Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 46 Bilag 1
Offentligt
1294819_0001.png
1294819_0002.png
1294819_0003.png
1294819_0004.png
1294819_0005.png
1294819_0006.png
1294819_0007.png
1294819_0008.png
1294819_0009.png
1294819_0010.png
1294819_0011.png
1294819_0012.png
1294819_0013.png
1294819_0014.png
1294819_0015.png
1294819_0016.png
1294819_0017.png
1294819_0018.png
1294819_0019.png
1294819_0020.png
1294819_0021.png
1294819_0022.png
1294819_0023.png
1294819_0024.png
1294819_0025.png
1294819_0026.png
1294819_0027.png
1294819_0028.png
1294819_0029.png
1294819_0030.png
1294819_0031.png
1294819_0032.png
1294819_0033.png
1294819_0034.png
1294819_0035.png
1294819_0036.png
1294819_0037.png
1294819_0038.png
1294819_0039.png
1294819_0040.png
1294819_0041.png
1294819_0042.png
1294819_0043.png
1294819_0044.png
1294819_0045.png
1294819_0046.png
1294819_0047.png
1294819_0048.png
1294819_0049.png
1294819_0050.png
1294819_0051.png
1294819_0052.png
1294819_0053.png
1294819_0054.png
1294819_0055.png
1294819_0056.png
1294819_0057.png
1294819_0058.png
1294819_0059.png
1294819_0060.png
1294819_0061.png
1294819_0062.png
1294819_0063.png
1294819_0064.png
1294819_0065.png
1294819_0066.png
1294819_0067.png
1294819_0068.png
1294819_0069.png
1294819_0070.png
1294819_0071.png
1294819_0072.png
1294819_0073.png
1294819_0074.png
1294819_0075.png
1294819_0076.png
1294819_0077.png
1294819_0078.png
1294819_0079.png
1294819_0080.png
1294819_0081.png
1294819_0082.png
1294819_0083.png
1294819_0084.png
1294819_0085.png
1294819_0086.png
1294819_0087.png
1294819_0088.png
1294819_0089.png
1294819_0090.png
1294819_0091.png
1294819_0092.png
1294819_0093.png
1294819_0094.png
1294819_0095.png
1294819_0096.png
1294819_0097.png
1294819_0098.png
1294819_0099.png
1294819_0100.png
1294819_0101.png
1294819_0102.png
1294819_0103.png
1294819_0104.png
1294819_0105.png
1294819_0106.png
1294819_0107.png
1294819_0108.png
1294819_0109.png
1294819_0110.png
1294819_0111.png
1294819_0112.png
1294819_0113.png
1294819_0114.png
1294819_0115.png
1294819_0116.png
1294819_0117.png
1294819_0118.png
1294819_0119.png
1294819_0120.png
1294819_0121.png
1294819_0122.png
1294819_0123.png
1294819_0124.png
1294819_0125.png
1294819_0126.png
1294819_0127.png
1294819_0128.png
1294819_0129.png
1294819_0130.png
1294819_0131.png
1294819_0132.png
1294819_0133.png
1294819_0134.png
1294819_0135.png
1294819_0136.png
1294819_0137.png
1294819_0138.png
1294819_0139.png
1294819_0140.png
1294819_0141.png
1294819_0142.png
1294819_0143.png
1294819_0144.png
1294819_0145.png
1294819_0146.png
1294819_0147.png
1294819_0148.png
1294819_0149.png
Nordensvej 3, Taulov7000 FredericiaTlf. +45 70 10 40 40Fax. +45 75 45 19 28H. C. Andersens Boulevard 371553 København VTlf. +45 70 10 40 40Fax +45 33 32 32 38[email protected]www.dkfisk.dk
FinanstilsynetJuridisk kontorÅrhusgade 110Dk-2100 København Ø
17. september 2013

Lovforslag om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel

m.v., straffeloven, retsplejeloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde

m.v. og forskellige love

Danmarks Fiskeriforening tillader sig hermed at sende enkelte kommentarer tilovennævnte lovforslag, selvom fristen er overskredet. Desværre overså vi lovforslaget vedudsendelsen, ligesom foreningen ikke er på ”multihøringslisten”.Vi håber imidlertid, at vore få principielle bemærkninger fortsat kan nå at indgå ilovforberedelsen.Generelt finder Danmarks Fiskeriforening det positivt, at der kommer en ny ordning forerhvervsobligationer, som forhåbentligt kan styrke alternative finansieringsmuligheder ogbane vej for øgede investeringer. Danmarks Fiskeriforening vil derfor også udtrykke håbom, at lovforslaget kan vedtages i den kommende folketingssamling.Som repræsentant for et erhverv præget af mindre virksomheder og et erhverv, der alenekan finansiere investeringer ved optagelse af banklån, finder Danmarks Fiskeriforeningimidlertid, at det er en væsentlig mangel ved det udsendte lovforslag, at der ikke er lagt optil at inkorporere muligheden for at anvende statsgarantier for erhvervslån til udvalgtebrancher/trancher. Det danske fiskerierhverv har ikke mulighed for at finansiere sineinvesteringer med realkreditobligationer hvilket betyder, at erhvervet er uden mulighed forlangsigtet billig finansiering. Hvis bestemmelserne om erhvervsobligationer kommer til atindeholde mulighed for at supplere udstedelse af erhvervsobligationer med enstatsgaranti, så er det Danmarks Fiskeriforenings opfattelse, at erhvervsobligationer kanblive det vigtige finansieringsinstrument, som erhvervet i dag savner.En statsgaranti vil bl.a. kunne medvirke til at udligne den renteforskel, der typisk vil væremellem erhvervsobligationer og realkreditobligationer, hvilket kan tilskrives at erhvervs-obligationer i modsætning til realkreditobligationer er uden sikkerhed i fast ejendom.Desuden vil en statsgaranti kunne understøtte interessen for at samle en portefølje af låntil fiskeriet. Hvis erhvervsobligationer for alvor skal hjælpe dansk fiskeri ud af denfinansieringsklemme som erhvervet befinder sig i, så vil det blive afgørende, at de nyeregler suppleres med muligheden for at give en statsgaranti. Uden en statsgaranti vil eterhverv som dansk fiskeri, som er karakteriseret ved mange små og meget heterogenevirksomheder, få svært ved at tiltrække den nødvendige interesse på markedet.Danmarks Fiskeriforening har ingen bemærkninger til de mere tekniske dele aflovforslaget, men er tilfreds med at der lægges op til to forhold, der skal åbne foralternative finansieringsmuligheder, nemlig den ny model for udstedelse af
erhvervsobligationer samt mulighed for sekuritisering af pengeinstitutters erhvervsudlån.Danmarks Fiskeriforening anbefaler blot, at de suppleres med muligheden for at give enstatsgaranti for udstedelse af erhvervsobligationer i visse brancher/trancher.Hvis der er spørgsmål til ovennævnte, så er i velkomne til at kontakte undertegnede.Med venlig hilsen
Ole Lundberg LarsenKontorchef
2