed«.[Lovteknisk justering]5)Efter nr. 35 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 199, stk. 2, 1. pkt.,ændres »eller i en finansiel hol-dingvirksomhed« til: », i en finansiel holdingvirksomhed el-ler i en forsikringsholdingvirksomhed«.«[Konsekvensrettelse]6)Inr. 36ændres »stk.6og7,«til: »stk.7og8,«.[Konsekvensrettelse]7)Inr. 37ændres »stk.11,«til: »stk.12,«.[Konsekvensrettelse]8)Efter nr. 39 indsættes som nye numre:»02.I§ 226, stk. 1,ændres »§ 224, stk. 1, 2, 4 og 5,« til: »§224, stk. 1, 2, 5 og 6,«.03.I§ 226, stk. 2,ændres »§ 224, stk. 2 og 4,« til: »§ 224,stk. 2 og 5,«.04.I§ 253, stk. 1,ændres »§ 224, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk.5,« til: »§ 224, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 6,«.«[Konsekvensrettelse]Til § 39)Nr. 1affattes således:»1.I§ 16 eindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Deltager Finansiel Stabilitet A/S i afviklingen afet nødlidende pengeinstitut, der har oprettet et refinansie-ringsregister i henhold til § 152 i, stk. 1, i lov om finansielvirksomhed, skal Finansiel Stabilitet A/S eller et dattersel-skab til Finansiel Stabilitet A/S overtage pengeinstituttetsforpligtelser overfor den berettigede enhed i overensstem-melse med § 152 v i lov om finansiel virksomhed.«Stk. 4 bliver herefter stk. 5.«[Lovteknisk justering]10)Det undernr. 2foreslåede§ 16 n, stk. 6,affattes såle-des:»Stk. 6.Medvirker Finansiel Stabilitet A/S til en afviklin-gen af et nødlidende pengeinstitut efter stk. 1, der har opret-tet et refinansieringsregister i henhold til § 152 i, stk. 1, i lovom finansiel virksomhed, skal Finansiel Stabilitet A/S elleret datterselskab til Finansiel Stabilitet A/S overtage pengein-stituttets forpligtelser overfor den berettigede enhed i over-ensstemmelse med § 152 v i lov om finansiel virksomhed.«[Lovteknisk justering]Til § 511)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dogstk. 2 og 3.«
3
[Konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 12]12)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.§ 1, nr. 16-20, træder dog først i kraft den 1. april2014.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.[Yderligere udskydelse for så vidt angår § 1, nr. 16-20]BemærkningerTil nr. 1 og 5Der er tale om en manglende konsekvensrettelse som føl-ge af, at visse virksomheder, der hidtil har været defineretsom finansielle holdingvirksomheder, fremover defineressom forsikringsholdingvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,nr. 7.Til nr. 2Der er tale om en manglende konsekvensrettelse som føl-ge af, at visse virksomheder, der hidtil har været defineretsom finansielle holdingvirksomheder, fremover defineressom forsikringsholdingvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,nr. 7. Desuden tager forslaget herefter højde for indsættelsenaf ny § 79 a ved lov nr. 1383 af 23. december 2012 om æn-dring af selskabsloven, årsregnskabsloven og forskellige an-dre love.Til nr. 3Der er tale om en lovteknisk justering, som gør det klart,at låntagere og andre tredjemænd har adgang til at modregneover for den berettigede enhed efter § 152 n, stk. 5, og dersker ikke ændringer i låntagernes eller andre tredjemændsadgang til at foretage modregning, når der sker overladelsetil en administrator, og sikringsakten iagttages, jf. § 152 x,stk. 2. Ved administrators videreoverdragelse af aktivernevil låntagers mulighed for at foretage modregning over forerhververen følge de almindelige regler herom, herundergældsbrevslovens §§ 18 og 28. Det vil endvidere være de al-mindelige regler om modregning, der vil finde anvendelseved vurderingen af låntagers adgang til at foretage modreg-ning, hvor der sker en overdragelse af aktivet udenom lov-forslagets særlige model.Denne bemærkning erstatter bemærkning til § 152 n, stk.5, 2. pkt. om ophør af adgangen til at foretage modregning idet fremsatte lovforslag: »Endvidere ophører adgangen til atforetage modregning i de tilfælde, hvor afviklingen fører tilen egentlig overladelse, hvor de relevante sikringsakter iagt-tages, jf. § 152 x, stk. 2.«.Til nr. 4Ifølge stk. 2 kan aktiver indføres i refinansieringsregiste-ret, medmindre pengeinstituttet og låntager eller anden tred-jemand, f.eks. en kautionist for det pågældende lån, har ind-gået en skriftlig aftale om, at aktivet ikke kan overdrages.Bestemmelsen indebærer, at aftalte begrænsninger i ad-gangen til at overdrage aktiverne kræver skriftlighed. Ombetydningen i forhold til allerede indgåede aftaler i relationtil lån og kreditter etableret inden lovens ikrafttræden henvi-ses der til bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 4.
Et lån, der indgår i et register over aktiver, der ligger tilsikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer, jf.§ 152 g i lov om finansiel virksomhed, kan ikke samtidig re-gistreres i et refinansieringsregister. Hvis disse typer af lånindføres i refinansieringsregisteret, skal indførelsen ansessom ugyldig.Til nr. 6 og 7Der er tale om en manglende konsekvensrettelse som føl-ge af, at visse virksomheder, der hidtil har været defineretsom finansielle holdingvirksomheder, fremover defineressom forsikringsholdingvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,nr. 7. Forslaget tager herefter højde for ændringen af § 199ved lov nr. 617 af 12. juni 2013 om ændring af revisorlovenog lov om finansiel virksomhed.Til nr. 8Der er tale om en lovteknisk justering som følge af, at derer indsat nyt stykke i § 224, hvorfor henvisningerne i § 226og § 256 skal tilrettes.Til nr. 9Som en konsekvens af de foreslåede regler i lov om fi-nansiel virksomhed om et refinansieringsregister, foreslåsdet med § 16 e, stk. 4 at tydeliggøre, at såfremt FinansielStabilitet A/S træder til som køber af et nødlidende pengein-stitut efter § 16 e, stk. 1, skal Finansiel Stabilitet A/S ogsåovertage de forpligtigelser, der følger af den serviceaftale,der foreligger som følge af det nødlidende pengeinstitutssalg af aktiver via et refinansieringsregister til en berettigetenhed.Finansiel Stabilitet A/S skal dog ikke overtage forpligti-gelserne i serviceaftalen i de tilfælde, hvor der i den indgåe-de aftale mellem pengeinstituttet og den berettigede enheder angivet en sekundær administrator af aktiverne, jf. lov omfinansiel virksomhed § 152 v, stk. 1.Bestemmelsen gælder også i tilfælde af, at Finansiel Sta-bilitet A/S har overtaget aktiver fra et pengeinstitut, der ererklæret konkurs, jf. § 16 j.En overtagelse af serviceaftalen vil betyde, at FinansielStabilitet A/S skal sikre administrationen af aktiverne, her-under pengestrømmen mellem aktiverne (låntagerne) og denberettigede enhed. Finansiel Stabilitet A/S overtager såledesikke ejerskabet til aktiverne, men skal kun administrere akti-verne på vegne af den berettigede enhed. Efter overtagelsenaf serviceaftalen er Finansiel Stabilitet A/S herefter beretti-get og forpligtet til at modtage betalinger vedrørende denenkelte låntagers ydelser på aktiverne i refinansieringsregi-steret og sikre, at disse videreforvaltes til den berettigede en-hed.Al information til låntager vil skulle varetages af Finan-siel Stabilitet A/S som led i administrationen af kundefor-holdene på lånene i registeret. Eftersom Finansiel StabilitetA/S alene indtræder i serviceaftalen og dermed ikke overta-ger selve aktivet, vil Finansiel Stabilitet A/S i overensstem-melse med § 16 e, stk. 1, alene skulle afvikle forpligtelsen ihenhold til serviceaftalen, mens ejerskabet til de enkelte ak-tiver fortsat er placeret hos den berettigede enhed, jf. de
4
foreslåede regler om et refinansieringsregister i § 152 n i lovom finansiel virksomhed.Hvis det viser sig, at den berettigede enhed ikke har op-nået aftale om salg af refinansieringsregisteret eller aftaleom serviceaftale inden for 6 måneder efter, at pengeinstitut-tet er overdraget til Finansiel Stabilitet A/S, skal FinansielStabilitet A/S sætte eventuelle afdragsbestemmelser i kraft,der følger af serviceaftalen, jf. § 152 v i lov om finansielvirksomhed eller sætter eventuelle afdragsbestemmelser ud-arbejdet af administratoren for registeret i kraft, jf. § 152 y ilov om finansiel virksomhed. Indeholder aftalen ikke en af-dragsbestemmelse og er der ikke udarbejdet en afviklings-plan af administrator for registeret, afdrages lånene efterreglerne i § 152 v, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.Finansiel Stabilitet A/S er berettiget til at modtage beta-ling for arbejdet med administrationen af serviceaftalen.Til nr. 10Som en konsekvens af de foreslåede regler i lov om fi-nansiel virksomhed om et refinansieringsregister, foreslåsdet med § 16 n, stk. 6, at tydeliggøre, at såfremt FinansielStabilitet A/S i forbindelse med medvirken til afviklingen afet nødlidende pengeinstitut efter § 16 n, stk. 1, skal Finan-siel Stabilitet A/S også overtage forpligtigelserne i den ser-viceaftale, der foreligger som følge af det nødlidende penge-instituts salg af aktiver via et refinansieringsregister til enberettiget enhed.Finansiel Stabilitet A/S skal dog ikke overtage forpligti-gelserne i serviceaftalen i de tilfælde, hvor der i den indgåe-de aftale mellem pengeinstituttet og den berettigede enheder angivet en sekundær administrator af aktiverne, jf. lov omfinansiel virksomhed § 152 v, stk. 1.Ved anvendelse af afviklingsordningen i kapitel 4 d i lovom finansiel stabilitet overtager Finansiel Stabilitet A/S detnødlidende instituts aktiver og ikke-efterstillede passiver.Umiddelbart efter overtagelsen overdrages den sunde del afdet nødlidende institut til et andet institut. Finansiel Stabili-tet A/S kan som en del af denne overdragelse overdrage ad-ministrationsforpligtelsen i henhold til den overtagne ser-viceaftale. Finanstilsynet skal godkende overdragelsen imedfør af § 204 i lov om finansiel virksomhed.En overtagelse af serviceaftalen vil betyde, at FinansielStabilitet A/S skal sikre administrationen af aktiverne, her-
under pengestrømmen mellem aktiverne (låntagerne) og denberettigede enhed. Finansiel Stabilitet A/S overtager såledesikke ejerskabet til aktiverne, men skal kun administrere akti-verne på vegne af den berettigede enhed. Efter overtagelsenaf serviceaftalen er Finansiel Stabilitet A/S herefter beretti-get og forpligtet til at modtage betalinger vedrørende denenkelte låntagers ydelser på aktiverne i refinansieringsregi-steret og sikre, at disse videreforvaltes til den berettigede en-hed.Al information til låntager vil skulle varetages af Finan-siel Stabilitet A/S som led i administrationen af kundefor-holdene på lånene i registeret. Eftersom Finansiel StabilitetA/S alene indtræder i serviceaftalen og dermed ikke overta-ger selve aktivet, vil Finansiel Stabilitet A/S alene skulle af-vikle forpligtelsen i henhold til serviceaftalen, mens ejerska-bet til de enkelte aktiver fortsat er placeret hos den berettige-de enhed, jf. de foreslåede regler om et refinansieringsregi-ster i § 152 n i lov om finansiel virksomhed.Hvis det viser sig, at den berettigede enhed ikke har op-nået aftale om salg af refinansieringsregisteret eller aftaleom serviceaftale inden for 6 måneder efter, at pengeinstitut-tet er overdraget til Finansiel Stabilitet A/S, skal FinansielStabilitet A/S sætte eventuelle afdragsbestemmelser i kraft,der følger af serviceaftalen, jf. § 152 v i lov om finansielvirksomhed eller sætter eventuelle afdragsbestemmelser ud-arbejdet af administratoren for registeret i kraft, jf. § 152 y ilov om finansiel virksomhed. Indeholder aftalen ikke en af-dragsbestemmelse og er der ikke udarbejdet en afviklings-plan af administrator for registeret, afdrages lånene efterreglerne i § 152 v, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.Finansiel Stabilitet A/S er berettiget til at modtage beta-ling for arbejdet med administrationen af serviceaftalen.Til nr. 11 og 12Det foreslås at udskyde ikrafttrædelsen af reglerne, hvor-med anvendelsesområdet for §§ 70 og 71, i lov om finansielvirksomhed, udvides til også at gælde finansielle holding-virksomheder og forsikringsholdingvirksomheder, sådan atdenne udvidelse først træder i kraft 1. april 2014 og ikke 1.januar 2014. Dermed gives selskaberne længere tid til atindrette sig i overensstemmelse med reglernes udvidede an-vendelsesområde.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Annette Lind (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Thomas Jensen (S) Per Husted (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG)Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
5
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 46Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 14/11-13 fra Danmarks FiskeriforeningHenvendelse af 14/11-13 fra Forsikring & PensionTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 27/11-13 fra Advokatfirmaet Gorrissen FederspielÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren1. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 46Spm.nr.123TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 14/11-13 fra Danmarks Fiske-riforening, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 14/11-13 fra Forsikring &Pension, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 27/11-13 fra AdvokatfirmaetGorrissen Federspiel, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpå